Eh jaha ja, jag är vanskapt... Hjälp hitta säkerhetsväst och hjälmmodell

Alexandra_W

Trådstartare
Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker när jag ändå var i stan idag.

Jag ska tydligen inte rida...

Säkerhetsväst hade jag siktet inställt primärt på en Outlyne. Så många har sagt så mycket gott om dem, om jag var sugen redan när de kom. De har ju dessutom en uppsjö storlekar.

Men nej, T1 satt super på alla vis UTOM att den inte täcker sista revbenet ens, dvs det saknas 2 - 2.5 cm. Provade en T2 och den blev lagom i längd men på tok för stor runt om. Fanns T2 slim vilket ju lät som den gyllene lösningen, men den var för stor den med.

Provade även Racesafe men XS vuxen är på tok för stor och största barnstorleken blir bra men, just det - täcker inte sista revbenet. Ja jag har lång överkropp.

Provade lite alla möjliga märken sen, men samma problem med varenda en jag provade.

Googlade när jag kom hem, och outlyne har ju "long" som tillägg - men enligt hemsidan är det bara rygglängden som ökar då, och det hjälper ju inte =/

Nån med tips, som kanske haft samma problem men äntligen hittat rätt? Förvånade mig stort att jag inte hittade någon säkerhetsväst, aldrig haft problem förr annat än att de kunnat bli för långa i ryggen (jag är kort), men det var inget som helst problem med någon modell idag.

Nåja, hjälm då.. Joråsåatte.. Jag brukar få leta ett tag innan jag hittar hjälm som sitter bra och jag tycker är skön. Men det borde ju lösts iom nya lättviktshjälmarnas skruvratt a la cykelhjälm. Och jodå.. Det är "bara" det lilla problemet att "allt" vickar i sidled, dvs jag måste ha ett ovalt huvud som är smalt typ. Men jag kan väl inte vara ensam om det, det måste finnas olyckssystrar därute som har koll på vilka hjälmar som passar äggskallar typ?

/Alex, något nedslagen idag. Att jag inte börjat gräva på gödselstacken är mest för jag insåg att B2B har en provdocka som är nästan identisk med mig när de gör sina ridbyxor. Halleluja!
 
hjälm = charles owen! har också ovalt huvud och alla hjälmar vickar i sidled, nuvarande hjälm med ställbar ratt har jag fått padda upp på sidorna.

men co hjälmarna jag testat har varit perfekta på alla håll och kanten :love: sparar för fullt för att kunna köpa en :p.
 
Har de fått tummen ut och gjort en lättvikts ventilationshjälm än, CO? Annars - nej, vill ha just en välventilerad lättviktshjälm. Kan om det krävs backa på ventilationskravet kanske, men måste vara lättvikts.
 
ventilation har de och de är inte så väldigt tunga, men inte lika lätta som lamicell t ex.
co= charles owen.
 
Fast ändrar du västen i axelspännet så måste väl framsidans längd påverkas också? Jag har en outlyne slim + long och är väldigt nöjd med den!
 
Jo jag vet att CO står för Charles Owen. Men jag har hitills aldrig sett en enda lättvikthjälm från dem, inte ens en "slät" hjälm.
Googlade nyss men tycks inte finnas nu heller? Då går de bort, dels pga att de inte har slät utsida (alltså inte "sammet" eller liknande), och dels pga att de inte har en lättviktsmodell.

Tyvärr =/
 
Fast ändrar du västen i axelspännet så måste väl framsidans längd påverkas också? Jag har en outlyne slim + long och är väldigt nöjd med den!

Absolut, men den är för kort även max utspänd i T1 tyvärr =/

Kompis säger det ska gå att köpa en storlek på rygglängden och en storlek på resten. T1 finns ju i "long" vilket borde lösa problemet med att den inte täcker revbenen - men då blir den nog för lång i ryggen. Men man ska kunna få "long med regular back" typ. Det skulle ju lösa hela problemet - fast jag hittar ingenstans man kan beställa så? (Kollat internetbutiker bara, men aldrig hittat någonstans där man kan välja två storleksalternativ efter det första. Men OM det går vore det ju smidigt!
 
Pröva maila någon återförsäljare?

Har mailat Kefly.

Men outlyne generellt känns ganska rörigt måttmässigt - finns minst tre olika måttabeller på nätet, med olika siffror :S

Men går det "blanda" storlekar, då löser det sig. Annars funkar det inte, då kan jag definitivt stryka outline. Och fan vet vad jag då ska hitta på, jag verkar ju ha samma problem med alla västar?
 
Nej jag kände också det var rörigt nu när jag letade lite ^^ Var över 2 år sen jag köpte min. Tror tom jag har en extra long nu när jag tänker efter!

Men om du bläddrar ner på keflys hemsida finns där en västmodell man kan måttbeställa helt, kanske något du ska kolla mer på?
 
Med tanke på hur Kefly verkar mäta vetesjutton om jag törs det ;P

Men jo reiwer går ju måtta, men då vill jag nog prova en sån väst först, så man inte känner sig som en sköldpadda i den ;) Zippa går också att måttbeställa om jag inte minns fel
 
@Fiorano Även leatherlook bromsar när lilla huvudet glider mot underlaget (har lovat mig själv inte köpa en med 'sträv' utsida "nästa gång", efter de hårresande historierna på FT-lägret...), dessutom tror jag ayr8 är för tung. Inte helt säker på att det var en sån jag kände på dock, så vill inte svära.
 
Nu har jag lyckas lösa det med säkerhetsväst. Men hjälm - det verkar hopplöst? Börjar snart överväga att "stoppa" en hjälm på sidorna men känns sådär med säkerheten? :/
 
Har du provat Lamicell Ventex? jag har också ovalt huvud där ingen hjälm passar men Ventexen sitter bra o är lätt o luftig.
 
Ja, den är inte tillräckligt oval tyvärr. Vickar enormt i sidled =/ Synd, för jag gillade den annars skarpt.
 
Provat allt på hööks. Inget passar.
Alla utom lamicell klämde i pannan. Lamicell satt skönt men vickar i sidled, får in ett finger på var sida.

Provat mountain horse ked Paso - blev samma som med lamicell Ventex.

Provat olika (vet ej modellerna tyvärr) HV Polo, Uvex, CO och ett till märke jag glömt. Samma lika. Vissa för runda och klämmer även i pannan + vi kar sidled, andra sköna och sitter bra fram/bak men vickar sidled och får in ett finger mellan hjälm och huvud på sidorna.
 
@Fiorano Även leatherlook bromsar när lilla huvudet glider mot underlaget (har lovat mig själv inte köpa en med 'sträv' utsida "nästa gång", efter de hårresande historierna på FT-lägret...), dessutom tror jag ayr8 är för tung. Inte helt säker på att det var en sån jag kände på dock, så vill inte svära.

Fast CO hjälmarna ska ju tydligen vara bland de säkraste hjälmarna då de tydligen har betydligt högre säkerhetskrav än vad som är standard.
Typ alla i FT eliten har väl CO fälttävlanshjälmar och dem har ju glatt utsida.
 

Liknande trådar

Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 244
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp