Eh... *konfunderad*

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

slice

Hur resonerar den omskurna kvinna som själv låter omskära sin son?

Vidare vet jag inte om det här sättet att tänka är riktigt hälsosamt (kursiv stil):
"Vi lät omskära X på sjukhuset dagen efter att han hade fötts. Detta är något helt annat än kvinnlig omskärelse, det borde inte ens kallas omskärelse eftersom det inte är det. Hos pojkar görs det av medicinska skäl - för att främja hygienen. Jag hörde X skirka när de utförde ingreppet, men han slutade så fort jag tog honom i famnen. Trots mina starka känslor ifråga om kvinnlig könsstympning visste jag att vi gjorde rätt när det gällde det här. Min son har en mycket vacker penis. Den ser så fin och ren ut. Häromdagen sa han till mig att han behövde gå och kissa. 'Det kan du göra själv, du är en stor pojke nu', sa jag, men han ville att jag skulle komma och titta på honom. Hans lilla penis stack ut så rak och ren. Den var så fin!"

Hör det till vanligheterna att mödrar tänker så? :crazy:

Hur hade reaktionerna blivit om en man hade sagt samma sak om sin dotter?
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Eftersom jag förutsätter att föräldrar har ett oladdat förhållningssätt till sina barns könsorgan så har jag inga problem med det där.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Ja, det vet jag, men skillnaden innebär inte per automatik att det ena är mer rätt/fel än det andra.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Men skillnaden är ju jättestor :confused:? Flickor får men för resten av livet, pojkar får inga men över huvudtaget (om det utförs rätt).
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Nej, det hör inte till vanligheten att mödrar tänker så. Det handlar om religion. En del män väljer att omskära sig i vuxen ålder men det är en helt annan sak. Vad gäller hygien beror det mycket på mannen hur det fungerar. En förhud som går att dra tillbaka går bra att göra rent ändå. En nackdel med omskärelse av män/pojkar är att en del talar om att "känsligheten på ollonet är mindre".

Att den "står ut och ser pigg ut", det gäller många pojkar när man byter blöjor...

Kvinnlig omskärelse är en helt annan sak och jag blir så f-bannad att jag inte vill ta det nu, men tråden handlade ju inte om det... tack!

Vad mannen ifråga hade sagt till sin dotter... ja, det var nog det som var meningen med ditt inlägg... :mad:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Pojkar kan visst få men, både psykiska och fysiska och i som vuxna främst sexuellt. De kan t o m. dö av ingreppet. Konsekvenserna åsido anser jag att omskärelse oavsett kön är ett övergrepp, oavsett kön.

Ja, skillnaden är stor, nej, omskärelse är inte rätt och "hygien" är inte en anledning att stympa småpojkar. Det finns tvål och vatten och dessutom bor vi (och författaren) i ett i-land.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Fast får pojkar men så anser jag att ingreppet inte utfördes på rätt sätt. På flickor däremot, finns det inget "rätt sätt" att göra det.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Vad vuxna män gör med sina egna penisar angår bara dem. Vad föräldrar gör med sina barns penisar angår deras barn i allra högsta grad och det hela livet. Vidare, penisen är en mycket smart konstruktion. Hos barn sluter förhuden tätt om för att förhindra att smuts tar sig in och dessutom är penis självrengörande. Så länge den har förhuden kvar, alltså.

Att pojkpenisar kan se pigga ut tror jag säkert. Det jag reagerade på var HUR hon pratade om sin sons pigga pojkpenis.

Jfr: Min dotter har en mycket vacker vagina. Den ser så fin och ren ut. Häromdagen sa hon till mig att hon behövde gå och kissa. 'Det kan du göra själv, du är en stor flicka nu', sa jag, men hon ville att jag skulle komma och titta på henne. Hennes lilla vagina var så vacker (lack of better word) och ren. Den var så fin!
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Ett felaktigt gjort ingrepp går inte att göra om eller göra ogjort. Är det då inte bättre att låta bli att göra det helt eftersom det är ett helt onödigt ingrepp? Vidare, ett ollon utan förhud kan komma och kommer med stor sannolikhet att tappa känsel och bli torrt, oavsett hur rätt utfört ingreppet är.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Håller till 100% med slice här :bow:

Jag har personligen sett en liten pojke bli gravt hjärnskadad efter en reaktion på bedövningen under omskärelsen. Varför skära i ett friskt barn :confused:

Sen tycker jag att förhuden verkar rätt schysst att ha... I alla fall lånar jag den gärna och leker med på vuxna pojkar :angel: Och jag föredrar ABSOLUT pojkar som tvättar sig så noga att det inte är ett hinder för "hygienen" att ha förhud :eek:

Vill man ta bort den som vuxen så är det väl helt OK. Men att bestämma att man ska stympa ett barn :confused: Vem ger en rätt att göra så med någon annans kropp :confused:
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Man kan reagera så - en individuell överkänslighetsreaktion som var omöjlig att förutse. :cry: Det var en mycket erfaren narkosdoktor och det gick åt h-e ändå :crazy: Små barn (och katter) kan vara luriga att bedöva och/eller söva.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jotack, katter och sövning vet jag. :crazy:

Men den här pojken var alltså sövd, inte bedövad lokalt? I så fall fattar jag att det kan gå åt skogen.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Motsvarar de där kramperna hästar kan få av penicillin kan man säga. Och små hjärnor tar lätt skada :cry:

Man ska inte stympa barn oavsett kön :mad:

Och inte pådyvla dem en religion heller för övrigt IMHO. Särskilt inte om den medför ingrepp som inte kan göras ogjorda.

Själv klipper jag ju inte ens HÅRET på min tre-åring förrän han ber om det själv :p
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Silverkedjan skrev:
Man ska inte stympa barn oavsett kön :mad:

Särskilt inte om den medför ingrepp som inte kan göras ogjorda.
Föräldrar som ens överväger att stympa sina söner kan ju ta och fundera på om de är villiga att skära av sina egna ögonlock. :angel:

Vidare anser jag att hygienargumentet faller, inte bara för att förhuden sluter tätt och vi lever i ett i-land med stor tillgång på tvål och vatten, utan även för att såret efter en omskärelse antagligen är en större infektionsrisk än en intakt penis någonsin kommer att vara.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

Jag håller med dig om att det inte låter minsta bra att en mamma säger så om sin son, hon har ett konstigt sätt.

Min uppfattning är att man föds å ser ut på ett speciellt sätt för att det ska vara så.
Om det var meningen att killar inte skulle ha förhud så skulle de inte födas med detta heller.

Sedan finns det fal där man måste omskära pga medicinska skäl men jag tycker inte det är berättigat att omskära barn som inte har ngt att säga till om.
 
Sv: Eh... *konfunderad*

chrysler skrev:
Min uppfattning är att man föds å ser ut på ett speciellt sätt för att det ska vara så.
Om det var meningen att killar inte skulle ha förhud så skulle de inte födas med detta heller.
:bow:

chrysler skrev:
Sedan finns det fal där man måste omskära pga medicinska skäl men jag tycker inte det är berättigat att omskära barn som inte har ngt att säga till om.
:bow: Förhudsförträngning är (nog) den vanligaste orsaken till omskärelse hos barn, tonåringar och vuxna om man bortser från den vanemässiga omskärelsen som är populär i bl a. USA. :angel: Här skiljer man på infant phimosis (helt naturlig, hälsosam "tillslutning" av förhuden hos nyfödda och barn upp till ungefär sju års ålder) och adult phimosis, där förhuden inte "lossnar" som den ska. Dessutom finns paraphimosis där förhuden fastnar i det tillbakadragna läget. Kan botas med omskärelse men det finns ju även andra sätt och jag tror säkert att svenska läkare i det längsta försöker spara förhuden.

Varför skära i en frisk snopp? :)

I de fall omskärelse sker enbart av kosmetiska skäl (mycket vanligt i USA) tycker jag bara att det är dumt. Ingen dör ju av att man låter pojken växa upp och sedan ta det beslutet själv. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp