Bukefalos 28 år!

Eh.. only in the US..

Alexandra_W

Trådstartare
På diverse kringelikrokar och avvägar hamnade jag på en sida med 'hjälpmedel för handikappade djur'. Där det bland annat fanns en 'indoor potty'. Läste man sen i texten blev det bara vidrigt..

Mina fetstilsmarkeringar..

It is a perfect solution for apartments, high-rise buildings, boats, or recreational vehicles or during inclimate weather. Perfect for pet owners with busy or unpredictable schedules or elderly and handicapped pet owners. Anyone who may be unable to take their dogs outdoors several times a day will love Pup-Head™.

http://www.handicappedpets.biz/xcart/portable-dog-potty.html

HUR lat får man bli? Hur långt får det eg gå? Jag tycker det är SKRÄMMANDE helt enkelt. Visst, vissa saker på den sidan var väl okej som en nödlösning, t ex selarna för att lyfta och stödja, inte som en permanent lösning, men när hunden är konvalescent och återhämtar sig efter någonting t ex. Och bältesselar osv är ju användbart och bra för alla hundar. Men 'kattlåda för hund' och blöjor för hund (och fåglar !) - då är det långt över min gräns iaf.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Min pappa jobbar som säljare till djuraffärer, och när han för några år sedan arbetade i Stockholm var efterfrågan efter "hundlådor" väldigt stor, eftersom många tränade sina småhundar att göra ifrån sig inne..
 
Sv: Eh.. only in the US..

Fy fan...skaffa inte hund om du inte vill gå ut! Verkar som om man inte motionerar hundar i USA utan bara tar dom på kissrundor men nu ska de stackars hundarna inte ens få komma ut för att kissa längre:eek:

Hundar som behöver diverse hjälpmedel för att klara sig tycker jag man ska avliva. Tycker inte att det är humant att hålla en hund i liv som måste ha så kallad rullstol för att ta sig framåt. Hur värdigt hundliv är det egentligen?!:mad: Hunden lider ju inte av att man tar bort den men mår definitivt inte bra av att sitta i rullstol, i en sån situation får man se till hundens bästa och sluta vara så självisk att man ska ha hunden kvar till varje pris.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Tänker man träna sin hund att gå på låda kanske man ska skaffa sig en robothund istället:crazy:
Vad massa märkligt folk det finns… Främst egoistiskt folk!
 
Sv: Eh.. only in the US..

En gammal arbetskamrat till mig ville skaffa hund. Hon skulle absolut ha en chihuahua för de kunde man lära att gå på låda som en katt så slapp man gå ut så ofta. hon sa även bestämt att de inte tycker om att gå ut och att det faktiskt är så att hon hört att de trovs bättre av få rundor och att gå på låda. Herregud säger jag bara:crazy:
 
Sv: Eh.. only in the US..

*kl*
Fast om man tänker på ett annat sätt, att lära hunden gå på låda behöver ju inte utesluta att man motionerar den, utan endast att den faktiskt precis som vi kan få uträtta sina behov när den känner för det. :idea:

Jag har en gammal hund som har svårt att hålla sig och har inte riktigt möjlighet att gå ut ed han 17 gånger om dagen, han har börjat gå på sonens potta o det får han beröm för..
Självklart går jag ut med han o motionerar honom... men som sagt det går inte riktigt lika ofta som han vill tyvärr..
 
Senast ändrad:
Sv: Eh.. only in the US..

Kan möjligtvis börja som en bra idé under vissa omständigheter (enligt mig alltså), men jag tror att det kan bli som med vissa som har en stor, inhängnad trädgård som hunden fritt kan röra sig in och ut ur huset i. Vissa tror jag har svårt att följa upp med ordentliga promenader då.
"Det går ju ingen nöd på honom, han har ju kissat ute och sprungit efter boll", lite så. Om du förstår hur jag tänker:) (säger absolut inte att alla tänker så, men vet iallafall genom vänner utomlands att många tänker så där)
Om man vet att hunden inte måste ut, om inte annat för att uträtta sina behov, så kanske det är lättare att börja slarva med promenaderna.
 
Sv: Eh.. only in the US..

*kl*
Fast om man tänker på ett annat sätt, att lära hunden gå på låda behöver ju inte utesluta att man motionerar den, utan endast att den faktiskt precis som vi kan få uträtta sina behov när den känner för det. :idea:

Jag har en gammal hund som har svårt att hålla sig och har inte riktigt möjlighet att gå ut ed han 17 gånger om dagen, han har börjat gå på sonens potta o det får han beröm för..
Självklart går jag ut med han o motionerar honom... men som sagt det går inte riktigt lika ofta som han vill tyvärr..


Fast där är jag av annan åsikt än dig. Jag låter en sådan hund somna om det inte går att hjälpa den på annat vis. Nu vet jag inte om det för din hund 'bara' är på grund av ålder, eller det finns något medicinskt problem med. Men min greyhoundhane, med leversvikt som hölls i schack länge. Men när han var 12 år gammal och han bara kunde hålla sig 2 h i stöten (dvs behövde gå ut 12 ggr/dygn om man räknar varannan timme, dvs mindre än 17) då ringde jag det där samtalet.

Däremot, den där 'gräsmattan' skulle kunna ha en funktion kom jag på. Rumsrenhetsträning. Byt ut 'kissa på tidning som flyttas mot dörren' till en sån? (Jag har aldrig kört med tidning, men där kan jag se ett användningsområde)
 
Senast ändrad:
Sv: Eh.. only in the US..

*kl*
Fast om man tänker på ett annat sätt, att lära hunden gå på låda behöver ju inte utesluta att man motionerar den, utan endast att den faktiskt precis som vi kan få uträtta sina behov när den känner för det. :idea:

Jag har en gammal hund som har svårt att hålla sig och har inte riktigt möjlighet att gå ut ed han 17 gånger om dagen, han har börjat gå på sonens potta o det får han beröm för..
Självklart går jag ut med han o motionerar honom... men som sagt det går inte riktigt lika ofta som han vill tyvärr..

Jag kan faktiskt hålla med. Vet flera uppfödare av små frusna raser som pottränar sina vintervalpar för att de nya ägarna ska få lättare att få de rumsrena. Det kan jag tycka är ok, men inte som en permanent livslång lösning och absolut inte som ersättning för att gå ut.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Fast där är jag av annan åsikt än dig. Jag låter en sådan hund somna om det inte går att hjälpa den på annat vis. Nu vet jag inte om det för din hund 'bara' är på grund av ålder, eller det finns något medicinskt problem med. Men min greyhoundhane, med leversvikt som hölls i schack länge. Men när han var 12 år gammal och han bara kunde hålla sig 2 h i stöten (dvs behövde gå ut 12 ggr/dygn om man räknar varannan timme, dvs mindre än 17) då ringde jag det där samtalet.

Däremot, den där 'gräsmattan' skulle kunna ha en funktion kom jag på. Rumsrenhetsträning. Byt ut 'kissa på tidning som flyttas mot dörren' till en sån? (Jag har aldrig kört med tidning, men där kan jag se ett användningsområde)

Han börjar bli gammal helt enkelt o struntar mest i det, han kan komma in från prommenad o sen pinka 2o min efter, har i o f alltid haft de tendenserna.
För min del inge större problem mer än att det går ut mer papper o rengörningsmedel.. :grin:
 
Sv: Eh.. only in the US..

Oki, mer att han väljer att pinka inne än att han inte KAN hålla sig då? Det anser jag är skillnad. Det skulle jag (i ett annat hus än det här) också kunna acceptera. Men tolkade ditt första inlägg som att han inte KUNDE hålla sig, utan ville och behövde gå ut 17 gånger/dag (även om just siffran 17 kanske var påhittad för att exemplifiera 'många gånger/ofta' givetvis).

Dvs jag skiljer på att inte kunna, och att inte vilja/inte bry sig så mkt =)
 
Sv: Eh.. only in the US..

Jag kan faktiskt hålla med. Vet flera uppfödare av små frusna raser som pottränar sina vintervalpar för att de nya ägarna ska få lättare att få de rumsrena. Det kan jag tycka är ok, men inte som en permanent livslång lösning och absolut inte som ersättning för att gå ut.

Egentligen lite OT, men min hund går på mina föräldrars katters låda ibland när hon är där. :D Första gången vi såg det så satt en av katterna och kissade i ena lådan medan hunden tittade på. Helt plötsligt gick hunden iväg till den andra av de två kattlådorna, klev in, och satte sig för att kissa.

Hemma har hon dock ingen låda att sätta sig på.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Ja det kan man nog säga eftersom han inte kissar på sig så att säga..
Han har aldrig varit helt rumsren o säger inte till när han behöver heller, så för att absolut inte riskera att han kissar inne får jag nog gå med han ca 17 gånger..

Skillnande när det gäller ålder är väl att förr var det 0-2 kiss på natten, nu är det 3-5..
 
Sv: Eh.. only in the US..

Då är jag med.

Min hane, han sa ju till (han var MYCKET tydlig, man skulle vara DÖD om man missade det), så inga olyckor inomhus. Dock så när han sa till/kände han var kissnödig var det BRÅTTOM, det trängde på så att säga, så tog det för lång tid att hinna öppna och släppa ut så började det strila.

Men där var ju inte problemet att rent fysiskt hålla urinen eg, han var ju inte inkontinent så att han läckte utan att märka eller så, och det var heller ingen bekvämlighet. Utan det var helt enkelt sådana mängder som passerade systemet att det var 'fullt i blåsan' så ofta, han drack ju mer vatten än normalt.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Tänker man träna sin hund att gå på låda kanske man ska skaffa sig en robothund istället:crazy:
Vad massa märkligt folk det finns… Främst egoistiskt folk!

Varför skaffar inte sånna människor katt istället? Fast med en sådan mentalitet skulle de kanske inte ha något djur alls :crazy:
 
Sv: Eh.. only in the US..

*kl*
Fast om man tänker på ett annat sätt, att lära hunden gå på låda behöver ju inte utesluta att man motionerar den, utan endast att den faktiskt precis som vi kan få uträtta sina behov när den känner för det. :idea:

Jag har en gammal hund som har svårt att hålla sig och har inte riktigt möjlighet att gå ut ed han 17 gånger om dagen, han har börjat gå på sonens potta o det får han beröm för..
Självklart går jag ut med han o motionerar honom... men som sagt det går inte riktigt lika ofta som han vill tyvärr..

Denna tanke har slagit mig också faktiskt. Att hunden kan göra sina behov under natten eller dylikt om den är gammal och har svårt att hålla sig vore ju säkert skönt för den. Mina föräldrars gamla hund brukar kunna kissa en väldigt lång stund på morgonen när han får komma ut första gången. Då behöver han ändå inte hålla sig mer än kanske mellan 22.30-06.00.

Men som med allt annat så kan ju folk börja missbruka det och gott tycka att hunden kan gott göra sina behov inne så slipper dom gå ut med den :crazy:
 
Sv: Eh.. only in the US..

Varför skaffar inte sånna människor katt istället? Fast med en sådan mentalitet skulle de kanske inte ha något djur alls :crazy:

Självklart behöver hundar motion, men om man kopplar bort den biten och bara ser till själva "kissa-på-låda"-biten.

Varför skulle hundar må sämre av att gå på låda än katter? Och är de så? Och hur vet man de? Om de nu inte mår dåligt av de, varför är det då så fel att låta hunden gå på låda, men helt ok att låta katten gå på låda?

En väldans massa frågor.

Kan tillägga att jag inte tycker att både hundar och katter ska få gå ute. Sen finns de väl undantag, men de är absolut att föredra tycker jag.
 
Sv: Eh.. only in the US..

Däremot, den där 'gräsmattan' skulle kunna ha en funktion kom jag på. Rumsrenhetsträning.
Det tänkte jag också!

Och sen tänkte jag att det hade varit skönt att ha en sådan nu när jag är hur förkyld som helst och mår pissdåligt och ute är det snöstorm. Då hade det varit skönt att slippa sista promenaden på kvällen faktiskt. ;)
 
Sv: Eh.. only in the US..

Varför skulle hundar må sämre av att gå på låda än katter? Och är de så? Och hur vet man de? Om de nu inte mår dåligt av de, varför är det då så fel att låta hunden gå på låda, men helt ok att låta katten gå på låda?
Hundar har ett behov av att få nosa och lukta och få intryck den vägen. Det har säkerligen katter också i och för sig.

Jag tror faktiskt inte att en hund som gör sina behov på en låda mår dåligt. Inte alls faktiskt. Det handlar inte om vart hunden gör sina behov, det handlar om hur mycket aktivering hunden får annars. Går man promenader varje dag så är det nog skit samma för hunden vart den kissar och bajsar faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp