Ehh, Akribori?

Sv: Ehh, Akribori?

du skämtar!!!

Alltså, du är bara helt fantastisk kära vän. Vaffö ringde du inte? Jag står i katalogen...:-)

Nåväl. Alla har sina favoriter och sina hatobjekt...

Själv har jag sett en del av honom själv, och sett några avkommor. Jag är inte alls impad av temperamentet. Och jag tycker att han rör sig mediokert. Han har ju heller inte gjort något i Sverige under sadel. Bara sprungit i snöre på visningar hittills väl? Rätta mig om jag har fel!

De avkommor jag sett har inte varit så kul. Flotta! men tråkiga i huvudet. Inte det jag letar efter - dvs den sortens om helst av allt vill vara till lags. Rör sig helelr inte så som jag skulle önskat. Rätt låsta fram?

Kanske har jag sett för få och ett icke representativt urval. Men som sagt. Mitt eget helt personliga intryck är att han inte är någon stjärna och inte heller ger sådana.

Som sagt, smaken är som baken.....:-) En bekant betäckte med honom och fick ett föl som hon bara AVGUDADE. Och färgen är ju snygg.
 
Sv: Ehh, Akribori?

illmyra skrev:
du skämtar!!!

Alltså, du är bara helt fantastisk kära vän. Vaffö ringde du inte? Jag står i katalogen...:-)

.

Och du tror att mina hjärna kunde tänka SÅ långt? Haha.. Den drabbades av total härdsmälta kan jag meddela. Den tänkte bara så långt som att ringa kompisen med en åring efter Looping (och fick ju inte tag i henne), längre än så kunde min lilla hjärna inte tänka.

Å andra sidan, jag är ju iaf konsekvent, jag väljer bara hingstar du inte tycker om och tycker ger mediokra avkommor :angel: Däremot mindes jag ditt mfl råd om att betäcka på den här brunsten om det var möjligt...

Som sagt så fick jag förlita mig rätt bra på seminvets åsikter. Och med tanke på att kompisen fick total skrämselhicka av ett av alternativen (som jag ratade dock då) så vet jag inte riktigt om Akribori var så dåligt val i DET sällskapet...

Som sagt, jag får döpa ungen till Panik om det blir någon, men gjort är gjort nu iaf. Fast jag hoppas verkligen jag SLIPPER göra om det..

(och jadå, jag funderade både på att skippa den här brunsten och fundera två veckor, på att skita i betäckning helt och hållet osv. Men nu valde jag att betäcka, och så blev det Akribori.. Svårt göra något åt det nu. Inte riktat mot någon specifik, utan mer bara allmän reflektion)
 
Sv: Ehh, Akribori?

Scilla skrev:
Men vad är det då som ni är rädda för? är det själva betäckningen för risken är ju precis lika stor nästa år eftersom hon fortfarande inte stått för hingst iom semin och det är samma sak där att så stor skillnad att det skulle bli skador på stoet för att hon inte fött ett föl tror jag inte ett dyft på.

Jag trodde de var införstådda att det var ett förstagångssto och en arab resten är inte så svårt att räkna ut dvs att det är en nätt modell. Men varför har du så bråttom att du inte kan stå över en brunst? du har ju alltid annars varit så nogrann (inget negativt om hingsten för jag har inte alls studerat honom) så jag är bara lite förundrad ;)

Som sagt - JAG kan inte alls 'sånt där' (ang naturlig betäckning och de ev risker som funnits/finns att betäcka K naturligt med S). Men när de var tveksamma och konstaterade att om det varit deras sto så hade de inte betäckt med S, utan tagit semin första fölet, och sen när hon fölat betäckt naturligt, så kände JAG att JAG inte skulle förlåta mig själv nånsin om jag sa 'vi kör!' och det hänt något. Som jag sa - om det är rätt eller fel beslut att avstå vet jag inte, jag är mest glad att de delade med sig av farhågorna INNAN, så jag fick ta beslutet. Och jag är better safe than sorry i det fallet.

Och jo de var helt införstådda med att det var ett treårigt arab maidensto. På drygt 150 i mkh. Men jag har sett tillräckligt många araber för att veta att de kommer i en rad olika uppsättningar. Damen är t ex betydligt nättare än mor sin (en bastant sak med ett ben i varje hörn, utan att för den dele inte vara rastypisk), medan damen är modellen grövre än sin helegyptiske far. Och som sagt, utan att ha sett irl så är det lätt att få en rättvisande bil. Om jag säger att jag är 170, väger 65 kilo och har långt blont hår och blå ögon så får du en bild i huvudet. Som kan vara på pricken hur jags er ut irl, eller HELT fel. (Nu är jag inget av det som beskrevs, men..).

Sen att det blev PANIK är ingen annans fel än mitt, jag skulle ha kollat brunst, och inte trott att hon skulle följa samma mönster som hela våren. Att jag valde att inte stå över en brunst har jag redan svarat på.
 
Sv: Ehh, Akribori?

Hej!

Min Krumelur, som är lika gammal som Kele, är e. Akribori. Mamman är e. Miroco, som är en ganska okänd hingst e. Maraton- Cyrano.
Hon är bara 162 o ganska lågställd, så jag valde hingst med tanke på att jag ville ha större, mer högbent o lättare, och det lyckades! K är högstölld och elegant, och mäter i dag vid tre års ålder 172 (!!!) cm. Han rör sig riktigt trevligt, med extra plus för skritt och trav, men har även en trevlig galopp. Han är helt okomplicerad att hålla på med på alla sätt, alltid pigg ,glad och positiv, och har hittills faktiskt aldrig satt sig på tvären (självklart kommer den dagen också. detr gör den med alla unghästar). Inga tendenser till sadeltvång, ingen rädsla för ryttare, ingen större rädsla för något alls egentligen, utan öronen framåt o pinna på...

DOCK är han opererad för OCD i både has- och kotleder (vilket gick bra), men jag har inte hört om andra Akriboriavkommor med de problemen. Han växte, precis som Kele, väldigt snabbt som liten. Detta är också en anledning till att han ej gått treårstest. Har inte börjat rida på honom förrän den sista månaden, och eftersom han var konvalecent i höstas kom vi inte igång med löshoppningen i tid heller.

Har träffat på några andra Akriboriavkommor (dock endast valacker), varav en jag även varit med och ridit in, och gemensamt för dem alla har varit att de är samarbetsvilliga, positiva och coola. De har heller inte varit lika gigantiska. MITT intryck är alltså att han präglar dem med gott psyke, men som jag förstod i tråden hade någon motsatt uppfattning.

Kan maila bild till dig om du vill, fattar inte hur man lägger in den här...

Lycka till!!
 
Sv: Ehh, Akribori?

Såvida det inte är en stor bild så maila den gärna till alexandra_w@spray.se Men tänk på att jag sitter på modem, så inga stora bilder (max 200 kb)

Låter ju trevlig din lilla, om än kanske inte så himla liten då :angel:
 
Sv: Ehh, Akribori?

Ja, han är en hur trevlig individ som helst. Håller alla tummar o hovar för att han ska få fortsätta må bra o utvecklas åt rätt håll på alla sätt. I morgon planerar vi den femte ridturen ...

Jag mailar en liten bild (har redan krympta "mailbilder", dock med vinterbakgrund).
 
Sv: Ehh, Akribori?

Jag har bekanta som fått föl efter Akribori och som är nöjda.
Och för att citera min seminveterinär: Om inte stoet tar sig med Akribori så är stoet antingen sterilt eller så är det fel på veterinären!;)

Otrolig fertilitet alltså. Själv har jag Akribori som andrahandsval i år. Om Laptops simmare inte duger åt mitt besvärliga sto...
 
Sv: Ehh, Akribori?

A-K.Eng skrev:
Och för att citera min seminveterinär: Om inte stoet tar sig med Akribori så är stoet antingen sterilt eller så är det fel på veterinären!;)

Liknande ord fick jag av vår seminveterinär när vårt gamla Gazendi-sto inte blivit dräktig på tre brunster- det tråkiga:( :devil: var bara att vi seminerat med Akribori dessa brunster:D -ett "fint" sätt av veterinären att tala om att det nog var kört för hennes del(vilket det senare visade sig vara också...)
 
Sv: Ehh, Akribori?

Hahah jag skrev ju honom som rekommendation i din hingstväljar tråd;)

Jag har ju min lilla Chakira som gick dåligt på treårstestet tyvärr. Hon var spänd o stel(växtperiod) o vi misslyckades totalt i hoppningen(måste skylla på matte som trodde hon skulle fixa det med sparsam pådrivning) Hon har ju hoppat 130 för Uno Boman med bättre resultat. Så någon till poäng skulle hon nog fått om hon varit på topp. Men hon är ingen diplomhäst.


Skulle sj vara intresserad att köpa en trevlig arab/akribori avkomma bara så du vet ;) Min Diva är ju hbl/arab o hennes dagar är räknade tyvärr.

Tycker att de akribori hästar jag sett är av fina typer med bra galopp. Just min är ju dominant men snäll o orädd. Bestämde över de andra hästarna redan som åring?! Mycket motor är det i henne.
 
Sv: Ehh, Akribori?

Jag har inte läst alla dina trådar om betäckningen men jag kan inte hitta något i denna iaf om varför du inte kunde stå över en brunst.

Om du pratar något mera med S ägare så kan du väl fråga för min skull ;) varför skaderisken skulle vara större denna gången men inte nästa gång. Är bara nyfiken på hur de resonerar.
 
Sv: Ehh, Akribori?

Har haft en 1års hingst e Akribori hemma som sällskap till min 1 åring och han har varit aldeles ljuvlig i temperamentet. Trevligare och mer lätthanterlig får man nog leta efter. Sen vet man ju inte vad som händer då det ställs krav i arbetet. ( Har dock väldigt svårt att tänka mig att det ska bli problem.)

Fick själv en Akribori tjej i måndags...med den "fasansfulla" stammen
Akribori-D-Day!!! oj vad många kommentarer jag fått, men jag tar det med ro. ;) ;) Ska ju själv rida den...

ett av namnförslagen va KAMIKAZE men det blev en Nairobi...
 
Sv: Ehh, Akribori?

Okej, då kanske jag minns fel och på andra stället jag skrivit om varför. Iaf så tar det igen då (hinner inte kolla om jag skrivit det innan här). Men jag funderade på att ta hem henne och fundera till nästa brunst. Men i och med att jag surfat hingstar tills jag nästan kräktes innan jag bestämde mig för S, och likförbenat inte hittat någon som kändes sådär bra rakt igenom, så kändes det som att åka hem och fundera skulle bara bli nytt magsår och kosta en brunst till, och tar hon sig inte då blir det seent.

Ang skaderisken så som jag fattat det så som sagt är skillnaden är att hon då fått föl. De blir ju 'större' då (samma sak är ju med kvinnor som fött barn, fast de kan ju backa tiden en del med knipövningar och så *s*).

IMELDA - fasiken, du snodde mitt namnförslag
 
Sv: Ehh, Akribori?

Ok

Ang skaderisken blir mindre för att hon fött ett föl och blivit större är fortfarande i mina öron ett konstig resonemang, det rör sig inte om någon stor förändring för att man fött barn (eller fött föl om man är häst :D )kan jag lova :o nåja kanske första veckan känner man sig "stor".
Men om det är deras erfarenhet så skulle inte jag heller vilja lämna ett sto på betäckning hos dem. Kanske tyder det på att hingsten är svår att bestiga sto, endel hingstar kastar ju sig över stona medans andra är gentlemän och uppvaktar en bra stund innan språnget.

Nu har du ju bestämt dig så det är väl inte så mycket att snacka om, men om du ska betäcka igen så kom ihåg att ha en eller gärna flera i reserv.

//Scilla som själv fick ta plan b förra året och denna reserv plan ska komma vilken dag som helst :bump:
 
Sv: Ehh, Akribori?

Det kan vara så att hingsten är mycket välutrustad, så att säga... Efter en förlossning är ju saker och ting lite mer uttänjda och kan kanske då ta emot en välutrustad hingst bättre. Tycker nog att hingsthållaren tog ett ansvarsfullt beslut här;)
 
Sv: Ehh, Akribori?

Jag hade ju också valt Szkopul till mitt arabsto, men fick också rådet att välja semin pga att hon var så "liten" och ett maidensto.

Man blir helt ställt när man måste tänka om med hingstvalet. Nu är hon tyvärr inte kry så jag får nog vänta till nästa brunst.

/Lena
 
Sv: Ehh, Akribori?

Idag åkte fullblodet till Szcopul! :D Hoppades ju på att få se din krångelfia där då jag "känt" henne sedan hon låg i mammas mage. ;)

Häst nr två åker nog ev. på torsdag till Gurresta för seminering. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • GVFÖ 2024
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp