Ehh, Akribori?

Sv: Ehh, Akribori?

Scilla skrev:
det rör sig inte om någon stor förändring för att man fött barn (eller fött föl om man är häst :D )kan jag lova :o nåja kanske första veckan känner man sig "stor".

Skillnaden kan vara enorm, snarast hör det till ovanligheterna att det inte märks något alls. Men vi människor kan ju jobba med knipövningar och få bort det mesta, och vi ryttarinnor har ju ofta ganska bra stuns i bäckenbotten.
Så jag förstår mycket väl resonemanget att stoet löper mindre risk vid naturlig betäckning om hon fött ett föl.
 
Sv: Ehh, Akribori?

Det här med avel är ju en mycket slumpartad verksamhet egentligen. Gener hoppar mellan generationer och samspelet med miljön (allt från stallmiljö till professionell hantering och utbildning) är nog än så länge tämligen underskattad. :smirk: Akriboris stam är respektingivande, som Flyinge säger och jag tycker det är ett bra val oavsett vad som sägs om Akribori själv. Med mitt sto så har kombinationen Holsteiner av bästa ridbarhet/multitalangfullhet med gammal svensk fiiin halvblodsstam visat sig vara en fullträff. Mitt alldeles färska stoföl (en vecka gammalt imorgon) är en fantastisk individ. MYCKET av allt detta: social, pigg, nyfiken, orädd, motor, söthet. Kort sagt en utmärkt tävlingsindivid så småningom och har hon dessutom ärvt något av både pappans och mammans alla kvaliteteer så blir hon nog något att se på tävlingsbanorna internationellt framöver. :d

Skitsnacket om Akribori kan du alltså ta med ro!;)
 
Sv: Ehh, Akribori?

Akribori är absolut inget dåligt val men JAG skulle då inte valt honom.

Direkt när jag såg honom tänkte jag bara WOW, vilken hingst och blev helt :love: men sen började jag tänka lite.

Akribori och Acacio ( acagion) har nästan identisk stam och mina erfarenheter av Acacio är MYCKEt bättre ( liten parantes bara )

Men det är en mycket fin higst som kan ge multitalanger med tanke på hans hoppstam och han själv är dressyrhäst ;)

//erica
 
Sv: Ehh, Akribori?

Jag väljer av ren princip bort hingstar som inte har levande föl, ska vara någon vääldigt unik om jags ka frångå det, så Acacio sorterades ut redan på tiidigt stadium.
 
Sv: Ehh, Akribori?

Ja då har jag många ovanliga kompisar :D för ingen jag har pratat med har blivit mega stor där nere...
Jag lät ju betäckta mitt arabsto med en betydligt större hingst och den hingsthållare som är en mycket välkänd person och duktig nämnde aldrig att det skulle vara några som helst problem vilket jag vet att han hade gjort om det förelåg några problem.
Jag tror det snarare hänger på hur hingsten betäcker som jag sa innnan, är det en gentleman så uppvaktar han stoet tills hon är redo och först då betäcker han men sedan finns det ju de hingstar som har såååå bråttom och bara kastar sig över och det är där jag tror skaderisken är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp