Ehrlichia, hjälp mej!

B

**BORTTAGEN**

Fick idag provsvaret på borelia, ehrlichia. Borelia
var negativt, däremot var ehrlichian 1:160.
Vad jag har förstått så är det väl typ "en mittemellan" grad, dvs inte den högsta men dock ej den lägsta??
På onsdag ska vi till klinik och kolla hans ben och leder eftersom han snubblar väldigt mkt när man rider, därav vi märkte att nått va fel med min pålle.
Alla som har vart med om detta med sin pålle eller vet nått fär jättegärna höra av sig!!! Man känner sig helt splittrad... Min älskade lilla pålle ju.

Kram kram :cry:
 
Min häst har också det.. Hon hade en enda fästing i sommar, o blev smittad :cry:
Hon hade 41 graders feber och var så tjock i benen att hon knappt kunde gå i början av förloppet..
Nu är hon fortfarande avställd, lite trött men inge feber eller så. Hon skulle stå i två månader. Önskar hon blir bra snart. Hon var dräktig också, o kastade fölet :( men huvudsaken hon blir bra själv.
 
Även min häst hade erlichia. Hon behandlades, vilade en vecka sen fick jag sätta igång henne. Hon gick kanonbra i några veckor, sen började det dala igen. Kollade upp henne och då hade hon även kot- och knäledsinflammationer. Vi behandlade ca 1 år. Till slut när jag inte såg någon bättring och när jag såg att min lilla pålle led så fick hon tyvärr avsluta sina dagar.

Tyvärr orkar jag inte skriva så utförligt här, för jag har redan skrivit om min häst i flera andra trådar om erlichia, så jag rekommenderar dig att söka efter dessa trådar. Där står mycket intressant läsning angående andras erlichiaerfarenheter.

Hoppas din häst blir bra!
Mvh Lotta
 
Har också skrivit om ehrlichias i flera trådar, då min foderhäst hade det.

Han hade låga värden på sista blodprovet, men visade ändå symptom som: snubblig, tappade bakbenen, okontrollerbar vid ridning ibland, ryckte oavbrutet med huvudet osv osv. Det gick upp och ner med hans besvär. Tydligen var han bättre i början av sommaren (hos ny fodervärd), men vet inte hur det är nu.

Han smittades förra sommaren på bete, och blev aldrig behandlad då det inte upptäcktes i tid. På hösten red jag honom utan så stora problem men i februari gick det sämre och sämre. Men... som sagt, vet inte hur han har det just nu.

Tror att sviterna av ehrlichias kan komma och gå. Min veterinär sa att det kan vara så under mycket lång tid, kanske alltid.
 
Vår ponny har också 1:160 men har inte haft feber utan bara ryckningar av hiuvudet. Vi behandlade inte första gången och det gick tillbaka men nu har han börjat rycka igen och vi tog nya prover förra veckan. Har han positivt denna gång så ska han få åka till vår veterinär för en kur.
 

Liknande trådar

Hästvård hej! jag hoppas att jag har lagt denna i rätt annars kan administratör flytta denna till dess rätta plats. Mitt sto ( 5år) blev...
2
Svar
21
· Visningar
2 415
Senast: Grannox
·
F
Hästvård Jag vet inte hur jag ska börja... Jag skrev senast i fredags till er och presenterade mig själv och hur jag nu efter 5 år skulle kunna...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 495
Senast: Korven
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp