EHV-1 i närheten, hur hade du resonerat?

MiniLi

Trådstartare
Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan anläggningen stängdes, det har dessutom precis arrangerats hopptävlingar.
Min stallägare delade den här texten: https://sulkysport.se/morkade-manto..._KAJQDsAPcrKX8wAxXHSKStnxb9xBEESv0im9EjRj2emg

Hur hade ni resonerat kring att tex åka på andra tävlingar i närområdet utifrån risk för att smittan kan ha spridits vidare?
Jag befinner mig i samma län, vet att det gäller även ett gäng andra här på forumet. Har själv inte varit på Mantorptravet på länge och vad jag fått veta så har ingen från vår anläggning varit där heller. Man får ju hoppas att alla som varit där (eller har stallkompisar som varit där) stannar hemma nu för säkerhets skull, men lite risky känns det ju.

Hur tänker ni?
 
Det är inga rykten. Hästarna ströks på torsdagen redan och det fanns alltså sjuka hästar där då men dom visste inte det var EHV-1. Eftersom minst 1 häst redan har dött så hade jag självfallet hållt mig hemma. Finns inga tävlingar som är viktigare än att hålla mina hästar friska.

Svarade innan jag läste artikeln 🤪
 
Det är inga rykten. Hästarna ströks på torsdagen redan och det fanns alltså sjuka hästar där då men dom visste inte det var EHV-1. Eftersom minst 1 häst redan har dött så hade jag självfallet hållt mig hemma. Finns inga tävlingar som är viktigare än att hålla mina hästar friska.

Svarade innan jag läste artikeln 🤪
Jag menade just att det inte är bekräftat att den första sjuka hästen hade EHV-1. Den provtogs väl aldrig?
Nu känns det ju rätt sannolikt dock.

Jag har en tävling på lördag men det är en liten dressyrtävling (hos vår granne = jag skrittar dit på någon minut och kommer göra större delen av min framridning hemma). Jag har jämfört anmälningslistorna och ingen av hästarna som ska vara med finns med i listorna från Mantorps hopptävlingar, men man vet ju inte om smitta kan ha spridits via stallkompisar osv.
 
Jag menade just att det inte är bekräftat att den första sjuka hästen hade EHV-1. Den provtogs väl aldrig?
Nu känns det ju rätt sannolikt dock.

Jag har en tävling på lördag men det är en liten dressyrtävling (hos vår granne = jag skrittar dit på någon minut och kommer göra större delen av min framridning hemma). Jag har jämfört anmälningslistorna och ingen av hästarna som ska vara med finns med i listorna från Mantorps hopptävlingar, men man vet ju inte om smitta kan ha spridits via stallkompisar osv.
Vad jag vet så fick hästen avlivas pga neurologiska symptom så om den var testad före eller efter det kan jag inte svara på.

Har dräktiga ston så jag hade hållt mig hemma oavsett om tävlingen var hos grannen eller ej. Finns som sagt ingen tävling som är viktigare än mina hästars hälsa för mig.
 
Vad jag vet så fick hästen avlivas pga neurologiska symptom så om den var testad före eller efter det kan jag inte svara på.

Har dräktiga ston så jag hade hållt mig hemma oavsett om tävlingen var hos grannen eller ej. Finns som sagt ingen tävling som är viktigare än mina hästars hälsa för mig.
Såhär står det i länken jag delade:
Den första hästen som dog på Mantorps travskola – Mary Lou L.A. – fick feber den 10 maj. Hon blev liggande och kunde inte resa sig upp och var i så dåligt skick att hon fick tas bort två dagar senare.

– Den behandlande veterinären misstänkte inte EHV-1 för den hästen eftersom den inte uppvisade några neurologiska symptom. Det har inte funnits en klinisk misstanke eller provsvar på EHV-1, säger Antti Rautalinko.
Känns ju väldigt illa skött:(

Ja jag överväger att stryka mig.
 
Jag hade strykt mig från tävling, även om den var nära hemmaplan. Tränare kan ha varit där, hästar i samma stall, hästskötare, vänner, publik. För folk ”vet” ju att man alltid ska vara noga med att byta kläder osv men folk är ju i praktiken inte det förrän det är faktiskt smitta konstaterad. Tråkigt att stryka sig, men ännu tråkigare att få en smitta (och jag hade nog aldrig förlåtit mig själv då)
 
Jag hade strykt mig från tävling, även om den var nära hemmaplan. Tränare kan ha varit där, hästar i samma stall, hästskötare, vänner, publik. För folk ”vet” ju att man alltid ska vara noga med att byta kläder osv men folk är ju i praktiken inte det förrän det är faktiskt smitta konstaterad. Tråkigt att stryka sig, men ännu tråkigare att få en smitta (och jag hade nog aldrig förlåtit mig själv då)
Ja fy, verkligen! Sen har jag ju tyvärr stallkompisar som ska på samma tävling så risken försvinner ju inte bara för att jag stryker mig, men man får ju göra sin egen del liksom..
 
Rent generellt hade jag varit väldigt försiktig med att åka med min häst till andra anläggningar om det konstaterats EHV-1 i det området, även om det inte var i just det stallet man ska till.
 
Usch vad obehagligt! Jag bor också i länet och blir skrämd av artikeln om faktan i den stämmer. Hoppas att det är sammanträffanden och att det konstateras att inga fler hästar smittats. Det är ju ett väldigt stall- och hästtätt område och vi är många som regelbundet åkt till anläggningar i närheten.
 
Usch vad obehagligt! Jag bor också i länet och blir skrämd av artikeln om faktan i den stämmer. Hoppas att det är sammanträffanden och att det konstateras att inga fler hästar smittats. Det är ju ett väldigt stall- och hästtätt område och vi är många som regelbundet åkt till anläggningar i närheten.
Det verkat vara många som anser att faktan i texten stämmer, väldigt obehagligt!

Man har tydligen informerat alla som var på hopptävlingen om situationen, men det var ngn veterinär som uttalade sig om att det skulle vara väldigt liten risk för dessa och att de inte behövde göra annat än att ha koll på ev symptom. Då blir man ju osäker - är det jag som är överdrivet nojig bara?
 
Mantorp hästsportarena har konstaterat EHV-1 och det går rykten om att det ska ha funnits sjuka hästar på anläggningen flera dagar innan anläggningen stängdes, det har dessutom precis arrangerats hopptävlingar.
Min stallägare delade den här texten: https://sulkysport.se/morkade-manto..._KAJQDsAPcrKX8wAxXHSKStnxb9xBEESv0im9EjRj2emg

Hur hade ni resonerat kring att tex åka på andra tävlingar i närområdet utifrån risk för att smittan kan ha spridits vidare?
Jag befinner mig i samma län, vet att det gäller även ett gäng andra här på forumet. Har själv inte varit på Mantorptravet på länge och vad jag fått veta så har ingen från vår anläggning varit där heller. Man får ju hoppas att alla som varit där (eller har stallkompisar som varit där) stannar hemma nu för säkerhets skull, men lite risky känns det ju.

Hur tänker ni?

Det är fan skandal att dom anordnar tävlingar den 15e trots att dom avlivat en häst i feber den 12e, insjuknade den 10e enligt artikeln och avlivades två dagar senare. Det spelar väl ingen roll vad för smitta det är, man stoppar ju allt direkt vid feber tycker jag! Vi har en häst i stallet som fick lite feber i helgen, vet var ute och provtog i måndags men den visade negativt på alla prov även ehv1. Men vi tänker hålla oss hemma i tre veckor ändå för säkerhets skull även om dom inte hittat något smittsamt men det betyder ju inte att det inte finns.
 
Det är fan skandal att dom anordnar tävlingar den 15e trots att dom avlivat en häst i feber den 12e, insjuknade den 10e enligt artikeln och avlivades två dagar senare. Det spelar väl ingen roll vad för smitta det är, man stoppar ju allt direkt vid feber tycker jag! Vi har en häst i stallet som fick lite feber i helgen, vet var ute och provtog i måndags men den visade negativt på alla prov även ehv1. Men vi tänker hålla oss hemma i tre veckor ändå för säkerhets skull även om dom inte hittat något smittsamt men det betyder ju inte att det inte finns.
Nu har jag dålig koll på hur det funkar inom SvRF, men inom islandshästvärlden (SIF) så skriver vi på en ryttarförsäkran i samband med tävling (och utan den får vi inte starta). I den intygar vi bland annat att hästen de senaste tre veckorna varken själv visat tecken på smittsam sjukdom ELLER varit uppstallad i samma stall som häst med (misstänkt eller konstaterad) smittsam sjukdom. Har inte ni något liknande?
 
Nu har jag dålig koll på hur det funkar inom SvRF, men inom islandshästvärlden (SIF) så skriver vi på en ryttarförsäkran i samband med tävling (och utan den får vi inte starta). I den intygar vi bland annat att hästen de senaste tre veckorna varken själv visat tecken på smittsam sjukdom ELLER varit uppstallad i samma stall som häst med (misstänkt eller konstaterad) smittsam sjukdom. Har inte ni något liknande?
Jo det har vi. Folk lyder dock inte alltid.
 
Nu har jag dålig koll på hur det funkar inom SvRF, men inom islandshästvärlden (SIF) så skriver vi på en ryttarförsäkran i samband med tävling (och utan den får vi inte starta). I den intygar vi bland annat att hästen de senaste tre veckorna varken själv visat tecken på smittsam sjukdom ELLER varit uppstallad i samma stall som häst med (misstänkt eller konstaterad) smittsam sjukdom. Har inte ni något liknande?
Jo det har vi, men hästen har inte visat tecken på någon smittsam sjukdom i vårt stall men vi tar det säkra före det osäkra. Dessutom finns det ju annat att åka på som inte kräver hästägarförsäkran såsom träningar etc men jag tycker att det hör till god hyfs oavsett om man skriver på ett papper eller ej.
 
Det är fan skandal att dom anordnar tävlingar den 15e trots att dom avlivat en häst i feber den 12e, insjuknade den 10e enligt artikeln och avlivades två dagar senare. Det spelar väl ingen roll vad för smitta det är, man stoppar ju allt direkt vid feber tycker jag! Vi har en häst i stallet som fick lite feber i helgen, vet var ute och provtog i måndags men den visade negativt på alla prov även ehv1. Men vi tänker hålla oss hemma i tre veckor ändå för säkerhets skull även om dom inte hittat något smittsamt men det betyder ju inte att det inte finns.
Ja eller hur!

Och jag fattar inte det här:
Under den gågna helgen arrangerades hopptävling på arenan i Mantorp, med närmare 500 starter. Svenska Ridsportförbundet har gått ut med ett meddelande till berörda ryttare, rapporterar tidningen Ridsport.

– Det stod att det har kommit till vår kännedom att travhästar på Mantorp visat symtom på smittsam sjukdom. Vi skrev att oavsätt vad provsvaren visar så är vår bedömning att smittorisken är minimal bland hopphästarna som tävlade i helgen. Vår bedömning är att det inte krävs några särskilda åtgärder av ryttare som tävlade i helgen. Men det är viktigt att man har daligt koll på sina hästar så man snabbt kan upptäcka symtom på smittsam sjukdom, säger Tobias Wrangberg, veterinär.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fruktad-dodlig-hastsjukdom-konstaterad-i-mantorp

Minimal smittorisk trots att hästar dött och att nu anläggningen är isolerad?
 
Funderade tidigare idag om jag skulle starta en tråd om det här. Läste också den informationen du länkar till och blev upprörd. Jag tycker inte att varken du eller jag är nojig, jag skulle definitivt inte åka nånstans om det inte var absolut nödvändigt. Självklart är många uppmärksamma på symptom och tänker förebyggande på smittspridning men jag litar kanske inte helt på andras omdöme (tex när saker som köpts på en skitstor hästloppis tas med till stallet direkt utan tvätt eller karantän). Det är så himla onödigt att chansa.

Jag fattar inte heller hur det kunde dröja med stängning av anläggningen, dom måste ju varit övertygade att det var någon annan orsak än smitta på den första hästen (känns konstigt oavsett).
 
Flyinge håller också tävlingar nu trots EHV-4 och streptococcus zooepidemicus på anläggningen.
Det är väl dock inte anmälningspliktiga sjukdomar?

De kör ju också total isolering på det/de stall som är drabbade, komplett med avspärrningsband och allt. De hade också någon annan smitta tidigt i vår då hela anläggningen var stängd och de ställde in hingstshow mm, så jag antar att åtgärderna beror på vad det är för smitta och hur den är spridd inom Flyinge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp