EHV-1 i närheten, hur hade du resonerat?

Det är väl dock inte anmälningspliktiga sjukdomar?

De kör ju också total isolering på det/de stall som är drabbade, komplett med avspärrningsband och allt. De hade också någon annan smitta tidigt i vår då hela anläggningen var stängd och de ställde in hingstshow mm, så jag antar att åtgärderna beror på vad det är för smitta och hur den är spridd inom Flyinge.
Inte inom ridhästområdet nej men fortfar smittsamma sjukdomar. Jag vet att de har isolering på de stallen men det är väldigt många människor som rör sig på Flyinge dagligen och det är rätt onödigt att anordna tävlingar och pay and jumps när man har smittsamma sjukdomar på anläggningen tycker jag.
 
Inte inom ridhästområdet nej men fortfar smittsamma sjukdomar. Jag vet att de har isolering på de stallen men det är väldigt många människor som rör sig på Flyinge dagligen och det är rätt onödigt att anordna tävlingar och pay and jumps när man har smittsamma sjukdomar på anläggningen tycker jag.
Det kan jag hålla med om, men mot reglerna är det väl inte?
 
Ingen har väl skrivit att det är emot några regler, bara hemskt onödigt när det går smittsamma luftburna sjukdomar.
Är du en av dom som tvunget måste tävla oavsett vad?🤔
Nej, jag tävlar inte alls... Jag skulle personligen inte ta någon av våra hästar till Flyinge i nuläget, men jag vet inte heller om jag tycker att Flyinges agerande ska kritiseras här, då de vad jag kan förstå följer de regler som finns.
 
Nej, jag tävlar inte alls... Jag skulle personligen inte ta någon av våra hästar till Flyinge i nuläget, men jag vet inte heller om jag tycker att Flyinges agerande ska kritiseras här, då de vad jag kan förstå följer de regler som finns.
Du får tycka vad du vill, jag tycker absolut att det ska kritiseras för det finns inga tävlingar som är viktigare än smitta och eftersom dom fortfarande har smitta sedan innan hingstvisningen skulle äga rum och den ena smittan som dom har på anläggningen kan hästarna bära på utan att den visar symptom så vem vet om det faktiskt är fler sjuka hästar där.
 
Du får tycka vad du vill, jag tycker absolut att det ska kritiseras för det finns inga tävlingar som är viktigare än smitta och eftersom dom fortfarande har smitta sedan innan hingstvisningen skulle äga rum och den ena smittan som dom har på anläggningen kan hästarna bära på utan att den visar symptom så vem vet om det faktiskt är fler sjuka hästar där.
Ja, jag får självklart tycka vad jag vill och du får lika självklart kritisera vad du vill!

Jag kan tycka att med de allvarliga, anmälningspliktiga sjukdomarna (EHV-1, kvarka, hästinfluensa) ska man vara HÅRD och ibland kanske ta i "onödigt" mycket, då det ju faktiskt finns en väldigt påtaglig risk att hästar dör. Och där känns det möjligen som om Mantorp har brustit (men jag är inte insatt nog att egentligen avgöra det).

Vad gäller övriga sjukdomar tycker jag att man ska vara rimligt försiktig, men kanske mer "tillåtande" och avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Och även diskutera såhär naturligtvis! Men om smittskydd alltid är till 100% överordnat att faktiskt anordna tävlingar och andra events, så skulle vi ju i princip alltid stanna hemma med våra hästar - det är ju det säkraste!
 
Jag vet inte hur vi tänker. Vi har goda vänner som red på Mantorp när det var tävlingar, flera är också anmälda till Wermland Equestrian Games och jag tvivlar på att de föräldrarna kommer stryka för att de varit på samma anläggning. Jag anser också att det är skandal och hoppas att ridsportförbundet verkligen tar tag i det här nu att INGEN som varit och tävlat på Mantorp får åka varken till Strömsholm (nästa helg) eller Wermland, det är inom tre veckor från tävlingen.

edit: Såg nu att svenska ridsportförbundet inte tycker att ryttare som startat behöver vidta några åtgärder. Ytterligare ett praktexempel på ett väldigt svagt förbund.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur vi tänker. Vi har goda vänner som red på Mantorp när det var tävlingar, flera är också anmälda till Wermland Equestrian Games och jag tvivlar på att de föräldrarna kommer stryka för att de varit på samma anläggning. Jag anser också att det är skandal och hoppas att ridsportförbundet verkligen tar tag i det här nu att INGEN som varit och tävlat på Mantorp får åka varken till Strömsholm (nästa helg) eller Wermland, det är inom tre veckor från tävlingen.

edit: Såg nu att svenska ridsportförbundet inte tycker att ryttare som startat behöver vidta några åtgärder. Ytterligare ett praktexempel på ett väldigt svagt förbund.
Ja, när det gäller smittor som faktiskt är på liv och död kanske regelverket borde vara ett annat (och hårdare)?
 
Jag vet inte hur vi tänker. Vi har goda vänner som red på Mantorp när det var tävlingar, flera är också anmälda till Wermland Equestrian Games och jag tvivlar på att de föräldrarna kommer stryka för att de varit på samma anläggning. Jag anser också att det är skandal och hoppas att ridsportförbundet verkligen tar tag i det här nu att INGEN som varit och tävlat på Mantorp får åka varken till Strömsholm (nästa helg) eller Wermland, det är inom tre veckor från tävlingen.

edit: Såg nu att svenska ridsportförbundet inte tycker att ryttare som startat behöver vidta några åtgärder. Ytterligare ett praktexempel på ett väldigt svagt förbund.
Ja de tycker tydligen det räcker att tempa 2 ggr dagligen.
Så himla dåligt. Hur kan det räcka när hela mantorp nu är isolerat?
Om det hade varit så säkert som ridsportsflrbundet menar borde ju mantorp ha fått isolera bara delar av sin anläggning och inte behövt isolera hela.
 
Ja, jag får självklart tycka vad jag vill och du får lika självklart kritisera vad du vill!

Jag kan tycka att med de allvarliga, anmälningspliktiga sjukdomarna (EHV-1, kvarka, hästinfluensa) ska man vara HÅRD och ibland kanske ta i "onödigt" mycket, då det ju faktiskt finns en väldigt påtaglig risk att hästar dör. Och där känns det möjligen som om Mantorp har brustit (men jag är inte insatt nog att egentligen avgöra det).

Vad gäller övriga sjukdomar tycker jag att man ska vara rimligt försiktig, men kanske mer "tillåtande" och avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Och även diskutera såhär naturligtvis! Men om smittskydd alltid är till 100% överordnat att faktiskt anordna tävlingar och andra events, så skulle vi ju i princip alltid stanna hemma med våra hästar - det är ju det säkraste!
Men det blir ju lite konstigt. Vi intygar ju genom hästägarförsäkran att hästen inte visat tecken på smittsam sjukdom eller vistats i stall där smittsam sjukdom förekommit de senaste tre veckorna. Det är inte specificerat vilka smittsamma sjukdomar utan gäller alltså allt, inklusive ofarliga små förkylningsvirus. Hur går det då ihop med att arrangörerna får ha tävling osv under sådana förutsättningar?
 
Senast ändrad:
Ja, när det gäller smittor som faktiskt är på liv och död kanske regelverket borde vara ett annat (och hårdare)?
Min erfarenhet är att det är det - för vissa. Vi hade definitivt inte fått åka ut om vi varit på en anläggning där det funnits smitta liknande denna under tiden vi varit där. En vanlig ridklubb fick stryka sina tävlingar (meeting upp till Msv B men det var ett vanligt meeting liksom) för att det var en häst på granngården som hade feber, det visade sig sedan efter att de ställt in tävlingarna vara den andra sjukdomen (EHV 4?) och hästen hade inte varit på anläggningen men ställa in tävlingarna fick de göra ändå, men när det är elittävlingar och många av våra elitekipage, då verkar det inte spela någon roll. Det är ett jävla rövslickeri från förbundet. Istället då är det upp till oss andra att fundera på om vi kan åka och stå tillsammans med de som har varit på dessa tävlingar, trots att de troligen redan är inkvalade till SM och flera av oss behöver kvalen...

Jag får ta en diskussion med dottern ikväll. Som någon annan skrev: Ingen tävling är så viktig att man vill råka få med sig sjukan hem, hur liten risken ens är i det här läget så känns den i alla fall större än vad den hade varit om dessa ekipage hade kunnat hålla sig till den hästägarförsäkran och de regler som gäller utan att bryta mot dem med förbundet i ryggen.
 
Ja de tycker tydligen det räcker att tempa 2 ggr dagligen.
Så himla dåligt. Hur kan det räcka när hela mantorp nu är isolerat?
Om det hade varit så säkert som ridsportsflrbundet menar borde ju mantorp ha fått isolera bara delar av sin anläggning och inte behövt isolera hela.
Jättekonstigt. Jag är besviken på svenska ridsportförbundet. Att de inte vågar vara tuffare. Det är tre veckor det hade handlat om. Dessa ekipage hade missat Strömsholm och Wermland, absolut, men de behöver egentligen inte de tävlingarna då de allra flesta redan har SMkvalen. Borde vara viktigare att inte sprida smitta.
 
Men det blir ju lite konstigt. Vi intygar ju genom hästägarförsäkran att hästen inte visat tecken på smittsam sjukdom eller vistats i stalm där smittsam sjukdom förekommit de senaste tre veckorna. Det är inte specificerat vilka smittsamma sjukdomar utan gäller alltså allt, inklusive ofarliga små förkylningsvirus. Hur går det då ihop med att arrangörerna får ha tävling osv under sådana förutsättningar?
Om vi tar Flyinge som exempel så är det ju inte ETT stall. Har jag t.ex. haft min häst i ett av de stallen på Flyinge som inte är isolerade och inte haft någon smitta så bör jag kunna skriva under en hästägarförsäkran ändå? Och det kan jag tycka är okej om det som nu är EHV-4. Men jag tycker ju inte alls att det är okej om det är EHV-1, så därav mitt förslag att kanske vara hårdare för den typen av smittor?
 
Om vi tar Flyinge som exempel så är det ju inte ETT stall. Har jag t.ex. haft min häst i ett av de stallen på Flyinge som inte är isolerade och inte haft någon smitta så bör jag kunna skriva under en hästägarförsäkran ändå? Och det kan jag tycka är okej om det som nu är EHV-4. Men jag tycker ju inte alls att det är okej om det är EHV-1, så därav mitt förslag att kanske vara hårdare för den typen av smittor?
Generellt gäller det ju hela anläggningar. I vissa specialfall kan delar av en anläggning isoleras och delar vara fria, men då är det ett beslut som veterinären tas utifrån att vissa villkor är uppfyllda.
Så nej du borde inte kunna skriva under hästägarförsäkran.
 
Generellt gäller det ju hela anläggningar. I vissa specialfall kan delar av en anläggning isoleras och delar vara fria, men då är det ett beslut som veterinären tas utifrån att vissa villkor är uppfyllda.
Så nej du borde inte kunna skriva under hästägarförsäkran.
Okej, jag har aldrig varit i den situationen så vet ju inte säkert och som du säger så är väl behandlande veterinär den som avgör.
 
Om vi tar Flyinge som exempel så är det ju inte ETT stall. Har jag t.ex. haft min häst i ett av de stallen på Flyinge som inte är isolerade och inte haft någon smitta så bör jag kunna skriva under en hästägarförsäkran ändå? Och det kan jag tycka är okej om det som nu är EHV-4. Men jag tycker ju inte alls att det är okej om det är EHV-1, så därav mitt förslag att kanske vara hårdare för den typen av smittor?
Egentligen är det ju så. När vi har haft feber har veterinären isolerat hela anläggningen (tre stall), ponnymammans dotter åkte väl dit för några år sedan med ett halvårs avstängning när deras sto kastade och gick på bete relativt långt från gården, stod alltså inte i direkt anslutning till gården? Länk

Men money talks. Mantorpstävlingarna är en stor anläggning som samlar de bästa med störst plånbok, SvRF vågar inte sätta sig upp mot många av dessa ryttare och föräldrar. Det är ju de som betalar ridsporten helt enkelt. Den sketna tävlingen på hemmaklubben behövde ställas in trots att grannhästen inte ens varit på anläggningen och den vanliga ryttaren som inte har de pengarna skulle aldrig komma undan en sådan här sak. Även om det bara är ett stall där hästarna varit sjuka, har de som jag förstått det varit ute innan de fått ställd diagnos och smittan är luftburen.
 
Ja, jag får självklart tycka vad jag vill och du får lika självklart kritisera vad du vill!

Jag kan tycka att med de allvarliga, anmälningspliktiga sjukdomarna (EHV-1, kvarka, hästinfluensa) ska man vara HÅRD och ibland kanske ta i "onödigt" mycket, då det ju faktiskt finns en väldigt påtaglig risk att hästar dör. Och där känns det möjligen som om Mantorp har brustit (men jag är inte insatt nog att egentligen avgöra det).

Vad gäller övriga sjukdomar tycker jag att man ska vara rimligt försiktig, men kanske mer "tillåtande" och avgöra från fall till fall vad som är lämpligt. Och även diskutera såhär naturligtvis! Men om smittskydd alltid är till 100% överordnat att faktiskt anordna tävlingar och andra events, så skulle vi ju i princip alltid stanna hemma med våra hästar - det är ju det säkraste!
Bra vi är överens där att en får tycka vad en vill 😉

Jag tycker man ska vara hård med alla smittsamma sjukdomar oavsett samt så fort en häst faktiskt har feber/är förkyld ta sitt ansvar, stänga ner och inte åka ngnstans förrän man vet varför och om det är ngt.
Att inte åka ngnstans överhuvudtaget är givetvis det säkraste men kan känna det är lite en annan diskussion.. Är en häst sjuk, oavsett hur många stall det finns på anläggningen så borde man stänga ner tycker jag, inte bjuda in en massa på pay and jump eller anordna tävling.
 
Kan bara tala för mej själv, men har haft eget stall med endast mina egna hästar i stallet, åkte ofta på träningar i andras ridhus och tävlat både dressyr, fälttävlan och hoppning. Med handen på hjärtat HUR mkt stöter ni på andras hästar när ni tävlar ? Nej jag är inte speciellt orolig för att tävla med (oavsett vilken sjukdom) i området när jag tävlar. Jag sköter mej själv och mitt. Varför skulle jag då va ororlig för att min häst ska bli sjuk ? Som nån sa, då kan jag lika gärna sälja (vilket jag förvisso gjort men inte av den anledningen) hästarna och skita i att rida för det är tävlingen och träning inför tävling som jag brinner för. Även om jag gladeligen kan åka häst i skogen så gör jag även detta med ett mål, att få rida ut i skogen men även använda skogen som ett redskap i att bygga min häst antingen genom konditionsträning eller muskler genom klättring.
 
Kan bara tala för mej själv, men har haft eget stall med endast mina egna hästar i stallet, åkte ofta på träningar i andras ridhus och tävlat både dressyr, fälttävlan och hoppning. Med handen på hjärtat HUR mkt stöter ni på andras hästar när ni tävlar ? Nej jag är inte speciellt orolig för att tävla med (oavsett vilken sjukdom) i området när jag tävlar. Jag sköter mej själv och mitt. Varför skulle jag då va ororlig för att min häst ska bli sjuk ? Som nån sa, då kan jag lika gärna sälja (vilket jag förvisso gjort men inte av den anledningen) hästarna och skita i att rida för det är tävlingen och träning inför tävling som jag brinner för. Även om jag gladeligen kan åka häst i skogen så gör jag även detta med ett mål, att få rida ut i skogen men även använda skogen som ett redskap i att bygga min häst antingen genom konditionsträning eller muskler genom klättring.
Tycker inte det är jämförbart att åka på träning med att klämma in hundra hästar i tältstallar på en anläggning där en allvarlig luftburen smitta finns. Jag har inga problem med att åka på träningar eller tävlingar där hästar är friska, men jag åker självklart inte på träning (eller tävling, framförallt inte meeting) till en anläggning där hästarna har feber vilket är vad som har hänt här. Något jävla eget ansvar får man ju faktiskt ta som hästägare.
 
Kan bara tala för mej själv, men har haft eget stall med endast mina egna hästar i stallet, åkte ofta på träningar i andras ridhus och tävlat både dressyr, fälttävlan och hoppning. Med handen på hjärtat HUR mkt stöter ni på andras hästar när ni tävlar ? Nej jag är inte speciellt orolig för att tävla med (oavsett vilken sjukdom) i området när jag tävlar. Jag sköter mej själv och mitt. Varför skulle jag då va ororlig för att min häst ska bli sjuk ? Som nån sa, då kan jag lika gärna sälja (vilket jag förvisso gjort men inte av den anledningen) hästarna och skita i att rida för det är tävlingen och träning inför tävling som jag brinner för. Även om jag gladeligen kan åka häst i skogen så gör jag även detta med ett mål, att få rida ut i skogen men även använda skogen som ett redskap i att bygga min häst antingen genom konditionsträning eller muskler genom klättring.
EHV-1 är luftburet så det räcker gott att tex vara på samma framridning om någon häst där skulle vara sjuk.

Sen är det ju stor skillnad på att åka i vanliga fall och som nu att åka när det finns känd smitta som dessutom inte hanterats som sig bör?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp