Bukefalos 28 år!

eighy eigth keys+litet sto??

C

cia96

Har ett englo sto som är hälften fullblod och som har french groom på mödernets sida. Hon är själv ca 156 men är inte helt färdigväxt än så jag tippar på ca 158 som sluthöjd, är bara 3 år gammal. Hon fick en muskelskada i vintras/våras nör hon halkade i hagen ich har fått rådet att ta det lugnt ang inridning så att inte skadan kommer att spöka när hon blir äldra. Så, med den anledningen tänkte jag nu kanske betäcka henne istället i år fast hon är så ung. Hon är superlätt att handskas med men har mkt nerv. Hennes mamma som är rent fullblod har fina gångarter, har dock något låg galopp,men det kan säkert tränas upp då hon gått en del galopp innan. Hon har en fin hopteknik dessutom och har löshoppat 160 m fin teknik, mamman alltså!.
Stoet som jag nu vill betäcka är lite oskrivet . Hon är inte riden och är ej hoppad.. Hon är snabb och kvick, har hyfsade gångarter, ör mkt intelligent och lättlärd men har som sagt MKT nerv.
Har funderat mkt på 88-an. Har hört att hans avkommor är lugna i söttet och att de är grövre och har storlek. Efter att ha surfat runt här på gamla trådar så får jag snarare uppfattningen att han ger mkt nerv och svårridna avkommor??
Det jag söker är en avkomma jag längre fram vill träna fältävlan med, samt gärna mer dressyr än hoppning.. Då han tung och kraftig så passar det då min tjej är mkt smäcker och nätt, ser ut som en smäcker stor arab egentligen ..
Jag måste bestämma mig snarast och kan helt enkelt inte komma fram till ett bra svar...Tror ni att det kan bli en bra kombination? Blir avkomman kanske förliten? För vass i sättet??
Tänkte att 88-an kanske inte finns så länge till heller..
Annars så funderar jag på jaguar mail??
 
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

Litet ger han överlag inte, min är 173cm Dock är hon linjeavlad på Raise a Native som också är farfars far till 88an. Min tjej rör sig mkt bra, och är mkt trevlig att rida lätt o smidig trots strl. Hon är inte så nervig utan mer känslig, hon banhoppar ok men det är inte hennes starka sida utan gången och terrängen. Mitt 4års sto är betäckt med 88 för en vecka sedan, jag ville ha storlek och gång ffa då min märr hoppar riktigt bra. 88an är mkt trevlig själv o har inte alls fattat att han är 22år :rofl:
 
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

Mitt sto är 166 cm hög, så hon får räkna sig till de normalstoras skara. Det är mer tryck än nerv i henne + att hon är en riktig gladskit som gärna skuttar o skojar :) Vilket är helt ok för mig.

Jag skulle inte säga att min är svårriden, hon är dock ingen nybörjarhäst. Men supersnäll i all hantering, en mycket vänlig dam. Jag har haft henne sedan hösten -97 när hon var 2 år, och det har varit roligt att följa henne fram till den hon är idag.

Kanske ska tillägga att hennes mamma är ett halvblod.
 
Senast ändrad:
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

Vill man tävla fälttävlan, och gillar dressyr så är väl inte 88:an så dumt?

Jag har bara sett en avkomma efter 88:an, men maken till snäll och trevlig häst får man leta efter. Ingen superstjärna kapacitetsmässigt, men gör det den ska på ett okomplicerat sätt. Och då är det ändå Nepal på mödernet!
 
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

Skoj och lärorikt att höra era uppfattningar. Hade ett sto hos honom förra året som tog sig men tyvärr resorberade senare.. Det stoet var 165 och fullblod. Jag gillar mer hästar som är mer framåt och lite känsliga och det är mer sånt som andra kallat nerv men som jag kallar mer framåthet .. om ni förstår.. Ni tror inte att avkomman blir för liten?? Mitt stos mamma är samma som betäcktes förra året, dvs 165, hon själv är nu 156 men hennes far däremot är bara 153.. Är så rädd att de små generna slår igenom.. men han ska ju generellt nedärva storlek så tror ni kan bli en 160-163 häst kanske?
Har sett 2 avkommor själv efter honom, rena fullblod då. Ett sto på 168 som var kraftig som gått svår dressyr, kommer inte ihåg hur högt det var men det var svår dressyr iallafall. Sedan såg jag en 2-åring för ett par år sen som jag var sugen på. han var 172 då och inte färdigväxt, men han hade stort överbett så det blev nej. men han var super i sättet måste jag säga. Såg honom aldrig röra sig tyvärr..
Så min erfarenhet är lite begränsad om man säger så..
 
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

Jag har en korsningsvalack efter 88:an! Mamman är nordsvensk travare (håller D-ponny mått) Och lillkillen är idag 3år och ca 158- 160cm, hoppas på att han ska växa ett par cm till. Så jag e helt nöjd med storleken! Var jätte orolig att jag skulle få en ponny :crazy:
 
Sv: eighy eigth keys+litet sto??

oj, ja då blev ju avkomman stor om mamman var så liten.. Då kanske jag vågar chansa.... Tackar!!!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: Fannybadh
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 149
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 041
Senast: Chamsin
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp