Eirin, 20, räddades av sin bästa kompis

I helgen attackerades norskan Eirin Sörmo, 20, av sin passhäst, kallblodshingsten Rofstad Odin.
För Trav365.no berättar pappan om vännen som räddade dotterns liv.
– Hade hon inte varit där, så är jag säker på att hon hade dött, säger han till tidningen.
 
Vilket udda beteende. Undrar om hästen visat sådana tendenser innan?
Hoppas tjejen bättrar på sig och att hästen mår bättre som valack :):up:
 
Jag läste i en intervju att den hade försökt attackera tränaren med för någon vecka sedan, när han hade varit ouppmärksam. Verkade som om de tror att det är lukten av någon annan hingst som fått det att slå runt.

Tur att det gick förhållandevis "bra" ändå och att tjejen repar sig fullt ut. Och att hästen blir snällare som valack.
 
Vilket udda beteende. Undrar om hästen visat sådana tendenser innan?
Hoppas tjejen bättrar på sig och att hästen mår bättre som valack :):up:

Inte alls speciellt udda. Oönskat, ja, men de som håller på med avel och hingstar dagligen har rutiner och ordningar att hålla sig till när det gäller hingstar.
I många fall kan man behöva både byta om och duscha före man tar nästa hingst. I andra fall räcker det med att man tar hingstarna i rätt ordning.
 
Håller inte alls med. Det är extremt underligt beteende för en normal hingst och den borde kastreras ögona böj (vilket de verkar ha bestämt att den ska).
Jag har aldrig någonsin varit med om att man behövt byta kläder eller andra underligheter för att man inte ska bli attackerad. Nu är det visserligen swb och ponnyer jag främst har erfarenhet av men där har de flesta kunnat stå i box och hage med andra hingstar som grannar och ponnyerna även ofta gått i hage med valacker. Det har som tur är gått framåt med hanterbarheten även bland hingstarna och de allra flesta verkar överens om att de varken vill avla på eller ha farliga hästar ute på tävlingsbanorna nuförtiden.
 
Håller inte alls med. Det är extremt underligt beteende för en normal hingst och den borde kastreras ögona böj (vilket de verkar ha bestämt att den ska).
Jag har aldrig någonsin varit med om att man behövt byta kläder eller andra underligheter för att man inte ska bli attackerad. Nu är det visserligen swb och ponnyer jag främst har erfarenhet av men där har de flesta kunnat stå i box och hage med andra hingstar som grannar och ponnyerna även ofta gått i hage med valacker. Det har som tur är gått framåt med hanterbarheten även bland hingstarna och de allra flesta verkar överens om att de varken vill avla på eller ha farliga hästar ute på tävlingsbanorna nuförtiden.
Jag, som bara hållit på med trav, tycker att samma attityd generellt råder där.
Man har gärna hästar med lite humör, men de ska inte vara farliga. Sådana individer uppskattar ingen. Jag har inte heller någonsin varit med om att behöva duscha eller byta kläder, det skulle aldrig vara hållbart i ett tävlingsstall där man har passhästar och fullt upp ändå. Vet inte hur det ser ut på hingstationerna, men kan inte tänka mig att det skulle vara vanligt förekommande där heller.

Det största problemet skulle jag säga är hästägare. Den sorten som inte ser fram eller bak på en häst, men prompt vägrar kastrera sina stamlösa, galna hingstar utan avelsvärde eller meriter, för de vet att valacker minsann är tråkiga och går inte att tävla med. Och som tycker det är lite roligt och livat när deras hingstar står på bakbenen, skriker, slår och härjar medan skötaren får dansa capoeira för att inte få en hov i skallen. Eller en häst över sig.

Tror det går framåt överallt. I alla fall i Sverige. Passade några italienska hästar för fler år sedan, de var inte alltid så roliga. Varken stona eller hingstarna.
 
Håller inte alls med. Det är extremt underligt beteende för en normal hingst och den borde kastreras ögona böj (vilket de verkar ha bestämt att den ska).
Jag har aldrig någonsin varit med om att man behövt byta kläder eller andra underligheter för att man inte ska bli attackerad. Nu är det visserligen swb och ponnyer jag främst har erfarenhet av men där har de flesta kunnat stå i box och hage med andra hingstar som grannar och ponnyerna även ofta gått i hage med valacker. Det har som tur är gått framåt med hanterbarheten även bland hingstarna och de allra flesta verkar överens om att de varken vill avla på eller ha farliga hästar ute på tävlingsbanorna nuförtiden.

Fast det är ju inte ett underligt beteende. Det är ett tämligen vanligt beteende. Däremot håller jag med om att de inte borde vara i avel och ska kastreras, vilket den ju ska, som du skrev.

Det är stor skillnad på normalt beteende och oönskat beteende. Man kan aldrig avla bort beteenden och behov men man kan dämpa och öka. Här har det onekligen ökat och det ska givetvis inte fortsätta att avlas på.
 
Träffat på ett par sådana hingstar, dom har snabbt blivit kastrerade och gått tillbaka och blivit sej själva igen. Vissa hingstar kan helt enkelt inte vara hingstar. Man ska nog inte slappna av allt för mycket när man hanterar hingstar.

Jag håller dock inte med om att de ”blir sig själva” när de kastreras. De är sig själva när de är intakta och det ska man vara medveten om när man avlar på samma föräldrar t.ex.
 
Jag håller dock inte med om att de ”blir sig själva” när de kastreras. De är sig själva när de är intakta och det ska man vara medveten om när man avlar på samma föräldrar t.ex.
Nu har dom blivit det dom jag haft att göra med. Alla blir väl inte sej själva men många blir det. Alla är inte hingstiga ens innan dom flippar, dom jag känt har det gått från en dag till den andra.

Sen om dom känner annorlunda, det går ju inte att svara på. Dock så beteendemässigt så har dom hästarna inte förändrat sig efter att dom kastrerats. Det är liksom olika.
 
Nu har dom blivit det dom jag haft att göra med. Alla blir väl inte sej själva men många blir det. Alla är inte hingstiga ens innan dom flippar, dom jag känt har det gått från en dag till den andra.

Sen om dom känner annorlunda, det går ju inte att svara på. Dock så beteendemässigt så har dom hästarna inte förändrat sig efter att dom kastrerats. Det är liksom olika.

Jag menar att det är hur hästen är intakt som är verkligeheten, inte hur den är som kastrat. Även om den förändras från en dag till annan. Det gäller alla djur som rutinmässigt kastreras.

En kvinna kastrerade sin översexuella hund och påstod sedan att den var sitt riktiga jag efter kastreringen medan jag påstår att avelsmässigt och det man vill avla på (eller i detta fall tvärtom) är ju det som är före kastrering.
 
Jag menar att det är hur hästen är intakt som är verkligeheten, inte hur den är som kastrat. Även om den förändras från en dag till annan. Det gäller alla djur som rutinmässigt kastreras.

En kvinna kastrerade sin översexuella hund och påstod sedan att den var sitt riktiga jag efter kastreringen medan jag påstår att avelsmässigt och det man vill avla på (eller i detta fall tvärtom) är ju det som är före kastrering.
Klart man avlar på det som är innan kastreringen, kastrerar man pga att dom inte klarar av att vara hingstar för att dom är för farliga så tycker inte jag det är något att avla på hur trevliga dom än var innan det slog slint.

Jag tycker inte man kan säga att hästen är sej själv under tiden den flippat ur pga könsmognaden, har man känt samma häst i tre år och det vänder över en natt och det slår helt slint, då tycker jag man kan säga att den blir sej själv igen när den är kastrerad om den går tillbaka till sin vanliga personlighet och sitt vanliga beteende.

Har hästen dock varit jobbig och haft en mer hård personlighet innan och blir lugn och trevlig som kastrerad, då tycker jag inte man kan säga att den är sej själv efteråt.
 
Fast det är ju inte ett underligt beteende. Det är ett tämligen vanligt beteende. Däremot håller jag med om att de inte borde vara i avel och ska kastreras, vilket den ju ska, som du skrev.

Det är stor skillnad på normalt beteende och oönskat beteende. Man kan aldrig avla bort beteenden och behov men man kan dämpa och öka. Här har det onekligen ökat och det ska givetvis inte fortsätta att avlas på.
Att attackera andra hingstar eller främmande hästar är absolut ett normalt beteende men att attackera och försöka döda andra djurarter är det inte förutsatt att hästen i fråga inte känner sig trängd. Inte heller att attackera saker som luktar annan hingst men inte är en häst är speciellt normalt, snarare brukar det kanske luktas, skapas eller pipas. Visst att vår onaturliga hästhållning kan få det att slå slint för vissa individer så att normala beteenden får farliga utlopp, men att det leder till direkt farlig aggressivitet riktat mot människor är inte speciellt vanligt bland dagens hästar.

Man måste skilja på grundläggande beteenden som Fight/Fight/Freeze som absolut inte går att avla bort men däremot att rikta hur de ska ta sig utlopp för att öka samarbetsförmåga med människor eftersom det är en av de grundläggande förutsättningarna för att en djurart ska kunna domesticeras.
 
Senast ändrad:
När Michael Demmers blev attackerad av en hingst så förklarade han att det troligen berodde på att han själv luktade från en annan hingst som han nyss hanterat, men att det naturligtvis inte var acceptabelt.
 
Inte alls speciellt udda. Oönskat, ja, men de som håller på med avel och hingstar dagligen har rutiner och ordningar att hålla sig till när det gäller hingstar.
I många fall kan man behöva både byta om och duscha före man tar nästa hingst. I andra fall räcker det med att man tar hingstarna i rätt ordning.
Aldrig behövt något av det när jag jobbade i travstall, inte ens i det stallet som hade 40hästar varav 2ston, 2 valaker och övriga 36 var hingstar.
När jag skode föredrog jag att ta hingstarna först och ston sedan, av den enkla anledningen att jag inte ville råka lukta brunst när jag jobbade med framhovarn.
 
Att attackera andra hingstar eller främmande hästar är absolut ett normalt beteende men att attackera och försöka döda andra djurarter är det inte förutsatt att hästen i fråga inte känner sig trängd. Inte heller att attackera saker som luktar annan hingst men inte är en häst är speciellt normalt, snarare brukar det kanske luktas, skapas eller pipas. Visst att vår onaturliga hästhållning kan få det att slå slint för vissa individer så att normala beteenden får farliga utlopp, men att det leder till direkt farlig aggressivitet riktat mot människor är inte speciellt vanligt bland dagens hästar.

Man måste skilja på grundläggande beteenden som Fight/Fight/Freeze som absolut inte går att avla bort men däremot att rikta hur de ska ta sig utlopp för att öka samarbetsförmåga med människor eftersom det är en av de grundläggande förutsättningarna för att en djurart ska kunna domesticeras.

Hormoner är ju inte alltid något som är logiskt och slår det till snabbt så är det inte alltid att de ”ser” att det är något annat än en häst. Det slår på ödlehjärnenivå, skulle jag vilja påstå.

Enligt en av de bästa (Per Jensen), enligt mig iallafall, var väldigt noga med att säga att det aldrig gick att avla bort beteenden och behov men dämpa och höja.

Jag blev själv väldigt förvånad när jag första gången läste om ett av de stora stuterierna där en anställd blivit attackerad av en hingst när hon/han tagit hingstarna i fel ordning. Den hingsten som attackerade hatade den hingsten som personen luktade och de togs av den anledningen aldrig i ”fel” ordning.
Men, de påstod att det var så relativt ofta och att det är hingstar som t.om jag kände igen namnen på, i en av våra vanligaste raser i Sverige.

Självklart tycker jag att det inte har i aveln att göra men å andra sidan är det ju en viss efterfrågan på hingstarna ändå, eftersom ingen vet hur de är när de är i säsong. Det tror jag inte många vet om den hingsten de använder.
 
Aldrig behövt något av det när jag jobbade i travstall, inte ens i det stallet som hade 40hästar varav 2ston, 2 valaker och övriga 36 var hingstar.
När jag skode föredrog jag att ta hingstarna först och ston sedan, av den enkla anledningen att jag inte ville råka lukta brunst när jag jobbade med framhovarn.

Varför det om det enligt många inte är vanligt att de går på andra djur än hästar oavsett vad man luktar?
 
Hormoner är ju inte alltid något som är logiskt och slår det till snabbt så är det inte alltid att de ”ser” att det är något annat än en häst. Det slår på ödlehjärnenivå, skulle jag vilja påstå.

Enligt en av de bästa (Per Jensen), enligt mig iallafall, var väldigt noga med att säga att det aldrig gick att avla bort beteenden och behov men dämpa och höja.

Jag blev själv väldigt förvånad när jag första gången läste om ett av de stora stuterierna där en anställd blivit attackerad av en hingst när hon/han tagit hingstarna i fel ordning. Den hingsten som attackerade hatade den hingsten som personen luktade och de togs av den anledningen aldrig i ”fel” ordning.
Men, de påstod att det var så relativt ofta och att det är hingstar som t.om jag kände igen namnen på, i en av våra vanligaste raser i Sverige.

Självklart tycker jag att det inte har i aveln att göra men å andra sidan är det ju en viss efterfrågan på hingstarna ändå, eftersom ingen vet hur de är när de är i säsong. Det tror jag inte många vet om den hingsten de använder.

Det är klart att det inte går helt att avla bort beteenden som är ett grundläggande behov för den djurarten. Men är rätt säker att det PJ syftade på är generella saker som FFF, flockkänsla och likande och inte specifika stimulus för att utlösa ett visst beteende. Har läst ett gäng etologikurser som han hållit i och därför diskuterar bland annat domesticering med honom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kallblodshästen Rofstad Odin var nära att ta livet av stalltjejen Eirin Sörmo när han knäckte hennes nacke och rev av huvudpulsådern...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Eirin Sörmo, 20, skulle ta en selfie med sin favorithäst. Då blev hon attackerad av hästen, som lyfte upp henne i nacken och kastade...
2
Svar
23
· Visningar
3 583
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: cassiopeja
·
Relationer Är det någon som hat blivit det? Funkar det? Framförallt, om det tagit slut, hur funkar det nu? Har en bästa kompis sen 4-5 år...
2
Svar
30
· Visningar
17 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Ögonlapp
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp