Ej fått betalt för häst!

SmultronsLimana

Trådstartare
Hej!
Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när hästen lämnade gården med nya ägaren och sen skulle jag komma på besök helgen därpå och skriva papper med ägaren (kan inte köra dit under veckan då vi bor ganska långt ifrån varandra), betalt fick jag inte som utlovat och nu säger "sponsorn" att de tänker inte betala förrän de fått de påskrivna ägarbytespapprena hemskickade.
Jag vill självklart inte skriva något kontrakt innan jag fått pengarna, tycker jag varit tillräckligt tillmötesgående som lät de ta med mitt sto innan betalning skett.
Och vårat avtal var ju att de skulle betala när de lämnade vår gård.
Så nu står vi inför hur vi ska gå vidare, jag orkar inte ge mig på någon häxjakt efter pengarna då denna försäljning redan tagit allt för mycket energi och tid.
Ska jag åka och hämta hem min häst om "sponsorerna" inte slutar bråka och betalar, som överenskommet, innan de får köpeavtalet? Eller ska jag ta tag i detta, anlita jurist och polisanmäla?
Kan tillägga att jag har försökt prata med "sponsorerna" men de hävdar i sitt försvar att jag inte bryr mig om mitt sto utan att jag bara är ute efter pengarna samt att jag bara vill bråka. "Det kan väl inte vara så jobbigt att skriva på ett papper och skicka iväg det så får du ju dina pengar sen, du är så jävla egoistisk och bryr dig inte om hästens bästa" fick jag höra när jag frågade varför dom inte betalat som vi kommit överrens om.
Jag har haft kontakt med jurist samt polis under helgen och de säger att "sponsorerna" gjort sig skyldig till bedrägeri samt avtalsbrott då de med uppsåt inte tänkt betala (eller hur polis/jurist nu uttalade sig).

Hur mycket jag ångrar att jag gick med på det här kan jag inte med ord beskriva, stoet har jag fött upp på flaska då hon förlorade sin mamma bara några timmar efter fölningen och hon betyder oerhört mycket för mig. Jag ville/VILL inte gå miste om det "perfekta hemmet" åt henne och tänkte mig inte för, det tokiga är att nya ägaren troligtvis inte har någon aning om vad som händer och tror nog att hästen redan är hennes.
Men jag måste ju få betalt för stoet. Jag gick dessutom med på ett bra pris (över 50% lägre än annonspriset) för att jag känner till "sponsorerna" sen tidigare och den nya ägaren verkar perfekt till min tjej. Och hemmet är viktigare för mig än prislappen.

Så jag vill veta vad ni tycker, hur hade ni gjort i min situation?
 
Som ovan, åk dit, få betalt, skriv.
Jag hade nog inte vågat skicka något per post, risken är väl att du skickar ett kontrakt och ändå inte får betalt....

Klart du ska ha dina pengar, att dens drar upp att du bråkar om pengar när de faktiskt fått en 'vara' som de inte betalat för

Är du säker på att det finns pengar? Så de inte tänker luras?
Vill du att dom ska få köpa hästen?
Just nu har de ju hämtat en häst de varken äger, har papper på eller har betalt....
 
Polisanmäl. Betalar de så drar du tillbaka anmälan och i annat fall begär du handräckning av kronofogde för att hämta hästen, åk inte själv för att hämta den för det går under egenmäktig förfarande om de inte låter dig hämta henne.
 
Det låter inte som de tänker betala. Ge dem valet att betala i utbyte mot papperna elle att du tar tillbaks hästen.

Att försöka spela på dina känslor och påstå att du inte bryr dig om hästen handlar är både lågt och ett spel för att få dig dit de vill.
 
Absolut, jag var lite trött. :rofl: det jag egentligen ville säga var att se till att pengarna skulle finnas tillgängliga på något sätt innan något kontrakt överlämnas.
Fördelen med kontanter är att man inte kan luras och t ex stoppa en banköverföring. Så om det inte är alltför stora belopp så är kontanter inte så dumt. (Är det mycket pengar så kan man dock själv få problem när man vill sätta in pengarna på sitt konto. Grannen var tvungen att både visa kvitto och kopia på köparens id-kort när hen skulle sätta in en större summa i kontanter)
 
Fördelen med kontanter är att man inte kan luras och t ex stoppa en banköverföring. Så om det inte är alltför stora belopp så är kontanter inte så dumt. (Är det mycket pengar så kan man dock själv få problem när man vill sätta in pengarna på sitt konto. Grannen var tvungen att både visa kvitto och kopia på köparens id-kort när hen skulle sätta in en större summa i kontanter)
Swish är ju väldigt säkert. Och summan nämns inte, men har man kontanter i handen så är problemet att sätta in dom på banken mindre i det här fallet tänker jag.
 
Tala om för personen att denne har missförstått hur hästaffärer går till. Först betalar man för hästen, därefter får man beviset på att man äger den. Man kan ju inte få papper på att man äger något som man inte betalat.
Jag hade inte talat om någonting, av ts beskrivning så låter det inte som om det är den sortens människor som är intresserade av att lyssna på rationella argument... Jag hade informerat om att jag kommer med släpet på lördag kl.10, och antingen infinner de sig där med pengarna eller så åker hästen hem igen. Och sen hade jag inte tagit någon diskussion efter det.
 
Jag hade inte talat om någonting, av ts beskrivning så låter det inte som om det är den sortens människor som är intresserade av att lyssna på rationella argument... Jag hade informerat om att jag kommer med släpet på lördag kl.10, och antingen infinner de sig där med pengarna eller så åker hästen hem igen. Och sen hade jag inte tagit någon diskussion efter det.

Det kan gå under egenmäktigt förfarande så jag skulle avråda TS till det.
 
Hej!
Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när hästen lämnade gården med nya ägaren och sen skulle jag komma på besök helgen därpå och skriva papper med ägaren (kan inte köra dit under veckan då vi bor ganska långt ifrån varandra), betalt fick jag inte som utlovat och nu säger "sponsorn" att de tänker inte betala förrän de fått de påskrivna ägarbytespapprena hemskickade.
Jag vill självklart inte skriva något kontrakt innan jag fått pengarna, tycker jag varit tillräckligt tillmötesgående som lät de ta med mitt sto innan betalning skett.
Och vårat avtal var ju att de skulle betala när de lämnade vår gård.
Så nu står vi inför hur vi ska gå vidare, jag orkar inte ge mig på någon häxjakt efter pengarna då denna försäljning redan tagit allt för mycket energi och tid.
Ska jag åka och hämta hem min häst om "sponsorerna" inte slutar bråka och betalar, som överenskommet, innan de får köpeavtalet? Eller ska jag ta tag i detta, anlita jurist och polisanmäla?
Kan tillägga att jag har försökt prata med "sponsorerna" men de hävdar i sitt försvar att jag inte bryr mig om mitt sto utan att jag bara är ute efter pengarna samt att jag bara vill bråka. "Det kan väl inte vara så jobbigt att skriva på ett papper och skicka iväg det så får du ju dina pengar sen, du är så jävla egoistisk och bryr dig inte om hästens bästa" fick jag höra när jag frågade varför dom inte betalat som vi kommit överrens om.
Jag har haft kontakt med jurist samt polis under helgen och de säger att "sponsorerna" gjort sig skyldig till bedrägeri samt avtalsbrott då de med uppsåt inte tänkt betala (eller hur polis/jurist nu uttalade sig).

Hur mycket jag ångrar att jag gick med på det här kan jag inte med ord beskriva, stoet har jag fött upp på flaska då hon förlorade sin mamma bara några timmar efter fölningen och hon betyder oerhört mycket för mig. Jag ville/VILL inte gå miste om det "perfekta hemmet" åt henne och tänkte mig inte för, det tokiga är att nya ägaren troligtvis inte har någon aning om vad som händer och tror nog att hästen redan är hennes.
Men jag måste ju få betalt för stoet. Jag gick dessutom med på ett bra pris (över 50% lägre än annonspriset) för att jag känner till "sponsorerna" sen tidigare och den nya ägaren verkar perfekt till min tjej. Och hemmet är viktigare för mig än prislappen.

Så jag vill veta vad ni tycker, hur hade ni gjort i min situation?
Otroligt tråkigt att man aldrig kan lita på folk, förstår inte hur dom har samvete att leva med sig själva vissa.

Men hade nog också gjort så att åkt dit med papper och bytt pengar mot papper.
 
En fråga OT: vad är "sponsorer" - är det något vedertaget i hästköparkretsar?
Som det står här tolkar jag det som att de betalar, men att nya ägaren är en helt annan person? Jag är lärd att kvitto på betalning kan vara lika viktigt som kontraktet när det gäller ägarskap, så hur funkar det i dessa fall?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 198
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 097
Senast: Smedholt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp