Ej godkänd i vissa ämnen

sassiball

Trådstartare
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?

Det korta svaret är Ja, man klarar sig. Vill man så kan man ta igen det på gymnasienivå. Men det kräver en stor insats och vilja.

Hur mår barnet i övrigt? Trivs han i skolan/hemma? Hur är det med kompisar?

Skolan blir aldrig enklare, det är nya saker man ska lära sig hela tiden och nya plattformar som man ska upp på.

Om det möjlighet till extralektioner eller läxhjälp utanför ordinarie lektioner, så tror jag det kan vara en rejäl hjälp.

Sen så tror jag också, även om det kanske låter motsägelsefullt, att det är viktigt med en rejäl vila då och då t.ex. under sommaren. Man växer, mognar och massor ska falla på plats mentalt ändå i den åldern. Saker man lärt sig behöver landa.

Om inte ni får hjälpa honom, finns det någon i er närhet (utöver läraren) som kan ge stöd i något av de ämnen han halkat efter i? Kanske en klasskompis, någon som pluggar på högskola/uni eller någon som bara är allmänt vettig och bra pedagog?
 
Han har inte så mycket kompisar i skolan, så det är också något som oroar. Han har egentligen bara spelkompisar på nätet, som han inte träffar IRL men genom spel. Jag märker att han lever upp då, skrattar och har roligt. Han har inte haft en kompis hemma på flera år. Det kommer han inte att ha i år heller, hela sommaren kommer enda kontakten med kompisar vara på nätet, befarar jag. Men han verkar tycka om att ha det så. Han leker en del med sina syskon men det är ju inte samma sak.

Jo det har märkts på proven att han ligger efter, vi träffade läraren i höstas och pratade om det då, han skulle få extra hjälp i skolan och vad vi trodde var det på rätt väg. Men så nu för någon månad sedan visade det sig att de hade glömt bort honom helt. Vi ser aldrig några prov eller provresultat. Frågar honom dagligen om han behöver hjälp med något, om han vill att vi pratar med läraren mm.
Läxhjälp vill han inte ha säger han, han gör det helst själv.

Vi har haft kontakt med läraren hela 7an men just nu känner jag att det har ju haft noll betydelse. Läraren är mycket för att prata men det händer inte så mycket.
Jag har kontaktat rektorn och frågat hur åtgärdsprogrammet ser ut för barnet i höst.
 
Jag har inte en aning om det finns möjlighet till extralektioner utanför skoltid. Jag vet ärligt talat inte om han orkar med det, han verkar dödstrött efter skolan, helt slutkörd.
 
Finns det någon vidareutbildning att gå sen om man inte har godkänt i alla grundämnen? Alla utbildningar kräver väl att man genomgått grundskolan med godkänt ?
 
Att en elev saknar några betyg i sjuan betyder inte automatiskt att hen kommer att sakna dem i nian. Jag har haft mer än en elev som fått F i både ett och sju ämnen i sjuan som rätat upp det till nian. Om det saknas betyg efter nian finns det möjlighet till ett tionde år eller introduktionsprogrammet på gymnasiet som syftar till att man ska bli behörig till ett program. Ibland kan man också bli antagen till ett program även om man saknar ett kärnämne, då får man läsa upp det samtidigt.

@sassiball ta redan nu kontakt med skolan och begär att få ett möte direkt i början av höstterminen (kanske redan innan terminsstart, vi lärare brukar börja några dagar innan). Tyvärr är det så ibland att föräldrar måste stå på sig gentemot rektor för att få stöd till eleven (vi lärare skulle ju gärna se att det fanns extra hjälp till alla). Be dem också att berätta om vad de kan erbjuda, läs- och skrivutredning, samtal med kurator, läxhjälp eller vad som nu finns.
 
För att få komma in på gymnasiet (praktisk linje) behövs 3 +5 godkända betyg. Dvs kärnämnena plus fe mtill. Saknar man något så kan PRIV vara ett alternativ (om skolan erbjuder det) eller i sista fall IM. Även ett tionde grundskoleår (för att läsa upp behörighet) kan erbjudas.

Vad du kan göra som förälder: Se till att du får kontakt med skolan om vad som skall göras/vilka läxor/prov/inlämningar är på gång. Vilka plattformar erbjuder skolan`? (Unikum, IT's learning osv). I värsta fall, be om veckobrev för att kunna hjälpa. Då hänger det inte på din son att "komma ihåg" vad som står på agendan.

Gör upp ett schema med barnet som barnet orkar med. tex läxläsning/pluggning inför prov/osv sker tis, tors och lör. Brukar vara mer lättmotiverat när det inte är "jämt" och att man i förväg vet att det är "läxdag". Även om "läxan" en dag kan vara att räkna 2 mattetal eller så. Det behöver inte vara mycket men rutin i bra.

Hitta motivationen. Skall barnet upp i åk 8, åk på gymnasiemässa (om möjligt) kolla av framtidsdrömmar. Hitta vägar dit så att motivation kan startas innifrån.

Vad skolan bör göra: Fixa åtgärder, tex "undervisande lärare måste dubbelkolla att X kommit igång med uppgifter/förstått uppgiften", " behöver tillrättalagt material av typ Z", "X får stöd av specialpedagog för att klara kärnämne Y, 1 timme i veckan" osv. Möte behövs, för en del av dessa åtgärder, men inte andra. Håll kontakten med skolan.
 
För att få komma in på gymnasiet (praktisk linje) behövs 3 +5 godkända betyg. Dvs kärnämnena plus fe mtill. Saknar man något så kan PRIV vara ett alternativ (om skolan erbjuder det) eller i sista fall IM. Även ett tionde grundskoleår (för att läsa upp behörighet) kan erbjudas.

Vad du kan göra som förälder: Se till att du får kontakt med skolan om vad som skall göras/vilka läxor/prov/inlämningar är på gång. Vilka plattformar erbjuder skolan`? (Unikum, IT's learning osv). I värsta fall, be om veckobrev för att kunna hjälpa. Då hänger det inte på din son att "komma ihåg" vad som står på agendan.

Gör upp ett schema med barnet som barnet orkar med. tex läxläsning/pluggning inför prov/osv sker tis, tors och lör. Brukar vara mer lättmotiverat när det inte är "jämt" och att man i förväg vet att det är "läxdag". Även om "läxan" en dag kan vara att räkna 2 mattetal eller så. Det behöver inte vara mycket men rutin i bra.

Hitta motivationen. Skall barnet upp i åk 8, åk på gymnasiemässa (om möjligt) kolla av framtidsdrömmar. Hitta vägar dit så att motivation kan startas innifrån.

Vad skolan bör göra: Fixa åtgärder, tex "undervisande lärare måste dubbelkolla att X kommit igång med uppgifter/förstått uppgiften", " behöver tillrättalagt material av typ Z", "X får stöd av specialpedagog för att klara kärnämne Y, 1 timme i veckan" osv. Möte behövs, för en del av dessa åtgärder, men inte andra. Håll kontakten med skolan.
Nedan, det här är det vi har gjort, eller försökt göra. Vi har sagt att vi vill ha svart på på vitt vad vi ska göra, men det har vi inte fått. Däremot har sonen varit noga med läxläsning och vi har försökt peppa honom nu det sista. Men det var ju inte så lätt att hinna med allt detta nu på en månad.
Vad du kan göra som förälder: Se till att du får kontakt med skolan om vad som skall göras/vilka läxor/prov/inlämningar är på gång. Vilka plattformar erbjuder skolan`? (Unikum, IT's learning osv). I värsta fall, be om veckobrev för att kunna hjälpa. Då hänger det inte på din son att "komma ihåg" vad som står på agendan.
 
Vad gör man om barn ej blir godkända i alla ämnen i grundskolan ? vad är det för framtid som väntar ? Det gäller klass 7. Ganska många F. Barnet är lite tystlåten och ledsen över det, men vi stöttar såklart så gott vi kan.
Läraren hörde av sig för en månad sedan och sa att barnet troligen fallit mellan stolarna då han är tystlåten och timid, förstår han inte sitter han tydligen bara och drömmer istället. Han säger inte ifrån att han har fått hjälp. Extralärare har inte funnits nu under vårterminen.
Samtidigt har läraren sagt vid ett tidigare tillfälle att 7an är ganska lätt, det är i 8an som man måste plugga.
Det känns ju helt meningslöst att ens försöka om man då börjar 8an med flera F redan, varav minst ett kärnämne.

Vad ska man göra som förälder? vi har försökt hjälpa honom med läxa mm, han säger att han inte behöver hjälp.
Jag är orolig för honom. För hans låga självkänsla framförallt. Han är en sån fin människa.

Kan man klara sig utan godkänd grundskola? Hur då ?
Någon med erfarenhet?

Jag har främst jobbat på gymnasienivå, men om jag inte minns fel är det slutbetyget i nian som är det som räknas för gymnasieantagningen.

Tråkigt att han har ramlat mellan stolarna, trots att ni har varit i kontakt med läraren under sjuan. Förhoppningsvis kommer åttan att bli bättre. Fråga gärna om skolan har gratis läxhjälp, det har många nuförtiden! Det är superbra att sonen har kompisar online, men iom att han verkar behöva lägga mer tid på skolan så kan kompisarna online vara utan honom en dag i veckan när han går på läxhjälp. Diskutera gärna skolan med honom så att han lär sig sätta ord på vad det är han inte förstår, så är det lättare för honom att få ut mer under läxhjälpen, och även läxläsningen hemmavid.

Nu verkar hans sociala nät nästan enbart vara online. Kontrollera gärna att han sover ordentligt om nätterna, och inte hänger med kompisar i andra tidszoner, sömn är superviktigt när han är tonåring.
 
Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.

Tack
 
Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.

Tack

Tänkte mest under nästa läsår (klart grabben ska ha sommarlov!). På skolan jag jobbade erbjöds läxhjälp 2 eftermiddagar i veckan. Eleverna kunde sitta allt från 5 minuter till 3 timmar om de ville. Förhoppningsvis kan rektor eller mentor ge mer information om det finns 😊
 
Jag kan ingenting om extra läxhjälp, menar du att det kan finnas nu under sommaren på skolan ?
Jag har kontaktat rektorn som sagt och frågat om planer inför hösten, men jag kanske ska fråga om läxläsning även under sommaren ? Ja finns det bara någon läxhjälp att gå till så är det inga problem att skippa nätet en dag i veckan, men det är just det som är problemet, ingen verkar veta vad man ska göra, och man får inga direktiv. Jag känner mig helt ovetande själv i det här, men jag får forska. Kom in på BRIS hemsida och där stod lite som var värt att veta, som jag inte hade en aning om.

Tack
Våe skola erbjuder lovskola till de elever som halkat efter.

Min dotter har haft jättemycket problem och missat extremt mycket. Slutade sjuan nu utan betyg i ett enda ämne. Vi har kontakt med bup och de har satt totalstopp för läxor och skoluppgifter hemma, pga ingen ork och all tid bör få gå till återhämtning. De har också skrivit intyg till skolan om att hon behöver anpassas skolgång som sett olika ut, det har funnits flexgrupper med färre elever och fler lärare som hjälpt till att anpassa uppgifter, det har varit kortare dagar och i perioder hel sjukskrivning. (Hon har fått en adhd diagnos, har upplevts som din son - tyst och snäll. Detta ledde sedan till depression pga att hon försökte överanpassa sig)

Vet inte om det var så mycket hjälp, men ville bara ge en annan sida av att hamna efter i skolan och att det kan bli för mycket press att lägga på ytterligare uppgifter om han mår riktigt bra.

Hoppas det blir bra, jag vet precis hur jobbigt det är att stå bredvid som förälder och vilja så väl men inte veta riktigt hur ❤️
 
Jag var inte i skolan på hela sjuan och betygen vägrade jag ens titta på... i åttan fick jag plats på en annan skola, fick anpassad studiegång. Tog bort de ämnen som tog för mycket energi, typ musik o biologi, fick istället fylla ut schemat med sånt jag tyckte om (läsning och matte). Dessutom fanns det alltid elevresurs på plats. Att slippa göra det allra värsta gjorde stt jag fick massor med energi till resterande ämnen och gick ut grundskolan med godkända betyg i alla ämnen jag läste. Kom in på gymnasiet jag ville och tog studenten i år med ganska bra betyg. Inte så mycket till tips men ville bara säga att det löste sig för mig. Det enda jag vill tipsa om är att barnet ska få prata med psykolog/kurator om barnet inte redan har kontakt där, det hjälpte mig mycket. Och fortsätt stötta ditt barn, det betydde mycket för mig att ha stöd hemma även när jag ”misslyckades” (min känsla) i skolan:heart
 
Jag kan bara se till mig själv, jag hade inga bra betyg i varken 7:an eller 8:an. Var dels skoltrött, trivdes inte och tyvärr så såg inte lärarna de. Men i nian hade jag godkänt i alla ämnen förutom de två jag valde att plocka bort. Jag tog bort idrotten och musiken för att koncentrera mig på kärnämnena i stället då jag hade svårt för matte.
Jag har haft en väldigt stöttande Mamma och de gjorde nog en hel del i de hela, att hon fanns till utan att pressa mig.

Jag är ledsen för att ert barn ramlat mellan Stolarna, de är mer vanligt en vad man tror. Men när jag kom upp på gymnasiet och fick en mentor som såg just mig och mina behov så gick allt som en dans. De gäller att barnet får kontakt med någon hen litar på och som kan hjälpa till. De är inte alltid lätt men de är två år kvar av grundskolan, och De är inte för ens i nionde klass de gäller angående gymnasiet. Sen är de självklart inte bra att barnet får F i vissa ämnen men de bästa ni kan göra är att fortsätta stötta och prata med skolan, och De finns alltid vägar även efter nionde klass.
 
Jag var inte i skolan på hela sjuan och betygen vägrade jag ens titta på... i åttan fick jag plats på en annan skola, fick anpassad studiegång. Tog bort de ämnen som tog för mycket energi, typ musik o biologi, fick istället fylla ut schemat med sånt jag tyckte om (läsning och matte). Dessutom fanns det alltid elevresurs på plats. Att slippa göra det allra värsta gjorde stt jag fick massor med energi till resterande ämnen och gick ut grundskolan med godkända betyg i alla ämnen jag läste. Kom in på gymnasiet jag ville och tog studenten i år med ganska bra betyg. Inte så mycket till tips men ville bara säga att det löste sig för mig. Det enda jag vill tipsa om är att barnet ska få prata med psykolog/kurator om barnet inte redan har kontakt där, det hjälpte mig mycket. Och fortsätt stötta ditt barn, det betydde mycket för mig att ha stöd hemma även när jag ”misslyckades” (min känsla) i skolan:heart
Vad härligt att det vände för dig! Och grattis till studenten!
 
Jag har inga betyg alls från grundskolan (på den tiden fick man betyg i åk 8 och 9). Som vuxen gick jag på komvux, läste in matte grund men inte de andra högstadiekurserna. Gick på gymnasiekurserna direkt. Tack vare en flexibel skola var det ganska lätt men pga psykisk ohälsa kunde jag bara ta igen ca halva gymnasiet.

Har en släkting som varit hemmasittare på högstadiet, han spelade också mycket och lärde sig på det sättet engelska, vilket han hade stor nytta av sen när han sakta började skolan igen. Nu går han något program för arbetslösa ungdomar och har fått ta körkort bl.a.

Att ha F i åk 7 borde inte vara något hinder. Förut fick man ju inte ens betyg i åk 7 och det har väl gått bra för de flesta elever ändå … :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 700
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet. Vi är medvetna om att...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 507
Senast: EmmaN
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 782
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp