Ej godkänd i vissa ämnen

Det heter något annat och det ska tydligen bytas ut snart det här systemet, då det lämnar en del att önska.

Funderar på om jag ska be att få kontaktuppgifter till specialpedagogen. Kanske lättare att prata direkt med denne.
Ja, det är inte det smidigaste.

Grabbens högstadielärare i svenska och engelska skrek upp alla prov och läxor på tavlan och uppmanade de andra lärarna att göra detsamma. Sen sa hon till eleverna att fota tavlan varje dag. Inte vattentätt men funkade okej med grabben.
 
problemet är ju att det inte finns några kalendrar. Google kalendrar alltså. Det känns som om läraren ser det som ett litet roligt experiment, jag menar han pratade om detta för ett år sedan! jag har inte sett någon kalender än.
Oj, ja, men då är det ju bara en egen kalender man kan lita till. Fungerade iofs bra när jag var liten då alla hade en.
 
Vad ni kämpar @sassiball ❤️

Det är svårt med tysta barn som hamnar efter. Man vill lita på barnet men man måste ta över en del av ansvaret att se att saker faktiskt blir gjort.

Vi har/har haft andra problem med vår son. Han kommer inte ihåg vad som ska göras, tror att han gjort något men så har det försvunnit. Vi har en jättebra app som skolan jobbat länge med och som de är duktiga att uppdatera. Vi besöker appen minst en gång om dagen, ibland fler. När vi behöver läsa med så loggar vi in i fullversionsapplikationen. Vårt skola erbjuder även utbildningstillfällen och filmguider för appen. Har er skola informationen samlad i app eller hemsida där ni som vuxna kan ta del av den?

Vi lägger ca 10h i veckan på läxor och ikappläsning tillsammans med sonen. Vi har honom då under uppsikt, ser så att han förstår allt, kontrollerar arbete innan han skickar in digitalt samt hjälper honom där det är knepigt. Jag kan aldrig lita på att han gör det han ska. Han är en drömmare som glömmer bort uppgifter.

Mot skolan kan ni be om att få en pedagogisk utredning. Jag hade kontaktat skolsköterskan/kuratorn/specialpedagogen och begärt detta. Då får ni reda på exakt vart sonen ligger kunskapsmässigt, om han har några speciella svårigheter, om han behöver hjälpmedel eller specialstöd. Ni kanske då även kommer fram till att han behöver mer struktur i sitt arbete och hjälp att upprätta schema och plan för tex läxor och prov. Fast jag tycker ärligt att det är märkligt att skolan inte erbjuder det redan nu. Kan ni missat hur man tar del av informationen?

Styrkekram till er! Kämpa på!

Mvh Miks
 
Vad ni kämpar @sassiball

Det är svårt med tysta barn som hamnar efter. Man vill lita på barnet men man måste ta över en del av ansvaret att se att saker faktiskt blir gjort.

Vi har/har haft andra problem med vår son. Han kommer inte ihåg vad som ska göras, tror att han gjort något men så har det försvunnit. Vi har en jättebra app som skolan jobbat länge med och som de är duktiga att uppdatera. Vi besöker appen minst en gång om dagen, ibland fler. När vi behöver läsa med så loggar vi in i fullversionsapplikationen. Vårt skola erbjuder även utbildningstillfällen och filmguider för appen. Har er skola informationen samlad i app eller hemsida där ni som vuxna kan ta del av den?

Vi lägger ca 10h i veckan på läxor och ikappläsning tillsammans med sonen. Vi har honom då under uppsikt, ser så att han förstår allt, kontrollerar arbete innan han skickar in digitalt samt hjälper honom där det är knepigt. Jag kan aldrig lita på att han gör det han ska. Han är en drömmare som glömmer bort uppgifter.

Mot skolan kan ni be om att få en pedagogisk utredning. Jag hade kontaktat skolsköterskan/kuratorn/specialpedagogen och begärt detta. Då får ni reda på exakt vart sonen ligger kunskapsmässigt, om han har några speciella svårigheter, om han behöver hjälpmedel eller specialstöd. Ni kanske då även kommer fram till att han behöver mer struktur i sitt arbete och hjälp att upprätta schema och plan för tex läxor och prov. Fast jag tycker ärligt att det är märkligt att skolan inte erbjuder det redan nu. Kan ni missat hur man tar del av informationen?

Styrkekram till er! Kämpa på!

Mvh Miks
Skolan har inget fungerande system där läxor mm läggs in. Som jag sa, läraren trodde själv att sonen skulle ha prov på tisdagen, för det stod prov i Engelska , årskurs 8, på sonens schema. men tydligen var det en annan grupp. Och i den rutan där det stod att det var prov, det är ingen mer information om eventuella prov, inget om några kapitel eller vilka sidor så man vet ju inte vad som ska pluggas på.
Så det finns ingen struktur överhuvudtaget. Det är den vi förtvivlat försöker skapa själva, men det är jättesvårt.

Sonen säger själv att han har koll, jag pratar med honom varje dag om skolan - såklart.
Han sa idag att han fick b på engelskaprovet, och att han var en poäng ifrån a, så det var ju väldigt roligt. Nu är det ju just engelska som han har lätt för. Men det är roligt att han känner sig stark i ett ämne i alla fall.

Ska ta tag i att prata med specialpedagogen också, jag hoppas vi kan få lite mer klarhet och inblick då.
 
Skolan har inget fungerande system där läxor mm läggs in. Som jag sa, läraren trodde själv att sonen skulle ha prov på tisdagen, för det stod prov i Engelska , årskurs 8, på sonens schema. men tydligen var det en annan grupp. Och i den rutan där det stod att det var prov, det är ingen mer information om eventuella prov, inget om några kapitel eller vilka sidor så man vet ju inte vad som ska pluggas på.
Så det finns ingen struktur överhuvudtaget. Det är den vi förtvivlat försöker skapa själva, men det är jättesvårt.

Sonen säger själv att han har koll, jag pratar med honom varje dag om skolan - såklart.
Han sa idag att han fick b på engelskaprovet, och att han var en poäng ifrån a, så det var ju väldigt roligt. Nu är det ju just engelska som han har lätt för. Men det är roligt att han känner sig stark i ett ämne i alla fall.

Ska ta tag i att prata med specialpedagogen också, jag hoppas vi kan få lite mer klarhet och inblick då.
Vi skulle vara helt chanslösa utan appen så jag förstår verkligen frustrationen!

Vi har som rutin att sonen tar hem alla mappar och alla papper
från sitt skåp på fredagar. Då kan vi kontrollera att alla stenciler är ifyllda, att alla sidor i böckerna ifyllda, vi ser eventuella provresultat (de reggas också förvisso i appen). Men det har varit ett bra sätt för oss att pejla av att han hängt med.

Just nu har vi som målsättning att han ska klara att inte få F i något ämne. Vi firade innan sommaren att han fått ett C, två D och resten E 🤩 Jag tycker det låter som att ni ska fira ett starkt B 🌟👍🏻

Mvh Miks
 
Vår yngste har fått massor med hjälp i olika ämnen. Jag sa dock tidigt till skolan att vi skiter i betygen: Han ska vara trygg på lektioner och på raster och hänga med så gott det går.
Han lyckades väl få godkänt i några ämnen i grundskolan.
Han "fixades in" på ett gymnasieprogram som vart helt fel för hans problematik men allt som gick anpassades och några kurser ströks.
Han tog studenten i juni och nu ska han snart få hjälp att hitta en arbetsplats där han får den erfarenhet han behöver.
Jag är inte ett strunt bekymrad för hans betyg - eller avsaknad av dem.
Det sociala är det viktiga.

Det är där han alltid behövt mycket hjälp. Han är en trevlig och snäll kille, lite traumatiserad av mobbing och lite problem med de sociala koderna.
Om han någon gång vill läsa vidare så finns det folkhögskola och komvux. Han är normalbegåvad och kan läsa in det han behöver senare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 955
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet. Vi är medvetna om att...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 558
Senast: EmmaN
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 935
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp