ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet du att det kommer bli fina och trevliga hundar? Hur vet du att de kommer hamna i trevliga och fina hem? Just nu finns det ett stort sug av små söta hundvalpar, men vad händer när livet återgår till det vanliga? Vad händer om valparna visar sig ha svårt att bli rumsrena, nafsar efter barnen, har rädslor kring vardagliga fenomen?

Det ansvarsfulla är att låta bli att låta dessa valpar komma till världen.
Om det visar sig att valparna, av oförklarlig anledning, får de där problemen, så kan man överväga att avliva dom då i såna fall.
 
Vill du vrida det så, fine. Poängen var mer att priset inte är avgörande för hur bra folk man får tag i. Att tro något annat är bara att lura sig själv.
Vrida på det, det är fakta, äger man en hund kan man göra vad man vill med den. Säljer man den till någon som inte håller på med rasavel så lär risken vara ungefär likvärdig att ägaren parar med grannens hund. Vill man ha kontroll över vad som händer med avkommorna, så ska man inte sälja eller när det gäller avel sterilisera först.

Jag har inte skrivit att priset är avgörande (där lurar du möjligen dig själv). Att ta vettigt betalt och inte "skänka" bort valpen är ett verktyg bland andra för att kunna välja en seriös ägare som har råd att ta väl hand om den och ha råd med exempelvis veterinär.
 
Om man nu ska sälja väldigt billigt för att vara snäll mot de som inte har så mycket pengar. Hur tänker man sig då när hunden behöver veterinärvård och hundägaren, hur stort hjärta den än har, inte har råd? Även med försäkring så kan det bli dyrt om man har otur...
 
Hur vet du att det kommer bli fina och trevliga hundar? Hur vet du att de kommer hamna i trevliga och fina hem? Just nu finns det ett stort sug av små söta hundvalpar, men vad händer när livet återgår till det vanliga? Vad händer om valparna visar sig ha svårt att bli rumsrena, nafsar efter barnen, har rädslor kring vardagliga fenomen?

Det ansvarsfulla är att låta bli att låta dessa valpar komma till världen.
Det vet man aldrig oavsett hur meriterade föräldrarna är. Är föräldrarna väl fungerande famiiljehundar så är risken att valparna blir "monster" inte så överhängande.
 
Om det visar sig att valparna, av oförklarlig anledning, får de där problemen, så kan man överväga att avliva dom då i såna fall.

Vadå "man"? Är de sålda är de sålda? De problemen jag beskrev är vanliga anledningar till omplacering, läs på Blocket så får du se. Och just nu exploderar hundvärlden av folk som köper corona-valp. Folk som inte tänkt över sitt hundägande och inte kan erbjuda ett bra liv till hunden när livet återgår till det vanliga med jobb på arbetsplatsen osv. Risken att de får flytta så fort de är det minsta besvärliga är stor, liksom risken att de i sin tur hamnar i avel (risken är än högre med såna här "nästan men inte riktigt renrasiga"-hundar).
 
Jag hade en blandras kull som var tjuvparning, övervägde abortspruta men det var inte värt bråket med maken (hans älslingshund).
De såldes för det jag själv hade kunnat tänka mig betala för dylik blandning och en bra bit under vad de flesta små blandningar såldes för på blocket. Jag fick såklart jättemånga som ville "fynda" hund men efter hård sållning så hade jag riktigt vettiga bra hem. De är fyra år nu och bor fortfarande kvar i sina hem och tre av fyra är kastrerade.
Jag personligen hade max betalat halva priset för en blandras kanske ännu mindre för en oreggad renrasig då man inte alls vet hur inavels% ser ut och risken att dubblera sjukdomsanlag är större än om man kan se en stamtavla eller en blandning där samma sjukdomar inte finns.
Genom att ta ett vettigt pris så ökar man chansen för att nån vettig hund människa hör av sig och är intresserad.
 
Om man nu ska sälja väldigt billigt för att vara snäll mot de som inte har så mycket pengar. Hur tänker man sig då när hunden behöver veterinärvård och hundägaren, hur stort hjärta den än har, inte har råd? Även med försäkring så kan det bli dyrt om man har otur...
Bara för att man inte har en hög klumpsumma så innebär inte det att man inte har löpande inkomst som man kan betala saker och ting med. Vad man kan köpa djuren för är inte det avgörande för huruvida man har råd att ta hand om dom eller inte.
 
Bara för att man inte har en hög klumpsumma så innebär inte det att man inte har löpande inkomst som man kan betala saker och ting med. Vad man kan köpa djuren för är inte det avgörande för huruvida man har råd att ta hand om dom eller inte.
Men har man inte råd med en hög klumpsumma för valpen så minskar klart chansen att man har råd med en hög klumpsumma för en veterinärräkning. Klart det inte är avgörande, men en klar indikation. Det torde dessutom gå snabbt att spara ihop till en valp om man har en inkomst som klarar försäkring, löpande utgifter och veterinärräkningar.
 
Bara för att man inte har en hög klumpsumma så innebär inte det att man inte har löpande inkomst som man kan betala saker och ting med. Vad man kan köpa djuren för är inte det avgörande för huruvida man har råd att ta hand om dom eller inte.
Man kan lätt få betala 15.000 kr efter att försäkringen tagit sin del om man har otur. Om man inte kan hosta upp den summan för att kanske lite impulsivt köpa en valp, så lär det inte bli lättare när hunden plötsligt blivit sjuk och behöver veterinärvård.... det är då det blir ett tiggarinlägg i sociala medier, där man hoppas att andra kan betala åt en...
 
Idioter med tjocka plånböcker är bättre än idioter som inte har råd att ta hand om valpen sen kan man undersöka hemmet fast man tar betalt.

Ja du kanske sitter på en annan erfarenhet än mig när det gäller att sälja hundar.
Min är dock att plpnboken aldrig styrt hurvida hemmet har varit. För en del är en hund nått som är lätt att köpa ny och den första inte blev som man hoppats.

Eftersom det handlar om avkommor från hundar utan stamtavla och därmed är det helt omöjligt för valpköparen att göra några kontroller om det är friska eller sjuka linjer så tycker jag att det är skamligt att ta en massa pengar för en hund som kan få en massa problem. Därför tycker jag att hundarna ska vara billiga så ägaren kan lägga undan resten i en veterinärpott.

"Uppfödaren" här ska också veta att om ett dolt fel dyker upp på valpen så har köparen all rätt att under 3 år lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Inte så kul om man saftat i på prislappen.
 
Ja du kanske sitter på en annan erfarenhet än mig när det gäller att sälja hundar.
Min är dock att plpnboken aldrig styrt hurvida hemmet har varit. För en del är en hund nått som är lätt att köpa ny och den första inte blev som man hoppats.

Eftersom det handlar om avkommor från hundar utan stamtavla och därmed är det helt omöjligt för valpköparen att göra några kontroller om det är friska eller sjuka linjer så tycker jag att det är skamligt att ta en massa pengar för en hund som kan få en massa problem. Därför tycker jag att hundarna ska vara billiga så ägaren kan lägga undan resten i en veterinärpott.

"Uppfödaren" här ska också veta att om ett dolt fel dyker upp på valpen så har köparen all rätt att under 3 år lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Inte så kul om man saftat i på prislappen.
Finns doldafelförsäkring även för blandraser
 
Om man nu ska sälja väldigt billigt för att vara snäll mot de som inte har så mycket pengar. Hur tänker man sig då när hunden behöver veterinärvård och hundägaren, hur stort hjärta den än har, inte har råd? Även med försäkring så kan det bli dyrt om man har otur...
Fast det där stämmer inte. Jag lever på en rätt tight budget, men båda mina är högt försäkrade, får bästa fodret, fysioterapi, jag tränar och tävlar. Det handlar om prioriteringar. Jag väljer hundarna över andra saker så som resor, snygga saker, äta ute etc. Jag har inga problem att spara ihop pengar genom att hålla koll på min budget och prioritera det jag verkligen bryr mig om. Jag ser till att alltid ha en buffert och det har aldrig varit några problem. Men så köper jag ju inte hundar av raser som är kända för att ha en massa hälsoproblem; alla gånger jag varit hos veterinären har varit olyckor eller otur.
 
Ja du kanske sitter på en annan erfarenhet än mig när det gäller att sälja hundar.
Min är dock att plpnboken aldrig styrt hurvida hemmet har varit. För en del är en hund nått som är lätt att köpa ny och den första inte blev som man hoppats.

Eftersom det handlar om avkommor från hundar utan stamtavla och därmed är det helt omöjligt för valpköparen att göra några kontroller om det är friska eller sjuka linjer så tycker jag att det är skamligt att ta en massa pengar för en hund som kan få en massa problem. Därför tycker jag att hundarna ska vara billiga så ägaren kan lägga undan resten i en veterinärpott.

"Uppfödaren" här ska också veta att om ett dolt fel dyker upp på valpen så har köparen all rätt att under 3 år lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Inte så kul om man saftat i på prislappen.
Alla hundar kan ha en massa problem, valparna i fråga har kända föräldrar som är vid liv så det går utmärkt att kolla upp hälsostatus och troligen stam på dessa. Det kan man budgetera in i priset. Det handlar vad jag förstår om 2 renrasiga föräldrar med känd historik och inte om gatuhundar med okänt ursprung.

Är man rädd för reklamationer så kan man vänta med att använda merparten av pengarna.
 
Fast det där stämmer inte. Jag lever på en rätt tight budget, men båda mina är högt försäkrade, får bästa fodret, fysioterapi, jag tränar och tävlar. Det handlar om prioriteringar. Jag väljer hundarna över andra saker så som resor, snygga saker, äta ute etc. Jag har inga problem att spara ihop pengar genom att hålla koll på min budget och prioritera det jag verkligen bryr mig om. Jag ser till att alltid ha en buffert och det har aldrig varit några problem. Men så köper jag ju inte hundar av raser som är kända för att ha en massa hälsoproblem; alla gånger jag varit hos veterinären har varit olyckor eller otur.
Och för att du klarar det (och tydligen inte är villig att betala mer än småsummor för valpar) så gäller samma sak för alla andra? Knappast? Det är bara ett säkrare kort att undvika att sälja till de som inte har råd att köpa hund till marknadspris.

Den som har en tight budget har för övrigt inte råd med det du nämner. Med tight budget menar jag snarare att man har nöd med det nödvändigaste inte mer och har inga pengar att prioritera på varken resor, tävlingar, fysioterapi eller spara ihop till en hund (lågt normalpris) / buffert.
 
Och för att du klarar det (och tydligen inte är villig att betala mer än småsummor för valpar) så gäller samma sak för alla andra? Knappast? Det är bara ett säkrare kort att undvika att sälja till de som inte har råd att köpa hund till marknadspris.

Den som har en tight budget har för övrigt inte råd med det du nämner. Med tight budget menar jag snarare att man har nöd med det nödvändigaste inte mer och har inga pengar att prioritera på varken resor, tävlingar, fysioterapi eller spara ihop till en hund (lågt normalpris) / buffert.
Ursäkta? Småsummor? Asni kostade 15,500kr och jag hade inga problem att betala det, och då visste jag inte ens priset förrän jag skulle hämta henne.

Jag lever på bidrag, tightare budget får man leta efter. Det handlar om prioriteringar. Jag skulle kunna köpa Asni igen idag om jag behövde och ändå ha pengar över. Budgetering, buffert och rätt prioriteringar gör underverk.
 
Och för att du klarar det (och tydligen inte är villig att betala mer än småsummor för valpar) så gäller samma sak för alla andra? Knappast? Det är bara ett säkrare kort att undvika att sälja till de som inte har råd att köpa hund till marknadspris.

Den som har en tight budget har för övrigt inte råd med det du nämner. Med tight budget menar jag snarare att man har nöd med det nödvändigaste inte mer och har inga pengar att prioritera på varken resor, tävlingar, fysioterapi eller spara ihop till en hund (lågt normalpris) / buffert.

Jag kunde köpa en renrasig katt till fullpris när jag levde på försörjningsstöd. Katterna var försäkrade och jag kunde lösa veterinärvård. Det gick aldrig någon nöd på katterna (jag hade två). Jag levde knapert men fick det att funka.

Och som sagt, man kan alltid sätta ett högt pris i annonserna men sedan inte ta mer än självkostnadspris när man hittat bra hem.

Jag håller på med seriösa utparningsprogram i min kattuppfödning. Kattungarna i första generationerna är aldrig rastypiska och jag tar halva priset för dem. De kommer från välkända och vältestade linjer, det är en riktigt käftsmäll att se hur huskatter säljs för högre priser när de på sin höjd är vaccinerade och veterinärbesiktade.
 
Ursäkta? Småsummor? Asni kostade 15,500kr och jag hade inga problem att betala det, och då visste jag inte ens priset förrän jag skulle hämta henne.

Jag lever på bidrag, tightare budget får man leta efter. Det handlar om prioriteringar. Jag skulle kunna köpa Asni igen idag om jag behövde och ändå ha pengar över. Budgetering, buffert och rätt prioriteringar gör underverk.
Ursäkta missförståndet, men när du tar dig själv som exempel på en person som inte har någon större plånbok men ändå har råd att ha hund och ge den bra mat, veterinärvård och tävla och uppenbarligen köpa en ganska dyr hund. Vad var syftet då med ditt svar här? Du har en hyfsad budget och har råd att köpa en relativt dyr hund, inte riktigt vad man har i åtanke när det gäller att inte ha råd att köpa hundra till fullpris utan nappar på billiga/nästan gratishundar just för att de är billiga.
 
Jag kunde köpa en renrasig katt till fullpris när jag levde på försörjningsstöd. Katterna var försäkrade och jag kunde lösa veterinärvård. Det gick aldrig någon nöd på katterna (jag hade två). Jag levde knapert men fick det att funka.

Och som sagt, man kan alltid sätta ett högt pris i annonserna men sedan inte ta mer än självkostnadspris när man hittat bra hem.

Jag håller på med seriösa utparningsprogram i min kattuppfödning. Kattungarna i första generationerna är aldrig rastypiska och jag tar halva priset för dem. De kommer från välkända och vältestade linjer, det är en riktigt käftsmäll att se hur huskatter säljs för högre priser när de på sin höjd är vaccinerade och veterinärbesiktade.
Och då menar du att alla har samma ekonomi du hade? Jag vet folk som får välja mellan mat på bordet och skor till barnen. Jag tvivlar på att de har råd med dyra veterinärräkningar och försäkringar.
 
Jag kunde köpa en renrasig katt till fullpris när jag levde på försörjningsstöd. Katterna var försäkrade och jag kunde lösa veterinärvård. Det gick aldrig någon nöd på katterna (jag hade två). Jag levde knapert men fick det att funka.

Och som sagt, man kan alltid sätta ett högt pris i annonserna men sedan inte ta mer än självkostnadspris när man hittat bra hem.

Jag håller på med seriösa utparningsprogram i min kattuppfödning. Kattungarna i första generationerna är aldrig rastypiska och jag tar halva priset för dem. De kommer från välkända och vältestade linjer, det är en riktigt käftsmäll att se hur huskatter säljs för högre priser när de på sin höjd är vaccinerade och veterinärbesiktade.
Ja, jag tog 12' för mina valpar 2017. Med extremt väldokumenterad bakgrund, hälsa och arbetaförmåga hos föräldrarna och livslång back up vad gäller träning osv. Blir gråhårig när jag ser folk föreslå 15' för oreggade tjuvparningar!
 
Ursäkta missförståndet, men när du tar dig själv som exempel på en person som inte har någon större plånbok men ändå har råd att ha hund och ge den bra mat, veterinärvård och tävla och uppenbarligen köpa en ganska dyr hund. Vad var syftet då med ditt svar här? Du har en hyfsad budget och har råd att köpa en relativt dyr hund, inte riktigt vad man har i åtanke när det gäller att inte ha råd att köpa hundra till fullpris utan nappar på billiga/nästan gratishundar just för att de är billiga.
Min poäng är att folk som har en tight budget inte nödvändigtvis förlorar förmågan att kunna betala fullpris. Som sagt; det handlar om prioriteringar.

Det finns absolut de som inte vill ge upp sina lyxgrejer för att spara ihop till en valp, men det finns minst lika många som gladeligen gör det, mig inkluderat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 368
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 988
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 013
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 094
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp