ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför om hundarna är obesläktade och friska? Förespråkar absolut att välja registrerade hundar i första hand men om det inte är ökad risk för valp eller tik ser jag ingen anledning till abort. Abortsprutan är inte helt utan biverkningar.
Finns ju många som vill ha York som sällskap och för dessa borde det inte spela roll.
Ts kan ju kolla upp vad de registrerade valparna kostar och lägga sig under deras pris.
 
Varför om hundarna är obesläktade och friska? Förespråkar absolut att välja registrerade hundar i första hand men om det inte är ökad risk för valp eller tik ser jag ingen anledning till abort. Abortsprutan är inte helt utan biverkningar.
Finns ju många som vill ha York som sällskap och för dessa borde det inte spela roll.
Ts kan ju kolla upp vad de registrerade valparna kostar och lägga sig under deras pris.
För det finns så mycket mer att tänka på. Med oregistrerade valpar kan köparna inte kolla upp hälsoläget på linjer, de kan inte kolla om de faktiskt är obesläktade, de ser inte om någon i släkten har avelsförbud pga hälsa, de ser inte någonting. Allt de har då är valpproducentens ord att det är hane A med tik A, men det finns inget som styrker detta. Det finns ingen som kollar upp, det finns inga papper, inga kontrakt, ingen från ett opartiskt system som håller valpproducenten till sitt ord.

Allt det gör är att skapa fler hundar som riskerar att hamna i ytterligare valpproducering pga pengar, även om valpproducenten så gav bort dem gratis.
 
Varför om hundarna är obesläktade och friska? Förespråkar absolut att välja registrerade hundar i första hand men om det inte är ökad risk för valp eller tik ser jag ingen anledning till abort. Abortsprutan är inte helt utan biverkningar.
Finns ju många som vill ha York som sällskap och för dessa borde det inte spela roll.
Ts kan ju kolla upp vad de registrerade valparna kostar och lägga sig under deras pris.

En dräktighet och förlossning är inte helt utan biverkningar heller. Alizin som används idag är ett säkert läkemedel att använda.
 
Ja det är säkrare än de preparat som användes tidigare men inte helt riskfritt.
Riskerna ökar ju längre dräktigheten pågått, men det är inte medicinen i sig som ger de riskerna, utan om det blir kvar hela eller delar av foser som kan orsaka livmoderinflammation. Ger man abortspruta tidigt så är det i stort sett inga risker och riskerna med en dräktighet och förlossning är betydligt större.
 
Jag är ej intresserad av blocket hutlösa priser utan vad som är brukligt.

De renrasiga med stamtavla verkar kosta runt 20000kr.
Jag hade nog tänkt att 75% av detta är rimligt. Förutsatt att valparna blir besiktade/id-märka/vaccinerade, båda föräldrahundarna gjort hälsoundersökningarna som är brukligt för rasen (kolla patellan, osäker på om det är något mer för Yorkie), de är friska och trevliga.
Bästa är ju såklart om ni har hem till dem hos folk ni känner, dessa små raser verkar dra till sig folk som eg inte borde ha hund och det är dessa som inte bryr sig om stamtavla.

Är föräldrarna inte hälsotestade så boka in en tid för hälsoundersökning inkl patellaunderaundersökning (och om det nu är någon mer hälsoundersökning som är brukligt för rasen) redan nu. Är det nära födsel så hör det på tiken istället när valparna börjar bli några veckor.

Tänk på att det inte är alltför ovanligt med kejsarsnitt på yorkies så ha med det i budgeten om du väljer att låta tiken fortsätta dräktigheten. Det kan bli mycket dyrt på jourtid, speciellt om det är på jourtid.

Att inducera abort är ett alternativ om dräktigheten inte är för långt gången, speciellt om tiken inte har optimal ålder (minst 1,5år, max 6år) eller kondition för att klara dräktighet och födsel. Eller om hane/tik dras med några hälsoproblem. Eller om det inte finns ekonomisk möjlighet att betala för ett kejsarsnitt om det skulle behövas.

Gissar dock att dräktigheten är rätt långt gången om ni är säkra på att en tjuvparning resulterat i dräktighet.
 
De renrasiga med stamtavla verkar kosta runt 20000kr.
Jag hade nog tänkt att 75% av detta är rimligt. Förutsatt att valparna blir besiktade/id-märka/vaccinerade, båda föräldrahundarna gjort hälsoundersökningarna som är brukligt för rasen (kolla patellan, osäker på om det är något mer för Yorkie), de är friska och trevliga.
Bästa är ju såklart om ni har hem till dem hos folk ni känner, dessa små raser verkar dra till sig folk som eg inte borde ha hund och det är dessa som inte bryr sig om stamtavla.

Är föräldrarna inte hälsotestade så boka in en tid för hälsoundersökning inkl patellaunderaundersökning (och om det nu är någon mer hälsoundersökning som är brukligt för rasen) redan nu. Är det nära födsel så hör det på tiken istället när valparna börjar bli några veckor.

Tänk på att det inte är alltför ovanligt med kejsarsnitt på yorkies så ha med det i budgeten om du väljer att låta tiken fortsätta dräktigheten. Det kan bli mycket dyrt på jourtid, speciellt om det är på jourtid.

Att inducera abort är ett alternativ om dräktigheten inte är för långt gången, speciellt om tiken inte har optimal ålder (minst 1,5år, max 6år) eller kondition för att klara dräktighet och födsel. Eller om hane/tik dras med några hälsoproblem. Eller om det inte finns ekonomisk möjlighet att betala för ett kejsarsnitt om det skulle behövas.

Gissar dock att dräktigheten är rätt långt gången om ni är säkra på att en tjuvparning resulterat i dräktighet.
75% av reggat valppris?! Jag hade sagt självkostnadspris, alltså inte ett öre mer än vad som läggs på extra foder till tiken, veterinärundersökningar och chipmärkning. Tror det hamnar närmare 20% av priset för en reggad valp.
 
Jag hade en tjuvparning för många år sedan. Tik och hane var av samma ras. Båda var registrerade i SKK. Båda uppfyllde minimikraven för avel så jag hade utan problem kunnat registrera valparna. Båda hundarna var meriterade på utställning och tiken var dessutom champion. Båda var trevliga på alla sätt. Jag valde ändå att ge tiken abortspruta eftersom detta verkligen inte var en kull som jag kunde stå för... Tiken hade vid det tillfället en C-höft (hon röntgades senare om och fick B) och hanen, som var friröntgad, var tikens morbror... Tiken lämnade senare två kullar efter noga utvalda hanar och det blev bra kullar.
 
75% av reggat valppris?! Jag hade sagt självkostnadspris, alltså inte ett öre mer än vad som läggs på extra foder till tiken, veterinärundersökningar och chipmärkning. Tror det hamnar närmare 20% av priset för en reggad valp.

Håller med. Helt absurt att ta 15000 kr för ”fulavel”. Självkostnadspris och möjligen avrunda uppåt. Jag får spunk på alla skitdyra små blandrashundar och huskatter som krängs ut på Blocket och liknande forum.
 
Att sälja valparna för självkostnadspris är något av det dummaste jag läst,djur ska kosta.
Eftersom det finns väldigt många jättebra hundägare med små plånböcker som är totalt chanslösa på dagens marknad så tycker jag att det är ett seriöst ställningstagande att välja rätt hem före pengar och visa att man inte är ute efter att tjäna pengar på en tjuvparning.
 
Eftersom det finns väldigt många jättebra hundägare med små plånböcker som är totalt chanslösa på dagens marknad så tycker jag att det är ett seriöst ställningstagande att välja rätt hem före pengar och visa att man inte är ute efter att tjäna pengar på en tjuvparning.
Att ha en liten plånbok är sällan någon merit när det gäller att vara bra ägare förutom risken att någon vill tjäna pengar på att sälja valpen vidare och blir intresserad pga lågt pris.
 
Att ha en liten plånbok är sällan någon merit när det gäller att vara bra ägare förutom risken att någon vill tjäna pengar på att sälja valpen vidare och blir intresserad pga lågt pris.
Därför skrev jag att man får sålla noga.
Att sälja dyrt hjälper inte alls mot att någon avlar på dem eller säljer vidare.
Prio ett är urvalet av köpare. Inte prislappen.
 
Därför skrev jag att man får sålla noga.
Att sälja dyrt hjälper inte alls mot att någon avlar på dem eller säljer vidare.
Prio ett är urvalet av köpare. Inte prislappen.
Priset är ett bra verktyg för att sålla, dels så om man säljer till någonstans runt marknadspris så blir det oattraktivt att sälja vidare och man sållar också bort många som inte har råd att ha hund hur trevliga de än är.

Det är inte helt lätt att kolla upp potentiella hem och det är bra att få så mycket hjälp som möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 366
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 986
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 013
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp