Ej rastypisk hund - vad göra?

HiskeV

Trådstartare
Hej kloka buke!

Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg.

Det är så att vi köpte vår första renrasiga hund förra året. För mig har hundägandet ofta "bara blivit". Jag var volontär på hundstallet en period och därmed var det två hundar som "bara råkade hamna här" haha. Nu hade vi bara vår amstaff-mix från hundstallet kvar och tänkte därför skaffa en ny hund. Denna gång en renrasig valp då vi har barn nu och kände inte att vi kan erbjuda det liv en som farit illa tidigare behöver.

Lite knepigt var det såklart att researcha en ras under pågående pandemi, att möta upp folk var inte lätt. Men jag var hos ett par uppfödare av rasen och vi kände att rasen passar oss bra. Vi valde Cane Corso. Vi har länge spanat på mastiff, och försökte matcha hur aktiv hunden skulle vilja vara (då vi är rätt aktiva) samtidigt som den gärna fick vara reserverad och med en tydlig avknapp då vi har en hel del hundrädda runt oss och tänkte att det är ju perfekt om hunden inte har så stort intresse av att umgås med främmande. Vi bor stort och hunden kan lätt ha sitt egna space. Vi blev varnade för att CC kanske inte alls gillar främmande hemma och det var helt okej för oss att i så fall avgränsa hunden de få gånger vi har folk hemma. Passande också eftersom att vi bor där det rör sig lite folk (förort utanför Stockholm) och praktiskt om hunden inte vill hälsa på allt och alla liksom.

Problemet nu då:
Hunden är inte alls som rasen ska vara :laugh: Hon beter sig mer som en labrador än en CC. Hon är som en virvelvind, vill helst hälsa på alla både hundar och människor och blir fruktansvärt frustrerad när hon inte får sitta PÅ sällskapet och bli klappad (givetvis har vi inte låtit henne hälsa på varken människor eller hundar ute, men det är något som sitter i henne och har gjort sen första stund, det har dock blivit mycket bättre). Hon är förvisso bara 10 månader än, och inte könsmogen, så visst kan hon lugna sig något med tiden? Det jag funderar på är bara om vi verkligen är det bästa hemmet för henne. Om hon inte skulle ha det bättre hos någon där hon alltid kan vara den mittpunkt i livet som hon vill vara? Hon har även svårt att slappna av i all liv och rörelse som det innebär i ett hem med ett litet barn, vilket gör att vi har ett hörn till henne hemma där hon sover och slappnar av, och verkar nöjd, men jag tycker att det känns tråkigt att hon ska behöva spendera hela dagarna i sitt hörn bakom galler... Det är ingen liten yta, men ändå. Jag är van vid att hundarna är med mig jämt. Har dock inte haft valp/unghund och barn innan, det kanske bara är så man får lösa det för att alla ska vara nöjda och glada?

Vi kommer självklart inte ta något beslut just nu, och jag vill förtydliga att det som skaver hos mig är om HON har det bra eller inte. Hon är givetvis inne i en "jobbigare" fas just nu med tanke på åldern. Men jag har dåligt samvete dygnet runt typ för att jag inte är trygg med att hon lever sitt bästa liv.

Hur tänker ni?
 
Hon är bara 10 månader, jag skulle nog vilja påstå att det inte är supermånga hundar som är helt rastypiska i den åldern, ffa inte när det gäller raser som i vuxen ålder ska vara reserverade. När de är 10 månader har de fortfarande massor av valpfasoner kvar vilket ofta brukar innebära glatt flamsande och väldigt lite allvar och mycket uppmärksamhetsbehov, precis som med barn. Jag är övertygad om att hon kommer lugna sig när hon blir äldre. Många hundar har sin "värsta" period mellan ca 6 månader och 1,5 år, dvs när de är riktiga tonåringar på alla sätt och vis, glyttiga, flamsiga, tror de är vuxna, fulla med hormoner och energi.

Jag tycker ni ska ta kontakt med en duktig tränare eller annan raskunnig person som kan vägleda er lite genom tonårsperioden så att ni får hjälp att börja forma henne till den hund ni vill att hon ska bli så småningom. Ju tidigare man lägger grunden desto lättare blir det senare.
 
Hon är bara 10 månader. Ge det tid. Det finns en anledning till att blocket svämmar över av hundar i ungefär den åldern, framförallt av de större eller mer krävande raserna. De unga hundarna har massor(!) av ork och energi, hormoner som flyger runt hejvilt överallt och har inte hunnit lära sig allt än heller.

Min yngsta hund är nu 9 månader gammal, så nästan samma ålder som er. Jag kallar henne för min lilla tornado :D Och hon är då av ras som mest anses vara lite aktiv sällskapshund, inte direkt en tornado. Men det är hon, en pirayatornado närmare bestämt. Skitsöt, konstant jätteglad och helt övertygad om att hela världen är en fantastiskt rolig lekplats. Jag är dock helt övertygad om att när hon blir vuxen, då kommer hon förvisso vara aktiv, men kanske inte lika mycket tornado. Det brukar vara så :)

Har ni gått någon kurs eller så med er hund? kanske det skulle kunna göra att allt känns lite bättre. Om inte annat kan ni få kontakt med flera andra med unghundar om ni går unghundskurs och då få höra att ni inte är ensamma om att ha en brötig unghund :)
 
Alltså jag skulle hellre ha en i grunden vänligt inställd hund än en reserverad när jag har barn, särskilt när den är stor som en ponny. Det blir ju jobbigt om barnet vill ta hem kompisar och hunden upplever det som jobbigt med främlingar. Nu ska ju reserverade hundar inte vara rädda men det betyder ju inte att de uppskattar en massa spring av främlingar och jag tycker att barn ska kunna komma och gå med sina vänner när de är i den åldern.

Hon är 10 månader och kommer lugna sig, min förra hund älskade allt och alla när hon var yngre för att bli mer selektiv ju äldre hon blev med sina ömhetsbetygelser. Jag förstår inte riktigt varför hon behöver skärmas av?
Om min valp röjer järnet så lägger jag honom avskärmat tills han kopplar av men sen får han ju vara fri igen när han lugnat sig. Nu brukar det oftast räcka med att säga till honom så lägger han sig.
 
Stort tack alla för svar! Det gör mig lite lugnare :D När man läst om och pratat med andra som har CC i samma ålder känns det som alla är så "perfekta" (enligt rasstandard) och lugna. Inte alls som vår yrväder haha. Jag har ju tänkt på att hon kanske kommer landa lite när hon blivit könsmogen men man blir ju osäker när ingen annan tycks ha samma "problem".

Jo jag vet ju att många ger upp på sina hundar i den här åldern och det är ju inget vi vill göra. Vi funderar mest bara på om hon trivs hos oss och så. Jag är en rätt självkritisk hundägare. Ibland kanske lite för mycket ;)

Jag har funderat på någon kurs, men tycker det är jättesvårt att veta var vi skulle passa. Det är ju en viss skillnad om man brukar hålla för små sällskapsraser eller större brukshundar med drifter tänker jag. Samtidigt har jag inte heller vågat mig till brukshundsklubben för jag har ju ingen bruksras 🙈
 
Stort tack alla för svar! Det gör mig lite lugnare :D När man läst om och pratat med andra som har CC i samma ålder känns det som alla är så "perfekta" (enligt rasstandard) och lugna. Inte alls som vår yrväder haha. Jag har ju tänkt på att hon kanske kommer landa lite när hon blivit könsmogen men man blir ju osäker när ingen annan tycks ha samma "problem".

Jo jag vet ju att många ger upp på sina hundar i den här åldern och det är ju inget vi vill göra. Vi funderar mest bara på om hon trivs hos oss och så. Jag är en rätt självkritisk hundägare. Ibland kanske lite för mycket ;)

Jag har funderat på någon kurs, men tycker det är jättesvårt att veta var vi skulle passa. Det är ju en viss skillnad om man brukar hålla för små sällskapsraser eller större brukshundar med drifter tänker jag. Samtidigt har jag inte heller vågat mig till brukshundsklubben för jag har ju ingen bruksras 🙈
Så är det ju vad man än frågar om, alla perfekta valpar som blivit rumsrena vid 10-12 veckor är ju standardskrytet :)
 
Alltså jag skulle hellre ha en i grunden vänligt inställd hund än en reserverad när jag har barn, särskilt när den är stor som en ponny. Det blir ju jobbigt om barnet vill ta hem kompisar och hunden upplever det som jobbigt med främlingar. Nu ska ju reserverade hundar inte vara rädda men det betyder ju inte att de uppskattar en massa spring av främlingar och jag tycker att barn ska kunna komma och gå med sina vänner när de är i den åldern.

Hon är 10 månader och kommer lugna sig, min förra hund älskade allt och alla när hon var yngre för att bli mer selektiv ju äldre hon blev med sina ömhetsbetygelser. Jag förstår inte riktigt varför hon behöver skärmas av?
Om min valp röjer järnet så lägger jag honom avskärmat tills han kopplar av men sen får han ju vara fri igen när han lugnat sig. Nu brukar det oftast räcka med att säga till honom så lägger han sig.
Jo, så är det ju såklart. Hellre för mycket av det än av det andra. Nu är ju vår dotter bara 1 år, så det är ju ett tag kvar tills hon kommer dra hem kompisar.

Om vi inte skärmar av henne så kopplar hon inte av på hela dagen utan ligger vaken och håller koll. Det har varit min känsla att om hon inte kan koppla av och sova så känns det inte så sunt för henne? Att en hund som är nöjd ligger och vilar liksom. Så vi provade det här istället och då ligger hon och slappnar av mycket mer.
 
Jo, så är det ju såklart. Hellre för mycket av det än av det andra. Nu är ju vår dotter bara 1 år, så det är ju ett tag kvar tills hon kommer dra hem kompisar.

Om vi inte skärmar av henne så kopplar hon inte av på hela dagen utan ligger vaken och håller koll. Det har varit min känsla att om hon inte kan koppla av och sova så känns det inte så sunt för henne? Att en hund som är nöjd ligger och vilar liksom. Så vi provade det här istället och då ligger hon och slappnar av mycket mer.
Alltså hunden är ju avlad för att vakta så det är nog svårt att komma ifrån att den gör det. Lite lustigt när folk köper en hund som är avlad för en egenskap och sen tycker att det är ett problem..
Mitt tips är att prata med folk som har rasen och se hur de hanterar dessa problem. Har en kompis som tex kör weightpull och löprundor med sina hundar av mastifftyp.
Själv har jag border collie och förstår mig inte på folk som tycker att vallningen är ett problem, utan vallegenskaperna så skulle det ju inte vara en bc och det finns ju en himla massa andra raser att välja på om man inte vill ha vall i hunden.
 
Alltså hunden är ju avlad för att vakta så det är nog svårt att komma ifrån att den gör det. Lite lustigt när folk köper en hund som är avlad för en egenskap och sen tycker att det är ett problem..
Mitt tips är att prata med folk som har rasen och se hur de hanterar dessa problem. Har en kompis som tex kör weightpull och löprundor med sina hundar av mastifftyp.
Själv har jag border collie och förstår mig inte på folk som tycker att vallningen är ett problem, utan vallegenskaperna så skulle det ju inte vara en bc och det finns ju en himla massa andra raser att välja på om man inte vill ha vall i hunden.
Så du menar att hon ska ligga vaken hela dagen? Det är ju inte så mycket ett problem för oss, jag tänker mer att en hund behöver kunna vila också. Jo löprundor och weightpull har vi planer på, men nu är hon ju rätt ung än. Upplever henne alltså inte som understimulerad, utan mer att hon har svårt att komma till ro om hon ska vara med oss. Just därför gör jag ett sånt här inlägg för att se vad andra tänker om saken. :)
 
Så du menar att hon ska ligga vaken hela dagen? Det är ju inte så mycket ett problem för oss, jag tänker mer att en hund behöver kunna vila också. Jo löprundor och weightpull har vi planer på, men nu är hon ju rätt ung än. Upplever henne alltså inte som understimulerad, utan mer att hon har svårt att komma till ro om hon ska vara med oss. Just därför gör jag ett sånt här inlägg för att se vad andra tänker om saken. :)
Jag förstår inte riktigt? Verkar hon ha svårt att slappna av, typ far runt och har sönder saker, verkar stressad osv eller är det bara att hon alls är vaken som ni ser som ett problem? Det är ju skillnad på vila och sova. Inte behöver en hund sova 20 timmar per dygn, det verkar pisstråkigt 😁
 
Jag förstår inte riktigt? Verkar hon ha svårt att slappna av, typ far runt och har sönder saker, verkar stressad osv eller är det bara att hon alls är vaken som ni ser som ett problem? Det är ju skillnad på vila och sova. Inte behöver en hund sova 20 timmar per dygn, det verkar pisstråkigt 😁
Alltså anledningen till att vi valde att skapa ett eget hörn till henne hemma var att när hon är "mitt bland oss" så sover hon inte en enda blund på hela dagen. Hon har ögonen på oss jämt. Säger vi åt henne att gå och lägga sig så ligger hon still men har ögonen på oss hela tiden. Jag har liksom inte haft en hund som är vaken i sträck hela dagen och tänker att hunden behöver sova ibland också? Eller tänker vi fel? När hon är i sin hörna sover hon ju rätt mycket och då tänkte vi att hon helt enkelt trivs bättre där.

Självklart behöver inte sova jämt men vi blev väl lite nojjiga över hur bra det var för henne att hon inte kan komma till ro och somna liksom.

Det riktiga yrvädret är hon mer när andra är här, men där är det kanske bara vi som får vänta ut lite att hon blir äldre :)
 
Jag har funderat på någon kurs, men tycker det är jättesvårt att veta var vi skulle passa. Det är ju en viss skillnad om man brukar hålla för små sällskapsraser eller större brukshundar med drifter tänker jag. Samtidigt har jag inte heller vågat mig till brukshundsklubben för jag har ju ingen bruksras 🙈

Men oj vilket missförstånd - brukshundsklubbarna är till för alla raser och blandraser.
 
Alltså anledningen till att vi valde att skapa ett eget hörn till henne hemma var att när hon är "mitt bland oss" så sover hon inte en enda blund på hela dagen. Hon har ögonen på oss jämt. Säger vi åt henne att gå och lägga sig så ligger hon still men har ögonen på oss hela tiden. Jag har liksom inte haft en hund som är vaken i sträck hela dagen och tänker att hunden behöver sova ibland också? Eller tänker vi fel? När hon är i sin hörna sover hon ju rätt mycket och då tänkte vi att hon helt enkelt trivs bättre där.

Självklart behöver inte sova jämt men vi blev väl lite nojjiga över hur bra det var för henne att hon inte kan komma till ro och somna liksom.

Det riktiga yrvädret är hon mer när andra är här, men där är det kanske bara vi som får vänta ut lite att hon blir äldre :)
Jag tänker dels att en kurs vore bra. Unghundskurs eller allmänlydnad. Självklart är ni välkomna på brukshundklubben, alla raser är välkomna där och ofta när jag varit på BK har det faktiskt varit övervägande del andra hundraser än typiska bruksraser. Har även gått kurser privat och det är inte alls bara små sällskapshundar där. Senaste kursen var vi en malle, en leonberger, en mexikansk nakenhund, en blandras och så min dvärgschnauzer. Så väldigt blandat!

Sen tänker jag att ni behöver träna passivitet, så att hon fattar att hon inte alltid måste ha ögonen på er. Samt även lägga in både mental träning (perfekt att gå kurs) men också fysisk träning. Hon är 10 månader och behöver röra på sig ordentligt för att muskler och leder ska utvecklas bra och stärkas. Om hon får bränna ut sig rejält några gånger per vecka är hon säkert också lugnare/tröttare inomhus.
 
Alltså anledningen till att vi valde att skapa ett eget hörn till henne hemma var att när hon är "mitt bland oss" så sover hon inte en enda blund på hela dagen. Hon har ögonen på oss jämt. Säger vi åt henne att gå och lägga sig så ligger hon still men har ögonen på oss hela tiden. Jag har liksom inte haft en hund som är vaken i sträck hela dagen och tänker att hunden behöver sova ibland också? Eller tänker vi fel?

Med risk att jag får skäll (haha :meh:) för detta men jag tror att det blir en liten tankevurpa, ja. Att hon får vara undanstängd en del kan nog oavsiktligt göra det värre, för det blir då mer av en grej att få vara med. Att hunden vill hålla koll på vad resten av flocken gör är egentligen fullt naturligt och så länge det inte går över i stress så tycker jag att det inte är något att vara orolig för, men det förutsätter också en lite annan hundhållning än hur eran verkar se ut just nu.

Hundar vilar en hel del under dagen men sovtiderna anpassar de ofta efter sina människor. Så att ni inte ser henne sova dagtid behöver inte betyda att hon sover för lite. Vill hon verkligen inte sova så kanske hon behöver mer aktiviteter som gör att hon blir riktigt trött? Hon är ju i den åldern då det ofta behövs mycket aktivering, både fysisk och mental.

Brukshundklubben välkomnar alla slags hundar, och CC är mig veterligen en brukshund i sitt hemland, så ni ska inte vara rädda för att gå kurser. Tvärtom låter det som att det vore positivt för alla inblandade, så att ni kan få konkreta tips från någon som ser hunden irl. Det är alltid vanskligt att ge råd över nätet.
 
Så du menar att hon ska ligga vaken hela dagen? Det är ju inte så mycket ett problem för oss, jag tänker mer att en hund behöver kunna vila också. Jo löprundor och weightpull har vi planer på, men nu är hon ju rätt ung än. Upplever henne alltså inte som understimulerad, utan mer att hon har svårt att komma till ro om hon ska vara med oss. Just därför gör jag ett sånt här inlägg för att se vad andra tänker om saken. :)

Alltså jag tycker inte det är mer sunt att hon är instängd hela dagen. Du säger att du inte upplever henne som understimulerad men vad får hon göra då?
Min egen upplevelse är att hundar som har överdriven vakt/vall/annat beteende i regel snarare är understimulerade än överstimulerade. Jag har hört talas om överstimulerade hundar men hittills inte lyckats träffa på nån däremot så har jag träffat flertalet hundar som är understimulerade.

Jag börjar motionera mina hundar från halvåret, pass utan krav och utan att det blir monotont men där de får chansen att blåsa ur sig ordentligt. Sen kräver vissa raser och individer lite mer mental aktivering för att bli nöjda och kunna gå ner i varv.

På vår brukshundsklubb har vi en som tränar och tävlar lydnad med sina CC, sjukt imponerande. Det verkligen ett blandat gäng som hänger där och som kanske skulle få en att höja på ögonbrynen är om nån kom med en katt för jag har nog sett de flesta raser där. Bruksraserna är verkligen i numerärt underläge numera.
 
Jag tycker det verkar som ni löst det på ett ganska bra sätt med att hunden får vara i sin hörna när den behöver tagga ner lite. Hur är eran andra hund, är den lugn inomhus trots att det händer mycket? Om dom är bra kompisar så borde den andra hundens beteende smitta av sig en del. (våra amstaffar lärde bl.a. upp våran hovawart att INTE vakta, vem som helst kunde knacka på och komma in till oss trots stor vakthundras 😅) Min amstaff var enormt aktiv som unghund men lugnade sig med åldern, kanske främst efter 3-4 års ålder.

Angående aktivering och stimulering så vet jag inte om ni gör någon mental stimulering? Annars skulle jag absolut rekommendera det. Dvs. sök av något slag, så hunden får använda nosen. Det är oslagbart för att ge lugna fina lyckliga hundar.
 
Även om hundar är av en viss ras så finns det ganska stora individuella skillnader i tex aktivitetsnivå. Har en i min bekantskapskrets som tagit just en sån omplacering som har mycket högre aktivitetsnivå än snitthumden i rasen och det var inte de som köpte den beredda på. För nån som är träningsintresserad så är den hunden rena drömmen men för nån som tänkt sig en sällskapshund med tassarna i marken så blir det ju otroligt jobbigt då hunden istället tar till att vakta/larma/studsa runt för att hantera sitt energi överskott.
 
Med risk att jag får skäll (haha :meh:) för detta men jag tror att det blir en liten tankevurpa, ja. Att hon får vara undanstängd en del kan nog oavsiktligt göra det värre, för det blir då mer av en grej att få vara med. Att hunden vill hålla koll på vad resten av flocken gör är egentligen fullt naturligt och så länge det inte går över i stress så tycker jag att det inte är något att vara orolig för, men det förutsätter också en lite annan hundhållning än hur eran verkar se ut just nu.

Hundar vilar en hel del under dagen men sovtiderna anpassar de ofta efter sina människor. Så att ni inte ser henne sova dagtid behöver inte betyda att hon sover för lite. Vill hon verkligen inte sova så kanske hon behöver mer aktiviteter som gör att hon blir riktigt trött? Hon är ju i den åldern då det ofta behövs mycket aktivering, både fysisk och mental.

Brukshundklubben välkomnar alla slags hundar, och CC är mig veterligen en brukshund i sitt hemland, så ni ska inte vara rädda för att gå kurser. Tvärtom låter det som att det vore positivt för alla inblandade, så att ni kan få konkreta tips från någon som ser hunden irl. Det är alltid vanskligt att ge råd över nätet.
Håller med 👏
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 190
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp