Ej straffmyndiga barn

Mynta2

Trådstartare
Vad händer om en icke straffmyndigt barn begår ett brott ? Läste att straffmyndig blir man vid 15 års ålder, men om en 13 åring begår ett brott då, kan det längre fram påverka att denne får vänta på tex lämpen ? Har försökt leta info, men hittar bara vad som kan hända när straffmyndigheten träder in. Visst kan väl soc träda in och sätta LVU eller nåt på ungen, men om det bara händer 1 gång då ? Ser dom mellan fingrarna då ?

*handlar om en kompis barn som stulit en moped*
 
Sv: Ej straffmyndiga barn

Om det kan kallas ses som att ses mellan fingrarna vet jag inte men det blir ingen påföljd. Däremot så får man gå med sina vårdnadshavare till soc och prata. De tar sedan till om de göra en utredning. Detta sparar ju så kommer samma barn flera gånger ska man ju jobba med det.
Min son blev även uttagen som den som träffade offret och pratade och förklarade och sa förlåt i en grupp på ett tiotal som gjorde ett gemensamt brott. För oss som familj har det varit bra och lagom nivå och jag tror att de lär sig och fattar att om de varit 15 så hade de haft ett bekymmer. Även offret var mycket nöjd med hur det sköttes kring det hela.
 
Sv: Ej straffmyndiga barn

Kommer inte att finnas i några papper sen när h*n ska söka lämplighetsintyg.

Lillebror gjorde en del dumt innan han fyllde 15 år (han fick ordning på sig sen) och det har inte följt honom. Det som sker innan 15 år finns inte i officiella register. Sen kan det bli påföljder och liknande men det är en annan sak.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 209
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 331
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 625
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Igår fick min 13 åriga dotters medryttarponny somna in. Han var inte akut sjuk eller så men ägarna hade flyttat och kunde inte ta honom...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp