Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

SiZo

Trådstartare
Nya TR har kommit ut, där står det så här...

I de fall texten i grenspecifika TR avviker med texten i TR I, gäller TR I." sidan 7
Dvs detta måste då även gälla både Distansen och WE (under Risdportförbundet):

Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Detta borde innebära att man inte längre får ha bara grimma i viloområdet. Min första tanke är, hur tänker dem? Ska alla som rider med bett helt plötsligt tvingas lära sina hästar att äta med bett oxå? Min kan det inte, jag har provat massor ggr men gav upp och rider nu på sidepull för att förenkla det hela...

Vad tycker ni andra?
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Inget nytt.
Du får ha grimma på viloområdet.
Men som vanligt så lastar man ur o visar hästen i det huvudlag man rider i.
Det är bara i pausen som grimma får användas på viloområdet.
// Linda
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Det är visst nytt, för enligt TR får man inte ha grimma på TÄVLINGSPLATSEN, och viloområdet måste väl ändå räknas till tävlingsplatsen.

Den nya formuleringen:

I de fall texten i grenspecifika TR avviker med texten i TR I, gäller TR I.

Som sätter käppar i hjulet.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Citat från TR

Tävlingsområde Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen
arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och
stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning
eller körning som tävlingsledningen anvisar.

Visst känns det då som att man inte längre får ha grimma i viloområdet?
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag tycker du tolkar fel. Viloområdet har särskilda regler.
Det kan absolut inte varit meningen att det blir otillåtet med grimma i viloområdet.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag tror du har rätt i att viloområdet kan räknas som tävlingsplats, men läser också "ledas i huvudlag med bett eller motsvarande" (min kursivering). Jag uppfattar detta som att en häst som i godan ro mumsar på en hötapp iklädd grimma inte borde bryta mot TR. Skulle hästen komma loss och man blir tvungen att leda den tillbaka blir läget ett annat, men då har man kanske även andra problem. :)
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Så viloområdet räknas inte till tävlingsområdet alltså?

Så måste det ju vara om man ska få lov att bara ha grimma på hästen där... så igentligen borde jag väl skicka iväg frågan till ridsportsförbundet och höra...
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Så kan vara fallet, absolut! Men mina hästar äter emellanåt även gräs, vilket brukar innebära att hästen går runt, med mig... Men då är det o andra sidan hästen som leder människan...

Svårt det där...
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Hehe.

Kanske bäst att kolla med förbundet. Även stallar räknas ju till tävlingsområdet, och där måste det väl ändå vara okej med grimma.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Nu har jag iaf mailat och frågat, får vi väl se när det dimper ner nåt svar, kan ju ta en stund med tanke på att det är helg redan nu...
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Det är visst nytt, för enligt TR får man inte ha grimma på TÄVLINGSPLATSEN, och viloområdet måste väl ändå räknas till tävlingsplatsen.

Det är inget nytt. Man har inte fått ha grimma på tävlingsplatsen innan i heller.
Man ska alltid lasta ur i "träns" eller hur? Just för att man inte får ha grimma på tävlingsplatsen.
Viloområdet i pausen på en distanstävling är undantag.

Tror du mig inte kan du titta på texten o se att det inte finns något streck i kanten som markerar att texten är ny.
// Linda
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Nu har jag iaf mailat och frågat, får vi väl se när det dimper ner nåt svar, kan ju ta en stund med tanke på att det är helg redan nu...

Får jag fråga vem på förbundet du mailade?
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

PRECIS! Det som är nytt är denna texten:

I de fall texten i grenspecifika TR avviker med texten i TR I, gäller TR I.

Vad är det som du inte förstår?
Den texten fanns inte innan, vilket innebar att man utgick från grenspecifika TR, men iomed den texten så gäller TR I oavsett vad som står i TR för distans.

BellatrixLestrange: Mailade bara förbundet och hoppas att de själva klarar av att skicka vidare frågan till rätt person.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

kimmis87 har helt rätt i att man har ändrat i TR1 från att grenspecifikt gäller till att TR1 gäller när de är motstridiga.

I distansens TR står det: "...Hästen får efter besiktningen bära grimma i vilområdet om man säkert kan kontrollera den."

Om man då är paragrafryttare så kan man kalla det en konflikt mellan TR1:s betslingskrav och distansens grimma i viloområdet.

Jag skulle dock vilja se den distansdomare som säger att TR1 övergriper distansens TR och på denna tävling är det förbjudet med grimma i viloområdet. Det kommer inte att hända. Så därför kommer jag lugnt att fortsätta byta till grimma i viloområdet. Det är dessutom det som bäst överensstämmer med den övergripande regeln inom ridsporten:

”CODE OF CONDUCT”
1. Inom all hästsport är omsorgen om och omvårdnaden av hästen av
yttersta vikt.
2. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand, före krav från
uppfödare, tränare, ryttare, ägare, hästhandlare, organisatör, sponsorer,
media och funktionärer.


Att underlätta för en häst, som ska springa kanske 120 km, att äta - anser jag falla under "Code of Conduct".

Jag har ifjol (tyvärr något sent) skickat in ett förslag till distansens TR-kommitté att precis som på FEI-tävlingar tillåta att man även får visa hästen i grimma pch dessutom ha små stängslade vilohagar. Jag kommer att föreslå det igen till nästa års TR.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag håller med dig!
Och jag tror inte heller att någon domare skulle påpeka det, men om det skulle uppstå någon typ av konflikt, där då någon då anmäler den andre för att den bröt mot reglerna genom att ha grimma på tävlingsplatsen... Jag vet inte vad som händer i sådana fall, men det känns som att det kanske skulle kunna bli så att man blir "ej godkänd" eller liknande i efterhand?

Ja, väldigt osannolikt! Men det känns rätt osannolikt att det kommer fram en vilt främmande gubbe på 88 år och drämmer till ens häst i huvudet med en gåstav på en tävling oxå, men det hände, så jag försöker bara tänka på allt, innan det händer.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Då är det ett fel i TR1 som behöver rättas till.
Så vi ska inte fråga om vi får utan förbundet ska rätta till felet.
// Linda
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Och här kom svaret:

Hej,

jag är ledsen att mitt svar har dröjt lite. Jag har haft semester och sedan ville jag kolla med tävlingssektionen också innan jag lämnade ett svar till dig.

Vi har dividerat lite och kommit fram till att distansen måste få ha lite speciella regler bla pga djurskyddet och dit hör ju definitivt att hästarna måste kunna äta och dricka i viloområdet eftersom att de ska prestera under så lång tid.

Eventuellt kommer vi att komma med ett tillägg till TR angående detta.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret.

God fortsättning.

Med vänliga hälsningar
Malin Berntzen

Det var med andra ord som vi trodde att de hade ändrat, men troligtvis inte tänkt hela vägen om vilka konsekvenser detta kunde få.
Men bara vi får ha grimma på tävlingsområdet så är jag nöjd!
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Det var med andra ord som vi trodde att de hade ändrat, men troligtvis inte tänkt hela vägen om vilka konsekvenser detta kunde få.
Men bara vi får ha grimma på tävlingsområdet så är jag nöjd!


Du menar väl vilo-området?
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Och hur ofta är viloområdet avgränsat från tex, parkeringen? Eller där man rider fram, start och mål? stallen?

De flesta tävlingar har ofta dessa saker i samma område, oftast utan några som helst avgränsningar emellan!
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag har då aldrig haft några problem att se vad som är vilo-område eller inte, vare sig live på tävlingar, eller på tävlingsplatskartor.

Sen är det väl upp till sitt eget samvete, och domarna, att se till att reglerna följs.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Sootie
·
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 886
Senast: Lady_S
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
22 476
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp