Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Nej man ser ganska så lätt vart viloområdet är. Men viloområdet räknas till tävlingsplatsen.

Nu var det länge sen jag tävlade "på riktigt", men jag var ändå på tjustritten förra året och där låg viloområdet mellan parkeringen, framridningen, sekritariatet och pulsningen.

Med andra ord mitt i smeten. Att då inte räkna viloområdet till tävlingsområde känns iaf i mitt huvud helt bissart. Framförallt eftersom det inte fanns några som helst snören eller liknande som avgränsade de olika grejjerna förutom pulsningen.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Men det är väl inget problem då?
Man behöver ju inte krångla till det bara för att...?

Om du ser var parkering, framridning, sekretariat och pulsning är så vet du också att där får hästen inte ledas i grimma.
När du är i viloområdet, dvs vid din plats för vila, så får du ha bara grimma på hästen.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag använder inte grimma på tävlingsplats så det är inte för min skull jag har den här diskussionen.

Min poäng var att viloområdet tillhör tävlingsområdet.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Vilo-området är en DEL AV tävlingsområdet, där det gäller särskilda regler.

Likaså som att det gäller särskilda regler i vet-grinden, (som också är en del av tävlingsområdet) tex att halva släkten inte får följa med in och hejja på.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Ja, men så skrev du inte förut.
Då "lät" det mer som att du tyckte att det var nåt helt eget.

Just nu är det ju lite rörigt när de skrivna reglerna säger en sak, men de på ridsportsförbundet säger en annan. Jag själv har en tendens att bara läsa det som det faktiskt står, den igentligen ordliga betydelsen av texter, väldigt bra i vissa fall, men tyvärr så finns det tillfällen då det kan bli väldigt fel.

(Jag är tyvärr inte alltid lika bra på att själv skriva den exakta ordliga betydelsen när jag försöker få fram något :crazy: )
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Men bara vi får ha grimma på tävlingsområdet så är jag nöjd!

Du skrev så här. Då tolkar jag det endera som:

1. Du fattar inte skillnaden, utan tror att man kan traska runt med hästen i grimma varsom helst på tävlingsområdet.

2. Du skrev fel, och menade vilo-området. Då ville jag rätta till din text lite, så inte andra som läser tror att man får ha hästen i grimma på hela tävlingsområdet.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag fattar helt klart texten, och vart viloområdet är, men frågan är om alla andra gör det?
Jag behöver ju igentligen inte fatta, iomed att jag i regel inte använder grimma på tävlingsplatsen överhuvudtaget, förutom i transporten.

Dock vet jag ju väldigt många som har hästen i grimma, och tex har täcket eller liknande i transporten och då helt enkelt promenerar bort med hästen och hämtar täcket eftersom det är det smidigaste.
Detta är ju igentligen emot reglerna, även om jag tvivlar på att någon skulle reagera på det.

På tjustritten tex så red jag fram på parkeringen. Det var så otroligt halt i backen där man skulle rida fram så jag skrittade fram och tillbaks mellan raderna med bilar och travade 10 meter riktigt långsam trav här och där...


Det känns inte som att tjustritten är något undantag, utan som att det ganska ofta är liknande på andra tävlingar...

Kanske borde det bli noggrannare med allt detta? Dels en framridningsbana där det är bra underlag, och de olika områdena mer avgränsande från varann.
Jag red inte på framridnings banan för att Pselma gled 1,5 meter med bakbenen det första hon gjorde när vi skrittade lungt... Nämn en annan gren som hade accepterat att rida fram under sådana förhållanden?
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag tycker detta är helt åt fanders ifall man inte kan ha grimma på sin häst på svenska tävlingsplatser. Distansritten i Sverige är mera paragraffrytteri än sunt förnuft. Är ju van att tävla i ex UAE som har 100 tals hästar i start, veterinär och vilområde i grimma. Fungerar utmärkt där.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Men vi i Sverige FÅR ju ha grimma i viloområdet.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Jag håller med dig.
I Frankrike får man ha grimma på hela tävlingsområdet vid distanstävlingar.
De anser att bett bort innebär en signal till hästen att koppla av. De tar av bett direkt efter ankomsttid och veterinärbesiktigar oftast också i grimma.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Ja men precis så är det, hästarn äter nöjt och dricker bra, sedan när bettet åker på vrider de upp öronen och är på g igen!
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Om man ställer krav på att viloområdet ska ligga här eller där och framridningen ska se ut på speciella vis så kan det ju bli så att en del tävlingar får läggas ner, då det inte alltid är så lätt att hitta ett område som lever upp till alla bestämmelser. Det ska vara en viss längd på upplopp, finnas parkering, framridning, säkert viloområde mm, det krävs mycket plats.

Sen kan jag räkna upp många klubbar som har framridning till tex hopptävlingar i beteshagar med kaninhål och dyl. Dock sker ju framhoppningen på ridbana, men är det en regnig vår/höst dag så sker oftast framhoppingen på blöt, lerig och hal utebana medan tävlingen går inne. Så att distansen skulle vara ensam om att inte alltid ha optimala framridningsplatser vill jag inte hålla med om.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Redan då jag köpte min första TR uppsättning 1993 var förbudet mot grimma på tävlingsplats med. Om man tar sig tid att läsa TR ordentligt defineras alla områden tillhandahållna av tävlingsarrangören som tävlingsområde, dvs även parkering, och uppstallningsområdet. Eller sagt på svenska, alla ställen där tävlingshästarna vistas under tävlingen är tävlingsområde.
 
Sv: Ej tillåtet med grimma på tävlingsplatsen längre?

Nya TR har kommit ut, där står det så här...


Dvs detta måste då även gälla både Distansen och WE (under Risdportförbundet):



Detta borde innebära att man inte längre får ha bara grimma i viloområdet. Min första tanke är, hur tänker dem? Ska alla som rider med bett helt plötsligt tvingas lära sina hästar att äta med bett oxå? Min kan det inte, jag har provat massor ggr men gav upp och rider nu på sidepull för att förenkla det hela...

Vad tycker ni andra?

Svårt att hänga med ridsportsförbundets tänke sätt :confused:
Hur månge huvudlag kan hålla för en häst som få panik??
Och sen hur fungera dessa TR för dom som tävla med hackemore??
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 438
Senast: Sootie
·
Tävling TR I mom 136 ändras från "På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." till "se respektive gren TR"...
Svar
2
· Visningar
2 889
Senast: Lady_S
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
22 487
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp