ej tillåtna hinder på lokal tävling?

J

Jaba

Vad är de för hinder som inte är tillåtna på lokal 90-110cm?
Va nämligen på tävling förra helgen och en tjej som är insatt i att bygga bana påstod att vissa hinder som som hade inte fick vara med. Det gäller plankhinder med vågor, vissa grindar och en mur med ett hål mitt i på undersidan. Detta gäller främst i 90 och 100 cm. Någon som vet??
 
Finns inget att plank och grindar inte skulle få vara med i de klasserna.
 
ok, då e de bara hon som e felinformerad då. Eller så kan hon ha missförstått något. Vaför hinder får inte vara med då? förutom vattengrav då.
 
Det enda jag kan komma på just nu är vattengrav, har läst lite i TR om bankar, pullermangrav mm, men det står inget om från vilken klass det får vara med.
 
Hej!

Det enda jag vet är att vattengrav inte får förekomma i lätta klasser. Sen har jag för mig att rena plankhinder inte får förekomma. Finns det plank med ska det vara en vanlig bom högst upp. (så var det väl iallafall för en tio år sen)
Kombinationer ska väl inte heller förekomma i 90-100 klasser. Pullmangrav och bank förekommer men då oftast utan hinder på banken. I Pullmangraven står ofta ett litet hinder som då ofta är lägre än klassen.
 
Vad gäller du för regional 1m hoppning? Tävlade idag och då var det en kombination med i fas 2. Detta bör således var tillåtet då. Från vilken höjd från man ha kombination på lokal resp. lokal tävling?

/Sofia
 
Vattenfrav får förekomma från 1.10 på häst, samt kobintaion får förekomma i 1.00.
 
Faktum är att banbyggaren BÖR ha med hinder av olika karaktär, t.ex med grindar, plankor och murar, redan från de lägsta klasserna. Detta för att hästarna redan från början ska vänja sig att hinder består av annat än bommar. :)
Det är ju lättare att morra hästen i örat och tvinga den till ett "helikoptersprång" över ett LÅGT hinder som ser lite läskigt ut än att försöka göra detsamma om hindret är kanske 1.30, om hästen aldrig förut hoppat hinder med utfyllnad i! :) När hindren blir större blir det ju dessutom FARLIGT!

DOCK skall detta ske med omdöme, dvs de mest skrämmande sakerna bör man kanske undvika i de allra lägsta klasserna.

//ameo, tidigare C-banbyggare (som frivilligt avsagt sig uppdraget)
 
Tror jag inte, jag har hoppat både mur,grav, vågplank,
och diverse "lustiga" hinder på lokal 1.10..
 
hm..jo dessa hindertyper får vara med...

men vattengrav och pullermangrav(stava?) får inte förekomma på lokal.
 
Jag har varit med på clear rounder i somras där vattengrav, bank & pullmangrav fanns med. Mycket bra träning tycker jag.
Men det kanske är skillnad när det är clear round. :confused:
 
Nu tar jag det en gång till:

Clear round är namnet på BEDÖMNINGEN, inte på tävlingens STATUS eller KLASS. Det har alltså ingenting med klassens svårighet eller höjd att göra.
 
I princip alla hinder FÅR väl förekomma, men vanligtvis är det nog så att banbyggaren inte så ofta tar med några titt-hinder på 90-100 cm, utan de kommer kanske in först vid tja 110 sådär.
I 90-klasser jag sett har det iaf i princip bara varit bommar, kanske nån liten grind eller planka.
 
Men man ska inte vara SÄKER på att banbyggaren är så "snäll"!

Minns min hästs tävlingsdebut som unghäst! :crazy:
Den banbyggaren hade släpat in ALLT klubben i fråga har i titthinderväg!
Och de har REJÄLA titthinder! Sådana där många "vuxna" hästar gör 180 grader om vid anridning!

Lite brutalt på en lokal 0,90 clearround tycker jag!
 
Som jag skrev ovan, i de lägsta klasserna ska "titthinder" användas med omdöme...
Råkar ni ut för sånt, att banbyggaren gör allt den kan för att skrämma såväl vuxna som unghästar i 90-klasser, då tycker jag att ni ska påtala det när ni går banan + att OM det inte åtgärdas och resultatet i klassen blir katastrofalt: ta en kopia på banskissen och resultatprotokollet i klassen + helst några foton på hindren också och skicka in till banbyggnadsnämnden. För gör man så så är man inte lämplig som banbyggare...

Sen kanske jag sitter lite och kastar sen i glashus när jag säjer så, för jag gjorde mig faktiskt känd för att ha mycket "grejer" i hindren även i låga klasser. MEN jag försvarar mig med att det oftast handlade om enkla grindar och plankor som väl passade in i hindren. :)
I början erkännes att det var en del ekipage som vägrade ut sig för att det var mycket att titta på, men det tog inte särskilt många tävlingar innan folk lärde sig att ska man tävla hos oss så är det bara att åka hem och träna på att hoppa över annat än bommar och till sist kunde jag till och med använda vårraa små kulvertar i div 2 utan att det vållade några större bekymmer! :D
(letade efter nåt foto från någon av våra tävlingar, men hittar inget)
 
Enkla grindar och plank som passar in i hindren tycker jag är helt ok!
En bana UTAN sådant, med bara bommar, är ju tråkig så det knastrar! :smirk:

Här talar vi om knallblå skivor med vita fiskar på, deras egna "spökgrind" som är ett känt "stopphinder" och sådant.

Min häst är inte tittig, men däremot så var han väldigt RUSIG, dvs han stack på den tiden.
Så titthinder passade oss perfekt just då! :D
 
Enkla grindar och plank som passar in i hindren tycker jag är helt ok!
En bana UTAN sådant, med bara bommar, är ju tråkig så det knastrar! :smirk:
EXAKT min åsikt! jag hade nästan dåligt samvete om jag av någon anledning tvingades ha TRE :eek: hinder som enbart bestod av bommar...

Här talar vi om knallblå skivor med vita fiskar på, deras egna "spökgrind" som är ett känt "stopphinder" och sådant.
SÅNT anser jag möjligen ska börja användas i 110-120 klasser, där ekipagen är RUTINERADE.
Det är SKILLNAD om man har det i dagens högsta klass på en lokaltävling (oftast ngt mindre rutinerade ekipage) än om man har det som meetingets lägsta klass på regional-nationell nivå, där de deltagande ekipagen oftast håller en högre standard...

Min häst är inte tittig, men däremot så var han väldigt RUSIG, dvs han stack på den tiden.
Så titthinder passade oss perfekt just då! :D
:D Tja, då fick ju DU hjälp! men jag håller alltså med, det ska INTE vara skrämselhinder i de lättaste klasserna.
 

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag funderar på vilka klasser min flicka ska tävla till våren Anna är tio år, ridit sedan hon kunde sitta typ. Haft egen ponny sedan...
Svar
3
· Visningar
1 351
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp