O

ostbiten

har sett på ett flertal inlägg, att det står att eko oljan inte är bra för lädret. det står även "Kolla mickes tråd" ja har letat å letat,.,men hittar den inte. Så någon kanske kan berätta för mej varför den inte är bra.
 
Titta i tråden "Olja billigt träns" längre ner, där står det varför inte Ekololjan är bra... :)
 
Det heteer Ekololja...

Precis som Domino skriver så har jag under tråden "olja billigt träns" beskrivit varför jag aldrig någonsin skulle låta Ekoljolja få komma i närheten av mina läderprylar!
 
Ekololja innehåller mineraloljor som inte är bra för läder i längden. De oljor man ska använda till läder ska bara vara av animaliskt eller vegetabiliskt ursprung! :)

Läder är från djurriket alltså är oljor från djurriket det bästa. Säger väl sig självt kanske?
 
Om du vill läsa tråden så gå in på Utrustning, bläddra ner till visningsinställningar, väl Visa alla och sen kommer den upp.
 
tack! du är den enda som gjorde dej besväret att svara på min fråga. tack, tack..mu ska ja aldrig använda det mer.
 
Till allt läder eller bara gamla grejor som behöver återupplivas?
 
Vad jag hört ska man inte använda NÅGON olja på sadlar iallafall,för oljan löser upp sömmarna
 
Jag skulle också gärna vilja veta varför den inte är bra, för jag har använt den i över trettio år till alla träns och lädergrimmor - utan några som helst problem.... :D

Immer
 
Alla sadelmakare (de flesta i alla fall)säger att det inte är bra med mineraloljor på läder så jag tror på dem. På träns och grimmor är det väl ok men jag skulle inte riskera att använda olja eller fett med mineralursprung på en sadel för tiotusentals kronor.

Som jag sa förut så kommer ju lädret från djur så animaliskt fett/olja borde ju vara det bästa, eller hur??
 
Ja, visst säger alla sadelmakare så.
Jag litar till mina egna erfarenheter. :D

Immer (som dock använder Pure Neatsfoot till Jensensadeln..)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: kurakosz
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Anna-Bella
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 478
Senast: tuaphua
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 876
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp