Ekollon i hagen - vad kan hända?

hejzan

Trådstartare
I kanten på hästarnas hage står tre stora ekar. Jag märkte nu att min häst glatt äter ekollon om de så att säga kommer i vägen när hon äter gräs. Hon söker inte upp dem aktivt, men tycker tydligen att de är helt ok att äta om de ändå "slinker med". Har för mig att ekollon inte alls är bra, men hittar ingen info om det.
Vad är symtomen på ekollonförgiftning? Hur farligt är det?
Tacksam för all info ni har om detta! Nu går hästarna i vinterhagen så de kommer inte åt ekarna, men det kommer ju en sommar nästa år också....

Mvh Anna
 
Vet att det är väldigt farligt, har bl.a. läst att det kan ge allvarliga fel på hästen fötter!? Så det är ingen bra ide att ha kvar dem i hagen du kan ju förminska hagen så att ekollonens fallplats hamnar utanför!?
 
Vill du spela rysk rolette med hästen så låt den äta.

Symtomen kan komma smygande och då är de inte lätta att se, de kan även komma akut när kroppen är full av toxider.

Symtomen varierar, vätskeansamling, hästen ser uppsvullen och tjock ut, den kan få ett förändrat beteénde och en förändrad personlighet. De tjocknar igen och svullnar upp i sina spottkötlar, tappar matlusten och dricklusten och kan ena dagen vara hur pigga och tokiga som helst nästa dag vara helt låga. Alla symtom behöver inte vara på en och samm gång. En del har fler en del mindre. Och så finns det säkert ännu fler än dessa.

Sedan så sätter detta sig på de inre organen som kan bli försörda och få sämre funktion, vilket i sin tur ger bieffekter i form av andra fysiska åkommor tills kroppen om det vill sig riktigt illa säger, stop! och man blir tvungen att ta bort hästen.

Detta kan bli som en drog för hästen så även om den äter lite till att börja med så får den ett begär som gör att vissa hästar har gott genom staket för att komma åt träden.

När abstinensen sätter in så kan de gräva efter rötter och allt möjligt slinker ner för att stilla abstinensen.
Det finns inte mkt. artiklar eller information om detta vilket är mkt. synd och förargligt.

Detta är vad jag tyvärr fått erfara och även läst en del andra fallbeskrivningar.

MVH/
 
Hoppsan hejsan, det lät verkligen inte bra... Ingen som har någon länk eller kan tipsa om ngn artikel eller liknande så man kan tipsa andra? Vore bra att ha lite mer fakta, det är inte mina ekar, inte heller min hage, men jag vill ju inte riskera något med min häst!
 
När det gäller litteratur kan inte jag hjälpa till i alla fall.
Det är "skit"svårt att hitta. I veterinärböcker finns det visst lite grann där det stod biverkningar som jag inte visste om tidigare. Det är få fall som kommer in till kännedom då många hästägare inte tänker på hur farligt det kan vara och inte sätter hästens symtom i smaband med ekollonintag, jag tror många gånger att det kan vara en orsak till att man inte kan hitta orsakerna på en del utredningar som göres för vet. tänker inte heller på denna grundorsak.

Jag har hittat min info i en artikel, vad vet. läste sig till och vad andra upplevt samt från att min egna häst haft det och fått biverkningar.

Ekar får man inte såga ner så där kan man inte göra så mkt. mer än att se till att stå på stall med hage där ekar inte finns tillgängliga.

Sedan är det inte så lätt att få andra att bry sig om detta, framförallt inte de som har sina hästar i ekhagar och som inte vill se ev. påverkan på sina hästar.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 782
Senast: Sirap
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp