Ekologiska produkter

Dresden

Trådstartare
Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor. Det är roligt och spännande, men jag känner att jag inte riktigt har koll på marknaden och eftersom jag förväntas lista varor som ska beställas in känner jag mig emellanåt lite rådvill. :crazy:

Vår största kundkrets är veganer och vegetarianer (vi har en egen specialtillverkad produkt som är grunden i butikens sortiment) men lite annat behövs ju också för att locka köpare.

Så, jag skulle bli jättetacksam för tips på bra, ekologiska varor som man kanske inte alltid hittar i små matbutiker.

Just nu har vi framförallt kryddor, ris, bönor etc. Ayurvediska örter och lite kosttillskott samt rengöringsmedel (tvätt, hud- och hårvård etc) och en del lokalt tillverkat konsthantverk. Ja, man kan ju inte rada upp allt, men vårt utbud är rätt begränsat, mycket för att ägaren inte tagit lån för uppstarten utan betalar ur egen ficka.

Vad saknar ni som handlar ekologiskt och som bor på mindre orter där utbudet kanske är lite begränsat?

Jag funderar just nu på saker som tygbindor (även om jag själv föredrar menskopp) och ekologiska, glutenfria produkter, men kanske skulle man göra en satsning på bra, kända hälsoprodukter så här efter nyår som det ju strax är? Men vad?

Jättetacksam för alla tips! :D


Och, ja, affärens ägare borde ha gjort en marknadsundersökning, men han är inte sån - han är en person som trevar sig fram lite mer kan man säga...
Jag hjälper honom mer för att han är min vän än för den lilla timpenning det här projektet ger, men jag vill verkligen försöka. Just nu kostar det här mig inte mer än några timmar av min ändå lediga tid och det är roligt!
 
Tyckte ni verkar ha tänkt på allt jag kom på, men ekologiska vanliga bindor tänker jag att jag skulle köpa. Och kokosolja. Sen är jag nog lite svag för vissa livsmedelsmärken och kan köpa lite av varje ur en hylla med nästan likadan etikett på allting. :) Men jag tänker att sånt man äter eller använder upp snart måste man ju snart återvända för att köpa mer av.
 
Kokosfett och ekologiska bindor är jättebra tips. :) Det är sånt vi dels redan har och dels pratat med grossister om. Men tack för pluset på bindorna, då är jag inte helt fel ute!

Sånt man äter eller använder upp snart? vad är det? Tips?
 
En grej som jag själv brukar köpa på nätet är ekologiskt koffeinfritt kaffe då ingen vanlig butik har det. Men jag antar att efterfrågan på just detta är ganska liten.

I övrigt brukar jag handla produkter för hud och hårvård (shampo, balsam och hårfärg) samt choklad. Det är ju saker som går att köpa lokalt också (utom hårfärgen) men jag passar på att köpa sådant när jag ändå ska beställa kaffe. Det är oftast bättre pris online än i hälsokostaffären och med en större beställning kan jag få gratis frakt.

Så ett tips är väl att kolla vad andra lokala butiker erbjuder för ekologiskt sortiment och vad olika onlinebutiker har. Om de lokala butikerna saknar vissa varor kan det vara bra om kunderna hittar dessa hos er i stället. Ett gäng basvaror och ett gäng lite mer udda grejer kanske kan funka?
 
Kaffe, både vanligt ekologiskt och koffeinfritt står på inköpslistan. Choklad har vi ett antal varianter, men det är nog mest jag som äter upp dem, ha ha... Jag och ett par kunder som köper.

Vi frågar alla kunder som kommer in vad de ev önskar från en lokal ekologisk bod och från dem har vi fått en hel del tips men jag uppskattar verkligen alla idéer jag får från er här på Bukes också!
 
Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor. Det är roligt och spännande, men jag känner att jag inte riktigt har koll på marknaden och eftersom jag förväntas lista varor som ska beställas in känner jag mig emellanåt lite rådvill. :crazy:

Vår största kundkrets är veganer och vegetarianer (vi har en egen specialtillverkad produkt som är grunden i butikens sortiment) men lite annat behövs ju också för att locka köpare.

Så, jag skulle bli jättetacksam för tips på bra, ekologiska varor som man kanske inte alltid hittar i små matbutiker.

Just nu har vi framförallt kryddor, ris, bönor etc. Ayurvediska örter och lite kosttillskott samt rengöringsmedel (tvätt, hud- och hårvård etc) och en del lokalt tillverkat konsthantverk. Ja, man kan ju inte rada upp allt, men vårt utbud är rätt begränsat, mycket för att ägaren inte tagit lån för uppstarten utan betalar ur egen ficka.

Vad saknar ni som handlar ekologiskt och som bor på mindre orter där utbudet kanske är lite begränsat?

Jag funderar just nu på saker som tygbindor (även om jag själv föredrar menskopp) och ekologiska, glutenfria produkter, men kanske skulle man göra en satsning på bra, kända hälsoprodukter så här efter nyår som det ju strax är? Men vad?

Jättetacksam för alla tips! :D

Och, ja, affärens ägare borde ha gjort en marknadsundersökning, men han är inte sån - han är en person som trevar sig fram lite mer kan man säga...
Jag hjälper honom mer för att han är min vän än för den lilla timpenning det här projektet ger, men jag vill verkligen försöka. Just nu kostar det här mig inte mer än några timmar av min ändå lediga tid och det är roligt!

Jag tror inte riktigt på hälsoprodukter där finns en stor nätmarknad och det är nog ytterst svårt för små handlare som måste ta ganska höga priser mot näthandlarnas möjlighet att hålla låga priser och har mycket lägre OH-kostnader för t.ex. lagerhållning och att de inte behöver ha personal på samma sätt.. Sen bör man ur ett ekonomiskt perspektiv satsa på sånt där kunderna är beredda att betala lite extra för varorna för att få de marginaler man behöver för en småhandlare..

Sen bör nog den handlaren som har startat affären gå ut i de närmaste matbutikerna och titta vad som redan finns ekologiskt av i butikerna på orten och på närmaste större orten om folk brukar åka till en sån och handla. Grönsaker och frukt kan vara bra att satsa men inte om det redan finns 3 matbutiker i närheten som också säljer det. Kolla också upp konkurrensen om ni bor med närhet till bönder då kan det finnas gårdsbutiker som säljer olika saker som frukt, grönsaker, kött, honung, bröd o.s.v.
 
Senast ändrad:
Butiken jag beställer mat ifrån är på G att ta in ekologiska tvättlappar. Det ser jag fram emot då vi har blöjbarn. Annars tänker jag att listan ni har där kunder får önska saker kanske ska hänga kvar även när ni anser att sortimentet är komplett. Att handla i en butik som visar intresse att uppfylla mina önskemål är ett rent nöje.
 
Hoppar in utan att ha kunskap om hur det fungerar, men hakade på din egen info om menskopp, bli återförsäljare?

Inte så vegetariskt, men samarbete med lokala bönder för kött hade lockat mig.
 
Jag har mer eller mindre halkat in i uppstarten av en liten ekologisk butik i en liten ort där jag bor. Det är roligt och spännande, men jag känner att jag inte riktigt har koll på marknaden och eftersom jag förväntas lista varor som ska beställas in känner jag mig emellanåt lite rådvill. :crazy:

Vår största kundkrets är veganer och vegetarianer (vi har en egen specialtillverkad produkt som är grunden i butikens sortiment) men lite annat behövs ju också för att locka köpare.

Så, jag skulle bli jättetacksam för tips på bra, ekologiska varor som man kanske inte alltid hittar i små matbutiker.

Just nu har vi framförallt kryddor, ris, bönor etc. Ayurvediska örter och lite kosttillskott samt rengöringsmedel (tvätt, hud- och hårvård etc) och en del lokalt tillverkat konsthantverk. Ja, man kan ju inte rada upp allt, men vårt utbud är rätt begränsat, mycket för att ägaren inte tagit lån för uppstarten utan betalar ur egen ficka.

Vad saknar ni som handlar ekologiskt och som bor på mindre orter där utbudet kanske är lite begränsat?

Jag funderar just nu på saker som tygbindor (även om jag själv föredrar menskopp) och ekologiska, glutenfria produkter, men kanske skulle man göra en satsning på bra, kända hälsoprodukter så här efter nyår som det ju strax är? Men vad?

Jättetacksam för alla tips! :D


Och, ja, affärens ägare borde ha gjort en marknadsundersökning, men han är inte sån - han är en person som trevar sig fram lite mer kan man säga...
Jag hjälper honom mer för att han är min vän än för den lilla timpenning det här projektet ger, men jag vill verkligen försöka. Just nu kostar det här mig inte mer än några timmar av min ändå lediga tid och det är roligt!


Tror nyblivna föräldrar kan vara en guldgruva. Vi är rädda för allt: gifter i maten, gifter i kläderna, gifter i besticken, i blöjorna, i nappflaskorna, leksakerna osv. It goes on and on!
 
Rengöringsprodukter.
Hygienprodukter.
Barnprodukter - har inte barn men ser hur intresserade av det folk blir då de får barn.
 
Tygblöjor, träleksaker, matlådor och liknande som är i annat material än plast, närproducerade ägg från lyckliga höns, honung, tygdisktrasor är saker jag kommer på såhär på rak arm :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått ett "erbjudande" från min chef. Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats...
Svar
12
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp