"Ekologiskt" avmaskningsmedel.

kopparberg

Trådstartare
\"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Ngn som har provat det? Och i så fall, FUNGERAR det?

Jag var förra veckan hos en kamrat som har ett sadelmakeri och en hästbutik.
Hittade då ett "naturmaskmedel" som skulle fungera enligt henne.
De som hade ekologisk odling fick inte använda preparat från apoteket berättade hon, så bla de använde detta avmaskningsmedel.

Men fungerar det? :confused:
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Har jag faktiskt aldrig hört talas om. Sen är det en sanning med modifikation att man inte får ha vanliga maskmedel i ekologisk produktion. Det som gäller är att man inte får avmaska rutinmässigt i förebyggande syfte. Man _får_ alltså maska om man misstänker parasiter.

Däremot bör man undvika avermectiner (typ Ivomec), de får endast användas om inget annat hjälper och helst ej när djuren går på naturbetesmark.

Allt enligt KRAV:s reglemente som kom nytt förra veckan.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Vet att det för något år sedan var en tjej här på Buke som avmaskade med rödbetor. Det gick tydligen alldeles utmärkt (enl träckprov). Tjejen var grymt skeptisk till en början och skickade därför in träckprov kontinuerligt två-tre år i rad.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Rödbetor??!! :confused:
Kan säga att jag också är SKEPTISK!

Jag har ju däremot förstått att aspbark kan ha en gynnsam effekt när man bekämpar inälvsparasiter.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

det har jag åxå förstått, samt vitlök.....aspbarkspellets och vitlök kanske är en bra förebyggande åtgärd :) nån får göra ett experiment kanske.....
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Å andra sidan kanske hästarna hade lite mask ändå utan rödbetornas hjälp. De flesta hästar håller en låg parasitnivå av sig själva. Sen finns det riktiga "maskspridare" och de får man hålla efter ordentligt. Men vilka de är vet man ju inte utan träckprov.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Om min ena häst börjar hosta lite vår och höst, brukar jag mata i honom rätt rejält med vitlök. Flera klyftor/dag!
Hans krubba luktar som värsta italienska stjärnkrogen! :D

I år har han dock inte hostat ngt, så det har inte blivit ngn vitlökskur.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Har ingen aning ,men verkar intresant.Väntar på dina svar.
 
Re: \"Ekologiskt\" avmaskningsmedel.

Min pappa har varit och jobbat hos ett företag som gör special foder till hästar B-vitamin,fodervinäger osv osv och där berättade de att man inte behöver avmaska med preparat utan med morötter kommer inte riktigt ihåg hur många kilo rivna morötter det var per häst men att det funkade precis lika bra .. Jag vet inte men där emot så vet jag att många av sveriges befolkning köper de här människornas preparat :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 184
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp