Ekonomi barn från olika förhållande

Ja de e så svårt o så jobbigt och de ända jag tänker på hela tiden.
Vända o vrida in och ut på sig själv.
Se e det jobbigt att ta upp då jag vet vi blir ovänner för vi tycker o resonerar så olika.

Jag vet vad jag tycker och vill men sen om de e logiskt rättvist eller vad det vet jag inte alls.
I min tanke har vi allt gemensamt betalar allas räkningar ibland har jag mer ibland har han mer o de som sen blir över efter mat o räkningar kan man ju dela på.så man har sina egna pengar och kan skämma bort sina egna barn mm.

Men han tycker jag har för mycket extra saker typ abonnemang o gymkort mm som han inte vill betala. Vilket inte e för mycket då jag räknat på min egna lön o då klarar jag mig gott o väl.

Fassen kan det inte finnas någon som bestämmer hur man ska ha de så de blir bra för alla

Jag vill bara säga att jag tycker du låter som en mycket flexibel och givmild person, som försöker hitta lösningar på ett problem som egentligen inte är ditt problem, i och med att du är öppen för både delad och egen ekonomi.

Gå inte med på en lösning som inte känns rätt för dig. Man kan lösa hushållets ekonomi på alla möjliga sätt, inget är rätt eller fel bara man är medveten om vad det innebär och det känns rätt för en.
 
Vi har en bil och bara ett körkort, men bilen åker ju jämt omkring och handlar, på resor, hämtar någon osv. Vi delar på bilen, iofs är det jag som betalar allt runt den men han betalar mer av ngt annat. Jag tycker ju inte att det är jag som använder bilen om vi åker till affären och handlar eller om jag kör vårt barn till farmor. Det skulle ju bli oerhört krångligt om jag fakturerade honom när jag skjutsar honom det blir ju flera fakturor i veckan. Vi har iofs typ gemensam ekonomi, men inga gemensamma konton. (Mina DN och Svenskan prenumerationer går på mitt hobbykonto och hans NY Times o Spotify på hans hobbykonto, men vi har delat med oss av familjeinlogg)
Det beror ju på hur användandet ser ut. Jag kör minst 6 mil per dag, min sambo kör ca 3 mil i veckan. Jag använder bilen till 96% då tycker jag att det är rimligt att jag står för kostnaden så kan han betala bensin de gånger han har bilen. Åker vi en längre sträcka gemensamt typ 80 mil eller så brukar vi dela på bensinkostnaden rakt av för resan.
 
Så långt tycker ja oxå. Men o. Man skulle slå ihopa allt o dela hälften på de gemensamma o sen dela på de som blir över får jag mindre ön honom då han tycker bilen är min mina abonnemang e mitt o våra gym kort vårt o ridni gen hans.
Känner inte att jag vill ha mindre ön han när allt e betalt så han ska kunna roa sig spara o sjö må bort sin dotter med mina pengar o jag ska ej kunna göra det för mina barn.

Alltså jag fattar inte!

Dela 50/50 på de gemensamma utgifterna är en sak. Men vadå dela på de som blir över?? Så om ni får 6000 kr över efter att ha betalt alla räkningar och du bidrar med 5000 kr och han 1000 kr - då ska ni dela på den summan 50 %??? Så ni får 3000 kr var att sätta sprätt på (siffrorna är bara räkneexempel för att se om jag fattar rätt).

Det skulle jag aldrig i livet gå med på!!!

Antingen är det gemensamma utgifter eller inte. Det som inte är gemensamma utgifter - det får var och en själv betala. Det man utnyttjar gemensamt i hushållet är just gemensamma utgifter.

T ex har vi så här:
Jag har ett viasatabonnemang - det är gemensamt eftersom vi båda tittar på TV.
El, huslån, sophämtning, villaförsäkring etc är gemensamma
Utgifter för vår gemensamma hund och katter delar vi på.
Telefon, dagstidning etc - det utnyttjar vi båda och delar på.

Vi har varsin bil och var och en betalar för sin bil. Vi kan låna varandras bilar och tankar om vi åkt långt.

Mina hästar - där betalar jag allt
Mitt träningskort - jag betalar
Mitt Comviq - jag betalar. Maken betalar för sitt Comviq och sina intressen.

Jag lägger mer på sparande än vad maken gör, men det är också för att jag har råd och fortfarande äger huset och vill ha en buffert. Hur mycket maken anser att ha har råd eller inte råd att spara - det är inte min sak att avgöra.

Jag anser att det hade varit skillnad om ni kommit överens om att din partner ska jobba deltid för att finnas mer hemma för barnen etc - då tycker jag att man ska göra en fördelning av inkomsterna.

Nu räknar han helt kallt med att tjäna på sambo-affären. Känns det inte bra i din "mage" så är det inte en bra lösning. Jag förespråkar ännu mer ett särbo-förhållande så han får sköta sin egen ekonomi. Och du din.

/Lizzie
 
Jag förstår inte heller varför ni ska dela på det som blir kvar efter de gemensamma utgifterna är betalda. Är det inte enklast att var och en betalar sin del (sedan om ni delar rakt av eller enligt någon annan procentsats kan man ju diskutera) och att det som blir över hos varje person tillfaller den personen?
 
Jag tycker det är helskevt att bli sur och gnälla för att ens partner inte betalar för en. Jag hade blivit avtänd och sagt bye bye. Jag hatar snålhet och gnidenhet. Och det är väl vad jag känner att din sambo är i de här fallen. Dessutom också offerkoftigt.. Otroligt avtändande!

I vår relation är det oftast sambon som tjänar betydligt mer än mig. Jag har vissa dyra utgifter, tex häst. De står jag för. Skulle jag inte ha råd hade jag fått ändra mitt liv så att jag har råd. Inte gnälla, tjura och kräva att min partner ska fixa.
Visst erbjuder vi oss båda betala för den andre om någon har mer och mindre pengar. Men det är ju inga krav.

Sambon har, nu vuxna, barn sen tidigare. Han betalar allt som har med dem att göra. Precis som jag betalar allt som har med min familj att göra.

Vi delar lika på utgifter som rör båda, boende, el, mat etc. Stora gemensamma inköp etc delar vi på. Ibland betalar någon mer och ibland gör den andra det.
Så länge som ingen av oss typ slösar bort pengar på skit och inte kan betala gemensamma kostnader så bryr vi oss inte direkt vad den andra gör med sina pengar. Ingen av oss är snåla. Så det jämnar liksom alltid ut sig.

Jag hade aldrig pallat en relation där man ska vara så girig och tjurig. Det hade dödat känslorna för min del.
 
Det beror ju på hur användandet ser ut. Jag kör minst 6 mil per dag, min sambo kör ca 3 mil i veckan. Jag använder bilen till 96% då tycker jag att det är rimligt att jag står för kostnaden så kan han betala bensin de gånger han har bilen. Åker vi en längre sträcka gemensamt typ 80 mil eller så brukar vi dela på bensinkostnaden rakt av för resan.
Så kan man såklart se det men vi gör inte så och jag körde 12 mil per dag och han aldrig eftersom han inte har körkort. Fortfarande vill han att vi ska ha en bil, trots att den aldrig rör sig utan att jag är i den. Ni verkar inte åka i bilen lika mycket tillsammans som vi gör iofs.
 
Det är ju lite tokigt och bakvänt kanske att ni inte innan ni nu flyttade ihop igen satte er ner och diskuterade hur ska vi göra nu den här gången med ekonomin....

Din tanke känns ganska klar, du vill ha delad ekonomi?! Men som flera sagt NI måste ju först göra klart hur ni vill ha det. Det kommer inte fungera om han vill ha gemensam och du delad och ingen vill gå på den andres linje så att säga...

Jag personligen är för delad, samma argument som många innan mig.
Men delad ekonomi kräver också att man har lika syn på vad som är rimligt för familjen. Vilken nivå ska ni ligga på när det gäller de gemensamma kostnaderna....

Ska ni bo trångt och billigt? Stort och dyrt?
Äta ute eller laga matlådor?
Köpa rea på Willys eller lyxmat i saluhallen?

För ur hans perspektiv så är det inte heller kul eller hållbart att behöva ligga mycket dyrare i standard för att du tycker att "ja men det har jag råd med och det vill jag handla och äta tillsammans".



Hoppas du förstår vad jag menar. :-)
 
Om man ska dela på de gemensamma sakerna så får man sätta sig ner och gå igenom vad är gemensammt för familjen. Det är tydligt att det inte är så självklart. Bara att läsa alla svar :-)

För mig tex är det inte självklart att han ska dela rakt av på abonemang tex tv/dator. För säg att han skulle valt billigaste alternativet då han inte har råd med mer om han fick välja. Vill då den som tjänar mer ha lyxpaketet med obegränsad surf och extra filmkanaler mm så tycker jag inte att det är "rättvist" att dela rakt av på detta. Även om han då tittar på filmen/tvn.
Det är ju allt sånt här smått och stort som ni två behöver prata om.
 
För mig tex är det inte självklart att han ska dela rakt av på abonemang tex tv/dator. För säg att han skulle valt billigaste alternativet då han inte har råd med mer om han fick välja. Vill då den som tjänar mer ha lyxpaketet med obegränsad surf och extra filmkanaler mm så tycker jag inte att det är "rättvist" att dela rakt av på detta. Även om han då tittar på filmen/tvn.

Fast ärligt talat: det är ju svårt att hitta något som är billigare att stå för ensam, än att dela dyrt på två. För det är ju jämförelsen. Att betala hela det billiga abonnemang en vill ha, eller halva det dyrare någon annan (som kanske äger huset) valt att ha.

Jag skulle ju aldrig gå ner i tjänsteutbud för att det flyttar in någon annan med mig. Men om denne någon vill nyttja t ex filmutbudet är det ju inte mer än rätt att denne är med och betalar för bekvämligheten.

Annars är det ju också enkelt att bestämma att hyran är xxxx, detta ingår. Oavsett vad jag som fastighetsägare väljer att lägga hyrespengen på.
 
Hej alla!
Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara separerade i 3 veckor när vi upptäckte tt vi faktiskt saknade och älskade varandra och valde då att gå i terapi för o lösa problemen och lära oss om våra fel.och brister.

I går efter lite mer ön 7 månader flyttade vi ihopa och det känns bra.
Vi har dock inte löst den jobbigaste och känsligaste frågan EKONOMIN.....

Jag tjänar ca 6000kr mer än min man och jag har 2 barn boende hos mig alltid på 18 o 16 år. Min man har sin dotter varannan vecka o hon är 13år.

Min första tanke var att slå ihopa bådas inkomst dela på de gemensamma samt mat och dela de som blir kvar o lösa sina egna utgifter.
Men då jag har 2 barn alltid och han ett halva tiden betyder de ju att jag har mer utgifter i schampo o andra saker som tonåringar kostar.

Hur tycker ni man ska dela så de blir rättvist o lika?

Mvh
Gå på din magkänsla.
Lägg till tanken att ni om tio år har separerat.
Hur mår du då om du känner att du har försakat dina barn, för att han ska leva fullgott som han vill?

Du har en 18-åring. Du kanske vill betala dennes körkort? Hur ställer sig mannen till det?
Eller du kanske vill hjälpa till lite med grundplåten på en bil, så att barnet åker någorlunda säkert, hur blir det då?
Jag betalade körkort till mitt särkullsbarn. För att jag själv har slitit något så förbannat i min ungdom. Nu hade jag möjligheten till att hjälpa ungen och gjorde det med glädje. Ungen har jobbat extra och hade en grundplåt till bil. Jag valde att gå in med lika mycket, för att det skulle bli en säkrare bil. VIlket jag var glad för den dagen den stora kraschen kom, och polisen sa att om inte bilen hade varit så bra, hade ungen inte funnits.
Får du "lov" att göra det utan att din partner blir sur? Eller kommer han kräva att du betalar hans barns körkort och hjälper till med bil till det barnet med?

Ni har en testmånad som det stora flertalet här anser vara generöst av dig. Men din partner klagar redan.
Vissa månader tjänar du så mycket som 10 000 mer, eftersom du har ett bra jobb och dessutom jobbar mycket.
Varför jobbar inte partnern mer, när denne ser att pengarna inte räcker till den livsstil han vill ha för sig själv och sitt barn? Det är väl så folk flest gör?
"-Jag har råd med det här, men inte med det här. Då kan jag försöka spara, eller så utökar jag min inkomst."
Partnern kan bli god man, personlig assistent eller vad som helst? Det ska inte så många timmar till förrän han kommer upp i samma lön som du? Har han dessutom sitt barn varannan vecka, kan han ju passa på att jobba extra på den tiden? Jag vet många som gör så.

Hade jag varit du, hade jag t.o.m. funderat på om det var mig som personen älskade, eller om det var min ekonomi som personen älskade och det som drog?
Jag har försörjt en partner en gång. Kommer inte att hända igen. Jag är inte förbannad på personen. Jag är förbannad på mig själv för att jag var så godtrogen och lät mig utnyttjas.
 
Fast ärligt talat: det är ju svårt att hitta något som är billigare att stå för ensam, än att dela dyrt på två. För det är ju jämförelsen. Att betala hela det billiga abonnemang en vill ha, eller halva det dyrare någon annan (som kanske äger huset) valt att ha.

Jag skulle ju aldrig gå ner i tjänsteutbud för att det flyttar in någon annan med mig. Men om denne någon vill nyttja t ex filmutbudet är det ju inte mer än rätt att denne är med och betalar för bekvämligheten.

Annars är det ju också enkelt att bestämma att hyran är xxxx, detta ingår. Oavsett vad jag som fastighetsägare väljer att lägga hyrespengen på.
Fast det var nu bara taget som ett exempel av många. Detsamma gäller ju allt från bil till vad vet jag...

Ang tv som nu var exemplet så är det väll andå inte så svårt att hitta något som är billigare. Mamma har tex bara basutbudet, dvs noll kr extra. Ganska stor skillnad kan jag tycka....
Sen vad dom kommer överens om är ju en annan sak.

Skulle han däremot komma med det argumentet i varje detalj, ja då ligger dom ju väldigt långt från varandra i grund och botten och då skulle jag välja att vara särbo istället.
 
Men snälla du, han är en parasit!
Om du har känslor för honom så bli särbo då. Sannolikheten att ni kommer bli gamla ihop är liten.
Om det är rätt är det lätt liksom. Hans argument är ju helt uppåt väggarna och så himla fräckt att föreslå så jag undrar om han är blåst på riktigt.
Du hör väl själv! Du tjänar 10000 mer vissa månader men han lägger sig i vad du köper till ditt barn!!
Jag ser på det här exakt som Ramona. Jag är gift och vi har totalt olika situation ekonomiskt. De senaste månaderna har jag sponsrat min vuxna son väldigt mycket. Jag skulle tro att min make hade blivit skvatt galen om han ens hade synpunkter på det. Ser man det från hans synvinkel så förlorar han på det eftersom jag då har mindre pengar till guldkanten för oss. Vilket kommer leda till att han helt frivilligt betalar för oss båda. Det är väldigt självklart för honom att min lön är mina pengar Och att efter mina fasta räkningar så kommer sonen före allt annat.
Om vi bodde ihop skulle vi dela 50/50 med allt och sen ha egna pengar av resten.
Jag ser på det här som Ramona helt och hållet. Självständigheten är det viktigaste och att flytta ihop med någon som skulle bli sponsrad är helt uteslutet. Sambor har INGEN försörjningsplikt gentemot varandra.
 
Fast ärligt talat: det är ju svårt att hitta något som är billigare att stå för ensam, än att dela dyrt på två. För det är ju jämförelsen. Att betala hela det billiga abonnemang en vill ha, eller halva det dyrare någon annan (som kanske äger huset) valt att ha.

Jag skulle ju aldrig gå ner i tjänsteutbud för att det flyttar in någon annan med mig. Men om denne någon vill nyttja t ex filmutbudet är det ju inte mer än rätt att denne är med och betalar för bekvämligheten.

Annars är det ju också enkelt att bestämma att hyran är xxxx, detta ingår. Oavsett vad jag som fastighetsägare väljer att lägga hyrespengen på.
Det där är en sanning med modifikation. Jag har levt betydligt billigare utan sambo än med, det är helt enkelt lättare att reglera sina utgifter när man är själv. Har den ena dessutom två fullvuxna barn på heltid blir det såklart ännu mer kostnader för bostad, el, vatten osv. Hushållskostnaderna kan bli helt uppåt väggarna. Min sambos son drack i en period en liter mjölk om dagen, sambon och dottern delar på en hel limpa på en dag etc. Det kan helt enkelt variera väldigt mycket hur mycket mat och annat man gör av med. Tonåringar kan vara rätt obetänsamma och dra mycket el och vatten tex. Hyresskillnaden mellan en tvåa och en femma är rätt stor. Han flyttar ju inte ihop med en person utan tre även om han har med sig ett barn på halvtid i bagaget. Sen kan han absolut vara en snyltare det vet inte jag, men det blir inte nödvändigtvis billigare att leva när man flyttar ihop med någon som har nästintill vuxna barn.
 
Det där är en sanning med modifikation. Jag har levt betydligt billigare utan sambo än med, det är helt enkelt lättare att reglera sina utgifter när man är själv. Har den ena dessutom två fullvuxna barn på heltid blir det såklart ännu mer kostnader för bostad, el, vatten osv. Hushållskostnaderna kan bli helt uppåt väggarna. Min sambos son drack i en period en liter mjölk om dagen, sambon och dottern delar på en hel limpa på en dag etc. Det kan helt enkelt variera väldigt mycket hur mycket mat och annat man gör av med. Tonåringar kan vara rätt obetänsamma och dra mycket el och vatten tex. Hyresskillnaden mellan en tvåa och en femma är rätt stor. Han flyttar ju inte ihop med en person utan tre även om han har med sig ett barn på halvtid i bagaget. Sen kan han absolut vara en snyltare det vet inte jag, men det blir inte nödvändigtvis billigare att leva när man flyttar ihop med någon som har nästintill vuxna barn.

Fast det är ju något helt annat än det jag beskriver. Att ta det billigaste Boxerabonnemanget är fortfarande dyrare än att dela på det dyraste. Vill man inte alls titta är det ju bara en persons abonnemang och då får den personen stå för det. Men då hade jag också blivit lack om jag hittat vederbörande klistrad framför betalkanalerna, intresset var bara svalt när det gällde att betala. Inte att utnyttja.

Grundläggande skillnader i uppfattning och tankesätt gör det svårt att få ihop en fungerande relation.
 
Fast det är ju något helt annat än det jag beskriver. Att ta det billigaste Boxerabonnemanget är fortfarande dyrare än att dela på det dyraste. Vill man inte alls titta är det ju bara en persons abonnemang och då får den personen stå för det. Men då hade jag också blivit lack om jag hittat vederbörande klistrad framför betalkanalerna, intresset var bara svalt när det gällde att betala. Inte att utnyttja.

Grundläggande skillnader i uppfattning och tankesätt gör det svårt att få ihop en fungerande relation.
Har den ena parten inte råd så har den ju inte, det är liksom en icke fråga om man ska dela abonnemanget eller ej. Antingen betalar jag det till fullo eller så blir det inget abonnemang. Att min partner nyttjar abonnemanget trots att hen inte har råd att betala en del av det bryr jag mig inte om det är ju upp till mig om det ska finnas eller ej. Att inte dela med sig av något man ändå har är ju bara småaktigt tänker jag. Det är ju skillnad om båda har varsitt abonnemang så flyttar man ihop och har bara ett då kan man ju dela på det. Ingen part ska göra vinst på att flytta ihop tänker jag, varken den som har lite eller mycket pengar.

Det sista håller jag med dig om.
 
Fast det är ju något helt annat än det jag beskriver. Att ta det billigaste Boxerabonnemanget är fortfarande dyrare än att dela på det dyraste. Vill man inte alls titta är det ju bara en persons abonnemang och då får den personen stå för det. Men då hade jag också blivit lack om jag hittat vederbörande klistrad framför betalkanalerna, intresset var bara svalt när det gällde att betala. Inte att utnyttja.

Grundläggande skillnader i uppfattning och tankesätt gör det svårt att få ihop en fungerande relation.
Fast om man som ensam kanske inte valt något abonnemang alls men för partners skull kan tänka sig att ha ett så blir ju det dyraste, oavsett om det delas, mycket mer än i både alternativet om man varit själv =0kr och i kompromissalternativet att dela på det billigaste.

Jag har bott med en sån som ville ha extra allt på allt medan jag brydde mig nada om något av det men dela skulle vi. Vi är inte tillsammans längre.... Ekonomi är inte enkelt.
 
Vi har nog det lite blandat i min familj
Just nu går jag på a-kassa dvs min man tjänar mycker mer än vad jag gör
men jag betalar min del av boendet, dvs 1/2 driftskostnaden för huset
tankar bilen själv samt betalar min ridning
Han betalar maten och försäkring på bilen, han står som ägare på bägge bilarna
När vi flyttade in i huset kunde jag betala några hundratusen kontant som vi slapp låna på banken
Men jag letar jobb för fullt för att kunna tjäna rikriga pengar på nytt
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 851
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 807
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp