Ekonomi barn från olika förhållande

Eftersom det nu blev en sidodiskussion: jag är den som kan tänka mig att ha mindre abonnemang, medan andra parten vill ha extra allt. Det är fortfarande billigare för mig att dela på det dyrare än att ha det minsta. För att inte ha något är inte ett alternativ för mig. Samma med bredbandet. Jag kan inte vara utan, men lilla räcker för mig. Men hälften av det stora är billigare.

Självklart ska en inte betala på något som en inte har något utbyte av, jag skulle inte betala hälften av en prenumeration på traktortidning.
 
Jag hade delat fasta kostnader som båda nyttjar lika mycket rakt av, 50/50. Allt såsom hyra, el, internet, ev. vatten och värme, hemförsäkring, om båda använder bilen så de kostnaderna också. Har ni gemensamma aktiviteter som är regelbundna hade jag delat dem också, men barnens aktiviteter hade jag inte tagit med här.
Mat kan man göra en månadsbudget man håller sig till och där ni betalar procentuellt. Om vi säger att man kan räkna er som 4.5 personer i boendet som någon föreslog, och ni t.ex har en månadsbudget på 7000 kr för mat så blir din del för tre personer 4667 kr (rundat uppåt, rätta mig om jag har fel) och hans del 2333 kr.
Dessa pengar sätts in till gemensamt/gemensamma konton som räkningarna betalas från.

Övriga pengar och utgifter skulle jag förfoga över var och en för sig. Därifrån betalar man till sitt eget sparande, sina barns kläder och aktiviteter, abonnemang som inte är gemensamma, inköp till egna förnödenheter osv.

Inköp till hushåll och till exempel renoveringar eller annat som angår er båda får man då diskutera och betala gemensamt om man kommer överens. Det kan tyckas överdrivet uppdelat och omständligt att ha det så men eftersom ni inte är överens och inte tycks kunna ha helt gemensam finns det kanske ingen friare modell fungerar
 
Eftersom det nu blev en sidodiskussion: jag är den som kan tänka mig att ha mindre abonnemang, medan andra parten vill ha extra allt. Det är fortfarande billigare för mig att dela på det dyrare än att ha det minsta. För att inte ha något är inte ett alternativ för mig. Samma med bredbandet. Jag kan inte vara utan, men lilla räcker för mig. Men hälften av det stora är billigare.

Självklart ska en inte betala på något som en inte har något utbyte av, jag skulle inte betala hälften av en prenumeration på traktortidning.
Jag tycker du har rätt i den här saken. Men jag ser tillbaka på mitt eget liv i olika sambokonstellationer och anser helt klart att det är billigare att leva ensam om en har en viss livsstil. För mig spelar det ingen roll om jag ensam får stå för alla fasta utgifter och abonnemang det blir för mig en mindre summa än vad själva sambolivsstilen innebär. Jag funderar mycket vad det beror på tack vare den här tråden.
Det första jag tänker mig är maten. Jag tänker att lever jag ensam en månad är matkostnaden 3000 kr. Det är en salig blandning av riktigt riktiga billiga dagar varvat med skaldjursfrosseri. Bor jag med sonen hamnar jag på 6000 kr. Här blir det betydligt mindre guldkant men med lagad mat med sallad varje dag. Mycket skräpmat som finns där för att sonen önskar det.
Lever jag med någon dubblar jag min del som ensam. Lagad god mat varenda dag. Trerätters när vi lediga. De dagar vi inte hinner så blir det hämtmat. Det finns inte på kartan att ta en risifrutti och tre frukter eller typ en frukost på kvällen.
Men det måste vara något mer som gör att mitt liv som sambo alltid blir skitdyrt. Kanske shoppar jag mycket mera för att jag tänker att det finns en inkomsttagare till. Nu är jag kanske mer försiktig eftersom jag är ensam husägare. Jag har också många intressen så bor jag med någon får jag ofta utgifter för att dela utrymme för att måla sy eller odla ( kolonilott ateljé etc....)
Bo med någon tänker jag inte göra mera av massor med anledningar men en är absolut ekonomin.
 
Det där är en sanning med modifikation. Jag har levt betydligt billigare utan sambo än med, det är helt enkelt lättare att reglera sina utgifter när man är själv. Har den ena dessutom två fullvuxna barn på heltid blir det såklart ännu mer kostnader för bostad, el, vatten osv. Hushållskostnaderna kan bli helt uppåt väggarna. Min sambos son drack i en period en liter mjölk om dagen, sambon och dottern delar på en hel limpa på en dag etc. Det kan helt enkelt variera väldigt mycket hur mycket mat och annat man gör av med. Tonåringar kan vara rätt obetänsamma och dra mycket el och vatten tex. Hyresskillnaden mellan en tvåa och en femma är rätt stor. Han flyttar ju inte ihop med en person utan tre även om han har med sig ett barn på halvtid i bagaget. Sen kan han absolut vara en snyltare det vet inte jag, men det blir inte nödvändigtvis billigare att leva när man flyttar ihop med någon som har nästintill vuxna barn.
I detta fallet flyttar vi tbx till "honom" jag betalar allt för 3. Så ha slår vi mat så betalt han 1 o jag 3 av slutsumman.
Jag betalat 3 delar av hyran o samma med elen. Sen köper ju allt extra som mina barn vill ha o inte han....ägg fil mjölk ojoj saft tex.
Så han har fått de billigre
 
I detta fallet flyttar vi tbx till "honom" jag betalar allt för 3. Så ha slår vi mat så betalt han 1 o jag 3 av slutsumman.
Jag betalat 3 delar av hyran o samma med elen. Sen köper ju allt extra som mina barn vill ha o inte han....ägg fil mjölk ojoj saft tex.
Så han har fått de billigre

Men hur känner du inför det här? Är det ett förhållande i balans? Är det så här du tänker dig ett bra förhållande?
 
Det gjorde han inte. Jag betala all mat hans mobil hjälpte till med ridningen samt gav han pengar till bensin om han inte använde min bil.
Men varför gjorde du det och varför tror du att det kommer fungera nu när exakt samma problem finns fortfarande? 6000 kr mer är inte så jättemycket även om det är mycket pengar om du hänger med på hur jag menar, det är ju inte så att du utan att det märks i din egen ekonomi kan sponsra honom och den stora frågan du måste ställa dig är, vill du sponsra honom? Det är en sak om du hade tyckt att du kan sponsra men i ert fall kräver ju han det. Det kvittar ju vad bukefalisterna tycker för hans krav är ju att du ska sponsra honom och det är det du har att ta ställning till. Han vill ha dina pengar, punkt slut liksom.

Att du betalar det dina barn kostar ser jag inget konstigt med precis som han borde betala vad hans barn kostar men ni borde ju båda veta vad eran egen mat kostar och betala utifrån det, inte bara dela i fyra lika delar där du betalar tre och han en. Här hade det slagit enormt märkligt då jag isåfall skulle sponsrat min partner då hans matkostnad för mat som äts hemma är dubbelt så hög som min (han äter mer och dyrare, framförallt då han äter kött) trots att han äter färre mål hemma och jobbar borta mycket. Man får ju ta de faktiska kostnaderna isåfall och dela dem.

Personligen tycker jag att det blir så märkligt när ena parten kräver del av den andres pengar speciellt när det handlar om att din ekonomi blir lidande av det. Att man älskar och saknar någon efter tre veckors separation är ju inget konstigt, det tar längre tid än så att komma över någon men frågan är om ni ska bo ihop och om han vill leva med dig och inte bara din plånbok. Tuffa ord att höra men iallafall för mig hade det varit enormt viktigt. Vad händer om du skulle bli långvarigt sjuk och de där 6000 försvinner? Är han kvar då eller hittar han en annan sponsor? Kan han rätta mun efter matsäcken då eller kommer det fortfarande vara samma tjafs om att du ska sponsra honom?
 
Fast hon stod för all mat, bensin och ridningen.

Jag förstår inte ditt svar, menar du att han därför kan få ekonomisk bistånd till barnets ridning? Det är något som det inte kommer att tas någon som helst hänsyn till vid en ansökan, knappast bensinen heller.
 
Jag förstår inte ditt svar, menar du att han därför kan få ekonomisk bistånd till barnets ridning? Det är något som det inte kommer att tas någon som helst hänsyn till vid en ansökan, knappast bensinen heller.
Nej, jag menade att om han inte blev sponsrad då kanske pengarna inte ens räckte till mat? Och då kanske han skulle ha rätt till bidrag. Självklart inte till ridningen, men till övriga levnadskostnader.
 
Det gjorde han inte. Jag betala all mat hans mobil hjälpte till med ridningen samt gav han pengar till bensin om han inte använde min bil.
Du har ett stort hjärta och han är säkert väldigt speciell. Det är uppenbart att du älskar honom och vill få allting att fungera. Men jag blir provocerad!

Om du nu ändå står för så stor del av hans utgifter, ska han kanske sätta över hela sin lön till ditt konto, så står du för allt och han får be dig om pengar till sina utgifter?

Jag tror att han har mer pengar över än han får dig att tro. :(
Vad gör han med sina pengar?
Han har låga boende och matkostnader.
Han betalar inte för telefon, bil, eller särkullsbarnets aktiviteter och säkert fler saker.
Vart tar hans pengar vägen? Ekvationen går inte ihop? Han har ju praktiskt talat inga utgifter?
Det måste vara något du inte vet? Spelar han? Har han något annat missbruk i det fördolda?

Som jag ser det måste han lösa sin ekonomi. Alternativt att du tar över och administrerar hans ekonomi.
Annars råder jag dig att ta hand om dig själv och dina barn.
Kärleken kommer dimpa ned i brevlådan i alla fall. Du verkar väldigt lätt att komma överens med, så du lär inte vara själv så länge.
Lycka till nu!
 
Det gjorde han inte. Jag betala all mat hans mobil hjälpte till med ridningen samt gav han pengar till bensin om han inte använde min bil.

Jag tror ni behöver backa bandet.... Visst har han ett jobb? Är fullt arbetsför?
Det låter verkligen som någonting är "fel" om han har ett jobb 100%, om än lågavlönat plus en del av barnbidraget. Då borde han kunna betala hyra, försäkring, mat och viss transport plus lite till för tex mobil osv.
Var felar det enligt dig (ekonomiskt)?
Har han lån och skulder? En överkonsumtion i vardagen? Ett boende som kostar multum?

Vad skulle hända tror du om inte betalat det du sa ovan under perioden ni inte bodde ihop?
 
Nej, jag menade att om han inte blev sponsrad då kanske pengarna inte ens räckte till mat? Och då kanske han skulle ha rätt till bidrag. Självklart inte till ridningen, men till övriga levnadskostnader.

Ok, förstår att eftersom du skriver om mitt jobb tittar jag på det på ett annat sätt än vad du gör.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 850
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 805
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp