Ekonomi, boende och vad vill man i livet egentligen..

MiniLi

Trådstartare
Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa som ett förskottsarv (alltså samma summa som han får i förskottsarv för att köpa huset billigare än marknadspris), mamma tror att det kommer handla om ca 300 000 kr.

Jag bor idag i en hyresrätt med mina hundar. Jag har under många år bott på landet men flyttade till stan efter separation och bor väl så bra jag kan bo i stan. Rymligt, markplan med liten uteplats och nära till både jobb och naturområden. Dock kostar det såklart, jag betalar mer än vad jag egentligen känner för att lägga på boende (straxt över 8000 kr/månad).

Jag har funderat på att köpa boende istället, men även om jag har en bra lön så är sparkontot ganska tomt efter separationen och eftersom jag bor dyrt tar det tid att spara ihop större summor. Men iom det eventuella förskottsarvet skulle möjligheterna förändras!

Jag har förstått att med en insats på ca 300 000 kr kan jag köpa ett hus för ca 2 miljoner. Det är inte jättemycket i min stad, oavsett om vi pratar hus eller lägenhet.
Jag funderar på vad som vore det bästa för mig. Jag är kass på det här med att placera pengar, så att köpa bostad känns smart ur den synvinkeln. Jag skulle också bo billigare än jag gör idag, inkl amortering.
Eller hur ska man tänka?
Är det smart att placera pengarna i en bostad? Och vilken typ av bostad handlar det om då?

Jag är inte riktigt säker på hur jag ska tänka. Kollade snabbt på hemnet och hittade några intressanta hus. Till exempel ett vars utgångsbud är i övre kant av budgeten och egentligen större än jag behöver som ensam. Men väldigt fint! Hittade också en sommarstuga som är året-runt-renoverad och därmed passar mig ypperligt i storlek nu. Dessutom betydligt billigare. Dock är ju inte den typen av hus lika välbyggda och besiktningen visade på risker kring fukt osv..

Jag skulle vilja bo på landet men nära stan, i ett hus som jag inte behöver göra så mkt med (eller som är så billigt att jag utan problem har råd att betala andra för att göra det mesta). Vill kunna ha mina hundar i hundgård och vill komma ner i en månadskostnad som innebär att jag kan spara undan lite större summor än idag.

Hoppas få lite kloka tankar kring min situation. Även kring detta med att köpa hus som ung (28 år) ensamstående och allt annat som jag kanske inte ens tänkt på själv.
 
Det är ju en bra början att fundera över det, så att det inte blir något förhastat beslut. Det är bra om man räknar lite på sin månadsbudjet för att se vad man själv anser sig ha råd att lägga på bostaden. Kolla gärna på bankernas hemsida om det finns kalkyler att fylla i för att se på ett ungefär vad månadskostnaden skulle bli. Nu kommer det ju bli ett högre amorteringskrav än det varit förr tex, sånt är bra att tänka på innan också.

Sen måste jag av egen erfarenhet säga att om man ska flytta till hus på landet går det oftast åt mer pengar än man tror. Så även om du skulle bo billigare, är det inte alls säkert att du skulle ha mer pengar över. Vi halverade boendekostnaderna, men med, bilar, bensin, parkering vid jobbet och om man lägger till sånt som man vill och behöver fixa i hus och trädgård så blir det dyrare för oss. Det har du säkert redan tänkt på, men det är bra att ha med i sin kalkylering.

Annars har jag inte några direkta tips, förutom att om du är osäker på hur du vill bo, gå på många visningar och ta tid på dig så att det känns rätt :)
 
Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa som ett förskottsarv (alltså samma summa som han får i förskottsarv för att köpa huset billigare än marknadspris), mamma tror att det kommer handla om ca 300 000 kr.
.
Rätta mig om jag tänker helt fel, men gör du inte en dum affär här?
Din bror gör en bra affär när han köper under marknadspris och sedan säljer till marknadspris. Du har fått dina 300 000 kr. Han har kommit undan med ett förskott på 300 000 kr och får en vinst vid försäljning.
Jag skulle inte nöjt mig med 300 000 kr utan velat ha halva marknadspriset.
Men jag kanske är ute och cyklar.
 
Rätta mig om jag tänker helt fel, men gör du inte en dum affär här?
Din bror gör en bra affär när han köper under marknadspris och sedan säljer till marknadspris. Du har fått dina 300 000 kr. Han har kommit undan med ett förskott på 300 000 kr och får en vinst vid försäljning.
Jag skulle inte nöjt mig med 300 000 kr utan velat ha halva marknadspriset.
Men jag kanske är ute och cyklar.
Hur menar du? Jag är inte någon ekonom direkt, så jag har inte tänkt så mkt på det sättet du skriver..
Mamma har frågat mig om det är ok för mig att de får köpa billigare och att jag självklart kommer få motsvarande pengar. Men jag har inte tänkt så mkt mer kring det..
 
@Springer
Huset är värderat till 2 miljoner. Vi pratade om att bror exempelvis skulle få köpa för 1,7 milj. Då skulle jag få motsvarande 300 000 kr. Blir det konstigt?
Även om han säljer till marknadspris så får han väl inte ut mer än mina 300 000 kr extra då?
 
jag har en känsla av att hus på landet nära stan inte är så billiga i inköp.
Jag har ganska bra koll på prisläget utifrån att jag och fd sambo kollade en del på hus under flera år. Det finns absolut hus i min prisklass :)
Sen om det är den standarden jag söker är ju en annan sak.. Och storlek. Inte jättegott om små hus.
 
Det är ju en bra början att fundera över det, så att det inte blir något förhastat beslut. Det är bra om man räknar lite på sin månadsbudjet för att se vad man själv anser sig ha råd att lägga på bostaden. Kolla gärna på bankernas hemsida om det finns kalkyler att fylla i för att se på ett ungefär vad månadskostnaden skulle bli. Nu kommer det ju bli ett högre amorteringskrav än det varit förr tex, sånt är bra att tänka på innan också.

Sen måste jag av egen erfarenhet säga att om man ska flytta till hus på landet går det oftast åt mer pengar än man tror. Så även om du skulle bo billigare, är det inte alls säkert att du skulle ha mer pengar över. Vi halverade boendekostnaderna, men med, bilar, bensin, parkering vid jobbet och om man lägger till sånt som man vill och behöver fixa i hus och trädgård så blir det dyrare för oss. Det har du säkert redan tänkt på, men det är bra att ha med i sin kalkylering.

Annars har jag inte några direkta tips, förutom att om du är osäker på hur du vill bo, gå på många visningar och ta tid på dig så att det känns rätt :)
Ja just saker man kommer behöva fixa med huset kan ju göra att det ändå inte blir pengar över! Får räkna på det noga, men jag kommer nog inte vilja bo i lägenhet i stan så länge till iaf..
 
@Springer
Huset är värderat till 2 miljoner. Vi pratade om att bror exempelvis skulle få köpa för 1,7 milj. Då skulle jag få motsvarande 300 000 kr. Blir det konstigt?
Även om han säljer till marknadspris så får han väl inte ut mer än mina 300 000 kr extra då?
Jag tror ni behöver en jurist för att få till det rätt.
 
Har förövrigt redan bil som kostar ganska mycket i fasta kostnader. Just nu sparar jag dock in på diesel eftersom jag inte kör så mkt som förut när jag bodde på landet. Har gratis parkering vid jobbet.

Har bott i min lägenhet sedan slutet på december men börjar mer och mer längta efter landet igen..
 
Jag bor ensamstående i hus, och även om det har sina baksidor så är det för mig värt allt! Jag skulle dock inte lägga alla pengar på insats, utan se till att lägga undan en slant som buffert. Händer det något så kostar det ganska mycket... Bara i januari hade jag runt 8.000:- i utgifter utöver det vanliga. En elektriker och spolbil....

På sommaren bor jag nästan gratis, på vintern betalar jag vad jag skulle behöva betala för en hyreslägenhet (har barn varannan vecka,så skulle behöva en trea, dom ligger runt 6,7000:-), räknat på lån, el/uppvärmning, vatten / sopor. Om jag lägger ihop allt och delar på ett år så betalar jag ca 4500:- i snitt i månaden. Det är för dom sakerna jag räknade upp ovan.
Men då har jag ett billigt hus (750') med bra uppvärmning.
 
Du måste göra vad du måste , men är du inte inne i bolånecikusen med egenägd bostad bör du nog tänka efter litegrann, typ 15 gånger extra.

Flera internationella bedömare inklusive IMF varnar för svensk bostadsmarknaden, Riksbanken har i 15 år varnat för en bolånebubbla. Här kommer en länk, http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article2598742.ece Googla på det och läs på.

Men som sagt du gör vad du måste. Det låter som du bor i en ganska dyr stad dessutom. Det är ingen som vet när en bubbla brister så du måste bestämma själv vad du vill göra med dina pengar. Lycka till.
 
@Springer
Huset är värderat till 2 miljoner. Vi pratade om att bror exempelvis skulle få köpa för 1,7 milj. Då skulle jag få motsvarande 300 000 kr. Blir det konstigt?
Även om han säljer till marknadspris så får han väl inte ut mer än mina 300 000 kr extra då?
Gör vad du vill och jag målar lite fan på väggen men om det är en bobubbla så kan det hända att du , ja du, gör en väldigt bra affär. Är det inte en bobubbla så får du väl kolla om värdet på huset är rimligt, kolla med en annan oberoende mäklare.
 
Jag bor ensamstående i hus, och även om det har sina baksidor så är det för mig värt allt! Jag skulle dock inte lägga alla pengar på insats, utan se till att lägga undan en slant som buffert. Händer det något så kostar det ganska mycket... Bara i januari hade jag runt 8.000:- i utgifter utöver det vanliga. En elektriker och spolbil....

På sommaren bor jag nästan gratis, på vintern betalar jag vad jag skulle behöva betala för en hyreslägenhet (har barn varannan vecka,så skulle behöva en trea, dom ligger runt 6,7000:-), räknat på lån, el/uppvärmning, vatten / sopor. Om jag lägger ihop allt och delar på ett år så betalar jag ca 4500:- i snitt i månaden. Det är för dom sakerna jag räknade upp ovan.
Men då har jag ett billigt hus (750') med bra uppvärmning.

Är inne på samma spår. Att ha en slant sparpengar utöver huset för oförmedlat utgifter. Håller också med om att det verkligen är värt att bo i hus på landet även om det är lite jobb. Jag och min man har lägre boendekostnader totalt utslaget på ett år (om man inte räknar in renovering o sånt, men sånt får man ju ändå oftast igen vid försäljning isåfall) mot att bo i bostadsrätt i en tvåa. Trots betydligt högre lån. I ditt fall som betalar en dyr boendekostnad nu hade jag inte tvekat på att köpt nåt!
 
Din bror lär åka på en rejäl vinstskatt om han köper under marknadsvärde och om han sedan säljer det till ett högre pris.
Kan inte dina föräldrar istället ge er varsin gåva (förtida uttag av arv) på lika mycket? Då kan han sedan använda pengarna till kontantinsatsen och du gör vad du vill med din del? Dvs. din bror köper till marknadspris. Eftersom huset sannolikt har ett annat värde den dag han säljer så behöver ni inte heller känna att någon fått mer eller mindre än syskonet.

/V
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 118
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 889
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp