Ekonomi i äktenskap/samboende

Du tolkar mig märkligt när du skriver att jag skulle kräva ersättning. Jag pratar om lika bidrag till det gemensamma hemmet, och att det bidraget eventuellt kan se olika ut.

Jag har inte skrivit att jag är i en kvinnofälla. Jag har skrivit att jag vill undvika att hamna i en, därav diskussioner kring detta redan nu. (Även om jag visserligen kan anse att det inte är helt oproblematiskt att vara den som gärna pysslar och fixar hemma).
Jag menade mer i om hur ska man ersätta det och varför egentligen inte att du nu ville kräva utan jag ser inte riktigt hur det är rimligt.

Så länge du själv väljer att inte arbeta för att du inte vill, inte för att göra annat i hemmet etc så investerar du bara din nuvarande tid inte din framtid och då kan du förändra det när du vill. Jag ser det probmlematiska främst när det blir att man förändrar eller begränsar sina framtida möjligheter.
 
Jag menade mer i om hur ska man ersätta det och varför egentligen inte att du nu ville kräva utan jag ser inte riktigt hur det är rimligt.

Så länge du själv väljer att inte arbeta för att du inte vill, inte för att göra annat i hemmet etc så investerar du bara din nuvarande tid inte din framtid och då kan du förändra det när du vill. Jag ser det probmlematiska främst när det blir att man förändrar eller begränsar sina framtida möjligheter.

Jag förstår inte alls vad du menar. Jag arbetar redan heltid, ibland övertid och utvecklas ständigt på mitt arbete. Jag har tjänstepension, pensionssparande och fondsparande så jag anser nog mycket väl att jag investerar i min framtid. Jag vill inte arbeta MER än så, det räcker fint för mig. Min sambo arbetar rätt så mycket övertid och personligen är jag helt enkelt inte tillräckligt intresserad av att arbeta lika mycket. Han och jag har olika prioriteringar där och det är helt fine att han vill jobba mycket, men då måste vi också hitta en lösning på hur vi ska dra lika lass hemma. Förslagen som är på bordet just nu är att han antingen gör 50% av hushållsarbetet, att han bidrar mer till hushållskassan eller att han kanske betalar städtjänsten som vi avser skaffa. Vi har inte bestämt oss för någonting utan diskuterar förslag.
 
Jag förstår inte alls vad du menar. Jag arbetar redan heltid, ibland övertid och utvecklas ständigt på mitt arbete. Jag har tjänstepension, pensionssparande och fondsparande så jag anser nog mycket väl att jag investerar i min framtid. Jag vill inte arbeta MER än så, det räcker fint för mig. Min sambo arbetar rätt så mycket övertid och personligen är jag helt enkelt inte tillräckligt intresserad av att arbeta lika mycket. Han och jag har olika prioriteringar där och det är helt fine att han vill jobba mycket, men då måste vi också hitta en lösning på hur vi ska dra lika lass hemma. Förslagen som är på bordet just nu är att han antingen gör 50% av hushållsarbetet, att han bidrar mer till hushållskassan eller att han kanske betalar städtjänsten som vi avser skaffa. Vi har inte bestämt oss för någonting utan diskuterar förslag.
Det jag menar är att du offrar inte framtid för det du gör och därmed hamnar du inte i någon fälla eftersom du inte offrar något framtida utan enbart din nuvarande tid.

En fälla blir det först när du offrar nu och sedan blir lämnad etc och därmed har sämre förutsättningar än du hade kunnat ha om du gjort annorlunda.
 
Det jag menar är att du offrar inte framtid för det du gör och därmed hamnar du inte i någon fälla eftersom du inte offrar något framtida utan enbart din nuvarande tid.

En fälla blir det först när du offrar nu och sedan blir lämnad etc och därmed har sämre förutsättningar än du hade kunnat ha om du gjort annorlunda.

Och då upprepar jag vad jag just skrev. Jag har inte skrivit att jag är i en, jag har skrivit ser jag vill undvika att hamna i en.
 
Tänk på att kvinnofällan per definition innebär att kvinnan kliver in i en roll i hemmet för att hon initialt upplever den som ett bra val. Kvinnofällan handlar inte om att kvinnor diskar mot sin vilja, tvärt om. Kvinnor upplever att det på olika sätt är gynnsamt för dem att ta en roll med ökat ansvar i hemmet, initialt känns detta som en bra idé. Man sitter redan i fällan, men märker det inte eftersom man fortfarande ser rollen som något positivt. Ungefär som du beskriver, att du gillar att pyssla och att du vill ha det rent. Att du vill underlätta så att ni sedan kan göra roliga saker tillsammans, att du inte vill att maten ska bli för sen osv. Fällan blir uppenbar först den dagen då du av någon anledning vill göra på ett annat sätt.

Om du alltså verkligen menar att du inte vill hamna i kvinnofällan så kommer du inte kunna göra några val i den här situationen baserat på vad som känns smidigt, bekvämt, trivsamt osv. Om du vill ta dig bort från kvinnofällan så kommer du vara tvungen att fatta beslut som känns obekväma på olika sätt.

Det här kan vara årets bästa inlägg såhär långt! :up:

@Voeux Har inga bra råd, men jag skulle hellre köpa in tjänster än att min sambo ska betala mig. Att värdera sysslorna ekonomisk för att likställa det med lönejobb är ett bra alternativ i vissa fall (t ex då någon avstår från jobb) men jag har också sett lite för många fall där män lite för gärna "dumpar" än mer hushållsarbete på sin fru/sambo med hänvisning till att de har gjort upp en ekonomisk kompensation för det, för att vara bekväm med det som generallösning.
 
Det här kan vara årets bästa inlägg såhär långt! :up:

@Voeux Har inga bra råd, men jag skulle hellre köpa in tjänster än att min sambo ska betala mig. Att värdera sysslorna ekonomisk för att likställa det med lönejobb är ett bra alternativ i vissa fall (t ex då någon avstår från jobb) men jag har också sett lite för många fall där män lite för gärna "dumpar" än mer hushållsarbete på sin fru/sambo med hänvisning till att de har gjort upp en ekonomisk kompensation för det, för att vara bekväm med det som generallösning.

Vi pratade igår och just nu lutar det mot att han både vill betala mer hemma och att vi köper in städtjänst. Det blir att han bidrar mer till hushållets ekonomi och att städtjänsten också går från den potten, så det blir ju i praktiken att han betalar städtjänsten egentligen (samt lite mer på hushållet, han kostar som sagt mer i mat mm). Amorteringen kommer vi dock betala lika på.

Utöver det kommer vi skriva äktenskapsförord på ekonomin vi har när vi går in i äktenskapet, och kanske på vår egen pott som blir över efter gemensamma utgifter. Det sistnämnda har vi inte riktigt bestämt oss kring men det lutar lite åt det.
 
...där män lite för gärna "dumpar" än mer hushållsarbete på sin fru/sambo med hänvisning till att de har gjort upp en ekonomisk kompensation för det, för att vara bekväm med det som generallösning.

Precis. Isåfall måste man ju göra så det faktiskt blir som riktigt lönearbete, dvs riktig lön som skattas på och är pensionsgrundande . Inte ’jag tjänar 10.000kr mer än dig i månaden och mitt arbete är SÅÅÅ viktigt och ansträngande så du får sköta allt hemarbete’ 🤮
 
Våra löner går in på ett gemensamt konto som vi har varsitt kort till. Därifrån betalas allt.

Sen har vi ett gemensamt sparkonto samt varsitt eget aktiesparkonto där vi sparar lite varje månad.

Jag fattar verkligen inte hur man kan ha det på nåt annat sätt och framförallt inte om man har barn. Och då tjänar vi ändå olika mycket, har olika kostsamma hobbyer och min sambo har ett barn sen innan. Orka räkna och greja liksom.. :meh:
 
Jag fattar verkligen inte hur man kan ha det på nåt annat sätt och framförallt inte om man har barn.
Och jag kan inte förstå hur man kan ha gemensam ekonomi med någon och helt släppa den makten och självständigheten som min egen ekonomi innebär. Dessutom vill jag verkligen inte belasta min sambo med mina dyra vanor, även om jag tjänar några kronor mer. Jag har 4 st hästar som jag verkligen inte vill att min sambos ekonomi ska belastas av. Dessutom älskar jag att äta ut och fika med vänner. För att inte snacka om att gå ut och festa. :)

Nä, aldrig i livet att någon annan skulle få ha en talan i vad jag gör med mina pengar. Jag klarar min egen ekonomi rätt bra själv, vill inte att någon varken har insyn eller makt över hur jag spenderar mina pengar.
 
Och jag kan inte förstå hur man kan ha gemensam ekonomi med någon och helt släppa den makten och självständigheten som min egen ekonomi innebär. Dessutom vill jag verkligen inte belasta min sambo med mina dyra vanor, även om jag tjänar några kronor mer. Jag har 4 st hästar som jag verkligen inte vill att min sambos ekonomi ska belastas av. Dessutom älskar jag att äta ut och fika med vänner. För att inte snacka om att gå ut och festa. :)

Nä, aldrig i livet att någon annan skulle få ha en talan i vad jag gör med mina pengar. Jag klarar min egen ekonomi rätt bra själv, vill inte att någon varken har insyn eller makt över hur jag spenderar mina pengar.
Men om du klarar din livsstil på din egen lön så belastar du väl inte partnern bara för att pengarna finns på samma konto?
 
Och jag kan inte förstå hur man kan ha gemensam ekonomi med någon och helt släppa den makten och självständigheten som min egen ekonomi innebär. Dessutom vill jag verkligen inte belasta min sambo med mina dyra vanor, även om jag tjänar några kronor mer. Jag har 4 st hästar som jag verkligen inte vill att min sambos ekonomi ska belastas av. Dessutom älskar jag att äta ut och fika med vänner. För att inte snacka om att gå ut och festa. :)

Nä, aldrig i livet att någon annan skulle få ha en talan i vad jag gör med mina pengar. Jag klarar min egen ekonomi rätt bra själv, vill inte att någon varken har insyn eller makt över hur jag spenderar mina pengar.

För oss är pengar verkligen ingen stor grej, vi är inte speciellt ekonomiska eller behöver tänka på sånt heller egentligen.
Jag hade aldrig orkat hålla på och räkna ut vem som ska betala vad osv.

Hörde en gång på ett föräldramöte hur pappan fick lägga ut pengar för nåt som skulle betalas då mamman glömt plånboken hemma. Låna pengar av sin man liksom. :eek:

Nä, vi har valt ett gemensamt liv och det finns bra mycket viktigare saker att lägga energi på.
 
Men om du klarar din livsstil på din egen lön så belastar du väl inte partnern bara för att pengarna finns på samma konto?
Nej, för mina pengar är inte hans och hans pengar är inte mina, så vi belastar ingen. Grejen är att jag inte vill ha den där detaljkollen på exakt hur mycket jag spenderar och hur mycket som går till vad. Vill jag köpa ett nytt träns och har pengar så gör jag ju det, men slår vi ihop våra ekonomier vet jag ju inte vart min ekonomi börjar och hans slutar. När vet jag att mina pengar är slut och jag börjar belasta hans ekonomi? Nä, någon sådan konstellation vill jag inte ha. Jag vill ha mina egna pengar.

Dessutom har jag varit med om ett par separationer och det känns mycket tryggare att ha koll på sin egen ekonomi och inte behöva dela upp den vid en separation där man kanske inte ens kommer överens.
 
Nej, för mina pengar är inte hans och hans pengar är inte mina, så vi belastar ingen. Grejen är att jag inte vill ha den där detaljkollen på exakt hur mycket jag spenderar och hur mycket som går till vad. Vill jag köpa ett nytt träns och har pengar så gör jag ju det, men slår vi ihop våra ekonomier vet jag ju inte vart min ekonomi börjar och hans slutar. När vet jag att mina pengar är slut och jag börjar belasta hans ekonomi? Nä, någon sådan konstellation vill jag inte ha. Jag vill ha mina egna pengar.

Dessutom har jag varit med om ett par separationer och det känns mycket tryggare att ha koll på sin egen ekonomi och inte behöva dela upp den vid en separation där man kanske inte ens kommer överens.
Jag menade inte det som någon slags övertalning, man ska såklart göra det som känns bäst. Jag fattar bara inte det där argumentet.
 
@Ramona fast jag känner absolut inte igen det där, det enda gemensam ekonomi betyder för oss att vi helt enkelt inte räknar på pengarna. Vi har fortfarande varsitt lönekonto och efter att räkningarna är betalda så disponerar var och en pengar efter eget behag. Börjar pengarna tryta innan lön checkar vi av om den andra har nåt eller om det dax att snåla lite. Större ekonomiska beslut diskuteras såklart men det gör man ju ändå. Vi har inget intresse av att kolla vad respektive gör av med pengar på, vad spelar det för roll?
Jag har sparande på egna konton och maken skulle också spara på eget konto men har inte koll på hur det ligger till med det precis som han håller koll på mitt.
Vi har gemensam ekonomi just för att vi inte orkar räkna och ha koll på exakt vad man ska betala på kronan och för att "allt mitt är ditt" typ..
 
Jag håller med dig! Millimeterrättvisa är inget vi är intresserade av heller. Jag är bara rädd att gå i nån kvinnofälla när jag har en sambo som jobbar mer. Så när vi pratade om det idag så sa jag att du jobbar ju mer än mig, och slipper därmed en del hemarbete. Ett antal år senare kommer det vara många arbetade timmar på jobbet för dig och många arbetade timmar hemma för mig, vilket ger dig en mycket bättre lön och mig ingenting. Då sa han ”Men sluta jobba hemma då och jobba mer på jobbet? Så gör vi hemmet ihop, och så får du också bättre lön och utveckling om det är vad du vill ha”. Ja, då blev jag tyst och bah.. näääe? :D Det vill jag ju inte. Ja, vi får se vart vi landar men hittills tycker vi båda att det är rimligt att han betalar lite mer hemma. Dels för att jag gör mer men också för att han är dyrare i drift i matväg.
Kom överens om en liten extra summa att stoppa in i ditt pensionssparande, som för att jämna ut skillnaden vad gäller hushållsarbete? Det är väl där man brukar märka skillnaderna i slutändan ändå?
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 903
Senast: fejko
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 308
Övr. Barn Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande? På ÄU diskuteras gemensam ekonomi för fullt...
2
Svar
28
· Visningar
3 041
Senast: Nillizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp