Ekonomi sambos

grodan21

Trådstartare
Jag och min sambo har helt delad ekonomi, det enda vi delar på boende relaterade kostnader. Vi har ungefär samma månadslön, sambon får dock ut en del ob pga nattarbete. Jag kommer ev gå ner i tid pga hälsoskäl. Det jag funderar på är hur ni som har delad ekonomi gör när ni har stora skillnader i inkomster? Jag har även mest utgifter pga. häst. Hur gör ni för att inte alltid vara den som säger nej till att göra saker ihop?
 
Vi har delad, min sambo har efter skatt ut ganska exakt dubbelt så mkt som jag (och då tjänar jag ändå bra) således betalar han dubbelt så mkt. Vi klumpar ihop
Hyra och allt relaterat (bredband, el osv)
Garagekostnad
Mat (gemensam + dottern sen köper jag mkt egen mat pga äter inte samma som de gör typ någonsin)
Bilens leasingkostnad
Trängselskatt, bensin, skatt för bilen
+ lite annat

Sen betalar var och en mobil, gymkort, kläder osv.
Tycker det funkar skitbra, jag sparar mkt varje månad till mitt eget sparande och vi sparar gemensamt och han sparar till sitt eget. Tycker det är jätteskönt med delad ekonomi, vill jag köpa en väska för 20k+ så gör jag, hade vi haft gemensam hade jag väl behövt fråga antar jag.
 
Vi har delad, min sambo har efter skatt ut ganska exakt dubbelt så mkt som jag (och då tjänar jag ändå bra) således betalar han dubbelt så mkt. Vi klumpar ihop
Hyra och allt relaterat (bredband, el osv)
Garagekostnad
Mat (gemensam + dottern sen köper jag mkt egen mat pga äter inte samma som de gör typ någonsin)
Bilens leasingkostnad
Trängselskatt, bensin, skatt för bilen
+ lite annat

Sen betalar var och en mobil, gymkort, kläder osv.
Tycker det funkar skitbra, jag sparar mkt varje månad till mitt eget sparande och vi sparar gemensamt och han sparar till sitt eget. Tycker det är jätteskönt med delad ekonomi, vill jag köpa en väska för 20k+ så gör jag, hade vi haft gemensam hade jag väl behövt fråga antar jag.
Jag är inte intresserad av gemensam ekonomi, inte sambon heller. Men skulle jag gå ner i arbetstid får jag ut strax över 50% av det sambon har i lön. Jag kan få det att täcka mina utgifter. Men kommer få prioritera bort allt inom nöje, hämt mat och semester.
 
Jag är inte intresserad av gemensam ekonomi, inte sambon heller. Men skulle jag gå ner i arbetstid får jag ut strax över 50% av det sambon har i lön. Jag kan få det att täcka mina utgifter. Men kommer få prioritera bort allt inom nöje, hämt mat och semester.
Vi har delad ekonomi. Jag pluggar, så jag tjänar nog hälften vv vad min sambo tjänar just nu.
Vi sätter över en summa till ett huskonto. Jag sätter över typ 40% av husets utgifter och sambon typ 60%. El, amortering, vatten, sophämtning osv. Övrigt köper den som har råd, oftast sambon just nu.
Vi har separata sparanden.
 
Jag och min sambo har helt delad ekonomi, det enda vi delar på boende relaterade kostnader. Vi har ungefär samma månadslön, sambon får dock ut en del ob pga nattarbete. Jag kommer ev gå ner i tid pga hälsoskäl. Det jag funderar på är hur ni som har delad ekonomi gör när ni har stora skillnader i inkomster? Jag har även mest utgifter pga. häst. Hur gör ni för att inte alltid vara den som säger nej till att göra saker ihop?

Jag tjänar mer än min sambo och jag betalar mer när det gäller delade räkningar.
 
Jag är inte intresserad av gemensam ekonomi, inte sambon heller. Men skulle jag gå ner i arbetstid får jag ut strax över 50% av det sambon har i lön. Jag kan få det att täcka mina utgifter. Men kommer få prioritera bort allt inom nöje, hämt mat och semester.
Okej men det är typ som för oss då fast jag jobbar heltid. Det är min sambo som tjänar väldigt mycket så därför har jag ”bara” hälften så mkt som han efter skatt. Eftersom jag har såpass hög lön så räcker mitt gott och väl till allt men hade jag haft ditt scenario så hade jag antingen försökt komma överens att jag betalt mindre eller försökt minska mina kostnader (superlätt jag vet..)
 
Vi har helt gemensam ekonomi. Vi harvarsitt lönekonto, sen för vi över allt till ett konto där alla räkningar dras för att sen spara en del (gemensamt sparande)och ha till de utgifter vi har. Vi diskuterar större utgifter, annars köper vi det vi vill.

Vi har haft ungefär lika mycket i lön. Nu har dock min sambo blivit arbetslös nyligen. Men jag tänker att vi inte kan göra på något annat sätt ändå, vi får gemensamt dra ner på utgifterna. Jag vägrar att vi ska ha olika levnadsstandard. Två gemensamma barn inblandat också.
 
Skulle jag någonsin hamna i en relation igen skulle jag se till att gemensamma kostnader delades procentuellt. Detär inte sunt att gemensamma räkningar leder till ångest hos den ene medan den andre knappt märker utgiften.

Jag och exet hade helt gemensam ekonomi. Dvs jag hade inga egna pengar. Aldrig mer.
 
Vi har gemensam.
Sambon betalar lån + hyra
Jag betalar resten, mat/djur/telefoner/Internet osv. Behöver han pengar så får han av mig och tvärtom, vi trivs med detta upplägg.

Det är våra pengar, vi tjänar nästan lika mycket. :)
 
Det jag funderar på är hur ni som har delad ekonomi gör när ni har stora skillnader i inkomster? Jag har även mest utgifter pga. häst. Hur gör ni för att inte alltid vara den som säger nej till att göra saker ihop?
Jag är stenhård när det kommer till ekonomi. 50-50. Samma med hushållsarbetet. 50-50. Ingen ska straffas varken ekonomiskt eller tidsmässigt för att den andra har mer pengar eller mindre tid över.

Att jag har dyra vanor såsom hästar, stor bil mm ska ju inte min sambo bli ekonomiskt straffad för. Och han har dessutom mer ledig tid än mig vilket innebär att han inte ska straffas med mer hushållsarbete bara för att han är hemma mer. Jag struntar i hela rättvisebiten att man ska kunna hitta på saker mm med varandra, det är ändå inte någon annans jobb att försörja någon annan, vare sig med pengar eller tid. Då får den som inte får ihop sin ekonomi mot livet den vill leva ändra på något så att livet går ihop.

Någon anklagade mig en gång för att inte ha upplevt äkta kärlek, men det har jag. Jag är dessutom så gammal och erfaren att jag har upplevt äkta separationer och skilsmässor. Några riktigt fula sådana också!!

Jag har varit med om så många människor som separerat och som varit bittra i längre perioder, inte för att partnern var otrogen eller gjorde slut, utan för att personen också betalat för den otrogna partnerns hästar eller andra dyra vanor. Värst är när kvinnor, för det brukar vara kvinnor, betalar allting till barnen med kläder, fritidsintressen etc och mannen sparar mer på sitt spar- och pensionskonto. Det blir väldigt skevt när man separerar då. Mannen kan köpa nytt hus, behålla allting han vill, medan kvinnan knappt har råd att ha en lägenhet.
 
Vi har helt gemensam ekonomi. Vi harvarsitt lönekonto, sen för vi över allt till ett konto där alla räkningar dras för att sen spara en del (gemensamt sparande)och ha till de utgifter vi har. Vi diskuterar större utgifter, annars köper vi det vi vill.

Vi har haft ungefär lika mycket i lön. Nu har dock min sambo blivit arbetslös nyligen. Men jag tänker att vi inte kan göra på något annat sätt ändå, vi får gemensamt dra ner på utgifterna. Jag vägrar att vi ska ha olika levnadsstandard. Två gemensamma barn inblandat också.

Så har jag också haft det, de gånger jag varit gift. Första gången hade vi lika inkomster, andra gången tjänade jag mycket mer.
Gemensamt konto där alla inkomster gick in och därifrån betalades lån och räkningar.
 
Vi har delad ekonomi. Sätter över lika mycket varje månad till ett gemensamt konto som vi använder för amortering och löpande kostnader för huset, samt ett sparkonto för huset för större inköp/renoveringar etc. Jag har sjukt dålig koll på vår ekonomi. 🙈😳 Tydligen är delar av svärfars hus inbakat i det där också?

När vi handlar mat och äter ute så turas vi om utan att räkna på det, men jag misstänker att sambon betalar mer. Han har högre inkomst och har en del sparat kapital. Jag kommer nog ifatt hans lön nu, men sparandet går dåligt pga 10 års universitetsstudier med ingen inkomst, samt studieskulder och dessutom nu 2 hästar, som ju alla vet är ekonomiska svarta hål. 🙄
 
Vi har delad, och betalar procentuellt enligt våra löner varje månad. Då delar vi på boende, mat, renoveringar och bilkostnaden. Övrigt hanterar vi separat på våra egna konton. Inget gemensamt sparande, enbart enskilt.
 
Numera betalar maken alla räkningar, jag betalar hundar, kurser, mat och försöker få in det som blir över på sparkontot..
Vi orkar inte räkna, han tjänar dubbelt mot mig och jag försöker täcka upp en del genom att hålla efter hemma numera då jag oftast jobbar lite mindre än honom. Vi har haft tvärtom ett tag i början av förhållandet också, att jag jobbade och fick in pengar och han skötte hushållet då han var arbetslös. Vi har alltid haft gemensam ekonomi och har hållit ihop i 15 år nu. Jag gillar inte att räkna pengar om man räknar med att satsa på förhållandet, de första tio åren tjänade jag mer men sen så har han gått om mig med råge.

Med det sagt så väljer man det man tycker funkar för en själv, det är dock inte kul att alltid vara den som måste säga nej till saker pga ojämn ekonomi.
 
Gemensam ekonomi här. Vi är gifta, dvs ditt är mitt osv då vi inte har papper på något annat. Ordnade dock gemensam ekonomi innan vi gifte oss med. För mig är det av lathet. Räkna ut, dela upp och allt sånt kändes drygt. Vi har inte helt olika syn på ekonomi, sen har jag häst förvisso vilket såklart kostar. Ibland när jag ska köpa saker tar jag upp det och han säger irriterat "ber du om lov?!". Dvs han anser att jag kan ta egna beslut som är rimliga. För mig känns det som att jag gärna har gemensam så länge vi har hyfsat lika syn på ekonomi.
 
Vi har väl en kombo av delad och gemensam lite grann.

Jag har oftast tjänat mindre än sambon. När jag var sjuk var den väldigt mycket mindre. Och annars, som nu, är det mindre skillnad. Han brukar ha mest i lön. Men jag har mer på banken iom arv. Så jag kan skjuta till större summa vid köp av gård eller liknande. Medan han kan betala högre månadskostnad.

Vi delar hälften av hyra, mat, värme, sopor, vatten etc.
Sen står vi för egna kostnader utöver det. Har någon mindre pengar en period så står den andra för mer kostnader. Jag betalar tex för min hund och min häst, kläder, abonnemang av olika slag etc. Och jag sparar till mig och han till sig. Sen använder vi ofta de pengarna ihop, på resor, större saker till oss båda etc.
 
Jag och min sambo har helt delad ekonomi, det enda vi delar på boende relaterade kostnader. Vi har ungefär samma månadslön, sambon får dock ut en del ob pga nattarbete. Jag kommer ev gå ner i tid pga hälsoskäl. Det jag funderar på är hur ni som har delad ekonomi gör när ni har stora skillnader i inkomster? Jag har även mest utgifter pga. häst. Hur gör ni för att inte alltid vara den som säger nej till att göra saker ihop?

När jag var sambo delade vi rakt av på allt gemensamt i bostaden. Jag hade flera tusen lägre lön än sambon på den tiden. Jag ville inte vara i nån tacksamhetsskuld pga min lägre lön, men efter ett år tröttnade jag på att delfinansiera hans hobby (som krävde större bostad än jag behövde) så vi flyttade till mindre.
Jag hade inte gjort samma sak idag, då hade jag från början varit mer tydlig med att han fick stå för den fördyrande kostnaden för stor bostad eftersom det var hans krav att ha en 4a ist för en 2a. Men en lär så länge en lever...
 
Jag är stenhård när det kommer till ekonomi. 50-50. Samma med hushållsarbetet. 50-50. Ingen ska straffas varken ekonomiskt eller tidsmässigt för att den andra har mer pengar eller mindre tid över.

Att jag har dyra vanor såsom hästar, stor bil mm ska ju inte min sambo bli ekonomiskt straffad för. Och han har dessutom mer ledig tid än mig vilket innebär att han inte ska straffas med mer hushållsarbete bara för att han är hemma mer. Jag struntar i hela rättvisebiten att man ska kunna hitta på saker mm med varandra, det är ändå inte någon annans jobb att försörja någon annan, vare sig med pengar eller tid. Då får den som inte får ihop sin ekonomi mot livet den vill leva ändra på något så att livet går ihop.

Någon anklagade mig en gång för att inte ha upplevt äkta kärlek, men det har jag. Jag är dessutom så gammal och erfaren att jag har upplevt äkta separationer och skilsmässor. Några riktigt fula sådana också!!

Jag har varit med om så många människor som separerat och som varit bittra i längre perioder, inte för att partnern var otrogen eller gjorde slut, utan för att personen också betalat för den otrogna partnerns hästar eller andra dyra vanor. Värst är när kvinnor, för det brukar vara kvinnor, betalar allting till barnen med kläder, fritidsintressen etc och mannen sparar mer på sitt spar- och pensionskonto. Det blir väldigt skevt när man separerar då. Mannen kan köpa nytt hus, behålla allting han vill, medan kvinnan knappt har råd att ha en lägenhet.
Det är så vi försöker leva. Vi hade tex kunnat köpt ett dyrare boende, men det blev ett där bägge har gått in med exakt lika mycket kontantinsats i. Den enda hushållsutgift vi inte delar på är bredband, då sambon ville ha högre hastighet än mig. Jag har dock erbjudit mig att betala hälften av vad det billigaste bredbandet hade kostat.
 
Okej men det är typ som för oss då fast jag jobbar heltid. Det är min sambo som tjänar väldigt mycket så därför har jag ”bara” hälften så mkt som han efter skatt. Eftersom jag har såpass hög lön så räcker mitt gott och väl till allt men hade jag haft ditt scenario så hade jag antingen försökt komma överens att jag betalt mindre eller försökt minska mina kostnader (superlätt jag vet..)
Jag är ganska bra på att hålla nere mina kostnader, typ det enda jag skulle kunna dra ner på bland mina utgifter är typ Spotify, som jag lyssnar på flera timmar varje dag.
 
Jag är ganska bra på att hålla nere mina kostnader, typ det enda jag skulle kunna dra ner på bland mina utgifter är typ Spotify, som jag lyssnar på flera timmar varje dag.
Då är det ju jättesvårt att påverka den biten. Jag hade pratat med min sambo och försökt lösa att jag hade betalat mindre isåfall :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 703
Senast: Fazeem
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 973
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp