feel

Trådstartare
Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande?

På ÄU diskuteras gemensam ekonomi för fullt, men vill höra mer hur ni som har barn/familj har gjort?

Jag och sambon kommer föra över en viss summa var till ett "räkningskonto" och betalar alla räkningar därifrån. Sedan har vi delad ekonomi, jag sköter mina pengar, han sina. Samma med sparande, inget gemensamt sparande öht.
 
Sv: Ekonomi

Vi har helt gemensam ekonomi. Det fungerar utmärkt för oss.
Vi har ett räkningskonto, ett buffertkonto (till huset), ett sparkonto och ett 'spenderakonto' :). Hos oss är det aldrig tjafs om pengar.
 
Sv: Ekonomi

Vi har helt gemensam ekonomi och har haft det sedan vi flyttade ihop. Även om sambon är den som just nu drar in mest pengar i månaden (fast anställning medan jag tar studielån) så delar vi lika på eventuell vinst på huset osv.

Ingen av oss har någon (för tillfället) dyr hobby heller, den dagen jag tar upp hästeriet igen kan jag tänka mig att dela upp det som blir över efter räkningar och andra gemensamma kostnader så inte sambons nöjen blir lidande av att jag vill ha häst t.ex.

Jag blir lite nyfiken på hur ni ska dela kostnaderna mellan varandra när den ena går på föräldrapenning. Betalar ni procentuellt efter hur mycket pengar ni tjänar eller lägger båda samma peng på räkningar etc.?
 
Sv: Ekonomi

Ingenting har förändrats sen vi fick barn, utan vi har fortfarande gemensam ekonomi. Enda skillnaden är att vi öppnat ett sparande till barnet såklart. Utöver det har vi olika former av både gemensamt sparande och sparande var för sig. Tycker att det funkar väldigt bra med gemensam ekonomi, inget är ditt eller mitt, utan allt är vårt.
 
Sv: Ekonomi

Vi har helt gemensam ekonomi, sambons pengar är mina pengar och tvärtom.
Vi har alldrig bråkat om pengar.
 
Sv: Ekonomi

Nu har ju inte våran bebis kommit ut än, men det är ju bara en tidsfråga och inget kommer ändra sig... :p

Vi har gemensam ekonomi. Det började vi med när vi köpte hus, då fanns det inte så mycket andra alternativ kände vi. Pengarna kommer in, betalar räkningar från ett konto, har ett "spendera konto" och ett spar-/buffertkonto. Vi har varsitt eget konto som inte den andra kommer åt också, men de används ytterst sällan. Jag brukar bara använda det när jag köper presenter till sambon för att han inte ska veta var jag varit. :D Vi kommer också att öppna ett sparkonto åt barnet när det väl valt att titta ut...

Jag tycker det fungerar utmärkt. Det finns inget mitt eller ditt i vår ekonomi. :)
 
Sv: Ekonomi

Inget eget sparande i dagsläget dessvärre. Det finns inte utrymme till det i budgeten. Det kommer dock att börjas med igen när jag kommer börja jobba igen och vi får bättre ekonomi. :)
 
Sv: Ekonomi

Vi har delad ekonomi, samma som innan vi fick barn. Jag får barnbidraget, och handlar det mesta av det vi köper till barnet, har också fondspar för barnets räkning, utöver mitt egna sparande.
 
Sv: Ekonomi

Då ställer jag frågan till dig istället eftersom du/ni "redan är där".

Hur delar ni på de gemensamma kostnaderna när den ena partnern är föräldraledig? Att gå på föräldrapenning innebär ju (oftast) att man har mycket mindre att röra sig med varje månad.
 
Sv: Ekonomi

Vi har fortsatt med separat ekonomi även efter barn. Och det fungerar bra för oss. Vi har ungefär lika stora inkomster per månad (jag tjänar mer, men han har en sidoinkomst via en försäkring som gör att han har ungefär lika mycket ut i pengar/månad). Vi delar på alla gemensamma räkningar, matkostnader, bensinkostnader och barnets kostnader. Sen har var och en sina egna pengar att göra vad den vill med.

Vi har delat lika på föräldraledigheten första gången (var och en tar sina dagar och tar hur många/få som var och en vill per vecka) och då har vi fortsatt ha vår normala ekonomiska uppgörelse. Så den som varit hemma har varit "fattigare" än den som jobbat, men det har ju jämnat ut sig under våra perioder.
Denna gång (kommer barn i slutet av april) kommer vi också att dela lika på själva ledigheten men vi har nu dyrare kostnader i och med att vi köpt hus och därför kommer vi att kompensera varandra när vi är hemma med ett par tusenlappar i månaden. Något som också jämnar ut sig förstås i och med att vi är lediga lika länge vardera.
 
Sv: Ekonomi

Då ställer jag frågan till dig istället eftersom du/ni "redan är där".

Hur delar ni på de gemensamma kostnaderna när den ena partnern är föräldraledig? Att gå på föräldrapenning innebär ju (oftast) att man har mycket mindre att röra sig med varje månad.

Vi delar alltid utgifterna proportionerligt efter inkomst, så vi har fortsatt att göra som vi brukar helt enkelt där.
 
Sv: Ekonomi

Samma ekonomi nu som innan vi fick barn. Vi har gemensam ekonomi. Våra löner kommer in på ett personligt konto och överförs till ett räkningskonto. Det som blir över får man göra vad man vill med.

Men just under föräldraledigheten har vi inte kunnat dela de gemensamma kostnaderna, inte ens 75/25%. Eftersom min inkomst några månader har varit 0:- för att sen någon månad när makens sjukpenning krånglade var 0:- för honom.
Igentligen gör vi nog som Mabuse, den som har lite mer betalar lite mer. Men vår ekonomi är nog mer gemensam än delad.
 
Sv: Ekonomi

Nu har vårt barn inte kommit än, men vi har haft gemensam ekonomi länge. Vi sätter över hela våra löner till ett konto, sen har vi en summa som vi varje månad får till eget konto att göra vad vi vill med. Räkningar m.m betalas från vårt gemensamma. Vi är aldrig osams om pengar, vilket är skönt.
När barnet kommer så sätter vi troligtvis upp ett sparande. Hur det kommer se ut är inte klart än, men troligtvis kommer det inte sättas direkt i barnets namn, utan i vårt, för att kunna delas rättvist mellan syskon då fondsparande m.m kan slå olika.
 
Sv: Ekonomi

Vi har helt gemensam ekonomi och det fungerar utmärkt för oss. Vissa perioder har jag tjänat mer, andra år (som nu och ett par år framåt) kommer sambon tjäna mycket mer än mig då jag är föräldraledig och sedan ska plugga.
Våra inkomster går in på ett gemensamt konto, en del blir sedan sparpengar, en del går in på ett annat konto som täcker vad lägenheten kostar (hyra, räntor, amorteringar etc.) och kommer täcka huset när vi flyttar dit. En del går in på sonens sparkonto. Resten stannar kvar och täcker en månads omkostnader och kladdepengar =)
 
Sv: Ekonomi

Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande?

Jag och sambon kommer föra över en viss summa var till ett "räkningskonto" och betalar alla räkningar därifrån. Sedan har vi delad ekonomi, jag sköter mina pengar, han sina. Samma med sparande, inget gemensamt sparande öht.

Vi har både gemensam och delad ekonomi, vi har 6 konton(!) gemensamt löne- och sparkonto samt varsitt av samma. Vi för över en summa varje månad så att båda två får ungefär lika stor "fickpeng" som man gör vad man vill med.
Sambon är dock betydligt billigare i drift än jag:o så större del av hans sparpengar går in i bygget.

Vi har hittills aldrig tjafsat om pengar utan har en "allt mitt är ditt-attityd" och ska någon av oss göra större investeringar så pratar vi alltid igenom saken oavsett om den ska betalas med "egna" pengar.

Det är jag som sköter ekonomin hemma.
 
Sv: Ekonomi

När barnet kommer så sätter vi troligtvis upp ett sparande. Hur det kommer se ut är inte klart än, men troligtvis kommer det inte sättas direkt i barnets namn, utan i vårt, för att kunna delas rättvist mellan syskon då fondsparande m.m kan slå olika.

Är ju lite klurigt det där, få betala eventuell kapitalvinstskatt och utdelningsskatt när man som förälder ger barnet pengarna eller behöva en överförmyndare om det står i barnets namn och kommer över 200.000:-

Sen vet jag inte hur det funkar med ev studielån osv om man har mkt på banken? Kanske inte e nått sånt nu men hur ska man vet hur de ser ut om 20 år?
 
Sv: Ekonomi

Är ju lite klurigt det där, få betala eventuell kapitalvinstskatt och utdelningsskatt när man som förälder ger barnet pengarna eller behöva en överförmyndare om det står i barnets namn och kommer över 200.000:-

Du kan ju skänka bort aktierna/fonderna utan att sälja dem. Barnet tar då över ditt anskaffningsvärde. Har du däremot något att kvitta vinsten/förlusten mot så kan det ju vara bättre att sälja av fonden och ge barnet pengarna minus skatten. Någon gång ska ju skatten realiseras hursomhelst.

Våra barn har ngn egen fond de fått av släktingar men annars står allt sparande i mitt namn bara för att vi vill ha kontroll. Är barnen av någon anledning "på glid" på deras 18-års dag så ger vi dem inte mer pengar att ex.vis knarka bort.

Sedan sparar inte vi speciellt aktivt till barnen, vi sparar till oss själva och sedan skänker vi bort det vi vill och kan.
 
Sv: Ekonomi

Är barnen av någon anledning "på glid" på deras 18-års dag så ger vi dem inte mer pengar att ex.vis knarka bort.

Ja detta tog banken upp med oss. Så det kan vara bra att inte ha pengarna i barnens egna namn så de har tillgång till dem när de är 18. Samtidigt som olika sparanden kan utveckla sig olika och den ena har ganska mycket vid 18-års ålder, medan kanske nästa syskon, då kanske inte sparandet utvecklat sig alls på samma sätt. Skitsvårt. Så det kanske är bättre som förälder att styra över summan och kanske kunna betala körkort m.m när det blir dags.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: Smulu
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 971
Senast: Elendil
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 737
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp