Ekonomisk downsizing

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing.

Genom att jag bytte jobb sparade vi in 2000:-/mån på hundrastare. 1250:-/mån i pendlingskort. 1500-2000:-/mån i minskade småinköp på Pressbyrån och liknande på centralstationen. Eftersom jag gick från kontorstider till skift ökade lönen med 2000:- efter skatt. I mitt förra dagboksinlägg så tog jag bland annat upp att jag tidigare hade tre ponnys på fullservice (detta pga jobb) - det gjorde onekligen att plånboken blödde på vinterhalvåret. Att sälja en ponny och byta till en stallplats med stallhyra anpassad efter kollektiva insatser gjorde en enorm skillnad.

Vi har bestämt oss för att leva på en lön och spara den andra. I nuläget är det planerat att vara så hela 2020 men fortsätter det såhär så känns det som att det kan vara tillsvidare. Jag förstår att det är extremt privilegierat, men faktum är att detta gjort att vi insett att vi slösat bort en hel del pengar på gud vet vad.

Tidigare hade vi ett gemensamt sparkonto. Där brukade vi föra över en summa varje månad men det slutade alltid med att vi nallade tillbaka några tusenlappar så det egentliga sparandet blev runt 5000:-/månaden.

Nu för vi istället över en lön på ett sparkonto i en annan bank (detta för att förhindra impulsiva överföringar) och lever endast på den andra lönen. Lönen vi lever på ligger på runt 28-30.000, vilket vi klarar oss väldigt bra på. Lönen vi sparar ligger på 18500-25000:-.

Vi har även blivit mer noggranna med att skriva inköpslista samt använda oss av självscanning när vi handlar. Att se vad maten kostar i dosan gör att vi är lite mer sparsamma. En veckohandling brukar hamna på cirka 1200:-. Jag har även börjat laga en hel del recept från Portionen Under Tian.

Eftersom vi har en del djur blir även det kostsamt, men vi har lyckats spara in även där. Kaninerna får numera inte dyrt djuraffärshö utan jag köper i stallet för 5:-/kg. Kattsand och kattmat hamstras när det är rea. Köper kattmat och kattsand från Tyskland, betydligt billigare där. Hundleksaker hålls till ett minimum, har redan en hel del helt oanvända leksaker. Köper märgben istället, det uppskattas mer. Har allt jag behöver i hästutrustningsväg, där råder totalt köpstopp. Kläder har jag också köpstopp på, måste använda det jag har istället. Vårt hem är äntligen komplett heminredningsmässigt efter en tur till IKEA för ett tag sedan, så det blir inget nytt inhandlat till hemmet heller.

Nu är det årets fattigaste månad och två veckor till löning. Har cirka 7000:- kvar att leva på och jag kan för mitt liv inte förstå varför vi inte downsizat tidigare.
 

För mig hänger materiell downsizing och ekonomisk downsizing tätt ihop. För varje sak jag får sålt sätter jag in pengarna på mitt ISK och köper fonder för dem. För varje sak jag inte får såld men ändå rensar ut (skänker, lämnar till ÅVC) stärks motivationen att minska antalet saker in = mindre pengar ut.

Då jag är ensam kommer jag aldrig kunna spara en hel lön, men leva på en lön gör jag varje månad 😄 Målet för året är att öka min sparkvot jämfört med förra året. För att lyckas med det behöver jag minska mina omkostnader.

Men viktigt för mig är att inte bli dumsnål och ogin mot mig själv! Jag har tidigare levt med mycket lägre lön, ensam med barn och hästar... då var det mycket jag avstod som inte känns rimligt i dagsläget.
 
För mig hänger materiell downsizing och ekonomisk downsizing tätt ihop. För varje sak jag får sålt sätter jag in pengarna på mitt ISK och köper fonder för dem. För varje sak jag inte får såld men ändå rensar ut (skänker, lämnar till ÅVC) stärks motivationen att minska antalet saker in = mindre pengar ut.

Då jag är ensam kommer jag aldrig kunna spara en hel lön, men leva på en lön gör jag varje månad 😄 Målet för året är att öka min sparkvot jämfört med förra året. För att lyckas med det behöver jag minska mina omkostnader.

Men viktigt för mig är att inte bli dumsnål och ogin mot mig själv! Jag har tidigare levt med mycket lägre lön, ensam med barn och hästar... då var det mycket jag avstod som inte känns rimligt i dagsläget.

Smart med fondsparandet! Min man tycker inte det är värt besväret att sälja saker. Kanske kan han övertygas?

Vi köpte gård med utgångspunkt att vi skulle kunna överleva på en lön, men är ändå lätt att pengarna springer iväg. Jag har också som mål att öka sparandet i år.
 
Smart med fondsparandet! Min man tycker inte det är värt besväret att sälja saker. Kanske kan han övertygas?

Vi köpte gård med utgångspunkt att vi skulle kunna överleva på en lön, men är ändå lätt att pengarna springer iväg. Jag har också som mål att öka sparandet i år.

Jag har en specifik ISK för sånt jag sålt, för att verkligen tydliggöra hur mycket pengar jag fått in på försäljningar. Jag var inne på samma linje som din man tidigare, men inte längre... Jag har på 1 ½ år sålt grejer för över 30000 kr (inga dyra saker förutom en thermobar) och det sjukaste är att jag inte ens kommer ihåg vad jag sålt, utan måste kolla vad insättningarna heter (typ träns 150 kr eller täcke 200 kr) för att minnas. Jag har inte sålt en enda grej som jag saknar, utan snarare ser jag mig omkring i stugan och tycker att jag måste ta tag i att sälja mer, för det är på tok för mycket grejer kvar... :D
 
@kolblakkur det är så coolt när man börjar mixtra med ekonomin och inser att det finns hur mycket som helst att spara in på utan att det egentligen känns som en uppoffring. :) Att kunna leva på en lön är lyx, men en lyx jag tycker du ska njuta av och fortsätta med.

Har ni några uttalade planer om det ni sparar? Ska det ligga på sparkonto och minska i värde? Dvs är det kortsiktigt sparande (1-2 år)? Eller är det dags att våga ta steget ut på fond- och/eller aktiemarknaden?
 
@kolblakkur det är så coolt när man börjar mixtra med ekonomin och inser att det finns hur mycket som helst att spara in på utan att det egentligen känns som en uppoffring. :) Att kunna leva på en lön är lyx, men en lyx jag tycker du ska njuta av och fortsätta med.

Har ni några uttalade planer om det ni sparar? Ska det ligga på sparkonto och minska i värde? Dvs är det kortsiktigt sparande (1-2 år)? Eller är det dags att våga ta steget ut på fond- och/eller aktiemarknaden?
Åh, det där skulle jag vilja lära mig! Men jag tycker det verkar så läskigt! Så nu sitter mina pengar på ett konto och minskar i värde. Så onödigt!
 
Åh, det där skulle jag vilja lära mig! Men jag tycker det verkar så läskigt! Så nu sitter mina pengar på ett konto och minskar i värde. Så onödigt!

Det är inte alls så läskigt när man börjar lära sig mer om det! :) Jag tyckte det var skitläskigt när jag började 2015, så jag började med lite pengar som jag var beredd att förlora. Sen får man prova sig fram, jag har tex haft aktier förut, men tröttnade på hur mycket tid det tog att hålla sig uppdaterad, så nu är jag lat och har några billiga indexfonder som sköter sig själva. Jag mår bäst av att inte se nedgångarna, så jag loggar in på kontot så sällan det bara går (typ 1-2 gånger/år).
 
Försöker hitta lite böcker på storytel som går genom sparande på lätt nivå samt självförsörjning men tycker det är svårt att hitta sådant som passar en. Självförsörjningsböcker finns det inga alls.

Jag hade inte tänkt självförsörja oss fullt ut men en hel del kan man ju faktiskt se till att göra.

Följer tråden jag också.
 
Det är inte alls så läskigt när man börjar lära sig mer om det! :) Jag tyckte det var skitläskigt när jag började 2015, så jag började med lite pengar som jag var beredd att förlora. Sen får man prova sig fram, jag har tex haft aktier förut, men tröttnade på hur mycket tid det tog att hålla sig uppdaterad, så nu är jag lat och har några billiga indexfonder som sköter sig själva. Jag mår bäst av att inte se nedgångarna, så jag loggar in på kontot så sällan det bara går (typ 1-2 gånger/år).
Men hur långt tid tar det innan man lär sig??

Jag har 100 000 på ett konto som jag inte kommer använda i närtid, framförallt inte som vi antagligen inte lyckas få bolån. De pengarna skulle ju lika gärna kunna växa i 1,5 år. Men ger det någon utdelning på så pass kort tid?
 
Men hur långt tid tar det innan man lär sig??

Jag har 100 000 på ett konto som jag inte kommer använda i närtid, framförallt inte som vi antagligen inte lyckas få bolån. De pengarna skulle ju lika gärna kunna växa i 1,5 år. Men ger det någon utdelning på så pass kort tid?

Jag tyckte jag lärde mig grunderna rätt fort, men sen kan man ju nörda ned sig hur mycket som helst om man vill. Jag lärde mig mycket på Rika-tillsammans-bloggen (själva grundtanken kring privatekonomi) och podden Prata pengar.

1,5 år är lite för kort tid för att man ska köpa fonder/aktier. Just nu är börsen all time high och risken är att det kommer en sättning (alltså att börsen går ned, ens pengar blir värda mindre) inom en snar framtid. Då skulle jag istället rekommendera ett fasträntekonto med insättningsgaranti, då är pengarna låsta i 1 eller 1 ½ år (beroende på vad du väljer) till en mer ok ränta än vanligt bankkonto. Inflationen ligger just nu på 1,7 % och det bör finnas fasträntekonton som ger mer ränta än så (men jag är rätt så oinsatt på ränteläget sen jag lämnade Länsförsäkringar, har inga lån eller dylikt ens).
 
Försöker hitta lite böcker på storytel som går genom sparande på lätt nivå samt självförsörjning men tycker det är svårt att hitta sådant som passar en. Självförsörjningsböcker finns det inga alls.

Jag hade inte tänkt självförsörja oss fullt ut men en hel del kan man ju faktiskt se till att göra.

Följer tråden jag också.

Jag tycker boken Ut ur ekorrhjulet kan vara ganska lättsam. Själv läser jag Hjärnkoll på pengarna en gång om året och får lite extra skjuts med sparandet. Fler bra böcker såhär på rak arm är Jag lämnar ekorrhjulet, som är mer humoristiskt skriven kring hur man kan tänka om. Sen gillar jag också Bli miljonär i hängmattan, för den beskriver precis det jag sysslar med. Stoppa undan x kr varje månad i en (eller flera) billig(a) indexfonder och ignorera under minst 5 år.

Vill man läsa en riktigt rolig blogg (börja från början!) så älskar jag https://efficientbadass.blogspot.com/
 
Jag tycker boken Ut ur ekorrhjulet kan vara ganska lättsam. Själv läser jag Hjärnkoll på pengarna en gång om året och får lite extra skjuts med sparandet. Fler bra böcker såhär på rak arm är Jag lämnar ekorrhjulet, som är mer humoristiskt skriven kring hur man kan tänka om. Sen gillar jag också Bli miljonär i hängmattan, för den beskriver precis det jag sysslar med. Stoppa undan x kr varje månad i en (eller flera) billig(a) indexfonder och ignorera under minst 5 år.

Vill man läsa en riktigt rolig blogg (börja från början!) så älskar jag https://efficientbadass.blogspot.com/

Haha, precis den har jag "läst" (ekorrhjulet) och tyckte den var inspirerande även om den var lättsam och kanske inte så ingående och räknekorrekt. Men den gav verkligen tankar att jobba på.
Den andra finns bara som läsbok än så länge på storytel och jag kan inte läsa böcker fysiskt tyvärr.
 
Men hur långt tid tar det innan man lär sig??

Jag har 100 000 på ett konto som jag inte kommer använda i närtid, framförallt inte som vi antagligen inte lyckas få bolån. De pengarna skulle ju lika gärna kunna växa i 1,5 år. Men ger det någon utdelning på så pass kort tid?
@Habina verkar ha koll! Jag har sämre koll. Och orkar inte engagera mig så mycket, jag har placerat cirka 100 000 i olika indexfonder, jag tror någon på banken hjälpte mig för ett gäng år sen, dom pengarna har växt, värdet ligger nu på cirka 120 000. Jag har påbörjat sparande i fler indexfonder nu, det fungerar för mig, dom sköter sig själv.
 
@Habina verkar ha koll! Jag har sämre koll. Och orkar inte engagera mig så mycket, jag har placerat cirka 100 000 i olika indexfonder, jag tror någon på banken hjälpte mig för ett gäng år sen, dom pengarna har växt, värdet ligger nu på cirka 120 000. Jag har påbörjat sparande i fler indexfonder nu, det fungerar för mig, dom sköter sig själv.

Som en liten motpol till att ha koll. Upptäcker när jag loggar in vid ett tillfälle att mina Kinneviksaktier har gått ned väldigt. What? Kollar lite närmare och då visar det sig att de har delat ut ett av sina bolag direkt till aktieägarna. Dvs jag har fått ett till bolag i min portfölj som legat där i flera veckor. Oups. Kände där och då att nä, jag ska nog inte ha aktier när jag inte ens hör om sånt här förrän långt senare. Så då sålde jag både Kinnevik och det utdelade bolaget och köpte mer indexfonder istället. ;)
 
För mig hänger materiell downsizing och ekonomisk downsizing tätt ihop. För varje sak jag får sålt sätter jag in pengarna på mitt ISK och köper fonder för dem. För varje sak jag inte får såld men ändå rensar ut (skänker, lämnar till ÅVC) stärks motivationen att minska antalet saker in = mindre pengar ut.

Då jag är ensam kommer jag aldrig kunna spara en hel lön, men leva på en lön gör jag varje månad 😄 Målet för året är att öka min sparkvot jämfört med förra året. För att lyckas med det behöver jag minska mina omkostnader.

Men viktigt för mig är att inte bli dumsnål och ogin mot mig själv! Jag har tidigare levt med mycket lägre lön, ensam med barn och hästar... då var det mycket jag avstod som inte känns rimligt i dagsläget.
För mig som avskyr att ha en massa prylar så låter det som drömmen! Jag hade älskat att bo i en liten stuga på 30-40 kvm och bara haft precis det nödvändigaste. Materiell downsizing vore drömmen, men tyvärr älskar min man prylar :p

Är heller inte beredd att avstå från så mycket. Tvärtom, tänkte börja gå till frisör vilket jag bara gjort en handfull gånger någonsin. Men de där småutgifterna och skitsakerna man lägger pengar på, det vill jag sluta med. Och framför allt behöver vi känna att pengarna tar slut. Att när lönen är slut är den slut, och därmed inte nalla från sparkontot.
 
@kolblakkur det är så coolt när man börjar mixtra med ekonomin och inser att det finns hur mycket som helst att spara in på utan att det egentligen känns som en uppoffring. :) Att kunna leva på en lön är lyx, men en lyx jag tycker du ska njuta av och fortsätta med.

Har ni några uttalade planer om det ni sparar? Ska det ligga på sparkonto och minska i värde? Dvs är det kortsiktigt sparande (1-2 år)? Eller är det dags att våga ta steget ut på fond- och/eller aktiemarknaden?
Planen är att detta årets sparande ska gå åt att byta fönster på huset :) Det är sviiindyrt eftersom vi tänker anlita någon. Det är bara så långt vi kommit i tankarna än så länge. Har vi tur kan vi göra det redan till sensommaren. Just renovering av huset vill vi inte låna till, speciellt inte när vi inte har så mycket renovering kvar. Det är fönster och byta el kvar. Har vi tur har vi råd med båda efter 2020:s sparande :)
 
Jag kommer också ägna mig åt nåt slags ekonomisk downsizing, men det är mer på grund av att jag kommer få sänkt lön och dubbelt boende. Jag hoppas att det kommer att funka... :p Kommer att ha ca 1500 kr per vecka att lägga på mat, förbrukningsvaror, kläder, nöjen och samtliga utgifter som är utöver rena räkningar för bostad/bostäder och bil. Jag vet egentligen inte vad gemene man har att leva på, men den summan är antagligen vardagsmat för många gissar jag. Jag har dock haft en hel del mer tidigare, så det blir själva "åtstrypningen" som kommer bli intressant för min del. :)

Jag har dock länge känt en smärre panik över alla överflödiga prylar som finns i mitt hem! Jag är tyvärr jättedålig på att sälja. Hur gör ni som säljer saker? Vilka säljkanaler använder ni er av?

Jag har också lyssnat på ekorrhjulet-boken på ljudbokstjänst, men insåg att jag nog spelar i en helt annan (=mycket lägre!) inkomstklass än den författaren... :laugh: Däremot var det inspirerande att höra hur man kan hitta nya sätt att tänka på utifrån de förutsättningar man har! :)
 
Jag har dock länge känt en smärre panik över alla överflödiga prylar som finns i mitt hem! Jag är tyvärr jättedålig på att sälja. Hur gör ni som säljer saker? Vilka säljkanaler använder ni er av?

Jag har nyligen flyttat och bytt ut stora delar av bohaget via Marketplace på Facebook, eftersom nya boendet krävde annan typ av möbler etc. Tyckte det var dåligt först, men har lärt mig. Har fungerat smidigt tycker jag!
 
Haha, precis den har jag "läst" (ekorrhjulet) och tyckte den var inspirerande även om den var lättsam och kanske inte så ingående och räknekorrekt. Men den gav verkligen tankar att jobba på.
Den andra finns bara som läsbok än så länge på storytel och jag kan inte läsa böcker fysiskt tyvärr.

Svarar mitt eget inlägg. Jag ”läser” den boken nu. Den andra var visst ”När jag lämnade ekorrhjulet”, eller liknande. Inte samma bok.

Jag har bara kommit in ca 30 minuter på denna så den korrekta räknedelen vet jag inte än. Denna verkar mer ”vetenskapligt” underbyggd än den första jag läste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 488
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp