Ekonomiska lösningar för föräldraledighet

Amk

Trådstartare
Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss inte till någon enkel lösning. Fram tills nu har vi båda satt in en summa på ett gemensamt konto varifrån alla gemensamma utgifter dragits. Jag har då satt in mer pengar eftersom jag har högre lön. De pengar som respektive person har haft kvar har använts helt efter eget tycke och behov.

Kort bakgrund: Jag, A, är fast anställd och har ungefär dubbelt så hög inkomst som min partner, B. B är egenföretagare och tar ut så lite lön som möjligt för att istället kunna investera och spara i sitt företag.

Vi har tänkt fördela ledigheten så att jag är hemma i nio månader och B i sex månader. Först tänkte vi helt enkelt ta ut ca 5 dagar/vecka för den som är hemma med barnet, men sedan började vi fundera på om det är otaktiskt. Eftersom min SGI är betydligt högre än B:s kanske det är smartare att jag tar ut 7 dagar/vecka den tid jag är hemma, medan han tar ut ex. 3-4 dagar under sin ledighet? Då sparar vi också en del dagar som jag sedan kan använda på den procent jag tänkt vara föräldraledig sedan jag börjat jobba (har tänkt gå tillbaka på 80%), för att skydda min SGI till nästa barn.

Frågor som vi ställeross nu är:
* Hur ska vi smartast fördela föräldradagarna för att få ut så mycket som möjligt?
* Hur ska vi sedan fördela pengarna mellan oss för att få en rättvis fördelning? Det är viktigt att båda har egna pengar att röra sig med, bland annat för att jag har hästar som kostar en del och som jag inte vill betala från våra gemensamma pengar. B vill också kunna känna sig fri att använda en mindre summa varje månad utan att känna att han tar från vår gemensamma kassa.
 
Först och främst om ni inte har det redan, gör en budget för hur mycket pengar ni behöver för att gå runt varje månad, plocka sedan ut så många dagar ni behöver för att fylla upp till den summan.
Tänk på att efter barnet fyllt ett måste man ta ut fem dagar per vecka för att skydda SGI. (Dvs man måste arbeta eller ta ut föräldra dagar för minst fem dagar varje vecka)

Från våra barn har varit 5-6 månader har vi båda jobbat halvtid. Detta har gjort att vi har haft en ganska bra inkomst varje månad och kunnat spara in på föräldradagarna. Väldigt trevligt att kunna nyttja dem nu under dagisåldern istället så att vi kan vara lediga upp till tio veckor per år tillsammans.
Så mitt tips är att kolla lite på möjligheter ex halvtidsjobb för båda om det kan vara en modell som fungerar för er
 
@Derivata Ursäkta dum fråga från mig men hur funkar det om du jobbar halvtid med att skydda SGI:n? Är ni föräldralediga då alltså på halvtid också eller hur gör ni?
 
@Derivata Ursäkta dum fråga från mig men hur funkar det om du jobbar halvtid med att skydda SGI:n? Är ni föräldralediga då alltså på halvtid också eller hur gör ni?

Är ju såklart inte svar på hur Derivata gör men för att skydda SGI fyller man upp med föräldradagarar den del man är föräldraledig :)
 
Först och främst om ni inte har det redan, gör en budget för hur mycket pengar ni behöver för att gå runt varje månad, plocka sedan ut så många dagar ni behöver för att fylla upp till den summan.
Tänk på att efter barnet fyllt ett måste man ta ut fem dagar per vecka för att skydda SGI. (Dvs man måste arbeta eller ta ut föräldra dagar för minst fem dagar varje vecka)

Från våra barn har varit 5-6 månader har vi båda jobbat halvtid. Detta har gjort att vi har haft en ganska bra inkomst varje månad och kunnat spara in på föräldradagarna. Väldigt trevligt att kunna nyttja dem nu under dagisåldern istället så att vi kan vara lediga upp till tio veckor per år tillsammans.
Så mitt tips är att kolla lite på möjligheter ex halvtidsjobb för båda om det kan vara en modell som fungerar för er

Det finns ju såklart flera fördelar med att göra som ni har gjort. Men jag förstår inte hur ni kunnat spara in på föräldradagarna om ni gjort så? (förutsatt att ni skyddar SGI). Tjänar en av er väldigt mycket mer än den andre eftersom ni tjänar på att båda jobbar halvtid jämfört med att en jobbar heltid?
 
Först och främst om ni inte har det redan, gör en budget för hur mycket pengar ni behöver för att gå runt varje månad, plocka sedan ut så många dagar ni behöver för att fylla upp till den summan.
Tänk på att efter barnet fyllt ett måste man ta ut fem dagar per vecka för att skydda SGI. (Dvs man måste arbeta eller ta ut föräldra dagar för minst fem dagar varje vecka)

Från våra barn har varit 5-6 månader har vi båda jobbat halvtid. Detta har gjort att vi har haft en ganska bra inkomst varje månad och kunnat spara in på föräldradagarna. Väldigt trevligt att kunna nyttja dem nu under dagisåldern istället så att vi kan vara lediga upp till tio veckor per år tillsammans.
Så mitt tips är att kolla lite på möjligheter ex halvtidsjobb för båda om det kan vara en modell som fungerar för er

Tack för dina tankar. Vår plan är att jag ska arbeta fyra dagar per vecka och ta ut föräldrapeng för en dag per vecka, från och med att sambon är hemma med barnet vid 9 månaders ålder. En sak som slår mig nu är att han väl i så fall inte kan ta ut sju dagar, eftersom jag tar en. I så fall får vi dubbeldagar, och det har vi inte tillräckligt många. Men, om vi håller oss till att jag jobbar 80%, tar ut föräldrapenning för en dag/vecka och sambon tar ut ex. fyra dagar/vecka borde min SGI skyddas.

Jag hade gärna gjort som ni och arbetat halvtid för att spara dagar, men det är svårt att få till med våra arbeten. Sambon är lantbrukare och har svårt med sommarsemestrar medan jag har lång semester på sommaren... vi är glada om vi har två veckors semester tillsammans per år.

Tipset att göra en budget för hur mycket vi behöver är vettigt, och det har vi gjort.Vi landar i dagsläget runt 16 000 för gemensamma utgifter. Men svårigheten nu är hur vi planerar föräldraledighet för att dels få ut så mycket pengar som möjligt, och sedan återstår frågan hur vi fördelar pengarna mellan oss. Har du några tips kring det, eller har du och din partner relativt lika inkomst och SGI?
 
Är ju såklart inte svar på hur Derivata gör men för att skydda SGI fyller man upp med föräldradagarar den del man är föräldraledig :)
Okej! Nu såg jag att @Derivata skrev att de gjorde så för att spara föräldradagar och helt plötsligt känner jag att det här är total överkurs för mig. Vilken djungel alltså det här med föräldrapenning :D.
 
Vi räknade ut hur mycket den som var hemma förlorade och så delade vi den förlusten, mao den som jobbade ersatte den på FL.
 
Tack för dina tankar. Vår plan är att jag ska arbeta fyra dagar per vecka och ta ut föräldrapeng för en dag per vecka, från och med att sambon är hemma med barnet vid 9 månaders ålder. En sak som slår mig nu är att han väl i så fall inte kan ta ut sju dagar, eftersom jag tar en. I så fall får vi dubbeldagar, och det har vi inte tillräckligt många. Men, om vi håller oss till att jag jobbar 80%, tar ut föräldrapenning för en dag/vecka och sambon tar ut ex. fyra dagar/vecka borde min SGI skyddas.

Jag hade gärna gjort som ni och arbetat halvtid för att spara dagar, men det är svårt att få till med våra arbeten. Sambon är lantbrukare och har svårt med sommarsemestrar medan jag har lång semester på sommaren... vi är glada om vi har två veckors semester tillsammans per år.

Tipset att göra en budget för hur mycket vi behöver är vettigt, och det har vi gjort.Vi landar i dagsläget runt 16 000 för gemensamma utgifter. Men svårigheten nu är hur vi planerar föräldraledighet för att dels få ut så mycket pengar som möjligt, och sedan återstår frågan hur vi fördelar pengarna mellan oss. Har du några tips kring det, eller har du och din partner relativt lika inkomst och SGI?
Det är först när barnet fyller 1 som man måste jobba/ta föräldradagar motsvarande 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Fram tills barnet fyllt ett år är SGI skyddad även om båda är lediga utan lön.
 
Det är först när barnet fyller 1 som man måste jobba/ta föräldradagar motsvarande 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Fram tills barnet fyllt ett år är SGI skyddad även om båda är lediga utan lön.

Aha, jättebra att du påminner om det. Då ska jag inte ta ut föräldradagar från att barnet är 9 månader. Tack!
 
Det här har inget direkt med din ekonomiska fråga att göra men min varmaste rekommendation (baserad på min erfarenhet) är att det är bra om man försöker kalkylera så att båda är hemma samtidigt så mycket som möjligt i början (mer alltså än de 14 dagarna man får ta i början). Minst den första månaden men gärna de två första månaderna. Helst de tre första månaderna om det går :)

Och då menar jag att båda är aktiva föräldrar inte att den ena spelar dataspel och den andra gör allt jobbet (har tyvärr exempel på det i bekantskapskretsen).
 
Vi har hela tiden en procentuell fördelning av inkomst. Den som tjänar mest betalar mest. Vi har båda pengar kvar som är våra egna.
Jag har fast månadslön, partner tjänar ibland mer ibland mindre men allt som oftast mindre än mig.
 
Aha, jättebra att du påminner om det. Då ska jag inte ta ut föräldradagar från att barnet är 9 månader. Tack!
Hm nu hänger jag inte med! Det är ju när barnet är UNDER ett år man (om man har ekonomisk möjlighet) kan ta ut inga eller få fp- dagar och ändå ha kvar full SGI. Du har säkert en bra plan, jag fattade bara inte .
Annars är det väl inte så dumt att du tar ut fler dagar per vecka när du är hemma i och med att du får högre ersättning och att ni sparar pengarna tills den period din sambo är hemma. Lät väl rätt smart.
 
...och om man planerar barn ganska tätt så behåller man samma f p även om man jobbat mindre emellan barnen.
Då ska man bli gravid igen inom 1 år 9 mån från första barnets födelse (av ren tur- vår trea var knappt planerad- klarade vi den gränsen med 1 (!!) dags marginal).
 
...och om man planerar barn ganska tätt så behåller man samma f p även om man jobbat mindre emellan barnen.
Då ska man bli gravid igen inom 1 år 9 mån från första barnets födelse (av ren tur- vår trea var knappt planerad- klarade vi den gränsen med 1 (!!) dags marginal).

SGI är ju dock bra att ha även vid sjukskrivning etc.
 
Vi räknar ihop alla pengar vi får in, betalar mat och gemensamma räkningar och delar lika på resten. Känns vettigt nu när en är föräldraledig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 057
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp