Ekonomiska lösningar för föräldraledighet

Fråga om lov är kanske att ta i, iaf hos oss. Ska vi köpa en katt eller mc så diskuterar vi det innan då det innebär ett ansvar och en kostnad som påverkar oss båda. Alltså blir det även ett gemensamt beslut. Har, än så länge, aldrig inneburit att någon av oss har sagt nej. Antar att vi är rätt samstämda över vad vi vill göra/ha.

Det är uppenbart att det är olika i olika familijer. Om jag skaffar en katt eller MC så är det mitt beslut och mitt ansvar, jag hade blivit galen om jag hade behövt diskutera det med någon annan. Just det att allt som är viktigt för mig personligen ska göras till något gemensamt är väldigt tvärt emot hur jag är. Sen finns det en massa saker som görs och diskuteras gemensamt, men det är sånt som vi anser rör oss bägge, vilket inte våra personliga intressen gör.
 
Senast ändrad:
Vi har också helt gemensam ekonomi. Inkomsterna är lite ojämna och sedan maj förra året lever vi båda på familjens företag.
Innan dess körde jag buss. Anledningen att vi båda lever på företaget är att jag håller på att komplettera gymnasiet (blir klar i slutet av mars nästa år) för att sedan läsa en högskoleutbildning som på sikt ger bättre lön är busskörandet.

Jag är helt bekväm med den gemensamma ekonomin men inte att vi båda är beroende av samma företag. Nu kan jag ju börja köra buss igen när jag vill (jobb finns) och det är en trygghet.

Jag tävlar och tränar med ponnyn i den utsträckning jag vill, hon träffar veterinär, massör och kiropraktor vid minsta behov och har den utrustningen som passar osv.

Sambon lägger pengar på bilar nästan så mkt han vill (det är bra om vi har råd att köpa mat också :p ) och vi har åkt på de resor vi vill.

Hästarnas vardag är ett gemensamt intresse och sambo går gärna på hanteringskurser och liknande. Vill även fostra en egen unghäst från början men där har jag stoppat med kravet att han först lätt och ledigt kan rida min tävlingsponny i alla gångarter, inne som ute och självständigt. Men han har iaf kommit så långt att han lastar henne själv och kan möta upp vid träningar etc.

Sedan oktober har jag visserligen varit sjukskriven och nu går jag på graviditetspenning (fönstermontage och foglossning matchar dåligt) för att sedan ta ut fp i tre månader på heltid innan jag börjar ta ut lön igen (sparar helt enkelt fp till när firman har sämre inkomster för att jämna ut inflödet av pengar).

Jag har levt med varianten separat ekonomi ner på biobesöksnivå och det tyckte jag var skitjobbigt. Inte minst för att vi då hade väldigt ojämna inkomster.

(Jag pluggar för övrigt på distans och kommer plugga när pappan är hemma och har uppehåll under bebis första månader, dvs i princip samma jag tar ut fp för sen. Inga studiemedel.)

Sambo tar bara ut lön när mina inkomster inte räcker så han har en löjligt låg SGI. Företaget är ett AB och vi är båda anställda (plus två av hans söner och tre "utomstående" plus en som jobbar när han är ledig från sin utbildning).

Hur som, det är tur att det finns så många olika varianter på hur man löser ekonomin, det viktiga är ju att hitta en form som alla inblandade trivs med och inte glömma bort framtiden som pension etc.

Hos oss är det sambon som är den långsiktiga förloraren om man ser till pension etc men förhoppningen är att få såpass snurr på AB:t att vi har råd med rejäla pensionsförsäkringar åt alla.

Så, medan V är liten varvar vi lön och FP för att se till att ekonomin går runt.
 
Jag får den kvävda känslan av att min personliga handlingsfrihet blir reducerat till ett enda stort vi bestämmer allt tillsammans. Jag gillar varken tanken på att jag ska godkänna något som sambon vill göra/ha eller att mina grejer som jag vill ha/ göra ska bli godkända.

Jag tycker man är tillr'ckligt låst av allt annat man låst ihop sig med som hus och familj. Sen att späda på det med att man måste fråga om lov för att köpa en ny MC eller katt känns ...klaustrofobiskt

Jag förstår hur du tänker. Jag tror dock att du läser in lite för mycket i det där med att fråga om lov. Jag köper det mesta utan att ha en diskussion med min man. Han kom hem med en ny kostym i förra veckan á många tusen. Inget konstigt med det. Jag köpte ett nytt skidställ förrförra helgen utan att "fråga om lov".

Båten som vi köpte förra sommaren har vi sparat till gemensamt. Den har legat som en gemensam plan många år. Resan till Florida på 3 månader sparade vi också till tillsammans. Nu har vi en gemensam plan att bygga till huset för mångamångamånga tusen.

Men köper man husdjur utan att vara överens i familjen? :confused:

Mvh Miks
 
Om jag skaffar en katt eller MC så är det mitt beslut och mitt ansvar, jag hade blivit galen om jag hade behövt diskutera det med någon annan.
Haha men katt måste du väl ändå diskutera med din partner och din familj? :confused: Min man skulle tro att jag blivit galen om jag köpte ett jäkla husdjur utan att diskutera det med honom - herregud han blir ju minst sagt påverkad av det beslutet.
 
Haha men katt måste du väl ändå diskutera med din partner och din familj? :confused: Min man skulle tro att jag blivit galen om jag köpte ett jäkla husdjur utan att diskutera det med honom - herregud han blir ju minst sagt påverkad av det beslutet.

Inte min sambo; djuren är mina, han blir inte påverkad av dom i någon särskild grad. Det fanns tre katter när han flyttade in så att det skulle finnas djur var liksom ingen överraskning. Han skulle antagligen inte ha några djur om han bodde själv.
 
Men köper man husdjur utan att vara överens i familjen? :confused:

Jag köper de djur jag vill ha, ja.
Det fanns tre katter när vi träffades, varför skulle jag behöva fråga om lov för nya djur, de är mitt ansvar och inget han behöver bry sig om. Nu gillar han djur - annars hade han inte varit min sambo.

jag tror jag mest reagerar på att man inte "får" spara till något som kostar mer än de x tusen i månaden. Så ska familjeråd hållas.

Jag pallar inte med att vänta på att sambon ska bestämma sig. Jag tyckte tex att golven i vårt nya hus var skitfula. Så jag beställde golvslipning. Sambom var inte skitglad, men jag VET (efter över 20 år ihop) att det inte hade blivit några fina golv om vi hade tagit det i hans snigeltempo. Nu är alla nöjda och glada (ja, han också)
 
Jag köper de djur jag vill ha, ja.
Det fanns tre katter när vi träffades, varför skulle jag behöva fråga om lov för nya djur, de är mitt ansvar och inget han behöver bry sig om. Nu gillar han djur - annars hade han inte varit min sambo.

jag tror jag mest reagerar på att man inte "får" spara till något som kostar mer än de x tusen i månaden. Så ska familjeråd hållas.

Jag pallar inte med att vänta på att sambon ska bestämma sig. Jag tyckte tex att golven i vårt nya hus var skitfula. Så jag beställde golvslipning. Sambom var inte skitglad, men jag VET (efter över 20 år ihop) att det inte hade blivit några fina golv om vi hade tagit det i hans snigeltempo. Nu är alla nöjda och glada (ja, han också)
Kan definitivt sätta mig in i ditt sätt att resonera.

Och det är klart, har man redan en katt eller tre gör ju inte en till så mycket skillnad. För oss som skulle gå från 0 husdjur är det ett stort påverkande beslut. Kanske inte egentligen ekonomiskt utan allmänt påverkande rent generellt.

En fråga, fick du då betala golvslipningen av dina pengar?

Jag hade blivit gnällig om jag fick betala inredning och renovering med mina pengar medan maken sparade till skidresa och fiskeprylar!

Mvh Miks
 
Vi kommer vara hemma 13 månader som det ser ut.
Att leva på sill och knäckebröd är inte målet, BARNET var 12 månader när hen började och det fungerade väl.
Vi förlänger sommarledigheten något, men ingen av oss har målet att vara hemma så länge det bara går.
 
En fråga, fick du då betala golvslipningen av dina pengar?

Jag hade blivit gnällig om jag fick betala inredning och renovering med mina pengar medan maken sparade till skidresa och fiskeprylar!

Vi tog nog pengar från försäljning av det förra huset så det var inte specifikt nån av oss. Fast jag minns inte säkert. Jag vet bara att golven var skitfula och jag ville få det gjort innan vi flyttade in, om sambon som är en obotlig tidsoptimist hade fått bestämma hade han trott att han skulle hinna göra det själv och det hade han inte.

Generellt så kan jag tycka om den ena parten tycker att det är viktigt att renovera och den andra hellre lägger pengar på skidresa så är det väl en fair uppdelning att var och en betalar det den tycker är väsentligt.
 
Haha men katt måste du väl ändå diskutera med din partner och din familj? :confused: Min man skulle tro att jag blivit galen om jag köpte ett jäkla husdjur utan att diskutera det med honom - herregud han blir ju minst sagt påverkad av det beslutet.
Min sambo och jag har nog principen att var och en skaffar och ansvarar för de djur hen vill ha. Såklart pratade jag om att köpa en häst innan jag gjorde det, men inte för att få sambos medgivande utan för att jag tänkte på det.
 
@Petruska Ja med häst känns det helt rimligt! Jag tänker mer att jag skulle få slaganfall om min man helt plötsligt släpar hem en schäfer som jag från och med nu ska leva tillsammans med.

Nu var ju dock @cirkus situation helt annorlunda, i hennes fall fattar jag att det känns rimligt att köpa en katt utan att diskurera det.
 
Vi tog nog pengar från försäljning av det förra huset så det var inte specifikt nån av oss. Fast jag minns inte säkert. Jag vet bara att golven var skitfula och jag ville få det gjort innan vi flyttade in, om sambon som är en obotlig tidsoptimist hade fått bestämma hade han trott att han skulle hinna göra det själv och det hade han inte.

Generellt så kan jag tycka om den ena parten tycker att det är viktigt att renovera och den andra hellre lägger pengar på skidresa så är det väl en fair uppdelning att var och en betalar det den tycker är väsentligt.
Jag tycker det känns orättvist att den som tycker renovering är viktigt/roligt betalar det. Just renovering är ju i de flesta fall värdehöjande. Skidresa är ju enbart ett nöje.

Det låter ju dock som att du nyttjade "gemensamma kontot".

Mvh Miks
 
Nu är hästar inte husdjur men iaf när jag bestämde mig för att skaffa häst nr 2 fick min sambon infon men inget att säga till om.
 
Nu är hästar inte husdjur men iaf när jag bestämde mig för att skaffa häst nr 2 fick min sambon infon men inget att säga till om.
Nja, om man ska vara riktigt petig så räknas hästar till husdjur tillsammans med kor, gris, höns och andra lantbruksdjur. Katt och hund är sällskapsdjur. Men det är en petitess i sammanhanget (och så är jag yrkesskadad ;).)
 
Nu är hästar inte husdjur men iaf när jag bestämde mig för att skaffa häst nr 2 fick min sambon infon men inget att säga till om.
Så är det ungefär med min partners katter. De är partners. De ingår i kittet. Jag har ingen makt över det. Just nu har han tre. Innan dess har han haft två i många år.

Skaffar han mot förmodan en schäfer, har han givetvis också en plan för att ta hand om den.
 
Ekonomi är en sån sak som verkar ha många olika lösningar. Det är nog svårt att komma med tips sådär utan att veta hur andra har sitt ekonomiska tänk och framförallt hur mycket man har "över" efter att alla fasta utgifter är betalda.

Vi själva har helt gemensam ekonomi och jag kan verkligen inte tänka mig något annat men då spenderar vi inte särskilt mycket utanför familjen heller. Någon enstaka större utgift till en själv blir det ju men det är ganska sällan. Hade jag levt med någon som tar allt den kan för att leva loppan hade det ju aldrig gått. Däremot är min åsikt lite att skaffar man barn och den ena får det lite tight medan den andra kan leva "normalt" pga föräldraledighet det rimligt att man lägger om fördelningen av pengar för att jämna ut skillnaden tills det ser ut som vanligt igen. Vill man ha "egna pengar" kanske fickpengar är vettigt. Jag skulle nog vilja lägga över hästarna på den gemensamma kassan också.
 
Senast ändrad:
Jag köper de djur jag vill ha, ja.
Det fanns tre katter när vi träffades, varför skulle jag behöva fråga om lov för nya djur, de är mitt ansvar och inget han behöver bry sig om. Nu gillar han djur - annars hade han inte varit min sambo.

jag tror jag mest reagerar på att man inte "får" spara till något som kostar mer än de x tusen i månaden. Så ska familjeråd hållas.

Jag pallar inte med att vänta på att sambon ska bestämma sig. Jag tyckte tex att golven i vårt nya hus var skitfula. Så jag beställde golvslipning. Sambom var inte skitglad, men jag VET (efter över 20 år ihop) att det inte hade blivit några fina golv om vi hade tagit det i hans snigeltempo. Nu är alla nöjda och glada (ja, han också)

Om alla är nöjda så är det såklart inga problem. Men nog påverkas man av att det finns en katt i huset, även om det inte är ens ansvar? Även indirekt av att den andre behöver lägga åtminstone lite tid och omsorg på katten?
 
Om alla är nöjda så är det såklart inga problem. Men nog påverkas man av att det finns en katt i huset, även om det inte är ens ansvar? Även indirekt av att den andre behöver lägga åtminstone lite tid och omsorg på katten?
Väldigt OT
Grattis!
ina_dance5.gif
 
Om alla är nöjda så är det såklart inga problem. Men nog påverkas man av att det finns en katt i huset, även om det inte är ens ansvar? Även indirekt av att den andre behöver lägga åtminstone lite tid och omsorg på katten?

Nej han påverkas inte mer än att han har en nöjd och glad sambo.
 
Är det någon som har tips på hur vi på ett schysst sätt delar upp pengarna mellan oss, med tanke på att jag har betydligt högre inkomst och vi vill båda ha "egna" pengar att röra oss med?
Kan ni slå ihop alla pengar till en pott, betala alla gemensamma utgifter därifrån och sedan återfördela det som blir kvar som egna pengar? Hur ni fördelar de egna pengarna skulle kunna vara 50/50 eller procentuellt antingen på ens vanliga lön eller på ens inkomst som föräldraledig.

Räkna på lite olika alternativ för att se hur det slår ut?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 057
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 672
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp