Bukefalos 28 år!

Eksem, blir tokig!

sthu

Trådstartare
Jag blir tokig! Inne i en eksemperiod som inte vet med sej. Har kliat konstant sen innan jul. Det kliar och svider, kan knappt sova på grund av klådan. Hals, ansikte (ögonlocken!), axlar och armveck är värst just nu.
Har fått mer kortisonsalva (locoid) av hudläkaren, avslutade en tvåveckorskur för några dagar sen. Det har redan börjat klia igen.. Har ingen lust att börja om igen, känns som att det ändå inte hjälper.

Tips på vad jag kan prova mer? Smörjer med kokosolja och apoliva hudlotion när huden blir torr.
Linfröolja provade jag ett tag men det var så äckligt :o
Fiskolja? Vad är mest prisvärt och bra producerat?
Zink, b-vitaminer..?
Utvärtes alternativ till kortison?
 
Jag antar att det är atopiska eksem? Jag hade det (först som liten och sedan riktigt rejält när jag var 17 till kanske 20-21).

Inget hjälpte egentligen och sedan försvann de. Det jag (idag) skulle ha provat är jojobaolja (som egentligen är ett vax) och squalane. De har hjälpt mig enormt när jag fick ett andra eksem (som är extremt ovanligt att man får om man haft atopiska eksem :meh:). Håller också med @hemlig , definitivt dags för en ny läkarkontakt.
 
Jag blir tokig! Inne i en eksemperiod som inte vet med sej. Har kliat konstant sen innan jul. Det kliar och svider, kan knappt sova på grund av klådan. Hals, ansikte (ögonlocken!), axlar och armveck är värst just nu.
Har fått mer kortisonsalva (locoid) av hudläkaren, avslutade en tvåveckorskur för några dagar sen. Det har redan börjat klia igen.. Har ingen lust att börja om igen, känns som att det ändå inte hjälper.

Tips på vad jag kan prova mer? Smörjer med kokosolja och apoliva hudlotion när huden blir torr.
Linfröolja provade jag ett tag men det var så äckligt :o
Fiskolja? Vad är mest prisvärt och bra producerat?
Zink, b-vitaminer..?
Utvärtes alternativ till kortison?

Jag är en eksemtorris, brukar försöka tillföra mycket fukt till huden, fett som olja brukar mest lägga sig ovanpå tycker jag.
Ett återfuktande serum + ansiktskräm funkar bra för mig. Gällande ansiktet alltså.
Hudlotion skulle min hud dö av.. jag har debubal till kroppen, på extra jobbiga områden locobase repair eller inotiol.
Det låter som du haft för kort kur och kanske för svagt kortison.
Jag brukar börja med en starkare kortison, och när det blitt bra långsamt trappa ur till lättare.
Tyvärr är det ju det tråkiga med kortison, att problemen ofta kommer tillbaks när man slutar, men jag går hellre på låg dos var/varannan dag än att växla upp och ner med starka.

Helst vill man ju vara utan men den smärtan och hinder i vardagen det för med sig orkar jag inte med.

Ang kost så gör det stor skillnad för mig att utesluta socker.
Alltså även pasta, ris, bröd.
 
Jag hade samma problem, gick till vårdcentralen och fick lucoid och annan kortison som inte gjorde annat än ekemen rödare. sen gick jag till hudläkare här i sthlm och fick veta att jag har 3 olika ekem sorter som vill ha olika behandlingar till ögonlocken har jag den fantastiska ficortril:love: och till mer hårdhudade ställen som bakhuvud och armveck har jag ovixan.

Det bästa för mig är dock en rejäl magsjuka, den tar bort alla eksem och gör min hud jättefin, märkligt nog men det är inget jag rekommenderar.
 
Läkaren säger att jag inte ska använda kortison igen på ett tag, risk för ännu mer biverkningar. Men några andra alternativ gav han inte. Bara vänta och sova med handskar så jag inte kan klia. Han ville skriva ut sömnmedel, men jag är helt galet känslig för biverkningar så vill helst inte testa..
Har inte fått någon diagnos egentligen, olika läkare har sagt olika. Alltifrån atopiska eksem till psoriasis men ingen definitiv diagnos.

Decubal tål jag inte. Oljan och lotionen jag har funkar bra, men inte mot klådan.

Jag är trött på att bara maskera symtom! Har provat allt mina läkare sagt utan några vidare resultat. Bett att få skiten ordentligt utredd, men får bara en ny sorts kortison..
 
Det bästa för mig är dock en rejäl magsjuka, den tar bort alla eksem och gör min hud jättefin, märkligt nog men det är inget jag rekommenderar.
Nja, det låter jag nog bli.. Får prova om det blir alldeles för outhärdligt med klådan.


Just det, kan tillägga att det inte är tvättmedlet eller något sådant som är boven.
 
Jag har/hade atopiska eksem, och det var först när jag lyckades få komma till en bra hudläkare och hon stoppade ner mig i något lila bad och så fick jag sola ( minns inte vad det var för sorts strålar?) som jag började fungera som människa igen och eksemen kom under kontroll, huden blev så otroligt mycket bättre redan efter Ett bad! Har du testat något sådant?
Kortison och mjukgörande tyckte jag aldrig riktigt hjälpte, åtminstone inte så det hölls i ordentligt schack. Mjukgörande tycker jag även kan tendera att det kliar ännu mer under en liten stund? Åtminstone upplevde jag det som en pina.
Idag är jag i princip fri från eksemen, även om jag fortfarande är känslig för vatten och väder, men det som verkligen hjälpte mig förutom mina behandlingar av bad på hudavdelningen, var att jag slutade med p-piller för 1,5 år sedan. Sedan jag slutade med hormoner har det knappt kliat en dag.

Hoppas du hittar något som verkligen fungerar på riktigt, livet med eksem är verkligen fruktansvärt jobbigt.
 
något lila bad

du minns inte vad det var?
Solarium provade jag, enligt hudläkarens instruktioner, för några år sen. Slutade med ännu värre hudproblem och antibiotikasalva. Jag är klen!

Blev bättre efter termalbad i Budapest i somras, symtomfri i flera dagar utan någon som helst behandling! Får veckopendla dit :angel:

Jag fick eksem som 20-åring, typ sju år sen. Inte ätit ppiller på 6 år. Använder bara mjukgörande när jag verkligen behöver. Undviker att ha något som ligger mot eksemen, i den mån det går.
 
Blir du sämre av mjukgörande?
För mig blir det värre om jag hoppar över nån dag.
Vad får du för biverkningar från kortisonet?

Ang lila bad så var det nog kaliumpermanganat, har du badkar hemma kan du få recept utskrivet som du blandar i vattnet.
Solarium tror jag inte gör de bättre, på sjukan kan man sola ståendes i bås, korta intervaller (allt ifrån några sekunder till nån minut, man trappar upp). Minns inte exakt vad det är för strålning men inte alls som på solarium iaf.
Jag gick och solade 3 ggr i veckan i några månader men det gjorde ingen skillnad för mig tyvärr.
 
Tyvärr minns jag inte namnet, men är nog med stor sannolikhet det Hagens_Zorba sa! Dock fick jag inte det utskrivet utan fick bada på plats på sjukhuset. Var väldigt oljigt men effektivt! Nämner du det för din läkare borde de ha koll?
Med sola menade jag på hudavdelningen på sjukhuset :) Var några speciellt strålar och precis som ovanstående skrev så trappades tiden upp. Badet + solandet i kombination var en life saver för mig. Mådde något fruktansvärt dåligt av eksemen.

Du har säkert testat det mesta, men när det kliades och för att jag inte skulle riva sönder mig totalt så brukade jag nypa huden :p För mig hjälpte även att kyla ner huden.
 
Jag har eksem och jag smörjer med Salubrin salva (http://www.scandinavianstuff.com/shop/11328/art28/h5896/14055896-origpic-88feaa.jpg) och det har fungerar riktigt bra för mig. Har testat en massa olika krämer och salvor före men denna har gjort att dom nästan helt är borta. Och jag smörjer inte längre varje dag.

Var hos läkare som bad mig äta allergi tabletter för att se om det hjälpte och det hjälpte faktiskt en del men det beror nog på vad man har för slags eksem men det kan ju vara värt att testa.
 
Jag hade fruktansvärt eksem som barn och tonåring men minns inte riktigt vilken behandling jag fick, starkaste minnet är bomullshandskar och att salvorna sved så att jag fick stoppa ned händerna i frysen innan läggdags - nuförtiden lider jag mest bara av torr/problemhud och om någonting blossar upp igen hjälper det med antihistamintabletter mot kliandet, sedan mjukgörande. Kliande ögonlock är tamefan gräsligt, och inte är det snyggt heller. -_-

Solarium hjälpte också en del under vinterhalvåret.
 
Blir du sämre av mjukgörande
Nej, men inte bättre heller. Det bara slutar flagna.
Feta salvor med vaselin, paraffin och liknande gör det värre. Då blir det som en stor röd nästan lite slemmigt oljig kliande .. Fläck. Ont gör det!

Vad får du för biverkningar från kortisonet?
Fått tunnare hud, finnliknande utslag som nästan ser ut som myggbett, pigmentförändringar, rodnader.. Ser nästan ut som nässelutslag för blodkärlen lyser igenom.

Ja jag var på sjukhuset i ett sånt där bås. Det stod "solarium" på dörren så jag kallar det så. Många med psoriasis var där. För mig funkade det inte..
Ska fråga läkaren om lila kaliumbad! Har inget badkar men det går säkert lösa.

Var har jag inte eksem? ... På rumpan. Inget på händer och fötter och just nu inget på låren. Annars är det så gott som överallt, mer eller mindre fläckvis. Absolut värst på halsen och ögonlocken just nu.
Baddar med alsolsprit/lösning när det blivit sår. Svider som as men brukar lugna klådan ett tag.

@sweep Någon särskild sorts tabletter? Helt klart värt att testa!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp