Eksem eller allergi?

Salasolen

Trådstartare
Köpte ny häst för en månad sedan och idag såg jag att hon kliat sönder halva manen. Har ingen egen erfarenhet av eksem, denna häst har enligt uppgift ej haft eksem tidigare. Men är det inte väl tidigt för knott/sommar eksem?

Funderar om en sådan reaktion kan härledas till en foderallergi? Bly kraftfoder för ca en vecka sedan?

Tacksam för all input
 
Varm?
Mina kan klia bort manen om jag inte håller koll och rakar när det blir varmt ute.
Tjock mammutpäls är inte alltid bra ..
 
Köpte ny häst för en månad sedan och idag såg jag att hon kliat sönder halva manen. Har ingen egen erfarenhet av eksem, denna häst har enligt uppgift ej haft eksem tidigare. Men är det inte väl tidigt för knott/sommar eksem?

Funderar om en sådan reaktion kan härledas till en foderallergi? Bly kraftfoder för ca en vecka sedan?

Tacksam för all input
Hur mycket knott som finns i ett område beror på omgivningen. Vid havet eller på öppna slätten så blåser de bort. Om din häst tidigare bott på ett ställe där det var lite knott så kanske hästen inte utvecklade exem.
 
Hur mycket knott som finns i ett område beror på omgivningen. Vid havet eller på öppna slätten så blåser de bort. Om din häst tidigare bott på ett ställe där det var lite knott så kanske hästen inte utvecklade exem.
Men finns det ens knott än? Jag har inte märkt någon ohyra
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 196
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 792
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 907
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp