Eksem eller inte?

roxanne

Trådstartare
Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara eksem? Och inte bara torr hud så att säga.
En häst som har "riktigt" eksem, kan den bli bättre av simpla saker som helosansalva? Måste det till starka/special medel?

Jag började fundera då jag har en häst som jag brukar säga har eksem, men när jag pratade med en människa nyligen som hade en islänning med eksem så stämde det inte riktigt, och hon föreslog att min häst kanske bara har torr hud...? :confused:
Första året hon hade symtom så kliade hon av sig hela manen och svansroten, fick sår. De som tog hand om henne då tvättade och smörjde henne, jag tror dagligen, hon hade också eksemtäcke, men av variant som inte satt bra och hasade ner på halsen. Blev inte mycket bättre under den sommaren.
När jag sen har haft henne har jag provat lite olika salvor och tvättar, inget avancerat, och det som fungerat är antingen olivolja eller helosansalva. Tror att vilken annan fet, mjukgörande salva skulle funka. Har också ett eksemtäcke som sitter kvar på henne. Har ju trott att hon har eksem och inte tål knott/sol, men nu börjar jag fundera över om hon skulle klara sig med att bara bli salvad så hon inte blir torr och kanske klara sig utan täcket??? Nu dröjer det ju till i vår innan jag kan prova min teori ordentligt, men jag tog av täcket tidigare nu i höst och första veckan utan var det knott ute. Kletade in henne ordentligt och hon kliade sig inte. Knotten har nog svårt att sätta sig i helosansalva dessutom. ;)

Så alla eksem-experter, har hon eksem eller är det "bara torr hud" tror ni?
 
Sv: Eksem eller inte?

Har problemen kommit under sommaren, så ja hästen har med stor sannolikhet knott eksem oavsett det är torr sprucken hud eller sår som vätskar.

Skillnaden mellan dessa är hur långt eksemen har utvecklat sig.
 
Sv: Eksem eller inte?

En veterinär sa en gång för länge att det finns två olika saker om eksem, antingen är det eksem eller så är hästen knottöverkänslig och din häst har båda. Ok sa man då, nu vet man mera man har ju lärt sig med tiden vad som är vad och hur det skall behandlas på olika sätt och det är ju väldigt individuellt från häst till häst ju.
 
Sv: Eksem eller inte?

Ja alltså eksem är knottöverkänslighet, dvs den som bryter ut under sommaren och ger sig i uttryck av klåda i man och svans.
 

Liknande trådar

Hästvård Min gamle pålle har fått någon typ av eksem främst på bakbenen; över skenbenen och bak på senorna samt lite högre uppåt rumpan och även...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Cattis_E
·
Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 610
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 281
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Psykisk (o)hälsa
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp