Bukefalos 28 år!

Eksem? Nu?

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, nu vänder jag mig till er kloka bukare.
Min isläning har fått nått skumt och tänkte att kanske känner ni igen de?

Hon har kliat av sig massa päls precis under manen, där manen och pälsen går ihop precis.....
De är på båda sidorna från mitten av halsen och upp till öronen.
På vissa ställen ser de ut som man kört en klippmaskin, de är så naket och så jämt avskaft, på andra ställen ser man bara att de är väldigt tunt med päls.

De "roliga" i detta är att de är under manen, och manen är inte kliad alls på.
Inte heller finns där några sår eller nått sårliknande.

De verkar inte heller klia överdriver för hon reagerar inte alls när man kliar henne där. Dock har ja sett att hon står och kliar sig i hagen just där, men inte överdrivet.

Men vad tror ni detta kan vara?
Ska fixa kort idag oxå så får ni se hur de ser ut.

Vi fick päls ätare för 2 år sedan på våra hästar ( detta va innan ja fått denna häst) och detta påminner lite om de men endå inte. För när de hade päls ätare så syntes de tydligt, massa vita små djur längst ner i pälsen men man vet ju inte, kan ju vara det.

Ska ringa veterinären nästa vecka så får vi väl se, men till dess kanske någon här har nått tips på va de kan vara?

De verkar ju konstigt om de ska vara Eksem, eftersom de för en gång skull varit riktigt kallt här i vinter, och inga knott kan väl leva när de varit -15 grader?! :crazy:

Hon är importerad sommaren -07, och hon visade inga eksem tendenser i sommras eller så....!!

:)
 
Sv: Eksem? Nu?

Jag tycker att det låter som pälsätare i alla fall, jag brukar inte lyckas se de små odjuren utan bara de avskavda fläckarna (unghästarna på min lösdrift brukar få en släng av pälsätare varje år). Jag behandlar med switch pour on så fort jag ser lite avgnagd päls och då har de i allmänhet försvunnit och inte kommit tillbaka.
 
Sv: Eksem? Nu?

Tack för de snabba svaret!=)
Nä, senast de va pälsätare så hade iofs gått rätt långt innan vi fatta va de va.

Har pudrat på henne de vi tog senast på pälsätarna så får vi se om de hjälper=)
 
Sv: Eksem? Nu?

Pälsätare har ju en förmåga att återkomma.
Jag brukar ha rakat mitt sto där pälsätarna trivs. Dvs under manen.
I år har jag inte gjort det, men hon har inga pälsätare vad jag har sett i alla fall.
 
Sv: Eksem? Nu?

känner två som det har hänt liknande för, dock tidigt på våren, men hästsarna hade aldrig tidigare visat tecken på exem. den ena hade fått fuktexem, typ att hästen vart blöt och inte fått torka, och den andra fick exem pga stress, eftersom bästa kompisen flyttat och hon fick gå ensam..
 
Sv: Eksem? Nu?

Ja, nu vänder jag mig till er kloka bukare.
Min isläning har fått nått skumt och tänkte att kanske känner ni igen de?

Hon har kliat av sig massa päls precis under manen, där manen och pälsen går ihop precis.....
De är på båda sidorna från mitten av halsen och upp till öronen.
På vissa ställen ser de ut som man kört en klippmaskin, de är så naket och så jämt avskaft, på andra ställen ser man bara att de är väldigt tunt med päls.

De "roliga" i detta är att de är under manen, och manen är inte kliad alls på.
Inte heller finns där några sår eller nått sårliknande.

De verkar inte heller klia överdriver för hon reagerar inte alls när man kliar henne där. Dock har ja sett att hon står och kliar sig i hagen just där, men inte överdrivet.

Men vad tror ni detta kan vara?
Ska fixa kort idag oxå så får ni se hur de ser ut.

Vi fick päls ätare för 2 år sedan på våra hästar ( detta va innan ja fått denna häst) och detta påminner lite om de men endå inte. För när de hade päls ätare så syntes de tydligt, massa vita små djur längst ner i pälsen men man vet ju inte, kan ju vara det.

Ska ringa veterinären nästa vecka så får vi väl se, men till dess kanske någon här har nått tips på va de kan vara?

De verkar ju konstigt om de ska vara Eksem, eftersom de för en gång skull varit riktigt kallt här i vinter, och inga knott kan väl leva när de varit -15 grader?! :crazy:

Hon är importerad sommaren -07, och hon visade inga eksem tendenser i sommras eller så....!!

:)


Det behöver inte vara exem. eller pälsätare

Vintern är sverige är mycket varmare än vad den har varit. Det går mycket upp och ner. Nu vet ag ju inte hur det har varit hemma hos er:P

Tänk er då att ha på er massa kläder? Skulle inte ni svettas och börja klia er;)

Jag jobbar på en ridskola där 8 av 18 islänningar hästar ser ut ungefär så.

Medans ponny hästarna inte gör det, eftersom dom ej har sådan päls som en islänning.

Även min shettis ser ut såhär. vid bogen, under manen bak på bakbenen.


Men jag säger inte heller att det inte är det.

Kolla upp med pälsätare;)
 
Sv: Eksem? Nu?

Det behöver inte vara exem. eller pälsätare

Vintern är sverige är mycket varmare än vad den har varit. Det går mycket upp och ner. Nu vet ag ju inte hur det har varit hemma hos er:P

Tänk er då att ha på er massa kläder? Skulle inte ni svettas och börja klia er;)

Jag jobbar på en ridskola där 8 av 18 islänningar hästar ser ut ungefär så.

Medans ponny hästarna inte gör det, eftersom dom ej har sådan päls som en islänning.

Även min shettis ser ut såhär. vid bogen, under manen bak på bakbenen.


Men jag säger inte heller att det inte är det.

Kolla upp med pälsätare;)

Är du säker på att hästarna på ridskolan INTE har pälsätare har aldig hört något liknande förut. tänker på att islänningar finns juh runt halva jortklotet där dom inte alls har någonting som liknar våran vinter och klarar sig juh bra....
 
Sv: Eksem? Nu?

pälsätare :crazy: börjar alltid på halsen under manen de gånger jag sett det .
Så tvätta grejer och häst och mörda de små krypen:p
har inte heller sett dom med blotta ögat någon gång och inte fick alla mina hästar det heller !?! men din beskrivning låter precis som jag såg det ;) klippmaskin ,använder du etotal? se till att vara ute då det är giftigt som skam att andas in fick jag lära mej :( av egen erfarenhet .
 
Senast ändrad:
Sv: Eksem? Nu?

På ett ställe som jag har jobbat på var de en extremeksem häst som ställde sig och kliade sig mot ett träd mitt i vintern.

I höstas kliade min häst av sig nästan all man och päls(vid mankamen)..Fast jag tror det var kompisen som var mest skyldig.Men det var tidigt på hösten.Men det var inte skorvigt eller sårigt.

Jag smorde ett par gånger och sen började manen växa och inget mera försvann.
 
Sv: Eksem? Nu?

P har pälsätare, jag Switchar henne och de andra hästarna. Hon ser ut som skrutt, och det är svårt att bli av med dem. Man kan raka av pälsen, eller bara en "lusrand" under mannen där det är som varmast och gottast.
 
Sv: Eksem? Nu?

Pälsätare kan även shetlandsponnier få, men kanske inte andra raser som inte är så lurviga så att säga.
 
Sv: Eksem? Nu?

Låter som våran shettis som av någon anledning har haft pälsätare i 2-3 säsonger men ingen av de andra hästarna. Vi använder Frontline spray på området och en stor marginal runt. Redan efter första sprayningen så ökar inget mer hårlöst men behandlar 2 ggr till med en veckas mellanrum. Så fort vi ser den minsta lilla fläck så sprayar vi.

Veterinären tipsa om att använda ett luschampo innan Frontline om de var envisa men det har vi inte behövt.

Har man många hästar så blir det dyrt men Frontline
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 929
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 372
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 182
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 515
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp