Eksem på islandshäst!

N

Norrberge

Har en islandsvallack på foder som är 20 år nu, han har mest eksem i svans och man.:( Idag hämtade vi hans eksemtäcke och provade det på honom när vi tog in han. Det satt väldigt konstigt fram på bringan och satt liksom tajt. Hans täcke är väldigt stretchigt men verkar helt OK. Om någon har en beskrivning om hur täcket skall sitta skulle jag vara intresserad. Vill också ha fler tips om eksem då vi inte hållt på med så mkt eksem förut.:confused:
 
Sv: Eksem på islandshäst!

Det brukar sitt väldigt tajt fram så det är säkert rätt. Medel och dyligt till eksemhäst finns i mängder i gamla trådar.

Så på eksem osv så är det bara att välja och vraka i eksemdjugeln. Det finns troligen lika många metoder att behandla hästarna som det finns hästar.
Har ägaren innan inte behandlat hästen med något mer än täcke?

Lycka till!
 
Sv: Eksem på islandshäst!

(Knapplån)
Vilket märke på täcke? Mitt ena Boetttäcke sitter tajt ifram av den enkla anledningen att det egentligen är lite för litet, jag köpte storleken större i år och det sitter mycket bättre och hon kommer inte få skav som hon får av det gamla (av resårerna i framkanten). Jag tycker inte att täcket ska sitta väldigt tajt som du skriver.
Sök på eksem i forumet så får du mängder med behandlingstips!
 
Sv: Eksem på islandshäst!

han blir behandlad med "Switch" nu och "Grön Superbra Hästsalva". Märket på täcket är Boett. Han blir (ska) också tvättad varje dag.
 
Sv: Eksem på islandshäst!

Tvätta inte varje dag - det torkar ut och kan också orsaka klåda. Det räcker att tvätta ung. en gång i veckan istället.
Sök på Boett på Goggle så kan du hitta många bilder på hur täcket ska sitta och jämföra med ert eget, det kan ju vara fel storlek och det kan gå att justera så det sitter bättre?
 
Sv: Eksem på islandshäst!

Nu har vi köpt ett eksemtäcke från Hööks. Det sitter mycket bättre!!!:smirk:
 
Sv: Eksem på islandshäst!

Superbra grön salva är bra, den har hjälpt många hästar.

Jag tvättar min eksemhäst varje dag med äppelcidervinäger (en skvätt) i en halv hink vatten. Det rengör och lindrar och torkar inet ut. Smörjer med egen gjord salva som mjukgör eftersom min eksemhäst blir så hård i taglet att allt går av.

Har täcken från Boett o Hööks. Boett passar min häst bäst men det finns ju en del att välja på numera. Täcket skall sitta bra, inte smita åt och inte vara för löst. Vissa hästar behöver huvor - i så fall är Boetts bäst och de går lika bra till Hööks täcke.
 
Sv: Eksem på islandshäst!

Ja huvan har tyvärr redan börjat spricka..:( vad är det för hemmagjord salva du har? varje morgon när vi tar ut dem och när vi ska rida, svampar eller sprutar vi på med en myggmedelblandning av vitlök, ääppelcidervinäger och vatten!
 

Liknande trådar

Hästvård Har köpt ett eksem täcke men hur tajt skall det sitta vid bogen och bak benen? Funderar på om det jag köpte är lite för litet då jag...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu i helgen har jag ridit båda hästarna och det har blivit uteritt för hela slanten. I fredags var W helt skruvad, steppade omkring och...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Magiana
·
Hästvård Köpte en häst som har eksem sommartid. Nu på vintern har han inte visat några som helst symptom, så jag antar att det är dessa surrande...
2
Svar
24
· Visningar
4 477
Senast: clubman
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp