Bukefalos 28 år!

Terqa

Trådstartare
God kväll buke!
Är lite bekymrad över vår Golden-kille. Upptäckte igår att han har som små sårskorpor på ryggen, börjar vid skulderbladen och fortsätter upp mot huvudet. Han är sedan en vecka tillbaka nerrakad. Kliar inte och verkar inte irriterad, äter och dricker som vanligt , är sig själv helt enkelt förutom dessa skorpor. Har inte velat peta för mycket med dom men tog bort en och det är sår därunder så det är inte smuts av något slag.
Kan inte hitta nån annanstans på kroppen. Nån som har några idéer om vad det kan vara?
Ska rådfråga veterinär imorgon men man klurar sig ju galen om vad det kan vara :confused:
 
Våteksem? I så fall kan det helt plötsligt börja sprida sig med blixtens hastighet.
Allergi mot något (t ex metall eller färgning av läder eller tygmaterialet) på halsband/sele/koppel? Det har ju inte kommit inpå huden innan när han hade full päls.
 
Våteksem? I så fall kan det helt plötsligt börja sprida sig med blixtens hastighet.
Allergi mot något (t ex metall eller färgning av läder eller tygmaterialet) på halsband/sele/koppel? Det har ju inte kommit inpå huden innan när han hade full päls.

Har ju tänkt på dessa alternativ också, men det jag kunde få fram om våteksem är att det ska klia och göra ont, men han är helt obrydd. Nån reaktion på nåt annat kan det ju naturligtvis vara, han har dock varit nerrakad förut och inte fått några reaktioner. Han har ett vanligt nylonhalsband som han bara har vid promenader.
Försöker komma på om det är nåt annat som gjorts annorlunda på senaste men kan inte komma på nåt, han äter samma mat som alltid (färskfoder) och har inte rört sig i några andra miljöer än vanligt
 
Jag har funderat lite till nu. Har du satt fästingmedel i nacken på honom? Brukar han rulla sig på marken/ i gräset? Tänker då på fågellort som lätt fastnar. Det hade min äldste för ett antal år sedan. Det hade fastnat på halsbandet och sen satt det och frätte i nacken på honom. Han fick först 2 normala antibiotikakurer. Så råkade jag titta på ett halsband som min mamma använde när hon rastade honom en gång per dag, där satt det fågellort synlig kvar. Sen blev det 3-veckors kur med antibiotika. Då äntligen läkte huden i nacken och det halsbandet kastade jag.
 
Jag har funderat lite till nu. Har du satt fästingmedel i nacken på honom? Brukar han rulla sig på marken/ i gräset? Tänker då på fågellort som lätt fastnar. Det hade min äldste för ett antal år sedan. Det hade fastnat på halsbandet och sen satt det och frätte i nacken på honom. Han fick först 2 normala antibiotikakurer. Så råkade jag titta på ett halsband som min mamma använde när hon rastade honom en gång per dag, där satt det fågellort synlig kvar. Sen blev det 3-veckors kur med antibiotika. Då äntligen läkte huden i nacken och det halsbandet kastade jag.

Nej, inget fästingmedel på honom. Rullat i gräs har han garanterat gjort men eftersom han är så kortklippt så syns det tydligt om han blir skitig eller om nåt fastar, halsbandet tas av och på flera gånger per dag, kollade på det nyss och inget konstigt med det...Skulle det kunna va nån reaktion mot schampoot som de förmodligen använde när han klipptes? Borde ju iofs va på fler ställen då :confused: är ju mest orolig att det är våteksem ändå men att det inte brutit ut än eller nåt :crazy:
 
Jadå, det kan vara schampot. En hund jag hade för väldigt länge sen fick utslag av schampo med parfym. Det brukar ju börja nånstans och sedan utökas, så är det ju även när vi människor får något. På den hunden började det som små myggbettsliknande knottror som det blev sår i toppen på. Då var jag snabb att bada om honom i oparfymerat schampo. Jag har för mig att han fick nån medicin av vetten första gången innan vi kom på vad det berodde på.

Jag tycker du bör visa upp honom för vetten imorgon. Det gäller att stämma i bäcken om det visar sig vara våteksem. Det blir bara mer jobbigt och tar mycket längre tid att läka om det blir större. Berätta gärna hur det går.
 
Nu har vi varit hos veterinär! Inga parasiter eller bakterier utan hon va lite inne på att det kan vara någon reaktion mot schampoot. Men vi fick med oss ett schampo och en salva för att få bort skorpor och förhindra att det sprids och utvecklas till andra otrevligheter. Väldigt skönt att vi upptäckte det snabbt! Fick så mycket beröm att han var så fin i hull och i sin korta sommarfrisyr så det var roligt :)
 
Hur kort är han rakad? När min tik haft fukteksem och vi tvingats raka ner henne helt så har maskinen ibland råkat lugga henne lite så det blivit små sår/röda utslag efter den. Det kan inte vara nåt sånt?
 
Han har ca en centimeter lång päls, vi har inte gjort det själva utan lämnade in honom, men det är ju inte helt omöjligt! Men som veterinären sa så är det lätt att små sår utvecklas o gror till värre saker om man inte upptäcker det i tid, så jag är glad att vi gjorde det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 495
Senast: Shettisar
·
K
Hundhälsa Jag skriver denna tråden anonymt för att ingen inblandad ska känna sig utpekad. Ursäkta långt inlägg. Det är nämligen såhär; jag har...
Svar
10
· Visningar
2 200
Senast: Katara
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 635
Senast: NataliTM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp