Bukefalos 28 år!

marie89

Trådstartare
Någon som haft liknande? Veterinär har varit ute, han fick en kortison kur som hjälpte men så fort vi slutade med kortison en kom det tillbaka. I ansiktet är det som många små sår, på kroppen är det som enorma myggbett som sen också blir sår på. Det kliar mycket, nu har vi köpt eksem täcke och hoppas att det ska hjälpa! Men någon här kanske varit med om samma symtom och vet något som hjälper? Det smittar inte, han har gått ihop med flera hästar utan att de har några symtom.
Han är mycket lättfödd och går därför på magert bete, kan det vara så att han äter olämpliga växter när betet blir för knapert? Han har fri tillgång till fin halm

Lyckades tyvärr inte lägga in bild som jag tänkte :-(
 
Det låter ju som någon typ av överkänslighetsreaktion, förmodligen mot bitande insekter (men det kan man ju inte helt säkert veta, kan ju vara t.ex. konstigheter i betet som du säger). Jag tycker det är rätt att testa med eksemtäcke, gärna också något bra insektsmedel. Jag använder UltraShield till mina hästar sommartid och tycker det funkar bra, särskilt i kombination med eksemtäcke. Har du dessutom någonstans som hästen kan "fly undan" insekterna är det en stor fördel, t.ex. grusad yta i någon del av hagen, ligghall/skjul eller liknande.

Har din häst även skorv/kli i man och svans? Det brukar vara säkraste tecknet på eksem, men alla eksemhästar är lite olika, så inte säkert att symptomen är klockrena.

Vår 20-årige eksemhäst, som haft eksem sedan han var 6, brukar få sår/kala fläckar i ansiktet i början av sommarsäsongen. Vissa år mycket, andra år lite, och jag har inte lyckats lista ut riktigt vad det beror på - om det är insekterna eller omställningen till bete. Jag behandlar i alla händelser med hästsalva (vet inte vad den heter, men sån där kletig, tjärdoftande i svart burk...) och det brukar gå över på 1-2 veckor. Kortisonsalva/kräm har jag använt sparsamt, men tycker det fungerar bra i korta perioder om hästen har intensiv klåda - då funkar kortisonet bra för att "bryta klibeteendet". Annars använder jag ett preparat som heter Ökozon (kan köpas på postorder från Tyskland, tror jag, själv har jag ärvt mitt av en stallkompis) som jag smörjer huden i mankam och svansrot med - det funkar mycket bra! Hästen är i stort sett klifri under sommaren med Ökozon, eksemtäcke och tillgång till grusad yta + ligghall. Går på lösdrift, så står aldrig på stall (många stallar annars in eksemhästar nattetid).
 
Har också en eksemhäst, men hon kliar man och svansrot så hon blir kal och sårig där, dock inte på andra ställen. Men blir hon hårt ansatt så kan det sprida sig neråt halsen och i pannan.
Eksemtäcke, alltså ett riktigt eksemtäcke, är det som gäller, och att jag smörjer de kliande ställena med Islandssalva. Den är klådstillande och läkande och funkar mycket bra. Det är som om klådan lugnar sig efter en stund när jag har smort på den salvan.
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 660
Senast: super
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 663
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 043
Senast: svea
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 627
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp