E

elin_moberg

Min shettisvalack har (troligen) eksem, köpte honom för tre månader sedan och då nämnde de kort att han brukade klia sig och hade lindrigt eksem. De brukade använda nylanders hästkräm. Vi har införskaffat oss ett eksemtäcke då han blir fullständigt galen då han är utan. Springer runt som en tok i hagen och blir elak på hästkompisen, han är med andra ord väldigt irriterad. Så täcke är absolut nödvändigt. Det blir inte bättre av att han kliar sig så han får sår bak på rumpan och halsen, samt att han inte har någon man kvar nästan, det är bara stubb, likaså med svansroten. Det är liksom bullar i mankammen och svansrot, som att han är svullen?

Har provat nylanders men tycker inte att det funkar...för tillfället gör vi såhär, han har alltid täcke och flughuva ute, sprayar han med ett insektmedel (minns ej vad det heter) på utsatta delar samt smörjer med helsosan sol på såren. Vet ej säkert om det är insekter eller sol som gör att det kliar, antagligen insekter...det finns en hel del av dom här..=(

Har läst om alla möjliga medel man kan smörja med men hur ska man göra? Nylanders, vart ska man ha det? På sår? I manen/svansrot? Vill inte ha i för mycket på honom, det bara kliar mer? (kan jag tänka mig). Ska jag tvätta ur allt medel hur ofta och med vad? Grönsåpa? Äppelcidervinäger (svårt då det är sår) Mjällschampoo? Eller ngt receptbelagt? Jag ser inte om det är eksem...han får sår för att han kliar sig..men har svårt att tänka mig vad det isåfall skulle vara om inte det..Ska jag ta bort saker i boxen som han kan klia sig mot? Krubba, vattenhink och saltsten? Ska man sätta upp tex. borstar han kan klia sig mot istället?

Oj så mycket frågor och vimsigt det blev..men jag är väldigt tacksam för svar då det gör såå ont i hjärtat att se honom klia sig så det blir sår =(
 
Sv: Eksem?

Har själv en nyligen anländ shettis hemma som såg hemsk ut när hon kom, hade sår i både man och svans. Jag började med att klippa stubb och sen smörjer jag varje kväll med tjärsalva och ser till att det är väl insmort ända ner i roten Nu i dagsläge är det en helt annan häst men hon kliar sig än men inte lika illa längre.Se till att hålla man och svans smorda med mycket salva överdriv gärna...
 
Sv: Eksem?

Har också en salva med tjära hemma..har dock inte provat den ännnu. Nylanders är ju också tjära? Hmm kan man smörja den även på sår eller ska jag ta något annat på såren? Hur ofta tvättar du rent och "gör om"? Tack för ditt svar!!
 
Sv: Eksem?

Jag har använt samma salva även på såren och inte har jag märkt att det skulle ha gjort ont eller så, tvätta rent gjorde jag bara första kvällen och sen har jag bara "fyllt på" det blir kladdigt och ser flottigt ut men har tänkt att tvätta bort allt bara insekterna trappas ner. Och jag gnor verkligen in salvan i man och svans och andra utsatta ställen tycker ju att jag är snäll som kliar så skönt på henne. :D
 
Sv: Eksem?

din pålle låter exakt som min pålla, hon kliar sig jättemycket å det blir såna där bullar i manen å svansen som du skrev om. Det som ja har kommit fram till med min pålla är att hon inte tål gräset (allså det färskaste nyaste, kom på förra året att det var detta som utlöste eksemet) har genom åren prövat nästintill allt från nylanders till tex "eksempiller" men iget hjälpte :crazy: hon har varje år skrubbat av sig svans å man å kvar bllir dessa hemska variga sår :cry: men iår så har jag nästan lyckats bota na :banana: hon har inprincip hela manen kvar å svansen ser jättefin ut å det enda jag använt till henne är Aloevera juice som sprutas in i munnen morgon å kväll å penslat på med olivolja på de kliiga ställena+eksemtäcke, men kom ihåg att om du börjar med olivolja så måste hästen vara täck med täcke över olivoljan annars grillar du hästen ;) Just nu ser hon ut som vilken frisk ponny som helst inte ett sår :) jag e så :D :D och hon har haft grov eksem vill ja lova :eek:
 
Sv: Eksem?

på min eksem häst har jag tidigare smörjt med nylanders, men såg inte att det hjälpte
så jag bytte till avs 14, funkar mycket bättre. :banana:
ska köpa eksem täcke, tvättar honom en gång i veckan med grönsåpa,
smörjer mellan 1-3 ggr om dagen och duschar då in man och svans med utspädd äppelcidervinäger.
ger foderjäst och vitlök som jag tror hjälper.
man måste också tänka på att hjälpa hästen genom att se till att hans emunfösvar är bra! :bump:
 
Sv: Eksem?

Tänkte också prova med AVS 14, någon som vet vart man kan köpa det? Finns det på tex.granngården och liknande?
Tänkte dock först prova med Nylanders en gång till, har jag fattat rätt så är den till för att dämpa klådan samtidigt som förebyggande mot insekter? Det vore ju bra isåfall, så lipper man ha två medel, ett mot kliandet och ett mot insekterna... :)

*Christine* - Du har alltså AVS 14 på utsatta delarna? Kan man ha det på såren?? :confused: och sedan äppelcidervinäger i hela manen och svansen? Där det är friskt vill säga..så att det ska lukta när de viftar runt då eller?

Vitlök får han också, glömde skriva det..

Cita - Vet inte om det beror på betet, ska försöka kolla det nästa år. Kan ju vara möjligt då han tydligen inte hade sådana här problem innan han kom till oss, det plus att det finns mer insekter här :mad: Hur har ni gjort då? Har de fått stå inne tills det inte är lika färskt eller vad? Och vilken tur att din ponny blivit frisk!! :bow:

BJORKA - Ja så har det väl blivit här också att man smörjt och smörjt...men jag tycker att det borde klia mer när man har en massa rester i manen?? Kan jag tänka mig själv iaf om jag hade massa klet i huvudet :p

Man känner sig som en djurplågare nästan ju.. :cry: Tur att det inte bor så mycket folk häromkring annars skulle man väl bli anmäld :mad: :smirk: Men man kan ju inte göra så mycket mer, provar ju allt!
 
Sv: Eksem?

ditt fall låter då som exem..

våran dam har vi exemtäcke+huva och skillingaryd (går utmärkt i sår), och iår är hon en helt annan dam.. mycket finare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem?

AVS 14 finns i de flesta välsorterade hästaffärerna. Jag har provat det för första gången i år, tycker det verkar fungera bra.
 
Sv: Eksem?

Tänkte tvätta ur man och svans innan jag sätter igång med Nylanders igen. Har hört att Hexocilshampoo ska vara bra, desinficerande. Har tidigare använt grönsåpa och ibland bara vatten, men eftersom han har sår nu så tänkte jag att det kan vara bra med något desinficerande så det inte blir någon infektion i dem. Men nu till min fråga: Kan man använda Hexocilschampoo i SÅR? :confused: Det står inget om det i varuinformationen...

Hur som helst så ska jag om Nylanders inte fungerar, beställa Equie-lotion och prova det. Annars får jag leta vidare, AVS 14 och Aloe vera produkter står härnäst.

Så någon som vet om hexocilschampoot, hör av er! Tänkte nämligen köpa det idag och tvätta ur honom :)
 
Sv: Eksem?

Tvätta honom och dränk honom i Nylanders sedan. Hjälper det inte efter ett par dagars behandling så måste du kanske kortisonbehandla. Hästar kan bli VÄLDIGT sjuka av eksem, trill och med så illa att man måste avliva. "Balderum" här på buke är expert på eksemhästar, hon har även nyligen skrivit om ett supermedel som hon rekommenderar. Hör av dig till henne!
 
Sv: Eksem?

Det bästa jag har provat mot klåda i man och svans är 1 flaska olivolja, ca 1/2 flaska äppelcidervinäger och pressa i en 1/2 vitlök, låt dra ihop sej 1 dygn, sila och bara häll och massera in det. jag har provat många och dyra smörjor men detta är det billigaste och hållbaraste och bästa, prova :banana: .
 
Sv: Eksem?

Nu så är han nytvättad med grönsåpa, sedan hade jag på mycket nylanders, men undvek såren så gott det gick, då det är vinäger i den. Det borde ju svida, han blev tokig förut när vi hade nylanders på, men om det berodde på krämen eller att eksem bröt ut då vet jag inte. Lika bra att undvika dem iaf, det som gick iaf. Han kliade sig fortfarande i boxen..hade inte ut honom ngt mer så jag såg aldrig han reaktion ute. Får väl se imorrn..läre väl prova med detta ngn dag iallafall. Han har inte grav eksem, det sitter i man och svansrot, ingen annanstans så jag hoppas det ska försvinna men annars får man väl ge kortison.

Dolores_88 -tack för tipset! Ska höra av mig till henne!
aana - Vill inte använda äppelcidervinäger då det svider i sår...men det är säkert bra om man har en häst som kliar sig men som inte har några sår!
 
Sv: Eksem?

Använder du AVS 14 på sår också? Han har ju sår i manen, svårt att undvika dom...det är öppna sår då han kliar sig så de aldrig läker..=(
 
Sv: Eksem?

Dolores_88 skrev:
Tvätta honom och dränk honom i Nylanders sedan. Hjälper det inte efter ett par dagars behandling så måste du kanske kortisonbehandla. Hästar kan bli VÄLDIGT sjuka av eksem, trill och med så illa att man måste avliva. "Balderum" här på buke är expert på eksemhästar, hon har även nyligen skrivit om ett supermedel som hon rekommenderar. Hör av dig till henne!
Håller med i stort , men jag rekommenderar mera hydrokortisonsalva tills svullnaden ger sig lite. Min pålle är jättefin , om det beror på att jag använt mera hksalva än förut vet jag inte.
 
Sv: Eksem?

elin_moberg skrev:
Tänkte också prova med AVS 14, någon som vet vart man kan köpa det? Finns det på tex.granngården och liknande?
Tänkte dock först prova med Nylanders en gång till, har jag fattat rätt så är den till för att dämpa klådan samtidigt som förebyggande mot insekter? Det vore ju bra isåfall, så lipper man ha två medel, ett mot kliandet och ett mot insekterna... :)

*Christine* - Du har alltså AVS 14 på utsatta delarna? Kan man ha det på såren?? :confused: och sedan äppelcidervinäger i hela manen och svansen? Där det är friskt vill säga..så att det ska lukta när de viftar runt då eller?

Vitlök får han också, glömde skriva det..

lite länge sen men...
smörjes på utsatta delar, deet blir ju på sår och så med.
försöker pilla bort skorpor och så med salvan den mjukgör ju också.
jag sprayar i man och svans och lite på ryggen, liksom "hela" hästen.... jo, "doften" sprider sig när dom rör på sig ;)

istället för att smörja med två salvor skulle JAG själv smörja med avs och spraya med vinäger och spraya med något mer reppelerande mot insekterna. me det är ju för att det funbnkar på min häst...
 
Sv: Eksem?

Eksem salva


Jag smörjer min shettis med denna salva och han har vart bättre i år. Dessutom tvättade jag honom med Hexocil innan jag smorde in hela honom.Jag tvättar inte när han är sårig utan när allt är läkt för att minska risken för smärta.Utöver detta så smörjer jag in skap,öron,under ögon med tjärsalva. Har även Nylanders som ombyte.
Heltäckande eksemtäcke med huva. Man bör klippa ner man och svansrot om man ska smörja in där för det tränger ner lättare då.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 308
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 801
Senast: sthu
·
Hästvård och isåfall, är det verkligen knotten han inte tål? Det är framförallt svansen han kliar, men sålänge jag smörjer och han har täcke...
Svar
10
· Visningar
1 349
Senast: Jate Volim
·
Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp