Bukefalos 28 år!

Dressyr_flicka

Trådstartare
Vill ha lite tips och råd...
Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans.
Har testat täcke men det hjälpte inte, verkar bli bättre när jag tvättar men vill ha något mer medel som gör att jag inte behöver göra det varje dag.

Har kikat runt lite i andra trådar och fått följande förslag, nån som vet nåt mer medel eller har svar och åsikter om de jag räknar upp, snälla skriv!

Horsol
-det verksamma ämnet är salisylsyra = helt vanligt smärtstillande
-Dyrt

Helosan
- drygt och kladdigt
+ relativt billigt
+ mjukgörande
har testat helosan sol, funkar hyffsat men är kladdigt och lägger sig som en hinna över hårbottnen.

Blåspray
antiseptisk och torkar ut, bra?

Prob olja
Verksamt ämne?
Dyrt?

Nylanders
Mjukgörande och håller borta flugor, funkar det?
Varksamt ämne?

Vatten och äppelcidervinäger
Funkar det?
Varför funkar det? Innehåller det nåt särskilt ämne som är bra?

Olivolja
+ Mjukgörande?
+ naturliga ämnen
- lockar till sig insekter?

Aloe vera gel
Något märke som är bättre än de andra?
Har testat aloe horse gel 98%, finns bl.a på börjes, men såg ingen direkt förbättring.
 
Sv: Eksem

Hej!

Känner inte till någon behandling mot exem som inte behöver användas dagligen. Har du testat exemtäcke?
Finns kortisonlösningar att smörja in - på recept - men behöver också appliceras dagligen.

En del islandshästägare pratar om alger och speciella mineralblandningar. Ganska vanligt med exem på islandshästar så om du lägger en förfrågan bland islands-folket kan du säkert få mycket råd!
 
Sv: Eksem

Du läste nog inte mitt inlägg så noga;)
Jag vill inte tvätta varje dag
Ja, jag har som sagt testat täcke, vilket jag också skrivit:grin:

Tror jag testade kortison förra året, hade samma effekt som helosan, mjukade upp lite men la sig som en hinna över hårbottnen.
 
Sv: Eksem

Vet du om det är soleksem eller eksem orsakat av insekter som din häst har. Du behandlar ju lite olika beroende på orsak. T ex helosan sol kan jämföras med solkräm, vilket inte kan lindra ett insektsbett...

Själv har jag testat en hel del produkter genom åren och har kommit fram till att det som fungerar bäst på min häst är horsol + eksemtäcke. Horsol fungerar som blåsprayen -det torkar ut huden. Inte speciellt dyrt, brukar använda 2-3 flaskor per säsong (pris per flaska är 175 kr). Räcker att jag fördelar ca 5 ml i man o svans 1 gång i veckan för att min pålle ska vara helt symptomfri :love: I övrigt går min häst ute med täcke dygnet runt.

Variationen på täckeskvaliten är rätt stor. Har provat täcken som skavt, gått sönder för minsta lek etc. Bäst tycker jag är Boetts och de billiga som Gekås har (kopior av boetts).

/Geum_rivale
 
Sv: Eksem

*KL* har kollat på en annons på en häst som hade lindriga sommar eksem, vad skulle ni säga att det innebar för skötsel generellt? täckad eller smörjning, (vad smörjer man med ?)
 
Sv: Eksem

Jag gissar att det handlar om insekter.

Då rekommenderar jag ändå ett eksemtäcke eftersom det är ett bra skydd, däremot måste du såklart ändå smörja hästarna på de ställena täcket inte hjälper.

Kortisonvaccination kan hjälpa, det kostar ca 200 kr så det är värt att testa & hjälper hela sommaren.Ev kan 2 vaccineringar behövas.

Mjukgörande & klådstillande savor.
Klådstillande exempel är "superbra hästsalva",hydrokortison, itch balm( en salva jag testat & som verkar hjälpa).

Mjukgörande, föredrar idomin då det är kraftigast, men skillingarydsalvan är insektsavskräckande & kan användas som myggmedel på öron, skap/juver, armvecken osv.
Helosan osv.

Tväta en gång i veckan med vatten blandat med äppelcidervinäger, dyrare alternativet är prob schampo.

Horsol är ett medel som, vad jag läst, ska vara avskräckande mot knott, har inte hittat ngt om mygg & övriga insekter.
 
Sv: Eksem

Blåspray bara förvärrar det hela då det torkar ut såren så det kan börja spricka, man vill ju smörja med mjukgörande!
 
Sv: Eksem

Aloevera gel kan vara svalkande på sår & inektsbett, men det skyddar inte mot insekter.Du kan sätta på det unders med ngt avskräckande salva på, tex skillingaryd eller superbra hästsalva( senaste lternativet glömde jag skriva, oxå är insektsavskräckande)
 
Sv: Eksem

Det stora problemet med exemhästar är att det som fungerar på en kan vara verkningslöst på en annan:crazy: Men mina erfarenheter är i alla fall som du kan läsa nedan.


Vill ha lite tips och råd...
Har ett 6-årigt NF-sto med eksem, kliar av sig man och svans.
Har testat täcke men det hjälpte inte, verkar bli bättre när jag tvättar men vill ha något mer medel som gör att jag inte behöver göra det varje dag.

Har kikat runt lite i andra trådar och fått följande förslag, nån som vet nåt mer medel eller har svar och åsikter om de jag räknar upp, snälla skriv!

Horsol
-det verksamma ämnet är salisylsyra = helt vanligt smärtstillande
-Dyrt
Har ej testat själv men känner en som använder det, hennes häst kan nu gå utan täcke och med horsol som enda behandlingsmetod!

Helosan
- drygt och kladdigt
+ relativt billigt
+ mjukgörande
har testat helosan sol, funkar hyffsat men är kladdigt och lägger sig som en hinna över hårbottnen.
Jag använder Helosan på alla torra ställen på huvudet, skapet, mellan frambenen. Det bästa mjukgörande alternativet, särskilt med tanke på priset. Helosan sol tycker jag är svårare att applicera. Mjukgörande är viktigt för att lindra klådan!


Blåspray
antiseptisk och torkar ut, bra?
Uttorkande kan vara bra om där är vätskande så eller liknande, men att ta det i min exemhästs mankam vore katastrof. Där behöver han mjukgörande för att minska klia!

Prob olja
Verksamt ämne?
Dyrt?
Har ej testat själv, men det är mkt använt av islandshästägare.

Nylanders
Mjukgörande och håller borta flugor, funkar det?
Varksamt ämne?
Hjälper småsår och förhårdnader att läka fort. Håller flugor borta från såren, men man måste då applicera ganska ofta. Tycker att skillingarydssalvan har samma effekt, eftersom det är tjära i båda så tror jag det är det som är verksamma medlet i.
Jag har både skillingarydssalva och nylanders, vilket jag använder beror på var på hästen jag vill applicera det, de har ju mkt olika konsistens.

Vatten och äppelcidervinäger
Funkar det?
Varför funkar det? Innehåller det nåt särskilt ämne som är bra?
Har ej testat.

Olivolja
+ Mjukgörande?
+ naturliga ämnen
- lockar till sig insekter?
Verkar mjukgörande men blir kletigt samt risk för att "steka" hästen om det appliceras där solen kommer åt att värma ordentligt. Inte särskilt praktiskt om man har täcke, det är svårt att få ur tyget. Smuts sätter sig i oljan. För mjukgöring väljer jag hellre en kräm som kan masseras in ordentligt, typ helosan.

Aloe vera gel
Något märke som är bättre än de andra?
Har testat aloe horse gel 98%, finns bl.a på börjes, men såg ingen direkt förbättring.

Ej testat.



Min pålle går med täcke men har ändå kliat av sig mycket man de senaste somrarna, samt fått lite småsår runt mankammen. I år har vi provat ett preparat som heter Killitch(verksamt ämne bensylbensoat) som jag köpte av veterinären. Började applicera när pållen började klia lite i juni. Klian försvann på några dagar! Sedan har jag fortsatt behandlingen hela sommaren och han har i princip varit symptomfri! Har dock fått en del sår kring skapet, detta har framförallt behandlats med skillingarydssalva.
Killitch har liksom återställt huden till normaltillstånd, den första veckan med behandling föll död "elefanthud" av i stora flagor, sedan dess har huden i man och svans varit mjuk och fin!

Nu gjorde jag dig säkert ännu mer förvirrad genom att rekommendera ytterligare ett preparat:D
Lycka till!
 
Sv: Eksem

Min pålle går med täcke men har ändå kliat av sig mycket man de senaste somrarna, samt fått lite småsår runt mankammen. I år har vi provat ett preparat som heter Killitch(verksamt ämne bensylbensoat) som jag köpte av veterinären. Började applicera när pållen började klia lite i juni. Klian försvann på några dagar! Sedan har jag fortsatt behandlingen hela sommaren och han har i princip varit symptomfri! Har dock fått en del sår kring skapet, detta har framförallt behandlats med skillingarydssalva.
Killitch har liksom återställt huden till normaltillstånd, den första veckan med behandling föll död "elefanthud" av i stora flagor, sedan dess har huden i man och svans varit mjuk och fin!

Nu gjorde jag dig säkert ännu mer förvirrad genom att rekommendera ytterligare ett preparat:D
Lycka till!


Jag har inte provat just Killitch men använder sedan flera år tillbaka en annan salva med bensylbensoat och jag vill också varmt rekommendera det. Lite dyrare men ack så effektivt. I sommar har jag av andra anledningar haft min ponny på stall på nätterna och då har jag inte ens behövt använda eksemtäcket. Jag har inte stött på något annat medel som så effektivt stillar klådan.
 
Sv: Eksem

Horsol
Horsol har jag använt hela sommaren med mycket gott resultat (behandling varannan till var fjärde dag, med täcke och flugluva sen i april). Helt klart värt pengarna! Hela sommarens behandling gick på ca 900 kr. Salicylsyra brukar ju användas vid ex psoriasis, säljs som kräm i tub på Apoteket. Effektivt, lite jobbigt med all lös hud, men enkelt att använda och snabbt resultat.

Helosan
Helosan är ju mjukgörande, som du skriver, men det är rätt jobbigt att kladda på. Speciellt om hästen har kvar man och svans. Verkar inte heller lindra klådan något nämnvärt under längre perioder.

Blåspray
Nej! Undvik! Aldrig torka ut ett eksem, det gör fruktansvärt ont och kliar något alldeles fruktansvärt!

Prob olja
Var för min knotteksemis helt verkningslöst, trots kombinerat olja och schampoo helt enligt regelboken (och ännu ihärdigare med). Kladdigt och besvärligt, täcket blev fruktansvärt äckligt på kort tid..

Nylanders
Samma som ovan, inget jag rekommenderar. Rätta mig om jag har fel, men visst är det tjäran som är det verksamma ämnet. Tjära är mycket mjukgörande, men besvärligt att arbeta med.

Vatten och äppelcidervinäger
ÄCV har en sammandragande effekt på huden, vilket verkar svalkande på ansträngd hud. Använd inte på sår, det svider! Ska blandas minst 1:3 (en del ÄCV, 3 delar vatten), så det inte blir för starkt för huden.

Olivolja
Har aldrig varit med om att det lockar till sig insekter, men samma som alla andra oljor: svår att applicera på ett bra sätt.

Aloe vera gel
Har inte märkt effekt alls av någon AloeVeragel, oavsett prisklass. Däremot har jag sett rätt otrevliga allergiska reaktioner på hästars hud och undviker det.



Mina bästa tips:
Horsol
Eksemtäcke (ett måste! Dämpar inte klådan, men kan förhindra att hästen kliar sig blodig och blir mer angripen av insekter)
Skillingarydssalva (4Ess) Utmärkt som insektsavisare och mjukgörare
Installning (med täcket på) när det är extremt med knott och insekter
Tvätt vid behov med något lugnande schampo, kan kombineras med en ÄCV-skjölning om hästen inte har sår. Håller på att testa ett eksemschampo från Guldros med bla en, har inte gjort tillräckligt många tvättar för att utvärdera än. Luktar rätt trevligt.

jag tror även på att man måste behandla från insidan också, med en välbalanserad foderstat och ett för hästen lämpligt bete. Mag-tarmstabiliserande tillskott har hjälpt en hel del vid flytt och andra förändringar. Avmaskning ska undvikas så långt det går.
Tänk också på att det tar tid innan man märker om något hjälper, det räcker inte med en behandling och sen är allt bra. Ett annat tips; googla, det finns massor av tips på vad man kan göra för att lindra hästens besvär!
 
Sv: Eksem

Jag har inte läst svaren, så jag slänger bara in ett snabbt svar på vad jag tycker funkar bra,
prob's supercream.
Innehåller aloe vera också.
 
Sv: Eksem

Horsol:Horsol verkar klådstillande samt hjälper till att återge huden dess normala mjukhet och kondition.
Horsol är enkelt att administrera. Man droppar helt enkelt lösningen på utsatta områden och behöver inte gnida in medlet. Till att börja med ges Horsol 1 gång dagligen under 7-10 dagar. Därefter ges Horsol 2-3 ggr per vecka allt eftersom tillståndet normaliseras.
OLOR][/COLOR] Saxat från N-vet.
Använder Horsol med bra resultat, kombinerar med Prob-olja, och schampo. Har Prob 4 dgr,sedan Horsol osv. Dyrt: Ja, 220 kr för en flaska som jag köper på apoteket, inne på den tredje för säsongen, så det är drygt.

Helosan:Använde det för några år sedan, funkar sådär. Numera använder jag Equi-creme, bra mjukgörande, dessutom klådstillande. Dyrt: Ja ganska. 175 kr för en burk, går åt ca 2/säsong.

Prob-Olja:Se Horsol. Använder det för första gången i år, med mkt bra resultat, tycker dock ej om flaskan, så jag häller upp i kopp och använder en spruta istället. Dyrt: Ja, 229 kr, inne på den tredje för säsongen, dvs, det är drygt.


Blåspray:Har ej provat, känns ej som något jag vill prova heller. Det bästa är ju om man kan hålla huden mjuk.

Nylanders: Använde det första sommaren, men tyckte ej om den, tjock och kladdig. Dessutom var man och svans "grusiga" tyckte det var svårt att tvätta och hålla rent. Proben innehåller också tjära, men är ej kladdig, väldigt lättflytande.

Vatten och ÄCV: Använder jag dagligen, (de dagar jag ej duschar med probschampo/ca en gång/vecka). Tvättar med svamp över nästan hela kroppen, och småsår.Dyrt: Nej.

Olivolja o Aloe Vera: Har ej provat.

Sen får man nog inse när man har eksemhäst att man måste smörja och tvätta varje dag, se till att byta till rent täcke ofta osv.
Och som någon skrev tidigare, ge hästen BRA mat.
Det finns nog ingen enkel, billlig genväg när man har eksemhäst, men man får prova sig fram till vad som fungerar bra.
Lycka till!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eksem

KL

En sak som man kanske inte alltid tänker på är att hästar kan klia sig mycket pga fästing. Det märks kanske inte så lätt.

Tex det kan bli knölar ex uppe på huvudet undet hakan mfl ställen armveck mm.

Det kan alltså hjälpa att tvätta hästen med såpa. Eller ex eller Husses schampo antiparasit eller andra bra schampoon.

Lite olja i manen gör nog att insekter kanske även till viss del fästing undviker man svans. Det kan va pälsätare, parasiter tvätta bort och smörj med nåt lämpligt.

Hästen kan va torr i manen och svansen också. Då kliar dom sig som sjutton också.

Då är bla såpa tvätt och lite olje inpackning bra, Ta inte olja i stark sol bara utan en mer mulen dag.

Switch håller undan fästing i några veckor normalt tex om det behövs.

Det finns massa bra produkter och man kan göra en del själv också.För att slippa kliandet.

Att ge hästar skugga och täcke brukar
hjälpa mycket om det är knott som är problemet vilket det ofta är. Sol kan va problem också.

Men som sagt att hästen är torr gör att den kliar sig samt även fästing kan va ett dolt problem också.

Good luck
 
Sv: Eksem

Forts

Hage med bris med träd att ta skydd under kan hjälpa mycket också.

Torra hagar ger mindre insekter och mer fritt från fästing. Grushage med hö på natten kan va ett alternativ för mindre insekter tex. Om man ej vill ha hästen i box tex. Att ta in hästar vid behov kan hjälpa.

Men ofta är det svalt och skönt på natten ute och det är bara oftast i gryning och skymning som problem med knott är som störst. I bland kan problem va redan på em ju. I bland har hästarna problem även på dagen på sommaren med insekter och vill kunna skydda sig under ett stort träd. Box som hästen kan gå in ut själv när den ev behöver det i anslutning till hagen kan va bra om den möjligheten finns.

Mina hästar är ute hela tiden med täcke Boett/ Hööks eller kanske Ge Kåås täcken. Jag smörjer man svans mage , uppe på huvudet runt pannluggen öron armveck haka skap juver mm med olika varierande medel. Jag gör egna medel också.

Hästarna har relativt torra hagar mycket bris vind samt stora träd som skyddar mot insekter och stark sol.

Jag tar switch medel vid behov ex med häst på bete men även för att minska på jobb.

Jag smörjer med andra medel som komplement vid behov. Vissa somrar har jag kört i stort sett bara såpa tvätt och raps olja. Det beror mycket på hagmiljön vilken hage vi varit i. I vissa hagar har vi haft det mycket bra och sluppit ta medel alltså. Men täcke har varit på.

Lite rapsola varvat med linfröolja invärtes med mat är bra också för huden mage tarm etc. Smidighet och minska torrheten med.
 
Sv: Eksem

Ja, det beror ju på hur allvarligt det är. Själv hade jag nog satsat på ett riktigt eksemtäcke, inte bara flug- och insektstäcke. Finns i de flesta hästaffärer, massor med märken och modeller. Det är tyvärr nästan bara att prova sig fram, vad som passar och vilken behandling som fungerar. Jobbigt och dyrt, men när man väl hittar rätt brukar det kännas lättare att lägga ut de pengarna och tiden.
 
Sv: Eksem

Du läste nog inte mitt inlägg så noga;)
Jag vill inte tvätta varje dag
Ja, jag har som sagt testat täcke, vilket jag också skrivit:grin:

Tror jag testade kortison förra året, hade samma effekt som helosan, mjukade upp lite men la sig som en hinna över hårbottnen.

Vet du vad, en eksemhast ar bade dyr och jobbig att varda. Det kravs eskemtacke och daglig vard av man och svans, ibland racker inte ens det utan det kravs ocksa installning.

Hur ofta man behover tvatta ar avhangt pa hur mycket du maste smorja, vid allvarligare eksem kravs mer vard i form av smorja, nar kravet av smorja okar kravs oftast fler tvattar.

Det ar inte medlen som avgor om hasten far hjalp, det ar din vard framst under den delen av aret som INTE ar eksemsasong. Detta ar bara secundarhjalp, den storsta hjalpen maste du planera in den andra delen av aret.
 
Sv: Eksem

Frågan var om mitt bucas täcke är ett eksemtäcke, om inte, vad är skillnaden.

jag vet att det krävs tid och omvårdnad på en eksemhäst, anledningen till att jag inte vill tvätta varje dag var att det inte är bra för henne, huden torkar nog ut om man inte använder nåt annat också.
 
Sv: Eksem

Vi tvättar vår kliande flicka med gulsåpa när hon blir riden. Hon har klarat sig utan täcken och annat fram tills nu. I början på denna veckan hände något och hon kliade raskt av sig man o svans samt för första gånen ett parti uppe på korset. Nu blir hon tvättad varje dag och får täcke på sig. (hon hatar täcken och försöker krypa ur dem)
 

Liknande trådar

L
Hästvård Min islandshäst har eksem, och det känns som att vi har testat allt men ändå blir det nästan ingen man kvar efter några sommarmånader...
Svar
8
· Visningar
2 874
Senast: fetange
·
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 431
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp