Bukefalos 28 år!

J

jojjogalopp

Hej är det någon som vet någon bra salva mm till min häst som har fått eksem i sommar och har blivitt värre nu och kliat bort halva långa fina manen och det är skorvigt:confused:
 
Sv: eksem

tvätta hästen i tex. hexocil först. sätt på ett exem täcke ;) har klådan väl startat så finns mig veterligen ingen salva som hjälper :crazy: och tro mig, jag har på 2 pållar under åren prövat bra många.

risken är stor att det nästa år blir ännu värre (talar ur egen erfarenhet) så börja med täcke tidigt.
 
Sv: eksem

har samma problem och har försökt behandla hela sommaren.
det bäta lär ju vara "switch", ett bekämpningsmedel mot knott för det är ju knotten som orsakar eksem i man och svans. har även testat att blanda äppelcidervinäger med vatten och spraya på hästen utan resultat (detta har dock fungerat på andra hästar så det kanske är värt att testa?), det ska vara bra att tvätta ordentligt varje dag med grönsåpa och vatten och sen se tll att det inte är torrt, ett tips är att smörja in med olivolja regelbundet så huden i man och svans ej hinner bli torr.
LYCKA TILL!
 
Sv: eksem

har samma problem och har försökt behandla hela sommaren.
det bäta lär ju vara "switch", ett bekämpningsmedel mot knott för det är ju knotten som orsakar eksem i man och svans. har även testat att blanda äppelcidervinäger med vatten och spraya på hästen utan resultat (detta har dock fungerat på andra hästar så det kanske är värt att testa?), det ska vara bra att tvätta ordentligt varje dag med grönsåpa och vatten och sen se tll att det inte är torrt, ett tips är att smörja in med olivolja regelbundet så huden i man och svans ej hinner bli torr.
LYCKA TILL!

jag lägger på oliv olja i morgon det har jag hemma för hon är jätte torroch skorvlig,har alldrig hafft ett varmblod med eksem
 
Sv: eksem

varmblodiga hästar kan ha exem pricis som alla andra hästar ;) lägger du på olivolja så gör inte det om det är/blir sol.
 
Sv: eksem

varmblodiga hästar kan ha exem pricis som alla andra hästar ;) lägger du på olivolja så gör inte det om det är/blir sol.

oki men det ska ju vara soligt här i morgon men 14grader varmt dem går på stora öppna åkrar tycker du jag ska låta bli då vad ska jag göra då,ska jag ha dem hemma
 
Sv: eksem

ja, du bör låta bli att lägga oljan på huden i värme och solsken (ska du smrja så gör det sen kväll). det kan lätt göra det hela sämre.

tvätta hästen i tex. hexocil shampo som är väldigt bra (och rek) för hudproblem som tex. exem och mjäll samt använd exemtäcke/flugtäcke. det är i stort sett det ända som hjälper, det märker man efter några år med exprimenterande med "krämer och spray" om inget annat :crazy:

fast det har ju varit hyffsat synd om hästen under tiden :angel:
 
Sv: eksem

Exemtäcke är oslagbart!
Jag har också gått igenom en mängd salvor och krämer. Bäst resultat fick jag av Zinkpasta som både är uttorkande och lugnande mot exemet och skyddar bra mot solen som annars brukar förvärra exemen. Zinkpasta finns på apoteket och används av oss människor till bla munsår, liten tub men mkt dryg. Testa!
 
Sv: eksem

Men.. Uttorkande på eksem! Som om det inte vore torrt nog :crazy:
Nej, vad som behövs är fukt, fukt och åter fukt! Men inte i form av vatten och dusch, utan i "fast form" som ett fuktgivande ämne. Typ glycerin och sånt (samma som i hudkrämer). Tips på återfuktare/"hudbevarare":
Nylanders
Prob
Horsol (som jag själv rekommenderar)
Salisal (samma som Horsol, men i krämform. Finns på Apoteket)
Equi-lotion/-creme
Olja
Skillingarydssalva
och vidare och vidare

Jag har hört om folk som tvättar sina mjälliga eksemhästar med mjällschampoo (=nej, uttorkande. Mjällschampo är till för mäll, inget annat. Undvik på eksem!), folk som sprayar jodopax (=nej, uttorkande och ajajaj på eksem), blåspray och massa annat dumt. Det är hemskt nog med eksem som det är, att torka ut det ännu mer är fruktansvärt!

/Sthu, som både har eksemponny och själv lider av eksem över hela kroppen.
 
Sv: eksem

Har också exemhäst och det verkar vara lite individuellt vad som funkar bäst. Här räcker det i alla fall inte med vanliga salvor utan jag droppar med Horsol som man kan köpa genom N-vet. Lindrar klådan och ser till at huden förnyas. Mjällar mycket i början men blir sedan bättre. Smörjer sedan med AVS 14 varannan dag.
I fjol provade jag med Probolja som många tycker hjälper men tyckte att hon kliade sig en hel del ändå.
Exemtäcke är ett måste på min, hon får lufta sig ibland men man får ha knottradar... annars kli igen!
Lycka till!
 
Sv: eksem

Har nog gått igenom hela högen av salvor mm och har nu fastnat för AVS 14 som jag tycker hjälper på min islänning. Har faktiskt inte kliat sig alls sedan jag började med den. Har heller inte utvecklat något mjäll denna sommar. :banana: Men som sagt, det verkar vara individuellt vad som hjälper. Lycka till!
 
Sv: eksem

Helosan! Underbara salva, funkar helbra! Smörj in varje dag i en vecka och tvätta där exemet sitter var tredje dag i 1 vecka med ex. Yes diskmedel och se sedan resultat.
J
 
Sv: eksem

Akta dig för olivolja om det skall bli en riktigt varm och solig dag. Olivolja, eller all olja, blir som frityr på hästarna i solen.

Jag rekommenderar PROB Eksemschampoo först i man och svans och Fyra Ess-salvan (tjärsalva) där det är sår och där det är torrt/skorvigt.

Så gör jag med min eksemhäst. Och så självklart, eksemtäcke.
 
Sv: eksem

Jag har provat det mesta. Horsol, Nylanders, AVS 14, Prob osv osv. Och alla tänkbara insektsmedel.

Jag gav upp, och slängde in handduken och kör nu med kortisonbehandling, utvärtes.

Och eksemtäcke inne och ute, installning när knotten är som aktivast.
 
Sv: eksem

tvätta hästen i tex. hexocil först. sätt på ett exem täcke ;) har klådan väl startat så finns mig veterligen ingen salva som hjälper :crazy: och tro mig, jag har på 2 pållar under åren prövat bra många.

risken är stor att det nästa år blir ännu värre (talar ur egen erfarenhet) så börja med täcke tidigt.

saken är att hon har gått med täcke men inte exem täcke hon har ju gått med flug täcke,hon har hafft men ända ner till bogen men nu har hon som ett stort hål i mitten utan man det är skit fult,men jag tvättar det och det är ju inte så jäkla mkt sol nu sen är det mkt kallare men jag täckar nog henne nästa sommar,
När tror du att man ska börja täcka henne?
det fins inget som bara täcker halsen och inte resten av kroppen som hon bara har uppe på manen??
 
Sv: eksem

Alla produkter som innehåller fett bör man använda med måtta i mankammen, öron mm.
Oavsett om det heter helosan, tre ess eller olivolja.
Har använt olivolja i 8 år och det fungerar bra, men man måste smörja på kvällen gärna fuktig man och inte för mycket.
helosan är kletigare att använda i alla fall i manen.
Det finns inga genvägar att hålla eksem i shack,bara hårt arbete.
Rent eksemtäcke i hagen
Installning när det knott utan täcke.
Insektsmedel
Tvätta hästen ofta samt hålla den ren i allmänhet.
Horsol är mycket bra, rekommenderas.
Bra foderstat.
Har provat det mesta genom åren och har kommit fram till en behandling som passar min häst, han har inte kliat sig alls i år.
 
Sv: eksem

Om hästen börjat klia sig mycket, så tvätta hela hästen först. Jag har vid flera tillfällen använt grönsåpa till detta - det får rent ordentligt utan att torka ut för mycket, och verkar faktiskt ha en något klådstillande effekt. Använd sedan kortisonsalva (hydrokortison 1% finns receptfritt på apoteket) under ett par veckor för att lugna ner kliandet. Under tiden ser du till att i möjligaste mån skydda hästen mot insekter (allergi mot knott är i särklass vanligaste orsaken till sommareksem). Lämpliga åtgärder för detta är installning nattetid (flest knott i gryning/skymning), insektsmedel (Switch funkar bra, så även RB86) och eksemtäcke eller flugtäcke (gärna med täckande "maglapp").

När hästen börjat klia sig mindre så kan du "fasa ut" kortisonsalvan (men inte för tidigt, smörj med den i en vecka eller två, i alla fall) och börja smörja med något utan kortison. Jag har provat AVS14, Nylanders hästkräm, Aloe Vera samt Ökozon. Ökozon-preparatet fungerar bäst, men är dyrt och man måste köpa ett helt "paket" med lotioner, schampoo och fodertillskott. Av de övriga är Nylanders bäst, tycker jag, men det är förfärligt kladdigt (innehåller tjära)! AVS14 är behagligt att hålla på med, kladdar inte och går snabbt in i huden. Aloe Vera finns ju av många olika märken, och brukar vara av gel-typ som också går in lätt i huden och "lugnar ner" eksemet.

Det är viktigt att fortsätta både smörja, hålla rent och skydda hästen från insekter även sedan symptomen upphört! Och kommande somrar kan du börja med dessa åtgärder redan innan några symptom kommit, så kan du i bästa fall ha en symptomfri eksemhäst i fortsättningen! Men det innebär ju en del extra jobb för dig - man är inte riktigt "sommarledig" med eksemhäst!
 
Sv: eksem

det fins inget som bara täcker halsen och inte resten av kroppen som hon bara har uppe på manen??

zoom_pic.asp


Såna här använder jag bla. Syr egna öron på.:idea:

OK gick ej att länka till den bilden, men det är en Lycra huva från Hööks 469kr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: eksem

det fins inget som bara täcker halsen och inte resten av kroppen som hon bara har uppe på manen??

Det finns eksemtäcken som bara täcker hals och svans, och har en smal "sträng" på ryggen.

Men tänk på att hästen reagerar allergiskt på stick VAR SOM HELST på kroppen, medan reaktionen kommer (oftast) i man och svans. Målet skall alltså vara att hästen skall bli så lite insektsbiten som möjligt, och det uppnår man förstås bäst med ett heltäckande täcke!
 
Sv: eksem

saken är att hon har gått med täcke men inte exem täcke hon har ju gått med flug täcke,hon har hafft men ända ner till bogen men nu har hon som ett stort hål i mitten utan man det är skit fult,men jag tvättar det och det är ju inte så jäkla mkt sol nu sen är det mkt kallare men jag täckar nog henne nästa sommar,
När tror du att man ska börja täcka henne?
det fins inget som bara täcker halsen och inte resten av kroppen som hon bara har uppe på manen??

Men jag tycker det verkar som om du inte riktigt har förstått hur ENORMT mycket skötsel en eksemhäst kräver? Du behöver schamponera henne omedelbart med t ex Hexocil eller PROB-schampo, tvätta rent täcket som hon har och sen smörja med AVS 14, Nylanders eller Horsol. Sen är det tvätt 1 gång/veckan tills du fått eksemet under kontroll.

Det finns fortfarande massor med bitande insekter ute även om du själv inte tycket det är så varmt längre. Förstår du inte hur din häst har lidit när den kliat bort så mycket man att det blir elefanthud och skorv?

Försök ta till dig råden du fått i den här tråden och sätt igång behandling omedelbart med din stackars häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
527
Avel Hej. Hur vet man att hästen vi funderar på att köpa har fin stam? Ligger många ute på hästnet men vissa hittar man ingen info på om...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
773
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp