Eksemfrågor... igen.

Praefatio

Trådstartare
Sökte på eksem men hittade inget riktigt bra svar... Förlåt mig.

Som man kan läsa i Håll oss uppdaterade så har jag just köpt min första egna häst, en islandshäst. Frågade givetvis om eksem och de försäkrade mig om att nej, han har aldrig varit skadad, sjuk eller haft problem med någonting (6 år gammal) bortsett från ett huggormsbett när han var liten och de har haft honom och mamman sedan han var litet föl. Har litat på det såklart. Han släpptes direkt på bete när jag köpte honom och jag har varit och tittat till honom varje dag sedan dess. Har inte sett att han har verkat vara bekymrad över eksem eller liknande... men så messade min instruktör, som äger betet, och sa att hennes sambo som tittar till dem varje dag tyckte att han kliat sig väldigt mycket idag. Skrubbat hela kroppen mot saltstenshållaren. Jag har inte hunnit vara ute idag än, tänkte åka på kvällen för en gångs skull, men hon tyckte att jag skulle titta lite på honom och sa att hon hade eksemtäcke som jag kunde låna om jag behövde.

Nu har jag världens klump i magen. Jag hade aldrig köpt honom om de sagt att han hade eksem (jag sa inte det till dem). Köpte honom till ett extremt reducerat pris pga att han är "extremt svårriden", kan det vara så illa att de ljugit eftersom han ändå var så billig? Det känns inte så, de hade en annorlunda syn på hästhållning och ridning än jag men de verkade vara ett ärligt äldre par, och de hade inte det minsta bråttom att sälja. Kan eventuellt eksem ha kommit plötsligt, idag? Och, min största fråga (nu känner jag mig jättedum) - är det inte så att det är islandsfödda hästar som typiskt sett får eksem pga knott och annorlunda klimat och att svenskfödda isisar inte får eksem oftare än andra hästraser? Det är så jag har uppfattat eksemgrejen, men jag kanske har fattat fel? :crazy:

Åhh, panik, tänk om jag har köpt en eksemhäst utan att veta om det. :( Och jag som verkligen börjat fästa mig vid den lille skrutten...
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Jag har för mig att en utlösande faktor för exem kan vara stress, tänkte om det kunde vara stress inblandat med byte av miljö, ny ägare o.s.v?
Det jag tycker att du ska göra är att börja spraya mygg och knott spray varje dag och se hur det utvecklar sig. Blir det värre trots detta är det nog förmodligen exem, men har du tur så är han bara lite känslig just nu.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Förresten, har jag för mig att exem kan utlösas när som helst i livet, så det kan mycket väl startat idag.

Hoppas att det löser sig och att hästen slipper exem, det är ju himla jobbigt både för häst och människa.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Ja man kan ju tyvärr aldrig gardera sig att de INTE får eksem.

Eksem är ju dels en ärvtlighet, men kan blomma upp vid stress, miljöombyten osv. Och sen kan de utbryta även i högre ålder.

Men har du tur är de inte eksem, kanske bara lite överkänslig just förtillfälligt i samband med ett nytt bete osv?

Min skrutta, som kommer från Islands, fick eksem denna våren, förra våren helt symptomfri, men med henne hjälper det att bara spraya mot knott/mygg och eksemtäcke på och hon har slutat klia sig nu.

Så länge täcker sitter på kliar hon sig inte och hon är helt orörd av täcket.

Hoppas de löser sig!!
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Svar till båda:

Nu har jag lugnat ner mig lite... Förhoppningsvis så är det ju ingenting alls, det kan ju ha kliat utan speciell orsak just när han varit där och sett det. Eller så kanske det är stress, precis som ni säger, och då försvinner det väl förhoppningsvis. Det är stora omställningar för honom: från hage med en del gräs men mycket lera till stoooor gräshage, från liten flock islandsvalacker till lite större flock med storhästar, både ston och valack, från att mest ha skrotat i hagen till att jag kommer och grejar med honom varje dag... etc etc. Jag ska köpa mygg- och knottmedel på väg till stallet idag, förhoppningsvis så är det inte värre än att det räcker. Man kan aldrig vara säker nog.

Tack för svaren! Hoppas, hoppas, hoppas att det inte är allvarligt. :( Både för hästens och min skull.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Prova att bada honom med Hexocil schampo.Det kan ju vara pälsen som kliar nu i fällningstider. Men ett bad och du borde kunde utröna om eksem är på väg eller ej efter badet och några dagar efteråt.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Åh, tack för tipset! Det är suveränt, ska jag absolut göra!

Jag har i alla fall köpt och lagt på Switch idag, tjejen i hästaffären rekommenderade det. Hua, vad dyrt, men betydligt bättre det än att han utvecklar eksem. När jag väl var där så verkade han inte det minsta bekymrad, kliade sig ingenting och var varken svullen eller sårig eller hade några som helst tecken på eksem som jag kunde se i alla fall. Vi får se hur det går!
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Kan man använda VetriDerm schampoo från Apoteket istället fär Hexocil? Ska se om det finns i min ridsportsbutik imorgon men om det inte gör det så känns VetriDerm som ett ganska bra substitut... Innehåller också 0,5% hexetidin (som är det desinficerande ämnet i Hexocil).

Någon som vet? :bow:
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Ja, det ska gå bra. Tvätat först o skölj noga och sedan kan du ta på Switch när han torkat, men kolla först en liten bit, vissa hästar blir irriterade av Switch. Det kostar men ska nog räcka hela sommaren med en dos var 4-6:e vecka.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Kom också på att Ultra Shield ska vara bra, har inte provat själv men fått tips av andra med kli-problem som är nöjda med det. Kostar det också o ska tas på med några dagar/veckas mellanrum.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Ja man kan ju tyvärr aldrig gardera sig att de INTE får eksem.

Eksem är ju dels en ärvtlighet, men kan blomma upp vid stress, miljöombyten osv. Och sen kan de utbryta även i högre ålder.

Men har du tur är de inte eksem, kanske bara lite överkänslig just förtillfälligt i samband med ett nytt bete osv?

Min skrutta, som kommer från Islands, fick eksem denna våren, förra våren helt symptomfri, men med henne hjälper det att bara spraya mot knott/mygg och eksemtäcke på och hon har slutat klia sig nu.

Så länge täcker sitter på kliar hon sig inte och hon är helt orörd av täcket.

Hoppas de löser sig!!

Ser att du bor på ungefär samma breddgrad som jag och slänger in en fråga om när ditt sto började klia sig och hur mycket hon kliade sig för att du skulle säga säkert det är exem och inte "lite kli"?

Jag går och spanar på ett av mina ston som var kliig förra året, men ville inte bestämma mig för om det var exem eller inte. Det var framförallt i samband med att det var extremt mycket bromsar och blinningar i mitten på sommaren. Jag har inte sett att hon kliat sig nåt nu under våren, men de har inte direkt nåt att klia sig på heller i hagen iofs.

Ursäkta trådkapning, men det kan ju också vara intressant för ts att veta var andra drar gränsen för kli och exem.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Switch kostar en hel del men till en häst räcker det säkert 2 år, alltså 2 somrar.

OM hästen du köpt är islandsfödd så kan du ju ev kosta på att köpa ett eksemtäcke, behöver ju itne vara det dyraste på marknaden, bara för att hjälpa hästen.

det låter som stress i samband med byte av hagmiljö och framförallt hästras.....
Inte för att jag vill skrämmas men jag sålde en häst som kom till ett stall med stora hästar, och pommyer dock ingen isis, och det gick itne bra...Det blev bråk efter någon månad och en häst fick benet avsparkat.....
Sen fick itne den jag sålde vara kvar längre....

Så att ha isisar med stora är itne alltid så lyckat....kanske speciellt inte islandsfödda....

Hoppas inte det är eksem....
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Man kan tyvärr inte lita på vad folk säger, många blir lurade när det gäller hästköp. Om din häst har eksem rekommenderar jag ett eksemtäcke från H**ks, det kostar ca 1100 kr, men det är det helt klart värt. Vanliga flugtäcken brukar inte hålla. Använd också flugsprej dagligen och om eksemet blir olidligt bör hästen stå inne dagtid om det är mycket insekter. Hästen behöver inte ha haft eksem tidigare, utan kan ha fått det nyligen, det är ju tyvärr svårt att bevisa något åt något håll. Om man kan välja är öppna blåsiga marker, tillexempel nära havet att föredra. Hagar med bäckar, sumpmark och barrskog drar till sig mera knott.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Jag brukar tvätta min med Probshampo och sen kör jag prob deo hela sommaren. Det har hjälpt min mot klåda som uppkom förra året.
Som fler skriver stress är också en faktor till klåda. Har sett importer där eksemen fullständigt har exploderat då dom kommit till Sverige. Tror att det har både med stressen/ resan hit och ny miljö plus våra knott.

Prob produkterna tycker jag har varit bra och kan rekomendera dom.
Där vi stog innan var det mycket blötare miljö och fler knott än vad vi har i på det nya stället.

Lycka till nu !
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Oj, vad mycket svar! Tack så hemskt mycket!

Tack och lov verkar det ha varit falskt alarm, och att han helt enkelt bara skrubbade sig som en tok precis som vilken häst som helst kan göra då och då. Han har inga som helst svullnader, ingen värme, inga små sår... och sedan den enda incidenten har han inte kliat sig nämnvärt. Har som sagt hällt på honom en dos Switch, ja det var dyrt men det känns billigt i jämförelse, och han har inte reagerat dåligt på det. Ska när tillfälle ges bada honom och tvätta med VetriDerm (tack Balderum!). Räknar med att kunna göra det när han är lite mer handtam och när vädret tillåter, om en vecka eller så. Avvaktar med täcke än så länge, har ett som jag kan låna/få ifall det skulle bli akut men nu har han som sagt inga problem alls och har jag bara koll på honom varje dag så märker jag ju om det skulle inträffa.

Tack igen allihopa! :) Bukefalister är bra händiga att ha ibland!
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Jag är inte alls insatt i exem, men får höra lite olika "berättelser" iom att jag håller på med parasiter.

Flera stycken har nu sagt att efter de slutade avmaska (dvs, träckprov och kontroll av markerna så det inte behövs) så har exemen i stort försvunnit. Kan det vara en störning i magen som utlöser vissas exem kanske? I så fall kan ju en flytt med betessläpp utlösa kliande som inte märkts tidigare.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Jag har också funderat en del på just mask och avmaskning.

Min första islänning kom från Island på 70-talet, de reste i båt packade som sillar och kom till ett land där folk behandlade dem som "alla" andra ponnyer. Hur många av dessa fick exem De blev ju utsatta för hundra gånger mer stress än de som kommer idag. Om det varit 50% hade man inte slutat importera då, då kul tyckte man väl inte det var med islänningar i början?

Och om de nu inte fick exem i samma utsträckning "förr" vad kan det bero på i så fall? Knotten har kanske förändrats lite, just svidknotten har ökat i antal tror jag.

Men under ett tag där så skulle man avmaska hästar 4 gånger per år enligt rekommendationerna. Jag tror alla som tar hem en häst från Island ser till att avmaska den, jag gjorde det iaf.

Nu är det bara teorier, men att mag- och tarmfloran är kopplad till utveckling av allergi hos människor jobbar flera forskningsteam med runt om i världen.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Stämmer in på min häst. Avmaskade inte förra året. Tog träckprov istället och han kliade sig inte alls lika mycket.

Han hade sår på kotorna som kliade jättemycket nu i våras. Vi tog skabbprov och smörjde med det ena och det andra och inget hjälpte. Sen fick han proequo (typ proviva) i 10 dagar och han slutade klia sig.

Undra om man ska prova ge han något för magen i sommar
 

Liknande trådar

Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: oopsie
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 776
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp