Eksemhäst, tips behövs!!!

Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Ang värdigt liv och går det så sitter ju svaret dels i vad du anser är värdigt liv, och hur svårt eksem hästen har.

Min behöver ju inte smörjas alls i år, men vad gäller smörjor så även om du helst inte vill använda t ex ultrashield så det är många icke eksemhästar som behöver flugspray/myggspray. Och förhoppningsvis kan du ju hitta något naturligt att spraya med.

Ridturer så jag sprayar på medel innan ridturen, och kan jag rider jag när det inte är så mycket knott.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jag vill inte påstå det heller, det kan vara bra att ha någon som coari och som ifrågasätter. Det sätter nämligen kreativiteten på prov när det gäller att förklara problematiken. Det är inte helt fel det heller, det brukar komma fram mycket bra inlägg utav det också.

Alla har nog sitt eget lilla ego att bevaka, de flesta har ett sådant tro det eller ej.;)
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Min connemara har eksem mot knott. Använder horsol & täcke+eksemhuva direkt på vårsidan. Oftast måste det på redan i Mars för att han inte ska klia sej, sen är det väldigt viktigt att borsta ur ''skorven'' som blir i mankammen. Kliar han sig så använd aloevera, det lugnar ner det lite :) Men han har ganska så lite eksem, men sköter man det rätt så kommer det gå bra :D
Det dröjde 2 år innan jag kom på vad som funkade bäst på han, så ha lite tålamod också :) Nått mer du funderar över så kan du pma mej!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 583
Senast: höstmåne
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp