Eksemhäst, tips behövs!!!

Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Fast nu tror jag att du är ute och slirar med fel person, är det någon som är uppdaterad gällande det som finns ang eksem så tror jag det är Boj. I varje fall har jag inte hittat någon annan på detta forum som har haft mycket att tillföra när det gäller den biten, och så spatt förstås.

Tror jag absolut inte att jag är ute och slirar, ännu mindre med fel person..

Vi talar om 2 helt skilda saker, boj nämner hur man löser det secundära synliga problemet. Jag diskutterar hur man undviker att få ett secundärt synligt problem genom att ta tag i den primära grundorsaken.

I slutändan så är väl alla av intresse att den enskilda individen inte ska utsättas för onödigt långvarigt lidande även om kunskap och forsknings analys går isär där i många fall.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Fast grundorsaken. Det är immunförsvaret. Haken är att man varken på folk eller fä VET varför vissa individer utvecklar olika typer av allergier. Det finns en viss ärftlig del, men en stor del är okänd.

Både barn och djur kan växa upp under EXAKT samma förutsättningar - vissa blir allergiska, andra inte. Och inget vet tyvärr i dagsläget exakt varför. Visste man det skulle mycket vara vunnet.

Det man vet är att till viss del kan att utsättas för det potentiella allergenet skyddas. Men det är inget självklart sätt. Barn som växer upp bland djur t ex har mindre andel pälsdjursallergi än barn som växer upp utan kontakt med djur. Men likförbenat finns det barn som blir allergiska - enda barnet av fem syskon som blir det dessutom - trots att de vuxit upp på en bondgård.

Samma sak med hästar. Att importerade islandshästar är överrepresenterade ang svidknottsallergi skulle kunna förklaras med att de inte utsatts för svidknott när de var små och immunförsvaret under utveckling, och heller inte fått hjälp från modern med den delen av immunförsvaret. Samtidigt så som sagts i tråden så vi har svenskfödda hästar som vuxit upp under påverkan av svidknott som blir allergiska.

Både gotlandsruss och nordsvensk häst drabbas av svidknottsallergi - trots att de dels vuxit upp under svidknottspåverkan och trots att de vuxit upp i sitt naturliga habitat och sin fullt naturliga miljö.

Så, idag så vad gäller svidknottsallergi finns det inget sätt förutom det som gäller för "allt" - att ge hästen en så bra uppväxt avseende foder osv som möjligt (att undernära ett dräktigt sto eller ett föl påverkar givetvis immunförsvaret negativt) - att förhindra att en allergi utvecklas. Teoretiskt skulle man kunna undvika det genom att se till att hästen ALDRIG kom i kontakt med svidknott - en allergi, även om den är genetiskt betingad, kan inte utvecklas om inte individen möter allergenet. Och en allergi visar sig aldrig FÖRSTA gången individen kommer i kontakt med allergenet. Men det sättet är dels inte hållbart rent allmänt, dessutom skulle det innebära enorma inskränkningar i livskvalitet!
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Vi talar om 2 helt skilda saker, boj nämner hur man löser det secundära synliga problemet. Jag diskutterar hur man undviker att få ett secundärt synligt problem genom att ta tag i den primära grundorsaken.

Jag pratar om att få bort symptom, iofs ett sekundärt problem men att få bort den utlösande faktorn är faktiskt snudd på omöjligt då dessa faktorer är fler än en och sådant varken du eller jag samt någon annan rår på.

Får du en häst symptomfri så har den hästen ett bra liv, inget tu tal om det. Däremot så kan eksemet leda till ett rent helvete i en del fall, och det är inget man önskar någon varken häst eller dess ägare. Obehandlad eksem kan bli väldigt jobbiga för individen, varför jag är den första att skrika högt när första gångsköpare vill hämta hem en häst bl a från island i tron om att det skulle bli billigare. Utan kunskap så ställer man till ett helvete för hästen ja, om det visar sig att den är disponibel för eksem.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Kl.

Jag har haft eksemhäst i 6 år nu. (Kallblodstravare, född i Sverige men med mycket Norskt i stammen.)

Anledningen till att han utvecklade eksem, tror jag var pga. att förra ägaren skickade honom på bete sommaren innan jag köpte honom, han gick alltså inte kvar hemma den sommaren.
Innan jag köpte ställdes självklart frågan om han hade eksem (han hade inte mycket till man), varpå jag fick ett nej, då denne antagligen inte förstått att det var eksem det rörde sig om.

Det som fungerar bäst på honom är att ha täcke + huva på konstant mellan April - Oktober (ca)
Och smörja med Radicin Tjärsalva vid behov.
De åren han fått äppelcidervinäger i fodret har eksemet blivit mycket mildare. Om det beror på vinägern, eller om det varit mindre knott de åren kan man ju dock självklart inte veta.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Hmmm har ett halvblod med solexem som får stora sår om hon inte har skydd på sig i form av täcke och kliar om hon inte blir insmord med AVS...skulle jag ta av tcäket skulle hon bli som en stor sårskorpa hela hon!!! Vad är det primära felet då?? vad ska man göra för att förebygga detta tycker du??
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Min förra häst hade eksem, vi fick 12 år tillsammans innan han gick bort i akut kolik i vintras.
Han gick från oridbar till så gott som symtomfri dessa år.
Ute med täcke dagtid och inne på nätterna.
De sista åren gjorde vi en vinterhage i skogen med tillgång till 3 boxar i stallet.
Den hagen använder vi på nätterna till eksemhästar på sommaren.
Dom går in när det är knott och sen ut i hagen när det är lungt på knottfronten.
Min häst gick utan täcke på nätterna utan problem, han skulle aldrig lämna boxen om det var ett knott ute. Att han inte hade täcke på nätterna berodde på att han kliade sig mer då, Han gillade täcket men blev svettig även med tunt täcke, kliade och rullade sig.
Förra året fick han fång på vintern.
Det innebar att han fick gå i vinterhagen hela sommaren.
Han gick där utan täcke utan att smörjas endast lite insekts spray helt symomfri. Han kliade sig ingenting och inte mjällig eller skorvig.
Det måste vara en kombination av olika orsaker som gjorde honom symtomfri. Skogshagen har ju lika mycket knott som gräshagarna. Man jag tror att tillgången till en skyddad box var den största vinsten i att han var helt symtomfri.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Knott gillar gräs med - mindre gräs i hagen ger mindre knott. Är det öppet i hagen ger det mindre knott än gräsfritt i skogen 100 m bort. Helknasigt men bekvämt ;)
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Det som funkat bäst för min ena häst som reagerar på svidknott är ett tjockare/tåligare flugtäcke, har använt ett från mark todd flera säsonger med goda resultat, smörja med Avs 14 som mjukgörande, kortison med salicylsyra om det blir förtjockningar i huden och Ultrashield mot myggen. Syns också väsentlig skillnad på om hästen står inne morgon/kväll när knotten är som mest aktiva, då de inte söker sig in i stallet.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Har vart med om 2 eksemhästar.

Det som har funkat är att smörja de utsatta ställena med olivolja eller rapsolja dagligen under eksemtiderna.
Sen efter man smörjt med olja att man tar 4 ess salva på utsatta ställen, dock inte i man och svans (om det inte hunnit bli sårigt vill säga).
Plus ett eksemtäcke på det. Sen ahr även några vänner sagt att det sprayar deras eksemtäcken med insektsspray.

Mvh.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jag använde också olivolja. Men smorde enbart på kvällen måttliga mängder och aldrig om det var för soligt nästa dag. Under magen kan man smörja när som.
Man får kolla vilka salvor som innehåller fett innan man smörjer man / svans så att hästen inte står med massa fett i full sol och "kokar".
Går bra att använda vilken fet salva som helst som mjukgörare. Fet salva endast på ren häst annars blir det fet skitig gogga som kliar.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Herregud vad mycket svar!
Kiselgur använde jag i 1 och 1/2 års tid utan vidare resultat.
Självklart använder man inte någon salva som kan börja "koka" (fet/oljig) när det är varmt o soligt ute :mad:

Alla har rätt i att man ska täcka tidigt, men som sagt så lär man sig av andra, det var liksom det som var tanken med hela forumet - få andras erfarenheter och tips ;)

Coari: Jag har INTE blandat olika preparat samtidigt, utan använt de var för sig under en längre period för att se om det överhuvudtaget ger resultat, dessutom som någon påpekade - han börjar klia sig INNAN jag använder salvor osv. Det är tråkigt att du inte har några tips att tillföra och självklart vill vi alla att våra hästar ska leva så naturligt som möjligt samtidigt som de faktiskt är tama djur i denna epok. Om alla släppte sina hästar fria så skulle de svälta, bli påkörda, jagade etc. Kolla på Irland och England där fattiga människor släpper sina hästar fria...
Jag kan hålla med om att det kan finnas bakomliggande orsaker till de ökande eksemfallen, avel, foder osv. Men hur ska vi kunna veta??? Jag har inte möjlighet att starta ett forskningslag och betala flera hundra miljoner kronor för att få se konkreta resultat av hur krafftfoder, hösilage och avel påverkar eksem. Hur gärna jag än vill. Coari: om du inte har några tips att tillföra ser jag gärna att du respekterar de som har tips och vill dela med sig. vi har hört din åsikt :)

Några förespråkar ett blåsigt bete, det går han redan på. Vi bor i skärgården utanför sthlm. Och det är svårt att bygga/köpa ett vindskydd att ställa i hagen, dels är det dyrt & dessutom äger vi inte marken.

Vad var det mer ni skrev!? får väl annars skriva ett inlägg till :angel:

Tack till er som är med i diskussionen :bow:
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Blir visst ett inlägg till iaf...suck på mig själv.

Jag vill inte använda kortison och sådana starka saker, jag vill knappt använda ultrashield och switch och sådant, för jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt så att han inte utvecklar allergi mot något annat eller får biverkningar.

Jag vill ge min häst ett värdigt liv, går det???

Nu går han med täcke, i blåsig & öppen hage, han får komma in på box när det ösregnar och under de värsta knott/insekts-timmarna. Han sprutas med Ultrashield (han har startat världskrig mot sprayflaskan haha, kittlig häst) Och smörjs med Viatop och droppar Horsol från apotek. Han får betfor med kalk efter ridning, lite krafftfoder också. Vi har tjockt fint bete.

Vad mer kan jag göra? Ska jag bada/duscha honom med något? Jag har två täcken jag byter med så jag kan ta hem och tvätta det ena, ungefär varannan vecka.

Jag tror absolut han är allerisk mot knotten:
*han var symptomfri sin första sommar, när han var föl (t.o.m. 6 månader) gick han på öppen grushage och sommarbete bredvid havet
*sedan flyttade han till gården han går på nu. sin andra sommar gick han på ett bete som i en sänka, det det vår och höst är översvämning - kan tänka mig att det kläcks en och annan sak i fuktig "sump"mark. I mitten av den sommaren fick han klådan. Vi frågade veterinär och hon gav oss inget svar mer än att hålla huden mjuk! Sveriges veterinärkår.
*Sedan den sommaren har han blivit överkänslig och vi har provat mycket.

Hans mor hade klåda i svansroten på våren, men det vara bara i samband med pälsfällningen sedan hade hon inga symptom alls. Hingsten (fadern) är ju omöjligt att veta vad han har för symptom eller icke symptom..

Boj: Har du någon möjlighet att pm:a forskningen från Australien, Tyskland och Canada? Googlade men hittade inget direkt.

Jag vill lära mig och göra det bästa för min häst. Hur kan någon skylla på ägaren för att hästen får eksem? Även om vi påverkar och gör många fel i hästhållningen.

Lite ot...
Hur gör ni när ni rider? Igår em red jag ut med en min häst och en ädre häst, så fort vi kom in i skogen var min häst översållad av knott och jätteirriterad, den andra hästen var knappt angripen alls.
Man vill ju inte rida med täcke också :cool:
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Min häst är inne så länge det finns mycket knott ute. Det gäller också all träning, ingen träning ute om det kan finnas knott. Dessutom går han nästan alltid täckad om det är ostadigt väder för då är det svårare att veta om det blir mer knott efter t ex en regnskur. Måste jag vara ute och träna trots att det finns knott har jag tagit ett insektstäcke med hals och sytt om så att det blir som ett heltäckande ridtäcke. Funkar också fint på dagar när det är mycket broms i farten.

Jag smörjer honom med mandelolja - finns på apoteket. Mandeloljan håller huden mjuk och går snabbt in. Jag smörjer på kvällen så riskerar jag inte att det kokar i huden (man och svans) och jag smörjer så fort jag ser tendens till att huden ser grå och torr ut. Varannan vecka duschar jag honom ordentligt och sprutar mandelolja på hela honom så hela hans hud blir mjuk.

Till Coari: Survival of the fittest är något man ibland behöver fundera över. Tama hästar har möjlighet att överleva med högre grad av "sjukdomsbelastning". Det gör att man inte alltid kan säga att återgång till en för hästen naturlig miljö är lösningen. Den naturliga miljön slår ut individer som kan klarar sig fint som tamhäst, exvis med täcke, mandelolja och lite TLC.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jag kan ge den en studie gjord på omegafetter och eksem, den har du här.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC227015/?tool=pubmed

http://www.ajcn.org/content/71/1/367s.full.pdf+html?sid=0eae2ddb-a827-4680-9a61-d48d987d7d00

Av SLU, här har du länkar till både studier och forskning och avhandlingar.

http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...ier-av-lymfocytar-thyreoidit-hos-hund1224611/

http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsbank/2006/11/sommareksem-hos-hast-arftligt/

http://stud.epsilon.slu.se/2682/1/askerfelt_i_110531.pdf

http://www.svenskashire.com/SLU_282_Louise_Lindberg.pdf

Här kan man regelbundet hitta studier och forskning som publicerats på olika håll.

http://forskning.equinfo.se/#category3

För Canada sök i deras bibliotek, en av de första länkarna. Tyskland grunnar jag på hur du ska kunna se då det krävs en inloggning för att läsa vilket är nytt för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

Jag vill inte använda kortison och sådana starka saker, jag vill knappt använda ultrashield och switch och sådant, för jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt så att han inte utvecklar allergi mot något annat eller får biverkningar.

Jag vill ge min häst ett värdigt liv, går det???

Ja, sannolikt går det.

Ökozon fungerar mycket väl på de allra flesta eksemhästarna och innehåller bara naturliga grejer. Det är lätt att använda, kladdar inte och luktar dessutom gott. Det är både invärtes och utvärtes medikamenter i kuren. Jag kan verkligen rekommendera det.

Nackdelen är priset.
 
Sv: Eksemhäst, tips behövs!!!

KL
Som jag ser det så är Coaris lösning mycket enkel. Eftersom vi inte kan exportera exemhästar till Island, vi inte kan utrota svidknotten och exemtäcke är djävulens påfund så finns det en enkel lösning. Vi slaktar alla exemhästar :idea:. Då har vi ju löst det primära problemet ur ett individ perspektiv :crazy:.
Hoppas alla ser att ironin flödar.
Helt ärligt varför ta diskussionen med en person som enbart är ute efter att sätta sig på alla andra för att förstärka sitt eget ego. Personen i fråga kommer alltid med spydiga kommentarer men ytterst sällan med en konkret lösning. Tomma tunnor skramlar mest
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 630
Senast: nullo-modo
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp