Eksemhalstäcke dygnet runt i hagen?

chiiliacanth

Trådstartare
Hej bästa buke
Mitt sto går nu med flugtäcke men jag upplever att hon får mest bett o blir mest irriterad på halsen. Köpte därför ett halstäcke för eksemhäst nu när det var på rea och hon verkar trivas rejält i det.
Funderar på att köra det dygnet runt i sommarhagen istället för det vanliga flugtäcket - är det en dum idé av någon anledning? Aldrig sett ngn häst gå i hage med det förut, därför jag frågar.
Ett sånt här har jag köpt

busse-eksem-hals.jpg


Vad tror ni? :D
 
Jag har tidigare ofta haft den typen av hals dygnet runt, funkade bra när täcket var nytt, nu har det dock hänt flera gånger att gjord-delen gått upp och täcket faller fram och vränger sig ut och in och hänger som en strut runt huvudet på hästen, som då inte kan se någonting... Så nu brukar jag bara ha det när jag kan hålla lite koll på hästen. Eller så har jag halsen, men lägger på något vanligt tunt täcke (mesh- eller bomulls-täcke) också, så täcket håller halsen på plats.
 
Hej bästa buke
Mitt sto går nu med flugtäcke men jag upplever att hon får mest bett o blir mest irriterad på halsen. Köpte därför ett halstäcke för eksemhäst nu när det var på rea och hon verkar trivas rejält i det.
Funderar på att köra det dygnet runt i sommarhagen istället för det vanliga flugtäcket - är det en dum idé av någon anledning? Aldrig sett ngn häst gå i hage med det förut, därför jag frågar.
Ett sånt här har jag köpt

Visa bifogad fil 55679

Vad tror ni? :D

Jag rider på islandshästridskola och där finns en häst som har heltäckande halstäcke och täcke på resten av kroppen i hagen dygnet runt. Det verkar inte vara något problem med det.
 
Jag hade inte använt ett sådant enbart pga risken för att det kanar av framåt men ihop med ett flugtäcke så att det säkert hålls på plats ser jag inga problem med att använda det dygnet runt. Ta av dagligen såklart så man har koll så det inte blir skav eller så men det är ju ingen skillnad mot hur man gör med ett vanligt flugtäcke.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp