Eksemhjälp

SLD

Trådstartare
Innan nån säger det, jag vet var sökfunktionen är och hur den fungerar.

Mitt 3-årssto har sommareksem (halvblod) och jag vill veta alla era erfarenheter.

*Eksemtäcke? Märke? Fungerar det?
*Tvätta med?
*Smörja med?
m.m.

Allt ni kan komma på!

TACK :)
 
Sv: Eksemhjälp

har haft en D-ponny med exem för något år sedan. det ända täcket jag tyckte funkade va boetts. dyrt, men höll så mycket bättre och bra passform.(tycker dock inte om luvan, har alltid haft bucas)

vet. skrev ut antihistamin som han skulle ha 2 gånger om dagen och ett scampoo som han skulle tvättas regelbundet i. det gjorde STOR skillnad.(det ihop med täcket va det ända som hjälpte, då höll han sig "hel")

har prövat massa olika krämer och spray på marknaden (förmodligen dom flesta :angel: ) stackars häst vad han fick utstå innan vi fick det att fungera.:cry: inget av det hade någon egentlig effekt.

han hade en period en skötare som inte förstod vikten av att hålla honom täckad, det räckte en gång, då ingen lång stund, som hon lämnade honom i hagen utan täcke för att han inte längre skulle vara "hel".(det tar ju en stund innan det dom kliar sönder läker)
 
Sv: Eksemhjälp

Har provat täcken från:
Boett, Lillhästen i Stav, Börjes, Hööks, privatsytt samt i år från Exlusiv.

Har bara en sak att säg.
Köp antingen från Boett eller Exklusiv!Det från Exklusiv är det i bävernylon jag menar.

Boetts är luftigt,relativt hållbart,torkar snabbt.Bra kvalitet.

Exklusiv : Otroligt rivstarkt,torkar bra,väldigt bra kvalitet,sen kan man få välja lite bland färgerna vilket kan vara bra.

Huvor har jag olika både från Boett,Hööks och kan rekommendera hel huva med öron mao.
Smörjmedel jag använder och använt.
Jag har använt Nylanders,AVS,och en massa annat som går att hitta överallt.
Det som fungerar tillfredställande för hästen är Flusa,tjärsalva,Nylanders ochBeelzebug,
i år Grolisal för uppkomna sår eller klåda.
Viktigast är att sköta om deras klåda för att förhindra deras kliande som orsakar sår. Jag brukar börja med att tvätta hela honom i Hexocil schampoo. Sen lägga en sträng Flusa därefter smörja skap,öron,mellan bakbenen med tjärsalvan,sen smörjer jag svansrot,länd och mankam samt pannluggen med Nylanders..Klipper ner svansrot och man och pannlugg för att komma åt bättre och salvan kryper ner i huden istället för att kleta sig in i taglet.Jag smörjer honom varje dag de första 3-4 dagarna och sen vid behov omkring 1gg/veckan.Flusan håller en tid så den läggs bara på med långa mellanrum.
 
Sv: Eksemhjälp

Min ponny har eksem, vet tyckte att man skulle tvätta ur manen och sedan smörja emd barnolja, och även smörja med andra salvor tex. Helosan. och sen lägga på ett eksem täcke eller flugtäcke.
 
Sv: Eksemhjälp

Ja Helosan kan man använda när såren är där annars gör det ingen som helst nytta.

Barnolja mjukar upp men det ger inget skydd eller stillar klådan,det läker inte huden heller.
 
Sv: Eksemhjälp

Varför inte använda sökfunktionen, du hittar svaret på dina frågor i flera upplagor jag lovar. Du har alla varianter av tips att välja på, de svar du får nu kommer antagligen att vara begränsade.
 
Sv: Eksemhjälp

Har använt sökfunktionen, tittat och läst, men vill gärna ha ännu mer tips, kanske någon inte skrivit innan eller kommit på något nytt....
 
Sv: Eksemhjälp

Hej!
Vi har en C-ponny med exem. Det viktigaste tror jag är att se till att ha på dom täcket så fort dom går ut, även mitt på dagen och spraya med flugmedel när man ska rida. Vi använder Horsol som vi köper på apoteket och det har tagit bort klådan jättebra. Vi tvättar henne också en gång i veckan med milt shampo.
Mvh B!
 
Sv: Eksemhjälp

Hej!
Jag har en vän som äger en nordsvensk och denne häst har eksem. De har varit på olika kliniker och hästen har fått olika mediciner. Inget fungerade.
Nu har det forskats mer och om jag fattade henne rätt så kommer iaf hennes hästs eksem innifrå magen. Hästen får klåda i man och svans för han är allergisk mot sockret/stärkelsen i gräset... Hon fick rådet att använda äppelcidervinäger i flytande form eller i kappslar. Detta fungerar jättebra på hennes häst. Jag kan berätta mer när jag pratat med henne igen om någon vill veta mer vill säga...*ler*
 
Sv: Eksemhjälp

Jopp gärna.
Å varför skulle äppelcidervinäger vara bra? Har åxå hört det - men, kan inte hästen bli för sur (i magen :smirk: )? Eller e de bara nys att det öht har nån inverkan?
 
Sv: Eksemhjälp

De flesta hästar, närmare bestämt 95% är allergiska mot knott och andra bitande insekter.. Dessa hästar utvecklar också andra allergiska reaktioner, bl a det du nämner glocoser i gräs. Detta brukar endast vara en kortare tid, precis i början av betet på det nya gräset som anses vara väldigt starkt och innehålla mycket glucoser. Ju längre betet lider, desto mindre glucoser finns i gräset och därmed försvinner risken för reaktion mer och mer.

För en eksemhäst gäller således inte bara skydd över aktuell period, nämligen sommaren. Resten av året är viktig för att stärka och förebygga reaktioner inför sommarens bete, det gör man först och främst genom att se till så att hästen har en väl balanserad foderstat. Bra saker som stärker och skyddar magen är bl a linfröolja, men den måste ges långt innan eksemsäsongen har sin start så därför är den inte aktuell.

Hästar som har fått kraftiga reaktioner, här är installning nattetid viktig. Eksemtäcke för att skydda mot bitande insekter, även repellerande medel som avskräcker insekter från att gå på hästen.

Äppelcidervinäger sägs ha en viss effekt på en del eksemhästar, själv har jag endast användt detta att tvätta hästen med i man och svans eftersom den är klåddämpande. Alla kurer och preparat är högst individuella, så det gäller att hitta en linje som hjälper och lindrar just min häst. För tyvärr är det inte så enkelt att det som hjälper på min på hjälper din, men eftersom det finns en uppsjö av kurer och sätt så kanske man kan finna något som hjälper.

Har själv en eksempålle, han är numera symtomfri men går ändå med täcke dygnet runt. Dock slipper vi numera stalla in honom nattetid, vilket pållen egentligen ar tacksam för. Det är nog så som med allt annat, en gång eksem alltid eksem. Därför kommer täcket alltid att finnas sommartid så länge han lever.
 

Liknande trådar

Hästvård Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 361
Senast: janna
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp