Eksemtäcke i förebyggande syfte

Caroline.l.t

Trådstartare
Har skaffat en häst från Island som kom hit i vintras, 6 år. Vissa rekommenderar eksemtäcke i förebyggande syfte. Han visar inga tecken på eksem men står än så länge på box från kväll till morgon, ska dock flyttas till ligghall. Det är blåsigt, torrt och knappt nån skog så inte så gynnsamt för knott. Skulle ni köra på täcke direkt eller avvakta o se om han får eksem?
 
Väntar du tills eksemet brutit ut är det för sent.
Kan ta flera år innan eksem bryter ut.
Då är eksemet utvecklat och finns där för alltid.
Blött och skitigt täcke är obehagligt och då kliar dom sig.
Så rena torra täcken som byts ofta och ren häst håller kliandet i shack.
Men säker är man aldrig.
Man får sköta hästen på bästa sätt för att göra det så bekvämt som möjligt för dom.
 
Du kommer få blandade svar på en sån fråga, tror jag. Många säger tvärsäkert att en import eller eksemhäst alltid ska ha täcke på sig från det att snön smälter på våren till första frostnatten på hösten. Jag har dock aldrig gjort så (inte heller på eksemhästen), utan låter omständigheterna styra. Är hästen besvärad av insekter - täcke på! Ser du själv mycket knott och mygg i luften - täcke på! Men dagar det blåser halv storm, regnar eller på annat sätt är väldigt ogynnsamt för knott så låter jag hästen gå utan täcke. Alla hästar får insektsmedel, de som behöver får flughuva, eksemhästar blir insmorda varannan - var tredje dag eller så ofta som behövs. Så svaret är väl att efter bästa förmåga skydda hästen mot insekter och då framförallt knott. Eksemtäcke är ett bra hjälpmedel, men långt ifrån det enda.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 002
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 167
Senast: Ninis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar...
Svar
7
· Visningar
1 597
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp