Eksemtips inför sommaren...

sochz

Trådstartare
Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp!

Kan väl berätta lite bakgrund; Kallblodssto, kliar mest mankammen men även lite i svansen. Oftast brukar hon börja klia sig ordentligt på sensommaren, typ början på Augusti-September. Men lite småkli hela sommarn. Hon kommer bo ute dygnet runt i sommar med sina kompisar, hagen är stor blandat med platt trädfritt och kuperad med träd osv.

Tidigare har jag bara kladdat med salvor och tvättat med specialschampon osv osv som inte funkat särskilt bra. Men nu i år tänkte jag investera i ett ordentligt eksemtäcke och se om det hjälper!

1. Vilket täcke är bäst? Vill att det ska andas och ha bra passform då hon är väldigt känslig för skav på sommaren. Funderar på Boett?

2. När ska man börja täcka henne? Bor i norrland, Umeå.

3. Antar att hästarna kommer sova inne nattetid i början av täckningsperioden. Räcker det att hon bara har täcket ute eller ska hon ha det även inne i boxen?

4. Är det lugnt att hon är naken när man tex rider eller hinner dom små otäckingarna få fäste då? Så man måste täcka även då?

5. Schamponera osv, ja/nej? Hur ofta?

Väldigt tacksam om ni berättar hur ni gör med era eksemhästar!
 
Kanske några dumma frågor men tänkte ju få med alla scenarion man kan fundera över :laugh:
 
En sak du kan börja ge henne förebyggande redan nu är linfröolja. Linfröolja har visat sig förebygga eksem riktigt bra :)
Det räcker om du ger henne 2 msk linfröolja/dag. Men du måste börja ge linfröoljan genast för det tar ca 6 månader för linfröoljan att ge någon effekt. I fortsättningen ger du linfröoljan varje dag året runt och det brukar ge bättre och bättre resultat år för år.

Var noga med att sätta på korken ordentligt och att förvara oljan svalt och mörkt för annars härsknar den lätt.
 
Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp!

Kan väl berätta lite bakgrund; Kallblodssto, kliar mest mankammen men även lite i svansen. Oftast brukar hon börja klia sig ordentligt på sensommaren, typ början på Augusti-September. Men lite småkli hela sommarn. Hon kommer bo ute dygnet runt i sommar med sina kompisar, hagen är stor blandat med platt trädfritt och kuperad med träd osv.

Tidigare har jag bara kladdat med salvor och tvättat med specialschampon osv osv som inte funkat särskilt bra. Men nu i år tänkte jag investera i ett ordentligt eksemtäcke och se om det hjälper!

1. Vilket täcke är bäst? Vill att det ska andas och ha bra passform då hon är väldigt känslig för skav på sommaren. Funderar på Boett?

2. När ska man börja täcka henne? Bor i norrland, Umeå.

3. Antar att hästarna kommer sova inne nattetid i början av täckningsperioden. Räcker det att hon bara har täcket ute eller ska hon ha det även inne i boxen?

4. Är det lugnt att hon är naken när man tex rider eller hinner dom små otäckingarna få fäste då? Så man måste täcka även då?

5. Schamponera osv, ja/nej? Hur ofta?

Väldigt tacksam om ni berättar hur ni gör med era eksemhästar!
 
Hej
som föregående inlägg skriver - ge linfröolja eller linfrökaka (pellets) och börja med detta redan nu. Viktigt att det ges varje dag och året runt. Under den värsta tiden; min häst måste gå in från hagen senast ca kl 16 från maj/juni och framåt. Annars blir hon angripen och alltför stressad. Täcke på i hage, exsemtäcke eller flugtäcke (räcker på min). Smörj man och svansrot minst en gång varje dag med medel. Jag använder Leovet No Itch (bäst effekt men karens) eller AVS 14. Tvätta hästen med klorhexidinschampo minimum en gång i veckan, eventuellt oftare.

Hoppas att det hjälper och lycka till.
 
En sak du kan börja ge henne förebyggande redan nu är linfröolja. Linfröolja har visat sig förebygga eksem riktigt bra :)
Det räcker om du ger henne 2 msk linfröolja/dag. Men du måste börja ge linfröoljan genast för det tar ca 6 månader för linfröoljan att ge någon effekt. I fortsättningen ger du linfröoljan varje dag året runt och det brukar ge bättre och bättre resultat år för år.

Var noga med att sätta på korken ordentligt och att förvara oljan svalt och mörkt för annars härsknar den lätt.

Nej 2 msk räcker inte, men 2 dl i introduktion under minst 120 dagar innan eksemsäsong. Därefter kan man halvera dosen, fast det gjorde jag aldrig på vår häst under eksemperioden, tvärtom behöll jag dubbel dos då.
 
Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp!

Kan väl berätta lite bakgrund; Kallblodssto, kliar mest mankammen men även lite i svansen. Oftast brukar hon börja klia sig ordentligt på sensommaren, typ början på Augusti-September. Men lite småkli hela sommarn. Hon kommer bo ute dygnet runt i sommar med sina kompisar, hagen är stor blandat med platt trädfritt och kuperad med träd osv.

Tidigare har jag bara kladdat med salvor och tvättat med specialschampon osv osv som inte funkat särskilt bra. Men nu i år tänkte jag investera i ett ordentligt eksemtäcke och se om det hjälper!

1. Vilket täcke är bäst? Vill att det ska andas och ha bra passform då hon är väldigt känslig för skav på sommaren. Funderar på Boett?

2. När ska man börja täcka henne? Bor i norrland, Umeå.

3. Antar att hästarna kommer sova inne nattetid i början av täckningsperioden. Räcker det att hon bara har täcket ute eller ska hon ha det även inne i boxen?

4. Är det lugnt att hon är naken när man tex rider eller hinner dom små otäckingarna få fäste då? Så man måste täcka även då?

5. Schamponera osv, ja/nej? Hur ofta?

Väldigt tacksam om ni berättar hur ni gör med era eksemhästar!

Investera inte bara i ett täcke, du behöver flera. Dels därför att dessa ska tvättas regelbundet, vår häst hade sitt täcke i max 4-5 dagar och sedan tvätt. Men täcket togs av dagligen och skakades fri från hår, går de sönder vilket du kan vara säker på att de gör så behöver de lagas och då är det bra att ha flera.

Själv cirkulerade jag på 7-8 stycken täcken, även om det är lite onödigt och i överkant så är det en hint.
 
Börja täcka så fort som de första små flygfäna visar upp sig, helst tidigare. Vi hade förr en tävlingsponny med svåra eksem, men när vi började täcka honom från april till november varje år så var han i princip helt symptomsfri. jag brukade göra en blandning på vatten, matolja och tjärsalva som jag sprutade på täcken ngn gång i veckan, allt för att hjälpa till så bra som möjligt.
 
Nej 2 msk räcker inte, men 2 dl i introduktion under minst 120 dagar innan eksemsäsong. Därefter kan man halvera dosen, fast det gjorde jag aldrig på vår häst under eksemperioden, tvärtom behöll jag dubbel dos då.

Aha! Då har jag fått fel information. Tack för att du rättade mig så att rätt information kan spridas :)
 
Hej
som föregående inlägg skriver - ge linfröolja eller linfrökaka (pellets) och börja med detta redan nu. Viktigt att det ges varje dag och året runt. Under den värsta tiden; min häst måste gå in från hagen senast ca kl 16 från maj/juni och framåt. Annars blir hon angripen och alltför stressad. Täcke på i hage, exsemtäcke eller flugtäcke (räcker på min). Smörj man och svansrot minst en gång varje dag med medel. Jag använder Leovet No Itch (bäst effekt men karens) eller AVS 14. Tvätta hästen med klorhexidinschampo minimum en gång i veckan, eventuellt oftare.

Hoppas att det hjälper och lycka till.
Varför tvätta med nåt så starkt när hästen går täckad och inte skitar ner sig? Måste ju torka ut nåt hemskt och det kliar ju också.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
Tack för alla svar! :) tänkte på det där med linfröna, jag har hört att om man vänjer hästens mage med oljan varje dag och sen kanske man missar en dag eller några dagar, tex om man får slut olja, att det då är väldigt stor risk för kolik, därför har jag blivit lite "skraj" att använda den, nån som vet?:)

Sen har ni nåt tips på nåt billigare eksemtäcke som man kan ha i reserv medans man tvättat/lagar det "riktiga" :) badar inte i pengar precis haha :)
 
Tack för alla svar! :) tänkte på det där med linfröna, jag har hört att om man vänjer hästens mage med oljan varje dag och sen kanske man missar en dag eller några dagar, tex om man får slut olja, att det då är väldigt stor risk för kolik, därför har jag blivit lite "skraj" att använda den, nån som vet?:)

Sen har ni nåt tips på nåt billigare eksemtäcke som man kan ha i reserv medans man tvättat/lagar det "riktiga" :) badar inte i pengar precis haha :)

Nej så funkar det inte med linfröolja, den enda oljan som kroppen inte tar upp och som ska fungera som underlättare för mat är paraffinolja.

Kort version vad som sker med linfröoljan, oljan är berikad med omegafetter. Magen och tarmen har en slemhinna i original, man har i studier sett att kroppen successivt byter ut den här hinnan till en mer bestående med hjälp av omegafetter. Mag och tarmslemhinnan är viktig för immunförsvaret och individens övriga allmäntillstånd. Missar man någon dag så är inte det hela världen, men längre tider gör att hinnan sakta med säkert försvinner ner till originalet och det tar som sagt minst 120 dagar eller mer att bygga upp den igen.
 
Aha okej! Kanske ska jag börja ge henne det då :) Spelar det nån roll om det är kallpressad eller original?
Vad blandar du ut det med? Kan knappast gå att få i dom enbart olja haha, min äter nämligen inget kraftfoder...
 
Hur mycket ska jag ge/dag om jag köper linfrökaka istället?

Du kan tyvärr inte ge linfrökaka och få samma effekt på eksem som av linfröolja. Visserligen hjälper linfrökaka magen att komma och förbli i en bra balans så på ett sätt kan linfrökaka hjälpa mot hudproblem om problemen beror på att mage och tarmar inte är i balans men sommareksem beror ju i normalfallet inte på det.

Linfrökaka är det som blir över när man har pressat ur linfröoljan ur linfröna och det räcker med att ge ett par dl linfrökaka/dag om du vill ge det.

Linfröoljan ska alltid vara kallpressad och du kan blanda med några dl betfiber, lucern eller varför inte med linfrökaka. Var väldigt noga med att sätta på korken ordentligt när du har tagit av oljan så att den inte härsknar.
 
Hur mycket ska jag ge/dag om jag köper linfrökaka istället?

Linfrökaka istället för oljan, ja det får bli en vild gissning. Men det blir nog ett par kg, eftersom det är en restprodukt från tillverkningen av oljan så finns det inte så mycket omega fetter kvar.
Du kanske kunde blanda olja med en näve hack tex. Kallpressad är billigast och enklast att hantera.
 
Hmm jahaha då verkar det ju inte alls värt med linfrökaka x) Tack för att ni kunniga svarar :D Vars köper ni oljan då? Jag kollade på granngården och de verkar bara ha 1litersflaskor och det räcker ju inte länge alls :O
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Den gästande salukijycken har nu vant sig vid de flesta underligheter och bekvämligheter i vår flock (man får inte jaga katter men sova...
2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: Luff
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp